오넷 콜먼의 "New Thing"의 모티브로 부터 시작하는 프리 재즈의 시대가 지난 지도 벌써 60년이 지났다. 프리 재즈가 이후 여타 음악에 미쳤던 영향과 재즈 교육의 필수적 요소임에도 불구하고, 소수의 음악가들과 학자 그리고 청중들의 영역에 파급력 있게 퍼져나가질 못하였다. 프리 재즈가 가지고 있는 순수 예술적 가치와 음악적 발전은 오늘날 재즈 뮤지션들에게 필요한 교육적 자료이며, 이는 클래식과 다른 하나의 연주 양식이다.
1950년대와 1960년대의 재즈뿐만 아니라 프리 재즈가 갖고 있는 독특한 특징은 기존의 음악이...
오넷 콜먼의 "New Thing"의 모티브로 부터 시작하는 프리 재즈의 시대가 지난 지도 벌써 60년이 지났다. 프리 재즈가 이후 여타 음악에 미쳤던 영향과 재즈 교육의 필수적 요소임에도 불구하고, 소수의 음악가들과 학자 그리고 청중들의 영역에 파급력 있게 퍼져나가질 못하였다. 프리 재즈가 가지고 있는 순수 예술적 가치와 음악적 발전은 오늘날 재즈 뮤지션들에게 필요한 교육적 자료이며, 이는 클래식과 다른 하나의 연주 양식이다.
1950년대와 1960년대의 재즈뿐만 아니라 프리 재즈가 갖고 있는 독특한 특징은 기존의 음악이 영유하던 화성적, 선율적, 리듬적, 형식 등의 틀에서 부터 발전된 새로운 장르였다. 이러한 맥락을 지니고 있는 본 연구는 재즈의 역사적 배경으로부터 발전과정에 나타나는 프리 재즈의 음악적 가치와 주요한 아티스트의 작업에 내포된 음악적 분석과 연구이다.
또한 재즈의 발전과정과 더불어 시간의 흐름에 따라 음악적 변화와 특징을 설명하였으며, 특히 1950년대를 거치면서 형성된 프리 재즈는 불협화음의 사용, 형식의 다양화, 리듬적 복잡성 등을 통해 재즈는 점점 더 심화되었으며, 마침내 순수 예술적 가치를 추구하며 변화한 것이다.
본 연구는 1950~1960년대의 재즈에 대한 음악적 특징을 분석 연구한 후 보편타당하게 해석하여 연주에 적용할 뿐만 아니라 교육적 목적으로 활용하는데 있다. 이는 프리 재즈로 이루었던 예술적 발전이 앞으로의 재즈가 나아가야 할 방향을 제시하기 때문이다. 또한 체계적이고 효율적인 연구를 통해 프리 재즈뿐만 아니라 재즈라는 장르의 교육과 연주의 폭을 넓혀 대중의 관심을 갖게 하는 것이다.
본 논문에서는 재즈의 역사적 배경과 발전 과정 및 프리 재즈의 일반적 경향에 대해 알아보았고, 음악적 특징에 대해서도 심도 있게 살펴보았다. 프리 재즈의 음악적 특성을 연구하였다. 또한 새로운 표현의 의미와 일반적 형식의 연구뿐만 아니라 프리 재즈의 화성의 특징과 구조를 전통적 재즈와 비교하여 분석 연구하였다. 뿐만 아니라 1950년대부터 1960년대에 발표되었던 3개의 작품에 대해 거시적이며 미시적 분석을 통하여 분석이 진행되었으며, 프리 재즈와 기존의 재즈와의 상호연관성에 대해서는 각각의 주제를 통해 알아보았다.
마지막으로 재즈 연주뿐만 아니라 교육적 측면에서도 중요한 가치를 지니고 있는 1950년~1960년대 재즈는 프리 재즈로 완성되는 시기이다. 본 연구를 통한 당시 재즈의 가치를 재조명함과 음악적 특성을 분석 연구하여 새로운 정보를 공유하고자 한다.
오넷 콜먼의 "New Thing"의 모티브로 부터 시작하는 프리 재즈의 시대가 지난 지도 벌써 60년이 지났다. 프리 재즈가 이후 여타 음악에 미쳤던 영향과 재즈 교육의 필수적 요소임에도 불구하고, 소수의 음악가들과 학자 그리고 청중들의 영역에 파급력 있게 퍼져나가질 못하였다. 프리 재즈가 가지고 있는 순수 예술적 가치와 음악적 발전은 오늘날 재즈 뮤지션들에게 필요한 교육적 자료이며, 이는 클래식과 다른 하나의 연주 양식이다.
1950년대와 1960년대의 재즈뿐만 아니라 프리 재즈가 갖고 있는 독특한 특징은 기존의 음악이 영유하던 화성적, 선율적, 리듬적, 형식 등의 틀에서 부터 발전된 새로운 장르였다. 이러한 맥락을 지니고 있는 본 연구는 재즈의 역사적 배경으로부터 발전과정에 나타나는 프리 재즈의 음악적 가치와 주요한 아티스트의 작업에 내포된 음악적 분석과 연구이다.
또한 재즈의 발전과정과 더불어 시간의 흐름에 따라 음악적 변화와 특징을 설명하였으며, 특히 1950년대를 거치면서 형성된 프리 재즈는 불협화음의 사용, 형식의 다양화, 리듬적 복잡성 등을 통해 재즈는 점점 더 심화되었으며, 마침내 순수 예술적 가치를 추구하며 변화한 것이다.
본 연구는 1950~1960년대의 재즈에 대한 음악적 특징을 분석 연구한 후 보편타당하게 해석하여 연주에 적용할 뿐만 아니라 교육적 목적으로 활용하는데 있다. 이는 프리 재즈로 이루었던 예술적 발전이 앞으로의 재즈가 나아가야 할 방향을 제시하기 때문이다. 또한 체계적이고 효율적인 연구를 통해 프리 재즈뿐만 아니라 재즈라는 장르의 교육과 연주의 폭을 넓혀 대중의 관심을 갖게 하는 것이다.
본 논문에서는 재즈의 역사적 배경과 발전 과정 및 프리 재즈의 일반적 경향에 대해 알아보았고, 음악적 특징에 대해서도 심도 있게 살펴보았다. 프리 재즈의 음악적 특성을 연구하였다. 또한 새로운 표현의 의미와 일반적 형식의 연구뿐만 아니라 프리 재즈의 화성의 특징과 구조를 전통적 재즈와 비교하여 분석 연구하였다. 뿐만 아니라 1950년대부터 1960년대에 발표되었던 3개의 작품에 대해 거시적이며 미시적 분석을 통하여 분석이 진행되었으며, 프리 재즈와 기존의 재즈와의 상호연관성에 대해서는 각각의 주제를 통해 알아보았다.
마지막으로 재즈 연주뿐만 아니라 교육적 측면에서도 중요한 가치를 지니고 있는 1950년~1960년대 재즈는 프리 재즈로 완성되는 시기이다. 본 연구를 통한 당시 재즈의 가치를 재조명함과 음악적 특성을 분석 연구하여 새로운 정보를 공유하고자 한다.
After Ornette Coleman's the first experiments "Free Jazz" in history of Jazz, it has been passing more than sixty years. In the other hand, free jazz music is still little known outside of a small circle of jazz musicians, scholars, and listeners. In spite of its influence on the large field of jazz...
After Ornette Coleman's the first experiments "Free Jazz" in history of Jazz, it has been passing more than sixty years. In the other hand, free jazz music is still little known outside of a small circle of jazz musicians, scholars, and listeners. In spite of its influence on the large field of jazz and on the foundation of jazz studies programs in many institution, free jazz is not yet enjoyed and studied with a long tradition of serious attention in scholarly circles.
Focusing on musical characteristic of free jazz is very meaningful work. Because, in the late 1950's and 1960's, free jazz had the unique its own style along with harmony, melody, rhythm, and form, contrasted with already established musical tradition. And as the improvised nature of the music, free jazz is valuable to be studied itself. This study is not intended to be a comprehensive history of the free jazz movement or of the work of any individual artist, but rather an musical examination of several stylistically diverse work within their respective contexts, as well as a documentation of the process of examination for education.
This study provides a background to the analyses and address a variety of musical topics, including the origin and influence of free jazz and its relationship and similarity to the blues and earlier jazz styles, and similarity to 20 century classical music. Early innovators like Ornette Coleman, Bill Evans, and John Coltrane and a general description of various musicians' musical characteristic were discussed. Also this provides a analysis of 3 tune of jazz and a discussion of analytical techniques appropriate to free jazz.
Overall there will deal with analytical treatment of four works which are Meaning of expression, Harmony, Form, Asymmetry and Parody in free jazz. Compositions of free jazz is examined in its entirety, utilizing transcriptions, diagrams, graphic representations. Emphasis is placed on rhythmic treatment, method of formal structure, and the use of contrast.
Free jazz implies many different meaning by musical value. That may be willing of freedom from established harmonic system. In another words, free jazz music basically resist functional harmonic structure and traditional characteristic. Historically, it's improved that creative artist's ceaseless efforts always methodized a frame of new thing, after exhausting a existed things. Hopefully, this thesis will be a case of information sharing for jazz in 1950’s and 1960’s.
After Ornette Coleman's the first experiments "Free Jazz" in history of Jazz, it has been passing more than sixty years. In the other hand, free jazz music is still little known outside of a small circle of jazz musicians, scholars, and listeners. In spite of its influence on the large field of jazz and on the foundation of jazz studies programs in many institution, free jazz is not yet enjoyed and studied with a long tradition of serious attention in scholarly circles.
Focusing on musical characteristic of free jazz is very meaningful work. Because, in the late 1950's and 1960's, free jazz had the unique its own style along with harmony, melody, rhythm, and form, contrasted with already established musical tradition. And as the improvised nature of the music, free jazz is valuable to be studied itself. This study is not intended to be a comprehensive history of the free jazz movement or of the work of any individual artist, but rather an musical examination of several stylistically diverse work within their respective contexts, as well as a documentation of the process of examination for education.
This study provides a background to the analyses and address a variety of musical topics, including the origin and influence of free jazz and its relationship and similarity to the blues and earlier jazz styles, and similarity to 20 century classical music. Early innovators like Ornette Coleman, Bill Evans, and John Coltrane and a general description of various musicians' musical characteristic were discussed. Also this provides a analysis of 3 tune of jazz and a discussion of analytical techniques appropriate to free jazz.
Overall there will deal with analytical treatment of four works which are Meaning of expression, Harmony, Form, Asymmetry and Parody in free jazz. Compositions of free jazz is examined in its entirety, utilizing transcriptions, diagrams, graphic representations. Emphasis is placed on rhythmic treatment, method of formal structure, and the use of contrast.
Free jazz implies many different meaning by musical value. That may be willing of freedom from established harmonic system. In another words, free jazz music basically resist functional harmonic structure and traditional characteristic. Historically, it's improved that creative artist's ceaseless efforts always methodized a frame of new thing, after exhausting a existed things. Hopefully, this thesis will be a case of information sharing for jazz in 1950’s and 1960’s.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.