본 연구의 목적은 유아교육현장에서 발생할 수 있는 유아의 정서·사회적 문제행동을 놀이를 기반으로 평가하고 지도하는 사례연구를 통해 유아의 정서·사회적 문제행동 지도의 효과적인 교육적 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도에 따른 유아의 행동 변화는 어떠한가? [연구문제 2] 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 전과 후에 따른 문제행동의 차이는 어떠한가? 연구 참여자는 K도에 위치한 S어린이집을 다니는 정서·사회적 문제행동을 보이는 유아 2명을 선정하였다. 연구절차는 유아·부모 기초검사를 수행하고, 문제행동 지도를 위한 놀이환경을 구성한 후 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도를 시행하였다. 기초검사는 부모 상담, 원장님 면담, 유아의 주의력결핍과 유아 행동평가척도, 문장완성검사 등을 이용하여 유아의 정서·사회적 문제를 측정하였으며 놀이치료에 기반한 유아의 정서·사회적 문제행동 지도는 본 연구자가 매주 1회, 40분씩, 총 20회기를 개별적으로 실시하였다. 자료 수집은 질적·양적 방법으로 이루어졌으며, 질적 자료는 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 과정의 비디오 녹화 및 전사, StainBack & StainBack 현장노트, 부모 상담을 통해 수집하였다. 양적 자료는 문장완성검사, ...
본 연구의 목적은 유아교육현장에서 발생할 수 있는 유아의 정서·사회적 문제행동을 놀이를 기반으로 평가하고 지도하는 사례연구를 통해 유아의 정서·사회적 문제행동 지도의 효과적인 교육적 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도에 따른 유아의 행동 변화는 어떠한가? [연구문제 2] 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 전과 후에 따른 문제행동의 차이는 어떠한가? 연구 참여자는 K도에 위치한 S어린이집을 다니는 정서·사회적 문제행동을 보이는 유아 2명을 선정하였다. 연구절차는 유아·부모 기초검사를 수행하고, 문제행동 지도를 위한 놀이환경을 구성한 후 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도를 시행하였다. 기초검사는 부모 상담, 원장님 면담, 유아의 주의력결핍과 유아 행동평가척도, 문장완성검사 등을 이용하여 유아의 정서·사회적 문제를 측정하였으며 놀이치료에 기반한 유아의 정서·사회적 문제행동 지도는 본 연구자가 매주 1회, 40분씩, 총 20회기를 개별적으로 실시하였다. 자료 수집은 질적·양적 방법으로 이루어졌으며, 질적 자료는 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 과정의 비디오 녹화 및 전사, StainBack & StainBack 현장노트, 부모 상담을 통해 수집하였다. 양적 자료는 문장완성검사, MBTI 성격유형 검사 자료를 통해 수집하였다. 더불어, 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 전과 후에 따른 차이를 사전, 사후로 비교하기 위해 실시한 유아 검사 자료로는 주의력결핍, 유아 행동평가척도 등이다. 이러한 자료들에 대한 분석을 통해 정서·사회적 문제행동 유아를 위한 놀이치료에 기반한 문제행동 지도·중재 과정과 본 활동의 효과를 살펴보았다. 본 연구 결과를 연구문제를 중심으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 A는 자기주장이 강하여 친구들과 마찰이 일어나는 상황이 많았으나, 놀이치료에 기반한 문제행동 지도를 통해 유아 스스로 감정 조절을 하고 자기에게 적합한 전략을 시도해보며 안정적으로 놀이하는 기회가 많아졌다. 더불어 또래 관계가 향상되면서 또래와 함께 협동게임을 할 때도, 승부욕이 강하던 유아가 자신의 정서를 조절하고 또래와의 애착관계를 형성하였다. 또한, 유아는 타인을 공감하는 능력이 향상되면서 놀이상황에서도 타인의 감정을 인식하고 물어보며, 자신의 감정과 자신에 대한 이해를 향상시켰다. 다시 말해, 나 말고 주변을 인식하면서 자기중심적 성향에서 긍정적이고 객관적인 넓은 시야를 갖게 되었다. 이와 같이 유아의 자아존중감이 높아지면서 성인의 격려에 유아 스스로가 계속해서 노력하는 모습을 보이고, 내재적인 동기를 유발시켜 자신의 노력을 인정하고 능력과 가치를 소중히 여기며 스스로 행동하는 모습을 보였다. 유아 B는 불안해하고 위축되어 있으며, 자신의 상태를 울음으로 표현하였으나 놀이치료에 기반한 문제행동 지도를 통해 신체 및 정서적으로 이완되고, 표현력이나 자신감이 늘어나면서 긍정적인 변화를 보였다. 또한, 또래 관계에서도 쉽게 좌절을 느끼며 울면서 자신의 상태를 표현하였으나, 유아가 안정감을 찾고 스스로 자신의 정서를 조절하는 모습을 보였다. 더불어 놀이상황에서도 나타났던 배변훈련 사인에 대하여 긍정적이고 밝은 표정으로 격려해주니 유아의 주도성과 자율성이 키워져 스스로 하는 경우가 많아졌다. 이와 같이 자신감이 생기면서 자기표현이 강해졌고, 타인에게 자신이 성취한 부분을 스스럼없이 이야기하는 기회가 많아지는 등 자신의 유능감을 표현하였다. 둘째, 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 전과 후에 따른 문제행동의 차이는 유아 A, B 모두 주의력결핍과 유아 행동평가척도 검사에서 정상범주로 낮아졌다. 이는 놀이치료에 기반하여 정서·사회적 문제행동을 지도·중재함으로서 주의 집중하는 모습은 증가하였으며, 충동적으로 행동하는 모습은 감소하였다. 또한, 놀이를 통해 유아 스스로 자신의 정서를 인식하고 조절하는 능력이 향상되었으며, 자아존중감도 높아졌다. 더불어, 타인의 감정을 생각하고 이해하면서 상호작용 행동이 보다 긍정적으로 변화하였다. 결론적으로 유아의 정서·사회적 문제행동을 지도하는데 있어 놀이치료에 기반한 본 연구는 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 놀이치료에 기반한 유아의 정서·사회적 문제행동 지도가 유아교육현장에 적용 가능하고 교육적 실제를 제공하는데 타당하며 효과적임을 시사한다.
본 연구의 목적은 유아교육현장에서 발생할 수 있는 유아의 정서·사회적 문제행동을 놀이를 기반으로 평가하고 지도하는 사례연구를 통해 유아의 정서·사회적 문제행동 지도의 효과적인 교육적 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도에 따른 유아의 행동 변화는 어떠한가? [연구문제 2] 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 전과 후에 따른 문제행동의 차이는 어떠한가? 연구 참여자는 K도에 위치한 S어린이집을 다니는 정서·사회적 문제행동을 보이는 유아 2명을 선정하였다. 연구절차는 유아·부모 기초검사를 수행하고, 문제행동 지도를 위한 놀이환경을 구성한 후 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도를 시행하였다. 기초검사는 부모 상담, 원장님 면담, 유아의 주의력결핍과 유아 행동평가척도, 문장완성검사 등을 이용하여 유아의 정서·사회적 문제를 측정하였으며 놀이치료에 기반한 유아의 정서·사회적 문제행동 지도는 본 연구자가 매주 1회, 40분씩, 총 20회기를 개별적으로 실시하였다. 자료 수집은 질적·양적 방법으로 이루어졌으며, 질적 자료는 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 과정의 비디오 녹화 및 전사, StainBack & StainBack 현장노트, 부모 상담을 통해 수집하였다. 양적 자료는 문장완성검사, MBTI 성격유형 검사 자료를 통해 수집하였다. 더불어, 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 전과 후에 따른 차이를 사전, 사후로 비교하기 위해 실시한 유아 검사 자료로는 주의력결핍, 유아 행동평가척도 등이다. 이러한 자료들에 대한 분석을 통해 정서·사회적 문제행동 유아를 위한 놀이치료에 기반한 문제행동 지도·중재 과정과 본 활동의 효과를 살펴보았다. 본 연구 결과를 연구문제를 중심으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 A는 자기주장이 강하여 친구들과 마찰이 일어나는 상황이 많았으나, 놀이치료에 기반한 문제행동 지도를 통해 유아 스스로 감정 조절을 하고 자기에게 적합한 전략을 시도해보며 안정적으로 놀이하는 기회가 많아졌다. 더불어 또래 관계가 향상되면서 또래와 함께 협동게임을 할 때도, 승부욕이 강하던 유아가 자신의 정서를 조절하고 또래와의 애착관계를 형성하였다. 또한, 유아는 타인을 공감하는 능력이 향상되면서 놀이상황에서도 타인의 감정을 인식하고 물어보며, 자신의 감정과 자신에 대한 이해를 향상시켰다. 다시 말해, 나 말고 주변을 인식하면서 자기중심적 성향에서 긍정적이고 객관적인 넓은 시야를 갖게 되었다. 이와 같이 유아의 자아존중감이 높아지면서 성인의 격려에 유아 스스로가 계속해서 노력하는 모습을 보이고, 내재적인 동기를 유발시켜 자신의 노력을 인정하고 능력과 가치를 소중히 여기며 스스로 행동하는 모습을 보였다. 유아 B는 불안해하고 위축되어 있으며, 자신의 상태를 울음으로 표현하였으나 놀이치료에 기반한 문제행동 지도를 통해 신체 및 정서적으로 이완되고, 표현력이나 자신감이 늘어나면서 긍정적인 변화를 보였다. 또한, 또래 관계에서도 쉽게 좌절을 느끼며 울면서 자신의 상태를 표현하였으나, 유아가 안정감을 찾고 스스로 자신의 정서를 조절하는 모습을 보였다. 더불어 놀이상황에서도 나타났던 배변훈련 사인에 대하여 긍정적이고 밝은 표정으로 격려해주니 유아의 주도성과 자율성이 키워져 스스로 하는 경우가 많아졌다. 이와 같이 자신감이 생기면서 자기표현이 강해졌고, 타인에게 자신이 성취한 부분을 스스럼없이 이야기하는 기회가 많아지는 등 자신의 유능감을 표현하였다. 둘째, 놀이치료에 기반한 정서·사회적 문제행동 지도 전과 후에 따른 문제행동의 차이는 유아 A, B 모두 주의력결핍과 유아 행동평가척도 검사에서 정상범주로 낮아졌다. 이는 놀이치료에 기반하여 정서·사회적 문제행동을 지도·중재함으로서 주의 집중하는 모습은 증가하였으며, 충동적으로 행동하는 모습은 감소하였다. 또한, 놀이를 통해 유아 스스로 자신의 정서를 인식하고 조절하는 능력이 향상되었으며, 자아존중감도 높아졌다. 더불어, 타인의 감정을 생각하고 이해하면서 상호작용 행동이 보다 긍정적으로 변화하였다. 결론적으로 유아의 정서·사회적 문제행동을 지도하는데 있어 놀이치료에 기반한 본 연구는 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 놀이치료에 기반한 유아의 정서·사회적 문제행동 지도가 유아교육현장에 적용 가능하고 교육적 실제를 제공하는데 타당하며 효과적임을 시사한다.
The Purpose of this case study was to investigate the progress of change in children through the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy and to suggest effective educational guidance in early childhood education. Research questions are as followings: Resea...
The Purpose of this case study was to investigate the progress of change in children through the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy and to suggest effective educational guidance in early childhood education. Research questions are as followings: Research question 1: How was the children's behavior changes according to the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy? Research questions 2: What was the differences of the effects of children's behavior changes according to the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy? The subjects were 2 children who have emotional and social problem behavior. They were 5 year olds children who go to the S daycare center in K-do. For the study, the basic test of children and parents were conducted and the children's emotional and social problem behavior guidance were carried out in the playroom. Parents counseling, directors of the child care centers counseling, K-ARS and K-CBCL, and SSCT were used to examine children's emotional and social problem. The researcher conducted the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy for each child. Each case consisted of 20 sessions, each of which was 40 minutes once a week. The qualitative and quantitative data was collected. The qualitative data were the video clips and scripts of the process of the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy, StainBack & StainBack's field note, and records of parents counseling. The quantitative data were collected by SSCT and MBTI. In addition, K-ARS and K-CBCL were used. The results of the study were as followings: First, the case of A child had difficulties with peers relationships because of her assertiveness. After treating the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy, she was gradually able to control her emotion and play well while wsing appropriate strategies. In addition, while playing with peers, peer relationships was improved. She also had being steadily sympathized with others. She recognized other emotions while asking other's feeling and understanding own's emotions. In other words, she has positive and objective perspectives. Her self esteem was increased. She responded to therapist's encouragements and tried to show positive behaviors. She was steadily motivated, recognized herself and her values. In the case of B child, he was anxious and depressed. He usually expressed his emotions with crying. After treating the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy, he was been relaxed. The ability of expressions and self esteem was improved. Before treating the therapy, he had easily difficulties with peer relationship. In the peer relationships, he was frustrated and cried. However, play therapy provided him with a sense of security. Gradually, he was able to control his emotions and respond to the potty training sign positively. He also was confident, and expressed his emotions to others. Second, the scores of K-ARS and K-CBCL were significantly lower after treating the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy. They were in normal grade. The score of attention was improved and impulsive behaviors lowered. In addition, children recognized their emotions gradually and controled through play therapy. Their self esteem were increased. They also considered and understood other emotions. Positive interactions were increased. In conclusion, it was revealed that the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy was effective for modifying children's emotional and social problem behavior. And its successful implementation was desirable in the filed of early childhood education as a part of drawing dynamic and multiple approaches of the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy.
The Purpose of this case study was to investigate the progress of change in children through the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy and to suggest effective educational guidance in early childhood education. Research questions are as followings: Research question 1: How was the children's behavior changes according to the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy? Research questions 2: What was the differences of the effects of children's behavior changes according to the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy? The subjects were 2 children who have emotional and social problem behavior. They were 5 year olds children who go to the S daycare center in K-do. For the study, the basic test of children and parents were conducted and the children's emotional and social problem behavior guidance were carried out in the playroom. Parents counseling, directors of the child care centers counseling, K-ARS and K-CBCL, and SSCT were used to examine children's emotional and social problem. The researcher conducted the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy for each child. Each case consisted of 20 sessions, each of which was 40 minutes once a week. The qualitative and quantitative data was collected. The qualitative data were the video clips and scripts of the process of the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy, StainBack & StainBack's field note, and records of parents counseling. The quantitative data were collected by SSCT and MBTI. In addition, K-ARS and K-CBCL were used. The results of the study were as followings: First, the case of A child had difficulties with peers relationships because of her assertiveness. After treating the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy, she was gradually able to control her emotion and play well while wsing appropriate strategies. In addition, while playing with peers, peer relationships was improved. She also had being steadily sympathized with others. She recognized other emotions while asking other's feeling and understanding own's emotions. In other words, she has positive and objective perspectives. Her self esteem was increased. She responded to therapist's encouragements and tried to show positive behaviors. She was steadily motivated, recognized herself and her values. In the case of B child, he was anxious and depressed. He usually expressed his emotions with crying. After treating the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy, he was been relaxed. The ability of expressions and self esteem was improved. Before treating the therapy, he had easily difficulties with peer relationship. In the peer relationships, he was frustrated and cried. However, play therapy provided him with a sense of security. Gradually, he was able to control his emotions and respond to the potty training sign positively. He also was confident, and expressed his emotions to others. Second, the scores of K-ARS and K-CBCL were significantly lower after treating the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy. They were in normal grade. The score of attention was improved and impulsive behaviors lowered. In addition, children recognized their emotions gradually and controled through play therapy. Their self esteem were increased. They also considered and understood other emotions. Positive interactions were increased. In conclusion, it was revealed that the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy was effective for modifying children's emotional and social problem behavior. And its successful implementation was desirable in the filed of early childhood education as a part of drawing dynamic and multiple approaches of the children's emotional and social problem behavior guidance based on play therapy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.