청소년 멘토링활동은 청소년 사회참여의 수단이자 단순하고 형식적인 자원봉사의 문제점을 극복할 수 있는 대안으로 논의되고 있다. 청소년 멘토링활동은 멘티와 멘토 모두에게 성장과 학습의 기회를 제공한다. 청소년 멘토링활동은 학교, 지역사회복지기관, 기업 그리고 정부기관에서 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 청소년 멘토링활동에 관심과 참여가 확대되고, 청소년 멘토링활동이 청소년에게 미치는 영향이 중요하다는 점에 비해 다양한 사례에 대한 연구가 진행되지 않은 상황이다. 특히, 청소년 멘토링활동이 청소년멘토에게 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 이러한 필요성을 바탕으로 이 연구는 청소년 멘토링활동이 멘토링활동에 참여하는 청소년멘토의 ...
청소년 멘토링활동은 청소년 사회참여의 수단이자 단순하고 형식적인 자원봉사의 문제점을 극복할 수 있는 대안으로 논의되고 있다. 청소년 멘토링활동은 멘티와 멘토 모두에게 성장과 학습의 기회를 제공한다. 청소년 멘토링활동은 학교, 지역사회복지기관, 기업 그리고 정부기관에서 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 청소년 멘토링활동에 관심과 참여가 확대되고, 청소년 멘토링활동이 청소년에게 미치는 영향이 중요하다는 점에 비해 다양한 사례에 대한 연구가 진행되지 않은 상황이다. 특히, 청소년 멘토링활동이 청소년멘토에게 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 이러한 필요성을 바탕으로 이 연구는 청소년 멘토링활동이 멘토링활동에 참여하는 청소년멘토의 자기효능감과 사회적 기술에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것을 목적으로 한다. 연구목적을 달성하기 위해서 경기도 S수련관의 청소년 멘토링활동에 참여하는 청소년 멘토 16명을 실험집단으로, 실험집단과 성별, 학년별로 동일한 청소년 16명을 통제집단으로 구성하여 2014년 10월부터 2015년 2월까지 청소년 멘토링활동을 진행한 후 그 효과를 측정하였다. 연구설계는 이질통제집단 사전·사후 검사설계를 사용하였으며, 실험집단에만 청소년 멘토링활동을 실시하였다. 실험집단과 통제집단간 자기효능감 척도와 사회적 기술척도를 사용하여 사전-사후 검사를 비교하였다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 20 버전을 이용하여 분석하였다. 청소년 멘토링활동이 종속변인에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전검사를 공변인으로 하여 공분산분석(ANCOVA)를 실시하였다. 공분산분석 결과 실용적 유의성을 위한 효과크기 ω2을 제시하였다. 연구결과 청소년 멘토링활동이 멘토의 자기효능감 향상에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 자기효능감 하위요인 중 과제난이도선호를 제외한 자신감, 자기조절 효능감에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 또한 청소년 멘토링활동이 멘토의 사회적 기술 향상에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 사회적 기술 하위요인 중 협동성, 자기주장, 공감, 자기통제 향상에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 청소년 멘토링활동은 청소년의 자기효능감과 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미치는 활동 중 하나로 멘토의 성장과 변화를 기대할 수 있다. 이러한 청소년 멘토링활동의 적극적인 장려가 필요하다. 청소년 멘토링활동은 청소년이 주체적으로 활동을 이끌어 가는 청소년활동이자 기존의 단순하고 획일적인 청소년 자원봉사활동의 문제를 해결할 수 있는 방법으로 활용될 수 있다.
청소년 멘토링활동은 청소년 사회참여의 수단이자 단순하고 형식적인 자원봉사의 문제점을 극복할 수 있는 대안으로 논의되고 있다. 청소년 멘토링활동은 멘티와 멘토 모두에게 성장과 학습의 기회를 제공한다. 청소년 멘토링활동은 학교, 지역사회복지기관, 기업 그리고 정부기관에서 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 청소년 멘토링활동에 관심과 참여가 확대되고, 청소년 멘토링활동이 청소년에게 미치는 영향이 중요하다는 점에 비해 다양한 사례에 대한 연구가 진행되지 않은 상황이다. 특히, 청소년 멘토링활동이 청소년멘토에게 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 이러한 필요성을 바탕으로 이 연구는 청소년 멘토링활동이 멘토링활동에 참여하는 청소년멘토의 자기효능감과 사회적 기술에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것을 목적으로 한다. 연구목적을 달성하기 위해서 경기도 S수련관의 청소년 멘토링활동에 참여하는 청소년 멘토 16명을 실험집단으로, 실험집단과 성별, 학년별로 동일한 청소년 16명을 통제집단으로 구성하여 2014년 10월부터 2015년 2월까지 청소년 멘토링활동을 진행한 후 그 효과를 측정하였다. 연구설계는 이질통제집단 사전·사후 검사설계를 사용하였으며, 실험집단에만 청소년 멘토링활동을 실시하였다. 실험집단과 통제집단간 자기효능감 척도와 사회적 기술척도를 사용하여 사전-사후 검사를 비교하였다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 20 버전을 이용하여 분석하였다. 청소년 멘토링활동이 종속변인에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전검사를 공변인으로 하여 공분산분석(ANCOVA)를 실시하였다. 공분산분석 결과 실용적 유의성을 위한 효과크기 ω2을 제시하였다. 연구결과 청소년 멘토링활동이 멘토의 자기효능감 향상에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 자기효능감 하위요인 중 과제난이도선호를 제외한 자신감, 자기조절 효능감에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 또한 청소년 멘토링활동이 멘토의 사회적 기술 향상에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 사회적 기술 하위요인 중 협동성, 자기주장, 공감, 자기통제 향상에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 청소년 멘토링활동은 청소년의 자기효능감과 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미치는 활동 중 하나로 멘토의 성장과 변화를 기대할 수 있다. 이러한 청소년 멘토링활동의 적극적인 장려가 필요하다. 청소년 멘토링활동은 청소년이 주체적으로 활동을 이끌어 가는 청소년활동이자 기존의 단순하고 획일적인 청소년 자원봉사활동의 문제를 해결할 수 있는 방법으로 활용될 수 있다.
Youth mentoring program is a means of youth participation in society. It is discussed as an alternative to overcome the problem of simple and formal youth volunteer activity. Youth mentoring program provides opportunities for growth and learning for both mentors and mentees. Youth mentoring program ...
Youth mentoring program is a means of youth participation in society. It is discussed as an alternative to overcome the problem of simple and formal youth volunteer activity. Youth mentoring program provides opportunities for growth and learning for both mentors and mentees. Youth mentoring program is done briskly in the schools, community welfare agencies, companies and government organizations. Interest and participation in mentoring program for the youth have been increasing, however, study on the various instances and the effect of mentoring program is still lacking. Most especially, there is a need for study on how the mentoring program effect the youth mentors. The purpose of this study is to examine the effect of youth mentoring program on the self-efficacy and social skills of the youth mentors joining the programs. To achieve the objective of the study, 16 youth mentors who joined the youth mentoring program in S Youth Center, Gyeonggi Province were selected to form the experimental group. The controlled group was composed of 16 youth of the same gender and year level with the youth in the experimental group. After going through the mentoring program from October, 2014 to February, 2015, the effects were measured. For the study plan, the researcher used the pretest-posttest design of the controlled group and the youth mentoring program was only given to the experimental group. The pre and posttest were compared between the experimental and controlled group using the self-efficacy and social skills criterion. The collected data were analyzed using the SPSS Version 20. To find out the effects of the mentoring program on the identified dependent variables, analysis of covariance (ANCOVA) was done with the pretest as a covariate variable. As a result of ANCOVA, the effect size was presented for practical significance. The results of the study show that the youth mentoring programs had positive effects on the participants’ self-efficacy. Among the sub factors of self-efficacy, it had positive effects on confidence and self-control, except on task difficulty preference. Moreover, it was also shown that the youth mentoring program has a positive effect on the social skills of the mentors particularly on all sub factors of social skills such as cooperation, self-assertiveness, sympathy, and self-control. Youth mentoring program is one of the activities which have positive effect on the self-efficacy and social skills of youth and where the development and change of the mentors are expected. Thus, an active encouragement is needed for this youth mentoring program. This youth mentoring program can be used as an program which could be led by youth independently and as a way to solve the problems of the existing simple and uniform youth volunteer activity.
Youth mentoring program is a means of youth participation in society. It is discussed as an alternative to overcome the problem of simple and formal youth volunteer activity. Youth mentoring program provides opportunities for growth and learning for both mentors and mentees. Youth mentoring program is done briskly in the schools, community welfare agencies, companies and government organizations. Interest and participation in mentoring program for the youth have been increasing, however, study on the various instances and the effect of mentoring program is still lacking. Most especially, there is a need for study on how the mentoring program effect the youth mentors. The purpose of this study is to examine the effect of youth mentoring program on the self-efficacy and social skills of the youth mentors joining the programs. To achieve the objective of the study, 16 youth mentors who joined the youth mentoring program in S Youth Center, Gyeonggi Province were selected to form the experimental group. The controlled group was composed of 16 youth of the same gender and year level with the youth in the experimental group. After going through the mentoring program from October, 2014 to February, 2015, the effects were measured. For the study plan, the researcher used the pretest-posttest design of the controlled group and the youth mentoring program was only given to the experimental group. The pre and posttest were compared between the experimental and controlled group using the self-efficacy and social skills criterion. The collected data were analyzed using the SPSS Version 20. To find out the effects of the mentoring program on the identified dependent variables, analysis of covariance (ANCOVA) was done with the pretest as a covariate variable. As a result of ANCOVA, the effect size was presented for practical significance. The results of the study show that the youth mentoring programs had positive effects on the participants’ self-efficacy. Among the sub factors of self-efficacy, it had positive effects on confidence and self-control, except on task difficulty preference. Moreover, it was also shown that the youth mentoring program has a positive effect on the social skills of the mentors particularly on all sub factors of social skills such as cooperation, self-assertiveness, sympathy, and self-control. Youth mentoring program is one of the activities which have positive effect on the self-efficacy and social skills of youth and where the development and change of the mentors are expected. Thus, an active encouragement is needed for this youth mentoring program. This youth mentoring program can be used as an program which could be led by youth independently and as a way to solve the problems of the existing simple and uniform youth volunteer activity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.