[학위논문]강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램 개발 및 적용 효과 The Young Children's Traditional and Culture Education Program Development and Effect of Application focused on Ganggangsullae원문보기
본 연구의 목적은 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 셋째, 강강술래 중심의 전통문화교육 활동은 유아에게 어떤 경험적 의미가 있는가? 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하기 위해 강강술래와 전통문화에 관련된 문헌을 검토하고 유아 전통문화 교육 실태 및 유아 전통문화 교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 통해 문제점을 수정?보완하여 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 유아의 전통문화 이해와 창의적 표현 및 공동체적 태도를 형성하는 것이며, 구체적인 목표는 ‘전통문화를 이해하고 즐긴다’, ‘창의적 ...
본 연구의 목적은 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 셋째, 강강술래 중심의 전통문화교육 활동은 유아에게 어떤 경험적 의미가 있는가? 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하기 위해 강강술래와 전통문화에 관련된 문헌을 검토하고 유아 전통문화 교육 실태 및 유아 전통문화 교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 통해 문제점을 수정?보완하여 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 유아의 전통문화 이해와 창의적 표현 및 공동체적 태도를 형성하는 것이며, 구체적인 목표는 ‘전통문화를 이해하고 즐긴다’, ‘창의적 표현 능력을 기른다’, ‘공동체적 태도를 형성한다’이다. 본 프로그램의 교육내용은 ‘전통문화이해’, ‘창의적 표현’, ‘공동체적 태도 형성’의 3개 영역과 이에 따른 9개의 세부내용이 선정되었다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 단계, 교수 전략, 교사 역할, 교수자료로 구성되었다. 교수-학습 원리는 순환성의 원리, 연계성의 원리, 연속성의 원리이고 교수-학습 단계는 강강술래 놀이로 만나기 단계, 강강술래가 담고 있는 다양한 전통문화 이해하기 단계, 노래, 춤 연주를 바탕으로 주제와 연계하여 통합적으로 즐기기 단계, 강강술래를 새로운 놀이로 만들어 표현하기 단계이다. 교수 전략은 모델 보이기, 탐색하기, 촉진하기, 동기 유발하기이며, 교사 역할은 제공자, 격려자, 구성자이다. 교수 자료는 여러 가지 악기(사물놀이, 다양한 외국 악기), 한삼, 탈, 강강술래 놀이 이야기 자료, 동영상 자료, 노래 가사, 강강술래 악보, 그림카드 등 각종 활동 자료이다. 프로그램의 평가는 유아평가, 교사평가, 프로그램 평가로 구분하여 평가 방법을 적절히 활용하도록 하였다. 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 서울시에 위치한 유치원 두 곳 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 2014년 8월 25일부터 12월 19일까지 16주에 걸쳐 연구를 실시하였다. 프로그램의 적용 전과 후에 국가 정체성, 창의성 검사를 실시하였다. SPSS Window용 프로그램을 활용하여 공변량분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 또한, 강강술래 중심의 전통문화 교육 활동이 유아에게 어떤 경험적 의미가 있는지 알아보기 위해 질적 분석 연구를 하였다. 질적 분석 연구는 참여관찰일지, 교사저널, 면담을 통해 정리하여 분석하였다. 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램 적용 효과에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에 참여한 실험집단 유아는 비교집단 유아보다 국가 정체성 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났으며, 국가 정체성 하위요소인 국가상징, 전통문화, 민족 동질성, 민주시민의식에서 모두 비교집단 유아보다 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램이 유아의 국가 정체성을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 본 프로그램에 참여한 실험집단 유아는 비교집단 유아보다 창의성 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났으며, 창의성의 하위 요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력에서 모두 비교집단 유아보다 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램이 유아의 창의성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단 유아들은 비교집단 유아보다 전통문화에 대한 7가지의 경험적 의미가 나타났다. 그 의미들은 ‘전통문화에 거부감이 없는 유아들’, ‘전통문화를 스스로 탐구하는 유아들’, ‘전통문화를 놀이에 연결시키는 유아들’, ‘전통문화를 새롭게 변형 시키는 유아들’, ‘전통문화의 주체자가 되어 협력하는 유아들’, ‘전통문화의 주체자가 되어 공연문화를 창조하는 유아들’, ‘전통문화를 통해 공동체 문화를 만드는 유아들’로 나타났다. 유아들은 본 프로그램을 경험하면서 전통문화를 이해하고 즐기고 창의적 표현하면서 유아들의 또래 문화인 공동체 문화를 만들어 내는 경험을 하였다. 결론적으로 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 교육현장 적용 결과, 만 5세 유아의 국가 정체성, 창의성에 긍정적 효과가 있으며, 유아들의 또래 문화인 공동체 문화의 경험적 의미를 나타내었다. 이는 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며 기존의 전통문화교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해 주고 있다.
본 연구의 목적은 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 셋째, 강강술래 중심의 전통문화교육 활동은 유아에게 어떤 경험적 의미가 있는가? 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하기 위해 강강술래와 전통문화에 관련된 문헌을 검토하고 유아 전통문화 교육 실태 및 유아 전통문화 교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 통해 문제점을 수정?보완하여 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 유아의 전통문화 이해와 창의적 표현 및 공동체적 태도를 형성하는 것이며, 구체적인 목표는 ‘전통문화를 이해하고 즐긴다’, ‘창의적 표현 능력을 기른다’, ‘공동체적 태도를 형성한다’이다. 본 프로그램의 교육내용은 ‘전통문화이해’, ‘창의적 표현’, ‘공동체적 태도 형성’의 3개 영역과 이에 따른 9개의 세부내용이 선정되었다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 단계, 교수 전략, 교사 역할, 교수자료로 구성되었다. 교수-학습 원리는 순환성의 원리, 연계성의 원리, 연속성의 원리이고 교수-학습 단계는 강강술래 놀이로 만나기 단계, 강강술래가 담고 있는 다양한 전통문화 이해하기 단계, 노래, 춤 연주를 바탕으로 주제와 연계하여 통합적으로 즐기기 단계, 강강술래를 새로운 놀이로 만들어 표현하기 단계이다. 교수 전략은 모델 보이기, 탐색하기, 촉진하기, 동기 유발하기이며, 교사 역할은 제공자, 격려자, 구성자이다. 교수 자료는 여러 가지 악기(사물놀이, 다양한 외국 악기), 한삼, 탈, 강강술래 놀이 이야기 자료, 동영상 자료, 노래 가사, 강강술래 악보, 그림카드 등 각종 활동 자료이다. 프로그램의 평가는 유아평가, 교사평가, 프로그램 평가로 구분하여 평가 방법을 적절히 활용하도록 하였다. 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 서울시에 위치한 유치원 두 곳 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 2014년 8월 25일부터 12월 19일까지 16주에 걸쳐 연구를 실시하였다. 프로그램의 적용 전과 후에 국가 정체성, 창의성 검사를 실시하였다. SPSS Window용 프로그램을 활용하여 공변량분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 또한, 강강술래 중심의 전통문화 교육 활동이 유아에게 어떤 경험적 의미가 있는지 알아보기 위해 질적 분석 연구를 하였다. 질적 분석 연구는 참여관찰일지, 교사저널, 면담을 통해 정리하여 분석하였다. 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램 적용 효과에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에 참여한 실험집단 유아는 비교집단 유아보다 국가 정체성 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났으며, 국가 정체성 하위요소인 국가상징, 전통문화, 민족 동질성, 민주시민의식에서 모두 비교집단 유아보다 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램이 유아의 국가 정체성을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 본 프로그램에 참여한 실험집단 유아는 비교집단 유아보다 창의성 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났으며, 창의성의 하위 요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력에서 모두 비교집단 유아보다 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램이 유아의 창의성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단 유아들은 비교집단 유아보다 전통문화에 대한 7가지의 경험적 의미가 나타났다. 그 의미들은 ‘전통문화에 거부감이 없는 유아들’, ‘전통문화를 스스로 탐구하는 유아들’, ‘전통문화를 놀이에 연결시키는 유아들’, ‘전통문화를 새롭게 변형 시키는 유아들’, ‘전통문화의 주체자가 되어 협력하는 유아들’, ‘전통문화의 주체자가 되어 공연문화를 창조하는 유아들’, ‘전통문화를 통해 공동체 문화를 만드는 유아들’로 나타났다. 유아들은 본 프로그램을 경험하면서 전통문화를 이해하고 즐기고 창의적 표현하면서 유아들의 또래 문화인 공동체 문화를 만들어 내는 경험을 하였다. 결론적으로 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램의 교육현장 적용 결과, 만 5세 유아의 국가 정체성, 창의성에 긍정적 효과가 있으며, 유아들의 또래 문화인 공동체 문화의 경험적 의미를 나타내었다. 이는 강강술래 중심의 유아 전통문화교육 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며 기존의 전통문화교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해 주고 있다.
The purposes of the study are to develop The Young Children's Traditional and Culture Education Program and verify the effects by applying to 5-year-old toddlers. According to the purpose, there are selected subjects as follows: First, What are the components of the Young Children's Traditional ...
The purposes of the study are to develop The Young Children's Traditional and Culture Education Program and verify the effects by applying to 5-year-old toddlers. According to the purpose, there are selected subjects as follows: First, What are the components of the Young Children's Traditional and Culture Education Program focused on Ganggangsullae? Second, What are the Effects of Application of the Traditional and Culture Education Program focused on Ganggansullae? Third, What is the experiential meaning of the Traditional and Culture Education Program focused on Ganggangsullae for Young Children? To develop the Traditional and Culture Education Program focused on Ganggangsullae, I reviewed literatures about Ganggangsullae and traditional culture and researched condition of traditional culture education and needs of traditional culture education field for Young Childrens. With basis of this research, I revised and evaluated with domain experts of traditional culture education and developed the Young Children's Traditional and Culture Education Program focused on Ganggangsullae. The purposes of the study are to understand traditional culture, express in creative and build a community attitude for Young Children's and also, the specific purposes are to enjoy and understand the traditional culture and to develop their abilities in creative and to build a community attitude. The education contents are selected three(3) parts such as traditional culture comprehension, expression in creative and community attitude formation and nine(9) detailed contents. The teaching-learning method are made up the principle, steps of teaching and learning, teaching strategy, teacher role and teaching materials. The principles of teaching and learning are Principle of circulation, connection and continuity. The steps of teaching and learning are to meet Ganggangsullae play, understand various traditional culture in Ganggangsullae, enjoy synthetically based on sing and dance and express Ganggangsullae into a new play. The teaching strategies are modeling, exploration, promotion and motivation. The teacher's roles are supplier, encourager and constituter. The teaching materials are with several musical instruments such as Samulnori, various foreign instruments, Hansam, mask, stories, videos, lyrics and music about Ganggangsullae and picture cards and etc. The assessments are for Young Children's, teachers and programs and used it properly. For the effects of application, I researched 40 Young Childrens (experiment group 20 Young Childrens, comparative group 20 Young Childrens) as 5-year-old at two kindergartens in Seoul City during 16 weeks from Aug. 25th, 2014 to Dec. 19th, 2014. Before and after application, I compared national identity and creativity. With SPSS Window program, It took statistics as ANCOVA. Also, to study the effects of application the traditional culture education for Young Childrens, I did qualitative analysis. On qualitative analysis, I analyzed daily record of participation and visit, teacher's journal and interview. And the results are as follows: First, Young Childrens in experiment group who are participated the program is higher a score of national identity than those in comparative group and also higher than those in comparative group on subtheories such as national icon, traditional culture, national homogeneity and democratic civic awareness. Therefore, I know that this program is effective to increase national identity to Young Childrens. Second, Young Childrens in experiment group who are participated the program is higher a score of creativity than those in comparative group and also higher than those in comparative group on subtheories such as fluency, flexibility, originality and imagination. Therefore, I know that this program is effective to increase creativity to Young Childrens. Third, Young Childrens in experiment group who are participated the program is higher than those in comparative group on 7 experiential meanings about traditional culture. These are one who doesn't have repulsion for traditional culture, who studies oneself for traditional culture, who can connect traditional culture to a play, who can transfer to new one, who can cooperate as a main body of traditional culture, who can create performing culture as a main body of traditional culture and who can make up common culture thru traditional culture. The Young Childrens could understand and enjoy traditional culture and express in creative thru the program and so had experiences to make a common culture. In conclusion, with the effects of applications of the Young Children's Traditional and Culture Education Program in field, it was effective on national identity and creativity of 5-year-old and had an experiential meaning of common culture as a peer culture. It means that the program can be applied in field and has a value of a differentiated program with existing traditional and Culture education programs.
The purposes of the study are to develop The Young Children's Traditional and Culture Education Program and verify the effects by applying to 5-year-old toddlers. According to the purpose, there are selected subjects as follows: First, What are the components of the Young Children's Traditional and Culture Education Program focused on Ganggangsullae? Second, What are the Effects of Application of the Traditional and Culture Education Program focused on Ganggansullae? Third, What is the experiential meaning of the Traditional and Culture Education Program focused on Ganggangsullae for Young Children? To develop the Traditional and Culture Education Program focused on Ganggangsullae, I reviewed literatures about Ganggangsullae and traditional culture and researched condition of traditional culture education and needs of traditional culture education field for Young Childrens. With basis of this research, I revised and evaluated with domain experts of traditional culture education and developed the Young Children's Traditional and Culture Education Program focused on Ganggangsullae. The purposes of the study are to understand traditional culture, express in creative and build a community attitude for Young Children's and also, the specific purposes are to enjoy and understand the traditional culture and to develop their abilities in creative and to build a community attitude. The education contents are selected three(3) parts such as traditional culture comprehension, expression in creative and community attitude formation and nine(9) detailed contents. The teaching-learning method are made up the principle, steps of teaching and learning, teaching strategy, teacher role and teaching materials. The principles of teaching and learning are Principle of circulation, connection and continuity. The steps of teaching and learning are to meet Ganggangsullae play, understand various traditional culture in Ganggangsullae, enjoy synthetically based on sing and dance and express Ganggangsullae into a new play. The teaching strategies are modeling, exploration, promotion and motivation. The teacher's roles are supplier, encourager and constituter. The teaching materials are with several musical instruments such as Samulnori, various foreign instruments, Hansam, mask, stories, videos, lyrics and music about Ganggangsullae and picture cards and etc. The assessments are for Young Children's, teachers and programs and used it properly. For the effects of application, I researched 40 Young Childrens (experiment group 20 Young Childrens, comparative group 20 Young Childrens) as 5-year-old at two kindergartens in Seoul City during 16 weeks from Aug. 25th, 2014 to Dec. 19th, 2014. Before and after application, I compared national identity and creativity. With SPSS Window program, It took statistics as ANCOVA. Also, to study the effects of application the traditional culture education for Young Childrens, I did qualitative analysis. On qualitative analysis, I analyzed daily record of participation and visit, teacher's journal and interview. And the results are as follows: First, Young Childrens in experiment group who are participated the program is higher a score of national identity than those in comparative group and also higher than those in comparative group on subtheories such as national icon, traditional culture, national homogeneity and democratic civic awareness. Therefore, I know that this program is effective to increase national identity to Young Childrens. Second, Young Childrens in experiment group who are participated the program is higher a score of creativity than those in comparative group and also higher than those in comparative group on subtheories such as fluency, flexibility, originality and imagination. Therefore, I know that this program is effective to increase creativity to Young Childrens. Third, Young Childrens in experiment group who are participated the program is higher than those in comparative group on 7 experiential meanings about traditional culture. These are one who doesn't have repulsion for traditional culture, who studies oneself for traditional culture, who can connect traditional culture to a play, who can transfer to new one, who can cooperate as a main body of traditional culture, who can create performing culture as a main body of traditional culture and who can make up common culture thru traditional culture. The Young Childrens could understand and enjoy traditional culture and express in creative thru the program and so had experiences to make a common culture. In conclusion, with the effects of applications of the Young Children's Traditional and Culture Education Program in field, it was effective on national identity and creativity of 5-year-old and had an experiential meaning of common culture as a peer culture. It means that the program can be applied in field and has a value of a differentiated program with existing traditional and Culture education programs.
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