오늘날 정보화 사회가 됨에 따라 창의성이 다양한 분야에서 강조되고 있다. 이러한 흐름에 학교 교육에서도 학생들의 창의성 신장을 중요한 목표로 생각하고 다양한 노력을 기울이고 있다.
창의적 발상능력은 학생들이 자신의 느낌과 생각을 창의적으로 표현할 수 있게 하고, 학생 스스로 의미를 표현하고 읽고 해석하는 능력을 기를 수 있도록 하는데 기초가 된다. 이에 미술수업에서 창의적 발상 훈련을 통해 다각도에서 사고하고 새로운 아이디어를 창출하며 독창적인 사고를 할 수 있게 하는 것이 중요하다.
발상능력을 증진시키기 위해서는 여러 가지 방법이 있을 수 있으나 본 연구에서는 ...
오늘날 정보화 사회가 됨에 따라 창의성이 다양한 분야에서 강조되고 있다. 이러한 흐름에 학교 교육에서도 학생들의 창의성 신장을 중요한 목표로 생각하고 다양한 노력을 기울이고 있다.
창의적 발상능력은 학생들이 자신의 느낌과 생각을 창의적으로 표현할 수 있게 하고, 학생 스스로 의미를 표현하고 읽고 해석하는 능력을 기를 수 있도록 하는데 기초가 된다. 이에 미술수업에서 창의적 발상 훈련을 통해 다각도에서 사고하고 새로운 아이디어를 창출하며 독창적인 사고를 할 수 있게 하는 것이 중요하다.
발상능력을 증진시키기 위해서는 여러 가지 방법이 있을 수 있으나 본 연구에서는 스캠퍼(SCAMPER)기법을 제시하여 학생들이 발상을 하는 데 있어서 도움을 제공하고자 한다. 스캠퍼 기법을 활용하여 학생 스스로가 연습을 통해 유연하고 다각적인 사고로 발상하고, 발상을 하는데 있어서 자신감을 갖고 학습에 흥미와 동기를 가질 수 있도록 하는데 목적이 있다.
실제 미술 수업에서 활용 방법은 먼저 학생들이 스캠퍼의 사고 기술에 대한 기본개념을 확립하도록 돕는다. 참고 작품을 감상하면서 스캠퍼의 사고기술과 연관시켜 찾아보고 느낌을 함께 이야기 해본다. 그 다음 미리 고안한 모둠 활동지와 개인 활동지를 활용하여 아이디어를 나타내어 발상의 전환을 경험해 보고, 창의적인 발상력을 기를 수 있도록 한다.
학생들이 활동지에 시각적으로 나타낸 아이디어 스케치를 토대로 작품을 제작하고 작품설명서를 작성한다. 또한 작품 발표를 통해서 자신의 활동을 되돌아보고, 동료들의 발표에 주의를 집중하여 올바를 감상태도를 기를 수 있도록 한다.
이 연구를 통해서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 발상과정에서 스캠퍼 기법의 활용은 학생들이 다양한 관점에서 사물을 생각해 볼 수 있게 하여 창의적이고 개성 있는 작품을 표현할 수 있는데 토대를 제공한다.
둘째, 중학생들이 미술 수업에서 고정관념의 틀을 벗어서 자유롭게 상상해 볼 수 있도록 하여 사물과 세상을 새롭게 보는 시각을 길러주고 학습 동기와 흥미를 가질 수 있도록 한다.
셋째, 스캠퍼의 사고기술을 하나씩 적용해 보게 함으로써 자연스럽게 시작 할 수 있는 도움을 제공하여 쉽게 접근 할 수 있게 한다.
넷째, 스캠퍼 기법을 활용한 발상 지도는 표현력의 신장에도 유익한 영향을 준다.
다섯째, 스캠퍼의 사고기술을 참고작품에서 찾는 활동을 통해서 미적 체험과 감상을 연계할 수 있다.
실제 현장에서 활용에 있어서 다음과 같은 유의점을 생각하고 적용되어야 한다. 스캠퍼 기법이 학생들이 발상을 하는 데 있어서 도움을 제공하는 하나의 과정으로 활용되어야 하고, 학생들의 수준을 고려하여 발상이 힘든 학생들에게 토대를 제공할 수 있는 정도로 활용되어야 한다.
또한 스캠퍼의 사고기술을 모두 활용할 필요는 없으며 다른 아이디어가 있다면 수용하고 허용된 분위기를 제공하여야 한다. 평가단계에서 발상의 과정도 평가에 포함할 수 있도록 하는 노력이 필요하며 스캠퍼 기법이 회화영역에서 활용되기 위해서 다양한 주제에서도 더 많은 연구가 필요하다.
이 연구에서는 중학생 1학년, 2학년을 대상으로 하고 교과서는 해법 천재교과서 출판을 기준으로 적용하였다. 스캠퍼 기법을 활용한 수업에서 학생들이 창의적인 작품을 하는데 토대를 제공하고, 나아가 다양한 상황에서 사물과 세상을 새롭게 보는 시각을 길러 줄 수 있다고 생각한다.
오늘날 정보화 사회가 됨에 따라 창의성이 다양한 분야에서 강조되고 있다. 이러한 흐름에 학교 교육에서도 학생들의 창의성 신장을 중요한 목표로 생각하고 다양한 노력을 기울이고 있다.
창의적 발상능력은 학생들이 자신의 느낌과 생각을 창의적으로 표현할 수 있게 하고, 학생 스스로 의미를 표현하고 읽고 해석하는 능력을 기를 수 있도록 하는데 기초가 된다. 이에 미술수업에서 창의적 발상 훈련을 통해 다각도에서 사고하고 새로운 아이디어를 창출하며 독창적인 사고를 할 수 있게 하는 것이 중요하다.
발상능력을 증진시키기 위해서는 여러 가지 방법이 있을 수 있으나 본 연구에서는 스캠퍼(SCAMPER)기법을 제시하여 학생들이 발상을 하는 데 있어서 도움을 제공하고자 한다. 스캠퍼 기법을 활용하여 학생 스스로가 연습을 통해 유연하고 다각적인 사고로 발상하고, 발상을 하는데 있어서 자신감을 갖고 학습에 흥미와 동기를 가질 수 있도록 하는데 목적이 있다.
실제 미술 수업에서 활용 방법은 먼저 학생들이 스캠퍼의 사고 기술에 대한 기본개념을 확립하도록 돕는다. 참고 작품을 감상하면서 스캠퍼의 사고기술과 연관시켜 찾아보고 느낌을 함께 이야기 해본다. 그 다음 미리 고안한 모둠 활동지와 개인 활동지를 활용하여 아이디어를 나타내어 발상의 전환을 경험해 보고, 창의적인 발상력을 기를 수 있도록 한다.
학생들이 활동지에 시각적으로 나타낸 아이디어 스케치를 토대로 작품을 제작하고 작품설명서를 작성한다. 또한 작품 발표를 통해서 자신의 활동을 되돌아보고, 동료들의 발표에 주의를 집중하여 올바를 감상태도를 기를 수 있도록 한다.
이 연구를 통해서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 발상과정에서 스캠퍼 기법의 활용은 학생들이 다양한 관점에서 사물을 생각해 볼 수 있게 하여 창의적이고 개성 있는 작품을 표현할 수 있는데 토대를 제공한다.
둘째, 중학생들이 미술 수업에서 고정관념의 틀을 벗어서 자유롭게 상상해 볼 수 있도록 하여 사물과 세상을 새롭게 보는 시각을 길러주고 학습 동기와 흥미를 가질 수 있도록 한다.
셋째, 스캠퍼의 사고기술을 하나씩 적용해 보게 함으로써 자연스럽게 시작 할 수 있는 도움을 제공하여 쉽게 접근 할 수 있게 한다.
넷째, 스캠퍼 기법을 활용한 발상 지도는 표현력의 신장에도 유익한 영향을 준다.
다섯째, 스캠퍼의 사고기술을 참고작품에서 찾는 활동을 통해서 미적 체험과 감상을 연계할 수 있다.
실제 현장에서 활용에 있어서 다음과 같은 유의점을 생각하고 적용되어야 한다. 스캠퍼 기법이 학생들이 발상을 하는 데 있어서 도움을 제공하는 하나의 과정으로 활용되어야 하고, 학생들의 수준을 고려하여 발상이 힘든 학생들에게 토대를 제공할 수 있는 정도로 활용되어야 한다.
또한 스캠퍼의 사고기술을 모두 활용할 필요는 없으며 다른 아이디어가 있다면 수용하고 허용된 분위기를 제공하여야 한다. 평가단계에서 발상의 과정도 평가에 포함할 수 있도록 하는 노력이 필요하며 스캠퍼 기법이 회화영역에서 활용되기 위해서 다양한 주제에서도 더 많은 연구가 필요하다.
이 연구에서는 중학생 1학년, 2학년을 대상으로 하고 교과서는 해법 천재교과서 출판을 기준으로 적용하였다. 스캠퍼 기법을 활용한 수업에서 학생들이 창의적인 작품을 하는데 토대를 제공하고, 나아가 다양한 상황에서 사물과 세상을 새롭게 보는 시각을 길러 줄 수 있다고 생각한다.
As per we are living in information society, the creativity is converged on many sections. Following this flow, for enhancing students creativity, pit in great deal of effort with various ways on education.
By creative thinking ability, students can express their feelings and thinks to be creative...
As per we are living in information society, the creativity is converged on many sections. Following this flow, for enhancing students creativity, pit in great deal of effort with various ways on education.
By creative thinking ability, students can express their feelings and thinks to be creative, and could be base of student’s arbitrary expression/reading/interpreting. Hereupon, the most important thing at art class is, helping students to diversified thinking, make new idea, and get creative thinking.
There are many ways to enhance for students thinking ability, but on this research; we are going to proposing the SCAMPER technique. The object of this research is, by SCAMPER technique, helping students to get confidence on diversified/creative thinking, and get motive/interest on art study.
At the beginning of utilizing to actual art class, help students to understand fundamental notion of SCAMPER technique. During appreciating referred works, associate with SCAMPER thinking technique, and discuss about its feeling each other. Next, experience changing of conception by using assorted activity report and personal activity report, and help to enhance their creative thinking ability.
The production of art and writing works description is based on student’s visual idea sketch on activity report. Also, reflect on themselves though presentation of works, and let them improve their behavior of appreciation by watching others presentation.
The conclusion of this research is, First, using Scamper technique at conception process, it furnishes diversity point of view for observation and creative ideas for art works to students.
Second, let them think outside of box for liberty of imagination, made them to get interest/motivation of studying art with new point of view.
Third, let them apply SCAMPER thinking technique to their works one by one, help them easy of access to art study.
Fourth, the tutoring thinking with SCAMPER technique is affected to improve expression ability.
Fifth, thorough activity of finding SCAMPER thinking technique from referred works, it could link up esthetics experience and appreciation.
Before applying this curriculum to actual class, kindly consider following points. The SCAMPER technique should use only for materials of helping to student’s creative thinking, and helping them to learn the basics of creative thinking with the viewpoint of them.
Furthermore, do not need to use all of SCAMPER technique, and if there are other ideas from them, let them to accept and express it freely. The teacher should try to contain conception process on evaluation process, and need more research for using SCAMPER technique on various painting territory.
On this research, the targets are first/second-year students of middle school, and based on Haebup Chunjae text book. Via using SCAMPER technique on class, it could be the base of student’s creative art works, moreover, can improve/find out student’s new point of view on various cases/things.
As per we are living in information society, the creativity is converged on many sections. Following this flow, for enhancing students creativity, pit in great deal of effort with various ways on education.
By creative thinking ability, students can express their feelings and thinks to be creative, and could be base of student’s arbitrary expression/reading/interpreting. Hereupon, the most important thing at art class is, helping students to diversified thinking, make new idea, and get creative thinking.
There are many ways to enhance for students thinking ability, but on this research; we are going to proposing the SCAMPER technique. The object of this research is, by SCAMPER technique, helping students to get confidence on diversified/creative thinking, and get motive/interest on art study.
At the beginning of utilizing to actual art class, help students to understand fundamental notion of SCAMPER technique. During appreciating referred works, associate with SCAMPER thinking technique, and discuss about its feeling each other. Next, experience changing of conception by using assorted activity report and personal activity report, and help to enhance their creative thinking ability.
The production of art and writing works description is based on student’s visual idea sketch on activity report. Also, reflect on themselves though presentation of works, and let them improve their behavior of appreciation by watching others presentation.
The conclusion of this research is, First, using Scamper technique at conception process, it furnishes diversity point of view for observation and creative ideas for art works to students.
Second, let them think outside of box for liberty of imagination, made them to get interest/motivation of studying art with new point of view.
Third, let them apply SCAMPER thinking technique to their works one by one, help them easy of access to art study.
Fourth, the tutoring thinking with SCAMPER technique is affected to improve expression ability.
Fifth, thorough activity of finding SCAMPER thinking technique from referred works, it could link up esthetics experience and appreciation.
Before applying this curriculum to actual class, kindly consider following points. The SCAMPER technique should use only for materials of helping to student’s creative thinking, and helping them to learn the basics of creative thinking with the viewpoint of them.
Furthermore, do not need to use all of SCAMPER technique, and if there are other ideas from them, let them to accept and express it freely. The teacher should try to contain conception process on evaluation process, and need more research for using SCAMPER technique on various painting territory.
On this research, the targets are first/second-year students of middle school, and based on Haebup Chunjae text book. Via using SCAMPER technique on class, it could be the base of student’s creative art works, moreover, can improve/find out student’s new point of view on various cases/things.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.