조선후기 애정소설의 애정 성취 양상과 그 의미 : <숙향전>과 <숙영낭자전>을 중심으로 The Aspects of the Way Love is Achieved in the Late Chosun Dynasty Romance Novels and Their Implications : Focusing on Sookhyangjeon and Sukyoungnangjajeon원문보기
이 논문은 <숙향전>과 <숙영낭자전>을 중심으로 남녀가 결연과정의 고난을 환상성을 통해 극복하고, 애정을 성취하는 과정을 알아보고자 한다 .
<숙향전>과 <숙영낭자전>은 대중과 양반들 사이에서 상당한 인기를 누렸던 작품이다. 남녀 주인공들은 천생연분이라는 명분을 바탕으로 자유연애를 실현하고자 했다. 두 소설은 천상계의 운명론이 지상의 삶을 지배하고 있다. 남녀 주인공은 천생배필로써 꿈에서 처음 만난다. 차이점은 두 소설 모두 남녀 주인공이 가문과 갈등하지만 문제를 해결하는 방법이 다르다는 것이다. 즉 가문의 가부장적 이...
이 논문은 <숙향전>과 <숙영낭자전>을 중심으로 남녀가 결연과정의 고난을 환상성을 통해 극복하고, 애정을 성취하는 과정을 알아보고자 한다 .
<숙향전>과 <숙영낭자전>은 대중과 양반들 사이에서 상당한 인기를 누렸던 작품이다. 남녀 주인공들은 천생연분이라는 명분을 바탕으로 자유연애를 실현하고자 했다. 두 소설은 천상계의 운명론이 지상의 삶을 지배하고 있다. 남녀 주인공은 천생배필로써 꿈에서 처음 만난다. 차이점은 두 소설 모두 남녀 주인공이 가문과 갈등하지만 문제를 해결하는 방법이 다르다는 것이다. 즉 가문의 가부장적 이데올로기를 어떻게 받아들이고 극복하느냐에 따라 결말이 달라진다.
조선후기 두 번의 전쟁 이후 지배계층은 기존의 이데올로기를 좀 더 강화하여 사회의 내부적 모순과 갈등을 해결하려 하였다. 그러나 전쟁체험을 통해 자의식에 눈뜨기 시작한 피지배계층은 개인적 욕망을 추구하면서 다양한 문예활동을 통해 사회문제의식을 표현함으로써 사회적 부조리를 비판했다.
<숙향전>의 숙향은 천상에서 자유연애를 시도하여 지상에 보내졌다. 지상에서 5번의 죽을 고비를 겪는다. 이런 시련을 제공하는 현실적 인물은 모두 가부장들이며, 숙향은 시련을 운명적 사고로 극복하면서 주체적으로 성장한다. 이에 반해 가부장들은 도덕적으로 타락하여 유교 사회의 이데올로기의 모순을 드러낸다. 하지만 이선은 측은지심을 가지고 숙향을 찾아다니고, 유교적 도덕주의를 바탕으로 숙향과 결연한다. 이에 숙향은 명문가의 딸임이 밝혀져서 이선과 숙향의 사랑은 가문의 인정을 받는다.
<숙영낭자전>의 숙영은 천상에서 제시한 옥연동에서 기거하는 기한을 3년이나 어기고 백선군과 혼례 없이 결연한다. 숙영과 백선군의 결연과정에서 유교적 가문주의에 대한 인식이 거의 드러나지 않는다. 특히 백선군은 가부장인 아버지의 권유나 명령에 거의 불복종하고, 숙영도 정절을 의심하는 시아버지께 진실을 숨기는 과감함을 보여준다. 백상군 집안은 숙영이 준 재물로 부자가 된다. 개인적 행복에 만족하며 과거를 거부하는 아들에게 백상군은 입신출세를 위해 과거를 강요하다 결국 가문의 파멸을 맞이한다.
이 두 작품은 인간의 애정은 하늘이 정해준 운명이고 아무리 힘든 일이 있어도 천상의 조력자들의 도움을 받아서라도 실현되어야 함을 보여 준다. 이토록 소중한 우주적 질서인 애정을 인간의 제도가 억압해서는 안된다는 것이다. 이런 애정의 갈등을 간접체험한 조선후기 소설 향유층은 인간이 추구해야 할 진정한 가치에 대해 고민하게 되었을 것이다.
이 논문은 <숙향전>과 <숙영낭자전>을 중심으로 남녀가 결연과정의 고난을 환상성을 통해 극복하고, 애정을 성취하는 과정을 알아보고자 한다 .
<숙향전>과 <숙영낭자전>은 대중과 양반들 사이에서 상당한 인기를 누렸던 작품이다. 남녀 주인공들은 천생연분이라는 명분을 바탕으로 자유연애를 실현하고자 했다. 두 소설은 천상계의 운명론이 지상의 삶을 지배하고 있다. 남녀 주인공은 천생배필로써 꿈에서 처음 만난다. 차이점은 두 소설 모두 남녀 주인공이 가문과 갈등하지만 문제를 해결하는 방법이 다르다는 것이다. 즉 가문의 가부장적 이데올로기를 어떻게 받아들이고 극복하느냐에 따라 결말이 달라진다.
조선후기 두 번의 전쟁 이후 지배계층은 기존의 이데올로기를 좀 더 강화하여 사회의 내부적 모순과 갈등을 해결하려 하였다. 그러나 전쟁체험을 통해 자의식에 눈뜨기 시작한 피지배계층은 개인적 욕망을 추구하면서 다양한 문예활동을 통해 사회문제의식을 표현함으로써 사회적 부조리를 비판했다.
<숙향전>의 숙향은 천상에서 자유연애를 시도하여 지상에 보내졌다. 지상에서 5번의 죽을 고비를 겪는다. 이런 시련을 제공하는 현실적 인물은 모두 가부장들이며, 숙향은 시련을 운명적 사고로 극복하면서 주체적으로 성장한다. 이에 반해 가부장들은 도덕적으로 타락하여 유교 사회의 이데올로기의 모순을 드러낸다. 하지만 이선은 측은지심을 가지고 숙향을 찾아다니고, 유교적 도덕주의를 바탕으로 숙향과 결연한다. 이에 숙향은 명문가의 딸임이 밝혀져서 이선과 숙향의 사랑은 가문의 인정을 받는다.
<숙영낭자전>의 숙영은 천상에서 제시한 옥연동에서 기거하는 기한을 3년이나 어기고 백선군과 혼례 없이 결연한다. 숙영과 백선군의 결연과정에서 유교적 가문주의에 대한 인식이 거의 드러나지 않는다. 특히 백선군은 가부장인 아버지의 권유나 명령에 거의 불복종하고, 숙영도 정절을 의심하는 시아버지께 진실을 숨기는 과감함을 보여준다. 백상군 집안은 숙영이 준 재물로 부자가 된다. 개인적 행복에 만족하며 과거를 거부하는 아들에게 백상군은 입신출세를 위해 과거를 강요하다 결국 가문의 파멸을 맞이한다.
이 두 작품은 인간의 애정은 하늘이 정해준 운명이고 아무리 힘든 일이 있어도 천상의 조력자들의 도움을 받아서라도 실현되어야 함을 보여 준다. 이토록 소중한 우주적 질서인 애정을 인간의 제도가 억압해서는 안된다는 것이다. 이런 애정의 갈등을 간접체험한 조선후기 소설 향유층은 인간이 추구해야 할 진정한 가치에 대해 고민하게 되었을 것이다.
The purpose of this study is to investigate the process of overcoming the hardships of matching through fantasy and the affection accomplishment aspects out of Sookhyan jeon and Sukyoungnangjajeon.
These two novels were very popular among common people and yangban(the rullling class). The main...
The purpose of this study is to investigate the process of overcoming the hardships of matching through fantasy and the affection accomplishment aspects out of Sookhyan jeon and Sukyoungnangjajeon.
These two novels were very popular among common people and yangban(the rullling class). The main male and female protagonists tried to acquire free love on the cause for a match made in heaven. In the novels, fatalism of the celestial world dominates the life of earth. The main male and female protagonists meet through dreams as soul mate. They all have conflicts with their family, but show different ways to solve problems. That is, the consequences vary depending on how to accept and overcome the patriarchal ideology.
After two wars in the later of Chosun, the rulling class had tried to resolve internal conflicts and contradictions of society, strengthening further the exiting ideology. However, the ruled criticized the social absurdity by expressing self-awareness and social consciousness through various literary activities.
Sook hyang in Sookhyangjeon had tried free love in the heaven and was expelled on the ground as punishment. She undergoes a hump of death five times on the ground. The realistic figures who provide hardships are all the patriarchal but Sookhyang grows independently overcoming the hardships through fatalistic thinking. On the other hand, the patriarchal reveal the moral depravity and ideological contradictions of Confusion society. Leesun tracks Sook hyang and they match again on the basis of Confucian morality. Sookhyang turns out to be the offspring of blue blood family and their love is admitted eventually.
Sukyoung in Sukyoungnangjajeon broke the rule of 3-year-stay in the Okyeondong in the heaven and married Baekseongun without wedding ceremony. There is rarely Confucian consciousness in their match process. Particularly Baekseongun disobeys the advices and commands from his father(Baeksangun) and Sukyoung also takes risk of hiding the truth of fidelity from her father-in-law. Baeksangun’s family becomes rich making use of property that Sukyoung has given him. Baeksangun forces his son to take Gwageo(a official test for selecting administrator of Joseon), but Baekseongun pursuing personal happiness refuses Gwageo. His family goes to ruin in the end.
The two novels suggest that the affection of human is a fatal made in heaven and should be realized through heavenly assistants despite of severe hardships. Human affection as the universal order should not be restricted by artificial social regime. The social class, who enjoyed novels in the later of Chosun and experienced affectional conflicts indirectly, might become to consider the genuine values that men should pursue.
The purpose of this study is to investigate the process of overcoming the hardships of matching through fantasy and the affection accomplishment aspects out of Sookhyan jeon and Sukyoungnangjajeon.
These two novels were very popular among common people and yangban(the rullling class). The main male and female protagonists tried to acquire free love on the cause for a match made in heaven. In the novels, fatalism of the celestial world dominates the life of earth. The main male and female protagonists meet through dreams as soul mate. They all have conflicts with their family, but show different ways to solve problems. That is, the consequences vary depending on how to accept and overcome the patriarchal ideology.
After two wars in the later of Chosun, the rulling class had tried to resolve internal conflicts and contradictions of society, strengthening further the exiting ideology. However, the ruled criticized the social absurdity by expressing self-awareness and social consciousness through various literary activities.
Sook hyang in Sookhyangjeon had tried free love in the heaven and was expelled on the ground as punishment. She undergoes a hump of death five times on the ground. The realistic figures who provide hardships are all the patriarchal but Sookhyang grows independently overcoming the hardships through fatalistic thinking. On the other hand, the patriarchal reveal the moral depravity and ideological contradictions of Confusion society. Leesun tracks Sook hyang and they match again on the basis of Confucian morality. Sookhyang turns out to be the offspring of blue blood family and their love is admitted eventually.
Sukyoung in Sukyoungnangjajeon broke the rule of 3-year-stay in the Okyeondong in the heaven and married Baekseongun without wedding ceremony. There is rarely Confucian consciousness in their match process. Particularly Baekseongun disobeys the advices and commands from his father(Baeksangun) and Sukyoung also takes risk of hiding the truth of fidelity from her father-in-law. Baeksangun’s family becomes rich making use of property that Sukyoung has given him. Baeksangun forces his son to take Gwageo(a official test for selecting administrator of Joseon), but Baekseongun pursuing personal happiness refuses Gwageo. His family goes to ruin in the end.
The two novels suggest that the affection of human is a fatal made in heaven and should be realized through heavenly assistants despite of severe hardships. Human affection as the universal order should not be restricted by artificial social regime. The social class, who enjoyed novels in the later of Chosun and experienced affectional conflicts indirectly, might become to consider the genuine values that men should pursue.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.