본 연구에서는 청소년을 대상으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지), 적응유연성 및 학교적응 변인 간에 상호관련성이 있는지, 적응유연성에 따른 집단 간 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)과 학교적응에는 차이가 있는지, 그리고 적응유연성 및 학교적응에 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)의 하위요인들 중 어떤 요인이 영향을 미치는지, 마지막으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 적응유연성 및 학교적응에 직·간접적으로 영향을 미치는지를 탐색하였다. 이를 위해 서울 지역 6개 중학교의 재학생 총 739명을 ...
본 연구에서는 청소년을 대상으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지), 적응유연성 및 학교적응 변인 간에 상호관련성이 있는지, 적응유연성에 따른 집단 간 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)과 학교적응에는 차이가 있는지, 그리고 적응유연성 및 학교적응에 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)의 하위요인들 중 어떤 요인이 영향을 미치는지, 마지막으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 적응유연성 및 학교적응에 직·간접적으로 영향을 미치는지를 탐색하였다. 이를 위해 서울 지역 6개 중학교의 재학생 총 739명을 분석 대상으로 선정하였으며, 이들의 평균연령은 만 13.4세(표준편차=.57)로 나타났다. 먼저, 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지), 적응유연성 및 학교적응이 상호 관련성이 있는지를 검증하기 위하여 Pearson의 적률상관 분석을 수행하였다. 그리고 적응유연성에 수준에 따른 집단(적응유연성 집단, 적응취약 집단) 간 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지) 및 학교적응을 비교하기 위해 독립표본 t 검증을 수행하였다. 그리고 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 적응유연성과 학교적응에 미치는 영향을 살펴보기 위해 각각 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 수행하였다. 마지막으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 적응유연성 및 학교적응에 미치는 직·간접 효과를 검증하기 위해 구조방정식 모형을 설정하여 모형의 적합도와 경로계수를 분석하였다. 연구 결과, 적응유연성은 가정의 심리적 환경의 모든 하위요인(‘친밀성’, ‘감독’, ‘의사소통’ 요인), 사회적 지지의 모든 하위요인(‘부모’, ‘또래’, ‘교사’ 요인) 및 학교적응의 모든 하위요인(‘학교/교사’, ‘교우관계’ 요인)과 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 가정의 심리적 환경과 사회적 지지의 모든 하위요인들은 서로 유의미하게 정적으로 상관이 있었으며, 가정의 심리적 환경의 ‘감독’ 요인과 학교적응의 ‘교우관계’ 요인과의 관계를 제외한 두 변인의 모든 하위요인이 정적으로 유의미한 상관을 보였다. 또한 사회적 지지와 학교적응의 모든 하위요인들도 서로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 적응유연성 수준에 따른 집단(적응유연성 집단, 적응취약 집단) 간 변인들의 차이를 살펴본 결과, 가정의 심리적 환경, 사회적 지지 및 학교적응의 모든 하위요인에서 적응유연성 집단이 적응취약 집단에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났다. 적응유연성과 학교적응을 준거변인으로 각각 다중회귀분석을 수행한 결과, 가정의 심리적 환경의 ‘친밀성’ 요인과 사회적 지지의 ‘교사’ 요인, ‘또래’ 요인 순으로 유의미하게 적응유연성을 설명해주는 것으로 나타났다. 또한 학교적응에 대해서는 사회적 지지의 ‘부모’ 요인, 사회적 지지의 ‘또래’ 요인, 가정의 심리적 환경의 ‘친밀성’ 요인, 마지막으로 사회적 지지의 ‘교사’ 요인 순으로 학교적응을 설명해주는 것으로 나타났다. 학교적응의 하위요인들을 준거변인으로 다중회귀 분석을 수행한 결과, 사회적 지지의 ‘부모’ 요인, 사회적 지지의 ‘교사’ 요인 및 가정의 심리적 환경의 ‘친밀성’ 요인 순으로 ‘학교/교사’ 요인을 설명해주는 것으로 나타났다. 또한, 학교적응의 ‘교우관계’ 요인에 대해서는 사회적 지지의 ‘또래’ 요인만이 학교적응의 ‘교우관계’ 요인을 유의미하게 설명해주는 것으로 나타났다. 마지막으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지), 적응유연성 및 학교적응 간의 관계를 구조모형을 통해 검증한 결과, 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적지지)은 청소년의 적응유연성과 학교적응에 직·간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 청소년의 적응유연성과 학교적응에는 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 특히 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)의 하위요인 중 부모와 관련된 요인이 청소년의 적응유연성과 학교적응에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타나, 가정에서의 부모와 자녀 간의 친밀한 관계 유지와 부모의 자녀에 대한 신뢰와 지지가 자녀의 적응유연성 증진과 성공적인 학교적응에 매우 중요한 것임을 확인할 수 있었다. 따라서 청소년이 적응 유연한 개인으로 성장하고 학교에서도 적응을 잘 할 수 있도록 부모는 가정에서에서 긍정적인 심리적 환경을 제공하고, 자녀가 부모, 또래 및 교사와 친밀한 관계를 형성할 수 있도록 관심을 가지고 지원할 필요가 있다.
본 연구에서는 청소년을 대상으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지), 적응유연성 및 학교적응 변인 간에 상호관련성이 있는지, 적응유연성에 따른 집단 간 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)과 학교적응에는 차이가 있는지, 그리고 적응유연성 및 학교적응에 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)의 하위요인들 중 어떤 요인이 영향을 미치는지, 마지막으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 적응유연성 및 학교적응에 직·간접적으로 영향을 미치는지를 탐색하였다. 이를 위해 서울 지역 6개 중학교의 재학생 총 739명을 분석 대상으로 선정하였으며, 이들의 평균연령은 만 13.4세(표준편차=.57)로 나타났다. 먼저, 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지), 적응유연성 및 학교적응이 상호 관련성이 있는지를 검증하기 위하여 Pearson의 적률상관 분석을 수행하였다. 그리고 적응유연성에 수준에 따른 집단(적응유연성 집단, 적응취약 집단) 간 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지) 및 학교적응을 비교하기 위해 독립표본 t 검증을 수행하였다. 그리고 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 적응유연성과 학교적응에 미치는 영향을 살펴보기 위해 각각 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 수행하였다. 마지막으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 적응유연성 및 학교적응에 미치는 직·간접 효과를 검증하기 위해 구조방정식 모형을 설정하여 모형의 적합도와 경로계수를 분석하였다. 연구 결과, 적응유연성은 가정의 심리적 환경의 모든 하위요인(‘친밀성’, ‘감독’, ‘의사소통’ 요인), 사회적 지지의 모든 하위요인(‘부모’, ‘또래’, ‘교사’ 요인) 및 학교적응의 모든 하위요인(‘학교/교사’, ‘교우관계’ 요인)과 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 가정의 심리적 환경과 사회적 지지의 모든 하위요인들은 서로 유의미하게 정적으로 상관이 있었으며, 가정의 심리적 환경의 ‘감독’ 요인과 학교적응의 ‘교우관계’ 요인과의 관계를 제외한 두 변인의 모든 하위요인이 정적으로 유의미한 상관을 보였다. 또한 사회적 지지와 학교적응의 모든 하위요인들도 서로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 적응유연성 수준에 따른 집단(적응유연성 집단, 적응취약 집단) 간 변인들의 차이를 살펴본 결과, 가정의 심리적 환경, 사회적 지지 및 학교적응의 모든 하위요인에서 적응유연성 집단이 적응취약 집단에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났다. 적응유연성과 학교적응을 준거변인으로 각각 다중회귀분석을 수행한 결과, 가정의 심리적 환경의 ‘친밀성’ 요인과 사회적 지지의 ‘교사’ 요인, ‘또래’ 요인 순으로 유의미하게 적응유연성을 설명해주는 것으로 나타났다. 또한 학교적응에 대해서는 사회적 지지의 ‘부모’ 요인, 사회적 지지의 ‘또래’ 요인, 가정의 심리적 환경의 ‘친밀성’ 요인, 마지막으로 사회적 지지의 ‘교사’ 요인 순으로 학교적응을 설명해주는 것으로 나타났다. 학교적응의 하위요인들을 준거변인으로 다중회귀 분석을 수행한 결과, 사회적 지지의 ‘부모’ 요인, 사회적 지지의 ‘교사’ 요인 및 가정의 심리적 환경의 ‘친밀성’ 요인 순으로 ‘학교/교사’ 요인을 설명해주는 것으로 나타났다. 또한, 학교적응의 ‘교우관계’ 요인에 대해서는 사회적 지지의 ‘또래’ 요인만이 학교적응의 ‘교우관계’ 요인을 유의미하게 설명해주는 것으로 나타났다. 마지막으로 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지), 적응유연성 및 학교적응 간의 관계를 구조모형을 통해 검증한 결과, 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적지지)은 청소년의 적응유연성과 학교적응에 직·간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 청소년의 적응유연성과 학교적응에는 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)이 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 특히 환경적 보호요인(가정의 심리적 환경, 사회적 지지)의 하위요인 중 부모와 관련된 요인이 청소년의 적응유연성과 학교적응에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타나, 가정에서의 부모와 자녀 간의 친밀한 관계 유지와 부모의 자녀에 대한 신뢰와 지지가 자녀의 적응유연성 증진과 성공적인 학교적응에 매우 중요한 것임을 확인할 수 있었다. 따라서 청소년이 적응 유연한 개인으로 성장하고 학교에서도 적응을 잘 할 수 있도록 부모는 가정에서에서 긍정적인 심리적 환경을 제공하고, 자녀가 부모, 또래 및 교사와 친밀한 관계를 형성할 수 있도록 관심을 가지고 지원할 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the characteristics of student groups according to their environmental protective factors(i.e., family processes, social support) and school adjustment, which environmental protective factors influences resilience and school adjustment, finally whether enviro...
The purpose of this study was to examine the characteristics of student groups according to their environmental protective factors(i.e., family processes, social support) and school adjustment, which environmental protective factors influences resilience and school adjustment, finally whether environmental protective factors directly or indirectly influence resilience and school adjustment. The subjects were 739 junior-high school students in Seoul. To examine the relations between each variable, Pearson's product-moment correlation was conducted. To examine the differences in student groups(i.e., resilient group, Vulnerable group) according to their resilience levels along with other variables such as environmental protective factors, independent samples t-tests were conducted. Also, multiple regression analysis was conducted in order to explorer whether environmental protective factors influence resilience and school adjustment. Mediated analysis suggested by Baron & Kenny(1986) was applied in order(used) to analyze whether resilience has mediated effects between environmental protective factors and school adjustment. The findings showed that first, resilience was significantly positive relationships among family processes(i.e., closeness, monitoring, communication), social support(i.e., parents, friends, teacher) and school adjustment(i.e., school/teacher, relations with other student). There were significantly positive relationships between family processes and social support. There were significantly positive relationships between family processes except monitoring and school adjustment except relations with other student. Also, there were significantly positive relationships between social support and school adjustment. Secondly, there were significant differences in family processes, social support and school adjustment between resilient students and Vulnerable students. resilient students had higher family processes, social support and school adjustment. Multiple regression analysis indicated that closeness of family processes, teacher and peer of social support positively predicted resilience. It was shown that parents, peer of social support and closeness of family processes and teachers of social support positively predicted school adjustment. It was also shown that parents, teachers of social support and closeness of family processes positively predicted school and teacher. Also, peer of social support positively predicted relations with other student of school adjustment. Lastly, Structural relationships was indicated that environmental protective factors have positive contributes adolescents' resilience and school adjustment directly or indirectly. The findings showed that environmental protective factors(family processes, social support) affected adolescents' resilience and school adjustment. Specially, it was found that parents of environmental protective factors(family processes, social support) importantly influenced adolescents' resilience and school adjustment. Closeness relationship and trust between parents and children is important to adolescents resilience enhancement and successful school adjustment. Therefore, parents need to provide a positive psychological environment in order to enhance adolescents' positive school adjustment and close relationships with peers and teachers.
The purpose of this study was to examine the characteristics of student groups according to their environmental protective factors(i.e., family processes, social support) and school adjustment, which environmental protective factors influences resilience and school adjustment, finally whether environmental protective factors directly or indirectly influence resilience and school adjustment. The subjects were 739 junior-high school students in Seoul. To examine the relations between each variable, Pearson's product-moment correlation was conducted. To examine the differences in student groups(i.e., resilient group, Vulnerable group) according to their resilience levels along with other variables such as environmental protective factors, independent samples t-tests were conducted. Also, multiple regression analysis was conducted in order to explorer whether environmental protective factors influence resilience and school adjustment. Mediated analysis suggested by Baron & Kenny(1986) was applied in order(used) to analyze whether resilience has mediated effects between environmental protective factors and school adjustment. The findings showed that first, resilience was significantly positive relationships among family processes(i.e., closeness, monitoring, communication), social support(i.e., parents, friends, teacher) and school adjustment(i.e., school/teacher, relations with other student). There were significantly positive relationships between family processes and social support. There were significantly positive relationships between family processes except monitoring and school adjustment except relations with other student. Also, there were significantly positive relationships between social support and school adjustment. Secondly, there were significant differences in family processes, social support and school adjustment between resilient students and Vulnerable students. resilient students had higher family processes, social support and school adjustment. Multiple regression analysis indicated that closeness of family processes, teacher and peer of social support positively predicted resilience. It was shown that parents, peer of social support and closeness of family processes and teachers of social support positively predicted school adjustment. It was also shown that parents, teachers of social support and closeness of family processes positively predicted school and teacher. Also, peer of social support positively predicted relations with other student of school adjustment. Lastly, Structural relationships was indicated that environmental protective factors have positive contributes adolescents' resilience and school adjustment directly or indirectly. The findings showed that environmental protective factors(family processes, social support) affected adolescents' resilience and school adjustment. Specially, it was found that parents of environmental protective factors(family processes, social support) importantly influenced adolescents' resilience and school adjustment. Closeness relationship and trust between parents and children is important to adolescents resilience enhancement and successful school adjustment. Therefore, parents need to provide a positive psychological environment in order to enhance adolescents' positive school adjustment and close relationships with peers and teachers.
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