본 연구의 목적은 사진활동 프로그램이 청소년의 자기표현과 자아존중감에 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫 번째 연구문제는 ‘사진활동 프로그램은 청소년의 자기표현에 어떠한 영향을 주는가?’이다. 두 번째 연구문제는 ‘사진활동 프로그램은 청소년의 자아존중감에 어떠한 영향을 주는가?’이다. 연구 대상자는 S 시에 소재하는 D 고등학교 학생들 중 프로그램 참여를 희망하는 학생들을 모집하여 2학년 학생으로 10명씩 실험집단과 통제집단을 구성하였다. 프로그램의 효과를 측정하기 위하여 라코스와 슈뢰더의 연구에서 사용한 자기표현 척도를 이정은(2014)이 문항구성과 신뢰도를 검증한 것을 그대로 사용하였다. 또한 로젠버그가 개발한 자아존중감척도(Self-Estem Scale)를 이자영, 남숙경 이미경, 이지희, 이상민(2009)이 ...
본 연구의 목적은 사진활동 프로그램이 청소년의 자기표현과 자아존중감에 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫 번째 연구문제는 ‘사진활동 프로그램은 청소년의 자기표현에 어떠한 영향을 주는가?’이다. 두 번째 연구문제는 ‘사진활동 프로그램은 청소년의 자아존중감에 어떠한 영향을 주는가?’이다. 연구 대상자는 S 시에 소재하는 D 고등학교 학생들 중 프로그램 참여를 희망하는 학생들을 모집하여 2학년 학생으로 10명씩 실험집단과 통제집단을 구성하였다. 프로그램의 효과를 측정하기 위하여 라코스와 슈뢰더의 연구에서 사용한 자기표현 척도를 이정은(2014)이 문항구성과 신뢰도를 검증한 것을 그대로 사용하였다. 또한 로젠버그가 개발한 자아존중감척도(Self-Estem Scale)를 이자영, 남숙경 이미경, 이지희, 이상민(2009)이 타당도를 검증한 것을 그대로 사용하였다. 검사 결과의 자료처리는 SPSS 20.0 통계 프로그램을 이용해 연구결과를 t-검정을 하여 분석했다. 본 연구에서 실시한 프로그램은 글렌 M. 랜드와 리처드 D. 자키아의 『사진 교육론』과 주디 와이저의 『사진 치료기법』중 ‘내담자가 촬영한 사진’ 파트 그리고 자아존중감을 향상시킨 선행연구를 참고하여 프로그램을 구성하였다. 10회의 프로그램을 실험집단에게만 실시하여 비교 분석하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째로는 사진활동 프로그램에 참여한 실험집단은 자기표현이 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 둘째로는 사진활동 프로그램에 참여한 실험집단은 자아존중감이 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 이러한 연구 결과로 볼 때 사진활동 프로그램은 청소년의 자기표현과 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있다. 앞으로 동일 주제에 대한 반복연구와 비슷한 특성을 지닌 다른 대상으로 지속적인 연구가 필요하다.
본 연구의 목적은 사진활동 프로그램이 청소년의 자기표현과 자아존중감에 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫 번째 연구문제는 ‘사진활동 프로그램은 청소년의 자기표현에 어떠한 영향을 주는가?’이다. 두 번째 연구문제는 ‘사진활동 프로그램은 청소년의 자아존중감에 어떠한 영향을 주는가?’이다. 연구 대상자는 S 시에 소재하는 D 고등학교 학생들 중 프로그램 참여를 희망하는 학생들을 모집하여 2학년 학생으로 10명씩 실험집단과 통제집단을 구성하였다. 프로그램의 효과를 측정하기 위하여 라코스와 슈뢰더의 연구에서 사용한 자기표현 척도를 이정은(2014)이 문항구성과 신뢰도를 검증한 것을 그대로 사용하였다. 또한 로젠버그가 개발한 자아존중감척도(Self-Estem Scale)를 이자영, 남숙경 이미경, 이지희, 이상민(2009)이 타당도를 검증한 것을 그대로 사용하였다. 검사 결과의 자료처리는 SPSS 20.0 통계 프로그램을 이용해 연구결과를 t-검정을 하여 분석했다. 본 연구에서 실시한 프로그램은 글렌 M. 랜드와 리처드 D. 자키아의 『사진 교육론』과 주디 와이저의 『사진 치료기법』중 ‘내담자가 촬영한 사진’ 파트 그리고 자아존중감을 향상시킨 선행연구를 참고하여 프로그램을 구성하였다. 10회의 프로그램을 실험집단에게만 실시하여 비교 분석하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째로는 사진활동 프로그램에 참여한 실험집단은 자기표현이 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 둘째로는 사진활동 프로그램에 참여한 실험집단은 자아존중감이 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 이러한 연구 결과로 볼 때 사진활동 프로그램은 청소년의 자기표현과 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있다. 앞으로 동일 주제에 대한 반복연구와 비슷한 특성을 지닌 다른 대상으로 지속적인 연구가 필요하다.
The purpose of this study is to know the effect of a photography activity program on self expression and self-esteem of adolescents. The following study topics are established to achieve the study objective. First, what effect does a photography activity program have on self expression of adole...
The purpose of this study is to know the effect of a photography activity program on self expression and self-esteem of adolescents. The following study topics are established to achieve the study objective. First, what effect does a photography activity program have on self expression of adolescents? Second, what effect does a photography activity program have on self-esteem of adolescents? For the study, 10 sophomores of D high school in S city were asked to join a photography activity program as a experiment group, and another 10 sophomores were asked to join as a controlled group. Self expression is measured by Lee Jeong-eun‘s study(2014) which verifies the composition of question and the reliability of Rakos and Schroeder's self expression scale to test the effect of the program. And the self-esteem scale of Rosenberg is used, after whose validity is proved by Lee Ja-young, Nam Suk-kyung, Lee Mi-kyoung, Lee Ji-hee, and Lee Sang-min(2009). Statistical significance test of the result is performed by IBM-SPSS version 20.0 using T-test. 『Teaching Photography』 of Glenn M. Rand and Richard D. Zakia, 『PhotoTherapy Techniques』 by Judy Weiser, and previous studies which improved self-esteem are used to compose the program. 10 session program is applied to the experiment group students and the results are compared to those of controlled group students. Following results are obtained. First, self expression is significantly improved in the experiment group students. Second, self-esteem is significantly improved in the experiment group students. These results show that photography activity program is effective to improve self expression and self-esteem of adolescents. Further studies about the same topic or appling to another group is needed.
The purpose of this study is to know the effect of a photography activity program on self expression and self-esteem of adolescents. The following study topics are established to achieve the study objective. First, what effect does a photography activity program have on self expression of adolescents? Second, what effect does a photography activity program have on self-esteem of adolescents? For the study, 10 sophomores of D high school in S city were asked to join a photography activity program as a experiment group, and another 10 sophomores were asked to join as a controlled group. Self expression is measured by Lee Jeong-eun‘s study(2014) which verifies the composition of question and the reliability of Rakos and Schroeder's self expression scale to test the effect of the program. And the self-esteem scale of Rosenberg is used, after whose validity is proved by Lee Ja-young, Nam Suk-kyung, Lee Mi-kyoung, Lee Ji-hee, and Lee Sang-min(2009). Statistical significance test of the result is performed by IBM-SPSS version 20.0 using T-test. 『Teaching Photography』 of Glenn M. Rand and Richard D. Zakia, 『PhotoTherapy Techniques』 by Judy Weiser, and previous studies which improved self-esteem are used to compose the program. 10 session program is applied to the experiment group students and the results are compared to those of controlled group students. Following results are obtained. First, self expression is significantly improved in the experiment group students. Second, self-esteem is significantly improved in the experiment group students. These results show that photography activity program is effective to improve self expression and self-esteem of adolescents. Further studies about the same topic or appling to another group is needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.