본 논문은 고려 가요를 효율적으로 지도할 수 있는 방안을 모색하는 것을 목표로 한다. 고등학생들을 대상으로 고려 가요를 지도하는 실제 수업 과정에서 학습자와의 거리감이 높은 부분을 중심으로 교육과정에 따른 학습 방법에 적용시킬 수 있는 학습 모형을 구안해 보고자하는 의도에서 시작되었다. 고려 가요는 내용, 형식, 문학적 표현 면에서 우수성을 띠고 있다. 고려인들의 풍부한 정서를 형상화하였으며, 오늘날의 현재적 미의식과 가장 가까운 시가문학이며, 한국 현대시의 원형을 이루는 요소들을 많이 가지고 있어 우리 민족의 미의식을 직접적으로 체험할 수 있는 갈래로서 문학 · 교육적 위상이 크다고 할 수 있다. 고려 가요를 지도할 때 중요하다고 생각되는 항목인 고려 가요 학습 목적에 대한 정립, 기존 교과서의 철저한 분석, 학습자 입장에서의 학습 방법 분석, 효율적인 학습활동을 위한 새로운 지도안 연구를 통해 고려 가요가 지니는 교육적 의의를 규명하고자 하였다. 이를 위하여 고등학교 학습자를 대상으로 고려 가요 학습에 대한 현 실태를 설문지를 통하여 검토해 보았으며, 도출된 내용을 토대로 현 교과서 중심 교육에 대한 지도내용이 적절한지를 규명하여 보았다. 고등학교 학습자 그룹을 대상으로 설문지 조사를 하여 연구의 현실성을 높였고, 고려 가요 학습의 기본이 되는 ...
본 논문은 고려 가요를 효율적으로 지도할 수 있는 방안을 모색하는 것을 목표로 한다. 고등학생들을 대상으로 고려 가요를 지도하는 실제 수업 과정에서 학습자와의 거리감이 높은 부분을 중심으로 교육과정에 따른 학습 방법에 적용시킬 수 있는 학습 모형을 구안해 보고자하는 의도에서 시작되었다. 고려 가요는 내용, 형식, 문학적 표현 면에서 우수성을 띠고 있다. 고려인들의 풍부한 정서를 형상화하였으며, 오늘날의 현재적 미의식과 가장 가까운 시가문학이며, 한국 현대시의 원형을 이루는 요소들을 많이 가지고 있어 우리 민족의 미의식을 직접적으로 체험할 수 있는 갈래로서 문학 · 교육적 위상이 크다고 할 수 있다. 고려 가요를 지도할 때 중요하다고 생각되는 항목인 고려 가요 학습 목적에 대한 정립, 기존 교과서의 철저한 분석, 학습자 입장에서의 학습 방법 분석, 효율적인 학습활동을 위한 새로운 지도안 연구를 통해 고려 가요가 지니는 교육적 의의를 규명하고자 하였다. 이를 위하여 고등학교 학습자를 대상으로 고려 가요 학습에 대한 현 실태를 설문지를 통하여 검토해 보았으며, 도출된 내용을 토대로 현 교과서 중심 교육에 대한 지도내용이 적절한지를 규명하여 보았다. 고등학교 학습자 그룹을 대상으로 설문지 조사를 하여 연구의 현실성을 높였고, 고려 가요 학습의 기본이 되는 교과서 분석을 통하여 기존 학습방법을 분석하여, 새로운 학습모형 연구를 위한 컨설팅 자료로 활용하였다. 지도 방법으로는 학습자 중심의 학습모형을 구안하여 단계적으로 적용함으로써 전통적 작품의 창조적 계승이라는 점과 관련하여 학습자의 상상력을 개발하는 길을 모색하려 하였다. 이러한 개별적 연구물의 축적으로 고려 가요에 대한 효과적인 지도 방법을 정립할 수 있다면 나름대로 의의가 있다고 본다. 또한 문학 수업에 있어서 지도방법의 개발과 학습 모형에 대해서는 지속적인 연구를 통해 더욱 보완되어야 할 것으로 생각된다.
본 논문은 고려 가요를 효율적으로 지도할 수 있는 방안을 모색하는 것을 목표로 한다. 고등학생들을 대상으로 고려 가요를 지도하는 실제 수업 과정에서 학습자와의 거리감이 높은 부분을 중심으로 교육과정에 따른 학습 방법에 적용시킬 수 있는 학습 모형을 구안해 보고자하는 의도에서 시작되었다. 고려 가요는 내용, 형식, 문학적 표현 면에서 우수성을 띠고 있다. 고려인들의 풍부한 정서를 형상화하였으며, 오늘날의 현재적 미의식과 가장 가까운 시가문학이며, 한국 현대시의 원형을 이루는 요소들을 많이 가지고 있어 우리 민족의 미의식을 직접적으로 체험할 수 있는 갈래로서 문학 · 교육적 위상이 크다고 할 수 있다. 고려 가요를 지도할 때 중요하다고 생각되는 항목인 고려 가요 학습 목적에 대한 정립, 기존 교과서의 철저한 분석, 학습자 입장에서의 학습 방법 분석, 효율적인 학습활동을 위한 새로운 지도안 연구를 통해 고려 가요가 지니는 교육적 의의를 규명하고자 하였다. 이를 위하여 고등학교 학습자를 대상으로 고려 가요 학습에 대한 현 실태를 설문지를 통하여 검토해 보았으며, 도출된 내용을 토대로 현 교과서 중심 교육에 대한 지도내용이 적절한지를 규명하여 보았다. 고등학교 학습자 그룹을 대상으로 설문지 조사를 하여 연구의 현실성을 높였고, 고려 가요 학습의 기본이 되는 교과서 분석을 통하여 기존 학습방법을 분석하여, 새로운 학습모형 연구를 위한 컨설팅 자료로 활용하였다. 지도 방법으로는 학습자 중심의 학습모형을 구안하여 단계적으로 적용함으로써 전통적 작품의 창조적 계승이라는 점과 관련하여 학습자의 상상력을 개발하는 길을 모색하려 하였다. 이러한 개별적 연구물의 축적으로 고려 가요에 대한 효과적인 지도 방법을 정립할 수 있다면 나름대로 의의가 있다고 본다. 또한 문학 수업에 있어서 지도방법의 개발과 학습 모형에 대해서는 지속적인 연구를 통해 더욱 보완되어야 할 것으로 생각된다.
The purpose of this study is to look for the plan to teach Goryeo Gayo efficiently. This study begins by the intention to build education model with high school students, which could be applied to learning method due to education course focused on the part that the learners do not fe...
The purpose of this study is to look for the plan to teach Goryeo Gayo efficiently. This study begins by the intention to build education model with high school students, which could be applied to learning method due to education course focused on the part that the learners do not feel sense of familiarity in real teaching course of Goryeo Gayo. The Goryeo Gayo has excellent points in the aspect of content, form, and literary expression. Goryeo Gayo built images about Goryeo people's bountiful emotion, and it is classic poetry literature which is closest to present aesthetic consciousness at current time, and it could be said that it has great literary and educational status as a genre we could directly experience our national aesthetic consciousness, because it has many elements which form prototype of Korean contemporary poem. This study tried to figure out educational meaning the Goryeo Gayo has through establishment of purpose of learning Goryeo Gayo, thorough analysis of existing text books, analysis of learning method at the position of learner, research of new teaching plan for efficient learning activity, which are considered as important items in teaching Goryeo Gayo. For this, the current real state of learning Goryeo Gayo with high school learners was examined by survey, and investigated if the teaching contents about the current text book focused education is appropriate based on deducted results. The reality of this study was raised by performing the survey with high school learner group, and analyzed existing learning method through textbook analysis which is basis of learning Goryeo Gayo, and use this as consulting data for researching new learning model For the teaching method, this study tried to look for the way to develop learners' imagination relate to creative inheritance of traditional works by building and gradual application of learner centered learning model. This study could be considered as it itself has a meaning if this study could establish efficient teaching plan for Goryeo Gayo by accumulation of the results of these separated studies. And for the development of teaching method and learning model in literary class, it is considered that these must be more supplemented through continuous research.
The purpose of this study is to look for the plan to teach Goryeo Gayo efficiently. This study begins by the intention to build education model with high school students, which could be applied to learning method due to education course focused on the part that the learners do not feel sense of familiarity in real teaching course of Goryeo Gayo. The Goryeo Gayo has excellent points in the aspect of content, form, and literary expression. Goryeo Gayo built images about Goryeo people's bountiful emotion, and it is classic poetry literature which is closest to present aesthetic consciousness at current time, and it could be said that it has great literary and educational status as a genre we could directly experience our national aesthetic consciousness, because it has many elements which form prototype of Korean contemporary poem. This study tried to figure out educational meaning the Goryeo Gayo has through establishment of purpose of learning Goryeo Gayo, thorough analysis of existing text books, analysis of learning method at the position of learner, research of new teaching plan for efficient learning activity, which are considered as important items in teaching Goryeo Gayo. For this, the current real state of learning Goryeo Gayo with high school learners was examined by survey, and investigated if the teaching contents about the current text book focused education is appropriate based on deducted results. The reality of this study was raised by performing the survey with high school learner group, and analyzed existing learning method through textbook analysis which is basis of learning Goryeo Gayo, and use this as consulting data for researching new learning model For the teaching method, this study tried to look for the way to develop learners' imagination relate to creative inheritance of traditional works by building and gradual application of learner centered learning model. This study could be considered as it itself has a meaning if this study could establish efficient teaching plan for Goryeo Gayo by accumulation of the results of these separated studies. And for the development of teaching method and learning model in literary class, it is considered that these must be more supplemented through continuous research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.