본 연구는 예술고등학교 무용전공 학생의 부전공 수업과정 인식도에 따른 수업태를 분석하고 검증을 통해 수업과정의 기본 자료를 마련하는데 연구의 목적이 있었다. 연구대상은 2014년 현재 서울, 경기지역 소재의 예술고등학교 무용전공 학생 300명을 대상으로 설문지를 배포하였으며, 그 중 불성실자료를 제외하고 총 269부를 사용하였다. 자료 수집을 위한 측정도구로 사용한 인식도에 대한 설문지는 안자희(2000)가 재구성하여 김창주(2008), 전영희(2012)가 인용한 설문지를 수정, 보완 하였고 수업태도에 대한 설문지는 Subramaniam과 Silverman(2000)이 중학생을 대상으로 개발한 체육태도 설문지(Attitude toward ...
본 연구는 예술고등학교 무용전공 학생의 부전공 수업과정 인식도에 따른 수업태를 분석하고 검증을 통해 수업과정의 기본 자료를 마련하는데 연구의 목적이 있었다. 연구대상은 2014년 현재 서울, 경기지역 소재의 예술고등학교 무용전공 학생 300명을 대상으로 설문지를 배포하였으며, 그 중 불성실자료를 제외하고 총 269부를 사용하였다. 자료 수집을 위한 측정도구로 사용한 인식도에 대한 설문지는 안자희(2000)가 재구성하여 김창주(2008), 전영희(2012)가 인용한 설문지를 수정, 보완 하였고 수업태도에 대한 설문지는 Subramaniam과 Silverman(2000)이 중학생을 대상으로 개발한 체육태도 설문지(Attitude toward Physical Education)를 박중길, 이경환이 번안하여 사용한 내용을 수정, 보완하여 사용하였으며 기술통계분석, 탐색적요인분석, 내적일관성 검사, 일원분산 분석(One-way ANOVA), 상관관계분석(Correlation)을 실시하여 검증된 결과를 기반으로 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 부전공 수업과정 인식도와 수업태도의 관계를 검증한 결과, 인식도와 수업태도의 하위요인 모두 정적의 관계를 이루고 있으며, 이 중 부전공 수업의 필요성과 수업태도의 즐거움 요인의 상관이 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 연구대상자의 인구통계학적 변인에 따른 부전공 수업과정 인식도와 수업태도의 차이를 살펴 본 결과 무용경력에 따른 통계적인 차이는 없지만 학년에 따른 평가방법 인식은 통계적인 차이가 있는 것으로 나타났으며, 수업태도와 전공에 따른 통계적인 차이도 나타났다. 셋째, 부전공 수업과정 인식도가 수업태도에 미치는 영향의 상관관계 분석 결과, 부전공 수업의 필요성과 진행방법 인식은 수업태도의 즐거움 요인에 유의한 영향을 미쳤지만, 평가방법 인식은 유의하게 예측되지 않았다. 또한 유용성 요인에서는 수업의 필요성, 평가방법, 진행방법 인식 모두에서 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 예술고등학교 부전공 수업과정의 운영에 있어서 학년이 오를수록 창의적이고 새로운 수업과정을 모색하고, 각 부전공만의 기초기능 강화를 통해 개인의 전공능력을 향상시키며, 학생들이 즐거움과 유용성을 지속적으로 느낄 수 있는 수업과정과 지도방법을 꾸준히 연구, 개발한다면 무용전공 학생의 수업태도를 증진시킬 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 예술고등학교 무용전공 학생의 부전공 수업과정 인식도에 따른 수업태를 분석하고 검증을 통해 수업과정의 기본 자료를 마련하는데 연구의 목적이 있었다. 연구대상은 2014년 현재 서울, 경기지역 소재의 예술고등학교 무용전공 학생 300명을 대상으로 설문지를 배포하였으며, 그 중 불성실자료를 제외하고 총 269부를 사용하였다. 자료 수집을 위한 측정도구로 사용한 인식도에 대한 설문지는 안자희(2000)가 재구성하여 김창주(2008), 전영희(2012)가 인용한 설문지를 수정, 보완 하였고 수업태도에 대한 설문지는 Subramaniam과 Silverman(2000)이 중학생을 대상으로 개발한 체육태도 설문지(Attitude toward Physical Education)를 박중길, 이경환이 번안하여 사용한 내용을 수정, 보완하여 사용하였으며 기술통계분석, 탐색적요인분석, 내적일관성 검사, 일원분산 분석(One-way ANOVA), 상관관계분석(Correlation)을 실시하여 검증된 결과를 기반으로 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 부전공 수업과정 인식도와 수업태도의 관계를 검증한 결과, 인식도와 수업태도의 하위요인 모두 정적의 관계를 이루고 있으며, 이 중 부전공 수업의 필요성과 수업태도의 즐거움 요인의 상관이 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 연구대상자의 인구통계학적 변인에 따른 부전공 수업과정 인식도와 수업태도의 차이를 살펴 본 결과 무용경력에 따른 통계적인 차이는 없지만 학년에 따른 평가방법 인식은 통계적인 차이가 있는 것으로 나타났으며, 수업태도와 전공에 따른 통계적인 차이도 나타났다. 셋째, 부전공 수업과정 인식도가 수업태도에 미치는 영향의 상관관계 분석 결과, 부전공 수업의 필요성과 진행방법 인식은 수업태도의 즐거움 요인에 유의한 영향을 미쳤지만, 평가방법 인식은 유의하게 예측되지 않았다. 또한 유용성 요인에서는 수업의 필요성, 평가방법, 진행방법 인식 모두에서 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 예술고등학교 부전공 수업과정의 운영에 있어서 학년이 오를수록 창의적이고 새로운 수업과정을 모색하고, 각 부전공만의 기초기능 강화를 통해 개인의 전공능력을 향상시키며, 학생들이 즐거움과 유용성을 지속적으로 느낄 수 있는 수업과정과 지도방법을 꾸준히 연구, 개발한다면 무용전공 학생의 수업태도를 증진시킬 수 있을 것으로 사료된다.
This research has analyzed the class attitudes of students majoring in dance in arts high school according to minor class course perception, and sought to prepare fundamental materials for the class course through verification. The research subjects of 300 students majoring in dance at arts high sch...
This research has analyzed the class attitudes of students majoring in dance in arts high school according to minor class course perception, and sought to prepare fundamental materials for the class course through verification. The research subjects of 300 students majoring in dance at arts high schools located in Seoul and Gyeonggi-do in 2014 were surveyed, and among them, 269 surveys after excluding insincere surveys were utilized. Surveys utilized as the measurement tools for collection of materials were restructured by Ja Hee Ahn(2000) and complemented and revised the surveys cited by Chang Joo Kim(2008) and Young Hee Jeon(2012). Surveys regarding class attitudes were utilized after editing and complementing the contents adapted by Joong Kil Park and Kyoung Hwan Lee from the Attitude toward Physical Education developed by Subramaniam and Silverman(2000). The results based on the results verified through descriptive static analysis, exploratory factor analysis, internal consistency, One-way ANOVA and correlation analysis are as follows. First of all, in verification of the relationship between minor class course perception and class attitude, the sub-factor of the perception and class attitudes both form static relationships, and among them, the correlation between the necessity of the minor class and the enjoyment factor of the class attitude were the highest. Secondly, as results of examining the differences between minor class course perception and class attitude according to the demographic factors of the research subjects, there were no statistical difference according to the lengths of dancing career, but the evaluation method perception according to grade showed statistical differences, and there were also statistical differences according to class attitudes and major. Thirdly, the analysis of the correlation of the perception of minor class course on class attitude, the necessity of the minor course and the perception regarding the instruction method both significantly affected the enjoyment factor of the class attitude, but the evaluation method perception was not significantly predicted. Also, in the usefulness factor, they all statistically significantly affected the necessity of the course, evaluation methods and the perception of the instruction methods. Therefore, it is considered that the class attitudes of the students majoring in dance would be able to be enhanced if more creative and new class courses are sought with the upper grades, if the major abilities of the individuals are enhanced through the reinforcement of the fundamental skills of respective minors, and if the class course and instruction methods for students to consistently feel the enjoyment and the usefulness in operation of the minor courses in arts high schools.
This research has analyzed the class attitudes of students majoring in dance in arts high school according to minor class course perception, and sought to prepare fundamental materials for the class course through verification. The research subjects of 300 students majoring in dance at arts high schools located in Seoul and Gyeonggi-do in 2014 were surveyed, and among them, 269 surveys after excluding insincere surveys were utilized. Surveys utilized as the measurement tools for collection of materials were restructured by Ja Hee Ahn(2000) and complemented and revised the surveys cited by Chang Joo Kim(2008) and Young Hee Jeon(2012). Surveys regarding class attitudes were utilized after editing and complementing the contents adapted by Joong Kil Park and Kyoung Hwan Lee from the Attitude toward Physical Education developed by Subramaniam and Silverman(2000). The results based on the results verified through descriptive static analysis, exploratory factor analysis, internal consistency, One-way ANOVA and correlation analysis are as follows. First of all, in verification of the relationship between minor class course perception and class attitude, the sub-factor of the perception and class attitudes both form static relationships, and among them, the correlation between the necessity of the minor class and the enjoyment factor of the class attitude were the highest. Secondly, as results of examining the differences between minor class course perception and class attitude according to the demographic factors of the research subjects, there were no statistical difference according to the lengths of dancing career, but the evaluation method perception according to grade showed statistical differences, and there were also statistical differences according to class attitudes and major. Thirdly, the analysis of the correlation of the perception of minor class course on class attitude, the necessity of the minor course and the perception regarding the instruction method both significantly affected the enjoyment factor of the class attitude, but the evaluation method perception was not significantly predicted. Also, in the usefulness factor, they all statistically significantly affected the necessity of the course, evaluation methods and the perception of the instruction methods. Therefore, it is considered that the class attitudes of the students majoring in dance would be able to be enhanced if more creative and new class courses are sought with the upper grades, if the major abilities of the individuals are enhanced through the reinforcement of the fundamental skills of respective minors, and if the class course and instruction methods for students to consistently feel the enjoyment and the usefulness in operation of the minor courses in arts high schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.