본 연구의 목적은 동시대미술 감상활동을 만 5세 유아에게 적용한 후 창의성과 미술성향에 긍정적인 효과를 미치는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 위해 만 5세 유아에게 동시대 미술 감상활동을 실시하였고, 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제1. 동시대미술 감상활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제2. 동시대미술 감상활동이 유아의 미술성향에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 동시대 미술 감상활동의 효과를 알아보기 위해 2014년 9월부터 12월까지 서울시 종로구에 위치한 B유치원 만 5세아 20명을 실험집단으로, 성남시 분당구에 위치한 S유치원의 만 5세아 20명을 비교집단으로 선정하여 연구를 실시하였다. 실험집단은 동시대 미술 감상활동을, 비교집단은 명화 감상활동을 실시하여 동시대 미술 감상활동의 효과를 검증하였다. 감상 활동을 적용하기 전 유아의 창의성, 미술성향에 관한 사전검사를 실시하였으며, 12주간 활동 적용 후 동일한 검사 도구를 활용하여 사후검사를 실시하였고 그 결과는 ...
본 연구의 목적은 동시대미술 감상활동을 만 5세 유아에게 적용한 후 창의성과 미술성향에 긍정적인 효과를 미치는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 위해 만 5세 유아에게 동시대 미술 감상활동을 실시하였고, 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제1. 동시대미술 감상활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제2. 동시대미술 감상활동이 유아의 미술성향에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 동시대 미술 감상활동의 효과를 알아보기 위해 2014년 9월부터 12월까지 서울시 종로구에 위치한 B유치원 만 5세아 20명을 실험집단으로, 성남시 분당구에 위치한 S유치원의 만 5세아 20명을 비교집단으로 선정하여 연구를 실시하였다. 실험집단은 동시대 미술 감상활동을, 비교집단은 명화 감상활동을 실시하여 동시대 미술 감상활동의 효과를 검증하였다. 감상 활동을 적용하기 전 유아의 창의성, 미술성향에 관한 사전검사를 실시하였으며, 12주간 활동 적용 후 동일한 검사 도구를 활용하여 사후검사를 실시하였고 그 결과는 SPSS 18.0 Window용 프로그램을 사용하여 분석하였다. 유아의 창의성을 측정하기 위해 전경원(2005)이 개발한 ‘유아용 종합 창의성 검사 K-CCTYC: Korea Comprehensive Creativity Test For Young Children)'를 사용하였고, 유아의 미술성향을 측정하기 위해 지성애(2011)가 개발한 ‘유아 미술성향 검사도구’를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 동시대 미술 감상활동이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과, 종합 창의성에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 그리고 창의성의 하위요소인 유창성과 독창성은 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났으나, 융통성과 상상력에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 동시대 미술 감상활동이 유아의 미술성향에 미치는 효과를 분석한 결과, 미술성향 및 미술성향의 하위요소인 미술태도, 미술표현, 미술기술, 미술이해 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 높았으며 집단 간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 본 활동은 유아의 미술성향 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 이러한 결과를 종합해 보면, 동시대 미술 감상활동은 유아의 창의성과 미술성향 증진에 영향을 주는 교수법이라고 할 수 있다. 따라서 교육현장에서 유아의 창의성과 미술성향 증진을 위한 방법으로 동시대 미술 감상활동을 적극적으로 진행할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 동시대미술 감상활동을 만 5세 유아에게 적용한 후 창의성과 미술성향에 긍정적인 효과를 미치는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 위해 만 5세 유아에게 동시대 미술 감상활동을 실시하였고, 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제1. 동시대미술 감상활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제2. 동시대미술 감상활동이 유아의 미술성향에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 동시대 미술 감상활동의 효과를 알아보기 위해 2014년 9월부터 12월까지 서울시 종로구에 위치한 B유치원 만 5세아 20명을 실험집단으로, 성남시 분당구에 위치한 S유치원의 만 5세아 20명을 비교집단으로 선정하여 연구를 실시하였다. 실험집단은 동시대 미술 감상활동을, 비교집단은 명화 감상활동을 실시하여 동시대 미술 감상활동의 효과를 검증하였다. 감상 활동을 적용하기 전 유아의 창의성, 미술성향에 관한 사전검사를 실시하였으며, 12주간 활동 적용 후 동일한 검사 도구를 활용하여 사후검사를 실시하였고 그 결과는 SPSS 18.0 Window용 프로그램을 사용하여 분석하였다. 유아의 창의성을 측정하기 위해 전경원(2005)이 개발한 ‘유아용 종합 창의성 검사 K-CCTYC: Korea Comprehensive Creativity Test For Young Children)'를 사용하였고, 유아의 미술성향을 측정하기 위해 지성애(2011)가 개발한 ‘유아 미술성향 검사도구’를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 동시대 미술 감상활동이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과, 종합 창의성에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 그리고 창의성의 하위요소인 유창성과 독창성은 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났으나, 융통성과 상상력에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 동시대 미술 감상활동이 유아의 미술성향에 미치는 효과를 분석한 결과, 미술성향 및 미술성향의 하위요소인 미술태도, 미술표현, 미술기술, 미술이해 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 높았으며 집단 간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 본 활동은 유아의 미술성향 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 이러한 결과를 종합해 보면, 동시대 미술 감상활동은 유아의 창의성과 미술성향 증진에 영향을 주는 교수법이라고 할 수 있다. 따라서 교육현장에서 유아의 창의성과 미술성향 증진을 위한 방법으로 동시대 미술 감상활동을 적극적으로 진행할 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of contemporary art appreciation activity on creativity and art disposition of five-year-old children. For that purpose, the study set the following research questions: 1. What is the influence of contemporary art appreciation activity on ...
The purpose of this study was to examine the effects of contemporary art appreciation activity on creativity and art disposition of five-year-old children. For that purpose, the study set the following research questions: 1. What is the influence of contemporary art appreciation activity on young children's creativity? 2. What is the influence of contemporary art appreciation activity on young children's art disposition? In this study, an experiment was conducted with 40 five-year-old children(the experiment group: 20, the comparison group: 20) at B Kindergarten located in J-gu, Seoul and S Kindergarten located in B-gu, Gyeong gi to evaluate the effectiveness of contemporary art appreciation activity from September to December, 2014. During the period of experimental treatment, the experiment group has engaged in contemporary art appreciation activity, and the comparison group participated in appreciation of famous paintings. And conducted the pretest of children's creativity and art disposition before application of appreciation activity , and conducted after 12 weeks the post test using the same test tools , and thus analyzed the result by using SPSS 18.0 Window program. For young children's creativity measurement, K-CCTYC (Korea Comprehensive Creativity Test for Young Children) developed by Jeon Gyung Won(2005) was used, and the 'Art Disposition Inventory for Young Children' developed by Ji Seong Ae(2011) for young children's art disposition measurement. The result of this study has been summarized as follows: First, as the result of the analysis of the effectiveness of contemporary art appreciation activity influencing on children's creativity, the post grade of experiment group in consolidated creativity was meaningly higher than that of comparison group. And the fluency and originality, which is the lower element of creativity, of the experiment group was meaningly more developed than the comparison group, however, the flexibility and imagination abilities have no difference. Secondly, as the result of the analysis of the effectiveness of contemporary art appreciation activity influencing on young children's art disposition, the post grade of the experiment group was higher than that of the comparison group in the art attitude, art expression and art understanding over all. Therefore, this shows this activity has the effectiveness of promoting young children's art disposition. Consolidating these results, contemporary art appreciation activity may be construed as the teaching method which influences the promotion of young children's creativity and art disposition. Consequently, it is necessary to promote positively contemporary art appreciation activity as the tool of promotion of young children's creativity and art disposition in the education spots.
The purpose of this study was to examine the effects of contemporary art appreciation activity on creativity and art disposition of five-year-old children. For that purpose, the study set the following research questions: 1. What is the influence of contemporary art appreciation activity on young children's creativity? 2. What is the influence of contemporary art appreciation activity on young children's art disposition? In this study, an experiment was conducted with 40 five-year-old children(the experiment group: 20, the comparison group: 20) at B Kindergarten located in J-gu, Seoul and S Kindergarten located in B-gu, Gyeong gi to evaluate the effectiveness of contemporary art appreciation activity from September to December, 2014. During the period of experimental treatment, the experiment group has engaged in contemporary art appreciation activity, and the comparison group participated in appreciation of famous paintings. And conducted the pretest of children's creativity and art disposition before application of appreciation activity , and conducted after 12 weeks the post test using the same test tools , and thus analyzed the result by using SPSS 18.0 Window program. For young children's creativity measurement, K-CCTYC (Korea Comprehensive Creativity Test for Young Children) developed by Jeon Gyung Won(2005) was used, and the 'Art Disposition Inventory for Young Children' developed by Ji Seong Ae(2011) for young children's art disposition measurement. The result of this study has been summarized as follows: First, as the result of the analysis of the effectiveness of contemporary art appreciation activity influencing on children's creativity, the post grade of experiment group in consolidated creativity was meaningly higher than that of comparison group. And the fluency and originality, which is the lower element of creativity, of the experiment group was meaningly more developed than the comparison group, however, the flexibility and imagination abilities have no difference. Secondly, as the result of the analysis of the effectiveness of contemporary art appreciation activity influencing on young children's art disposition, the post grade of the experiment group was higher than that of the comparison group in the art attitude, art expression and art understanding over all. Therefore, this shows this activity has the effectiveness of promoting young children's art disposition. Consolidating these results, contemporary art appreciation activity may be construed as the teaching method which influences the promotion of young children's creativity and art disposition. Consequently, it is necessary to promote positively contemporary art appreciation activity as the tool of promotion of young children's creativity and art disposition in the education spots.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.