21세기의 시장 경쟁 환경은 네트워크 경쟁 환경이다. 글로벌화 됨에 따라 시장 경쟁의 심화, 고객 요구의 다양화 및 정보기술의 발전을 이루어지게 되어서 기업과 기업 간의 경쟁은 파트너십을 구축된 공급체인과 공급체인 간의 경쟁으로 전환하고 있다. 이런 환경에서의 적응을 위해 공급체인에 있는 기업들은 공급체인 파트너십을 구축하기 시작했고 파트너십에 대한 신뢰의 중요성을 인식하게 되었다. 하지만 공급체인 파트너십에서의 신뢰의 중요성에도 불구하고 현재 신뢰에 대한 선행 연구에서는 신뢰와 조직성과의 관계에 대한 연구는 많지만 공급체인 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 파트너십의 신뢰, 공급체인 유연성, 공급체인 성과의 관련성을 규명하고 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계에 대한 공급체인 유연성의 ...
21세기의 시장 경쟁 환경은 네트워크 경쟁 환경이다. 글로벌화 됨에 따라 시장 경쟁의 심화, 고객 요구의 다양화 및 정보기술의 발전을 이루어지게 되어서 기업과 기업 간의 경쟁은 파트너십을 구축된 공급체인과 공급체인 간의 경쟁으로 전환하고 있다. 이런 환경에서의 적응을 위해 공급체인에 있는 기업들은 공급체인 파트너십을 구축하기 시작했고 파트너십에 대한 신뢰의 중요성을 인식하게 되었다. 하지만 공급체인 파트너십에서의 신뢰의 중요성에도 불구하고 현재 신뢰에 대한 선행 연구에서는 신뢰와 조직성과의 관계에 대한 연구는 많지만 공급체인 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 파트너십의 신뢰, 공급체인 유연성, 공급체인 성과의 관련성을 규명하고 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계에 대한 공급체인 유연성의 매개 효과를 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 기존의 이론적 논의 및 선행 연구를 통해 파트너십의 신뢰는 독립변수로 설정하고 공급체인 유연성은 매개변수로 설정하여 공급체인성과는 종속변수로 설정하였다. 그러므로 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계 및 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계에 대한 공급체인 유연성의 매개 효과에 대해 연구 모형 및 가설들을 설정한 후, 중국 제조 기업을 대상으로 한 191의 설문 자료를 SPSS 21.0 통계 패키지를 이용하여 위계적 회귀 분석을 해서 가설들을 검증했다. 실증 분석 결과, 첫째 공급체인 파트너십의 신뢰가 공급체인 성과에 영향을 주었으며, 두 번째 파트너십의 신뢰가 공급체인 유연성에 영향을 주었다. 세 번째 공급체인 유연성은 공급체인성과에 영향을 주었으며 공급체인 유연성은 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과 간에 매개 역할을 했다. 본 연구가 시사하는 바는 공급체인에서 파트너십의 신뢰가 중요하기 때문에 이에 대한 인식을 높이면 현실적으로 공급체인 성과를 더 많이 낼 수 있는 가능성이 있다는 것이다. 또한 현재 국내외에 있는 실증 연구에서는 신뢰와 조직성과 또는 기업성과 영향에 대한 연구는 많지만, 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과 간에 작용 메커니즘(mechanism)에 관한 연구는 부족하기 때문에 본 연구가 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과 간의 작용 메커니즘(mechanism)에 대한 앞으로의 연구에 기여할 것으로 기대된다.
21세기의 시장 경쟁 환경은 네트워크 경쟁 환경이다. 글로벌화 됨에 따라 시장 경쟁의 심화, 고객 요구의 다양화 및 정보기술의 발전을 이루어지게 되어서 기업과 기업 간의 경쟁은 파트너십을 구축된 공급체인과 공급체인 간의 경쟁으로 전환하고 있다. 이런 환경에서의 적응을 위해 공급체인에 있는 기업들은 공급체인 파트너십을 구축하기 시작했고 파트너십에 대한 신뢰의 중요성을 인식하게 되었다. 하지만 공급체인 파트너십에서의 신뢰의 중요성에도 불구하고 현재 신뢰에 대한 선행 연구에서는 신뢰와 조직성과의 관계에 대한 연구는 많지만 공급체인 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 파트너십의 신뢰, 공급체인 유연성, 공급체인 성과의 관련성을 규명하고 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계에 대한 공급체인 유연성의 매개 효과를 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 기존의 이론적 논의 및 선행 연구를 통해 파트너십의 신뢰는 독립변수로 설정하고 공급체인 유연성은 매개변수로 설정하여 공급체인성과는 종속변수로 설정하였다. 그러므로 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계 및 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과의 관계에 대한 공급체인 유연성의 매개 효과에 대해 연구 모형 및 가설들을 설정한 후, 중국 제조 기업을 대상으로 한 191의 설문 자료를 SPSS 21.0 통계 패키지를 이용하여 위계적 회귀 분석을 해서 가설들을 검증했다. 실증 분석 결과, 첫째 공급체인 파트너십의 신뢰가 공급체인 성과에 영향을 주었으며, 두 번째 파트너십의 신뢰가 공급체인 유연성에 영향을 주었다. 세 번째 공급체인 유연성은 공급체인성과에 영향을 주었으며 공급체인 유연성은 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과 간에 매개 역할을 했다. 본 연구가 시사하는 바는 공급체인에서 파트너십의 신뢰가 중요하기 때문에 이에 대한 인식을 높이면 현실적으로 공급체인 성과를 더 많이 낼 수 있는 가능성이 있다는 것이다. 또한 현재 국내외에 있는 실증 연구에서는 신뢰와 조직성과 또는 기업성과 영향에 대한 연구는 많지만, 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과 간에 작용 메커니즘(mechanism)에 관한 연구는 부족하기 때문에 본 연구가 파트너십의 신뢰와 공급체인 성과 간의 작용 메커니즘(mechanism)에 대한 앞으로의 연구에 기여할 것으로 기대된다.
Market competition in the 21st century features competition between networks. As the deepening of the market competition, the diversification of customer needs and the development of information technology, competition between companies is turing to competition between the supply chain which is esta...
Market competition in the 21st century features competition between networks. As the deepening of the market competition, the diversification of customer needs and the development of information technology, competition between companies is turing to competition between the supply chain which is established by partnership. To adapt to this new environment, companies in a supply chain have started forming a supply chain partnership and recognized the importance of trust in the partnership. However, despite the significant role of trust in partnership, little research has been conducted on the relationship between trust in supply chain partnership and supply chain performance For this reason, this study examines the relationship between trust in partnership, supply chain flexibility, and supply chain performance. It also investigates the mediating effect of supply chain flexibility on the relationship between trust in partnership and supply chain performance. Following the theoretical framework and the literature review on those three variables and their relationships, the research model and hypotheses were formulated and tested with 191 survey questionnaires collected from China-based companies. For data analysis, hierarchical regression analysis was carried out using the SPSS package. The test results showed that trust in partnership has a positive effect on supply chain performance. Trust in partnership has a positive effect on supply chain flexibility and supply chain flexibility has a positive effect on supply chain performance. It was also found that supply chain flexibility plays a mediating role in the relationship between trust in partnership and supply chain performance. The implication of this study is that there is a realistic chance that the raised awareness of the importance of trust in partnership in a supply chain will lead to more performance since trust in partnership has an effect on supply chain partnership. The study results also indicate that more studies need to be done to fully understand the entire mechanism affecting the relationship between the two variables mentioned above. It is hoped that this study can contribute to facilitating further studies on the topic.
Market competition in the 21st century features competition between networks. As the deepening of the market competition, the diversification of customer needs and the development of information technology, competition between companies is turing to competition between the supply chain which is established by partnership. To adapt to this new environment, companies in a supply chain have started forming a supply chain partnership and recognized the importance of trust in the partnership. However, despite the significant role of trust in partnership, little research has been conducted on the relationship between trust in supply chain partnership and supply chain performance For this reason, this study examines the relationship between trust in partnership, supply chain flexibility, and supply chain performance. It also investigates the mediating effect of supply chain flexibility on the relationship between trust in partnership and supply chain performance. Following the theoretical framework and the literature review on those three variables and their relationships, the research model and hypotheses were formulated and tested with 191 survey questionnaires collected from China-based companies. For data analysis, hierarchical regression analysis was carried out using the SPSS package. The test results showed that trust in partnership has a positive effect on supply chain performance. Trust in partnership has a positive effect on supply chain flexibility and supply chain flexibility has a positive effect on supply chain performance. It was also found that supply chain flexibility plays a mediating role in the relationship between trust in partnership and supply chain performance. The implication of this study is that there is a realistic chance that the raised awareness of the importance of trust in partnership in a supply chain will lead to more performance since trust in partnership has an effect on supply chain partnership. The study results also indicate that more studies need to be done to fully understand the entire mechanism affecting the relationship between the two variables mentioned above. It is hoped that this study can contribute to facilitating further studies on the topic.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.