본 연구는 빅밴드의 연주자이자 작·편곡가로서 재즈 빅밴드의 새로운 어법을 모색하고자 하는 데에서 시작하였다. 빅밴드의 시대적 흐름을 통하여 시대별 빅밴드 음악 어법을 살펴 보고, 어떠한 방식으로 변화를 가지는지에 대한 분석을 하는 동시에, 아직 선행 연구가 부족한 빅밴드 간의 비교 분석을 시도하고자 하였다. 이 과정에서 빅밴드의 역사 속에서 가장 중요한 의미를 지니는 두 빅밴드를 선정하여 함께 비교 분석하는 것이 새로운 어법을 모색하기에 적합하다고 판단되어 연구에 임하게 되었다. 빅밴드의 역사에 대해 연구하기 위해 재즈 역사와 관련된 논문과 서적을 중심으로 시대별 빅밴드의 음악적 특징과 흐름을 알아보고, 변화되는 과정에서 발생한 새로운 음악 어법과 다른 스타일 음악과의 ...
본 연구는 빅밴드의 연주자이자 작·편곡가로서 재즈 빅밴드의 새로운 어법을 모색하고자 하는 데에서 시작하였다. 빅밴드의 시대적 흐름을 통하여 시대별 빅밴드 음악 어법을 살펴 보고, 어떠한 방식으로 변화를 가지는지에 대한 분석을 하는 동시에, 아직 선행 연구가 부족한 빅밴드 간의 비교 분석을 시도하고자 하였다. 이 과정에서 빅밴드의 역사 속에서 가장 중요한 의미를 지니는 두 빅밴드를 선정하여 함께 비교 분석하는 것이 새로운 어법을 모색하기에 적합하다고 판단되어 연구에 임하게 되었다. 빅밴드의 역사에 대해 연구하기 위해 재즈 역사와 관련된 논문과 서적을 중심으로 시대별 빅밴드의 음악적 특징과 흐름을 알아보고, 변화되는 과정에서 발생한 새로운 음악 어법과 다른 스타일 음악과의 융합 방식을 연구하였으며, 시대별 재즈 음악을 단정하는 중심 요소들을 알아보았다. 또한 빅밴드의 황금기로 불리는 1930년대를 대표하였던 듀크 엘링턴 오케스트라의 음악과 현대 빅밴드를 대표함과 동시에 장르적 의미로써 가장 많은 논란을 일으키고 있는 마리아 슈나이더 재즈 오케스트라의 곡들을 비교 분석하였다. 두 빅밴드의 음악을 비교 분석하기 위하여 음악적 특징을 가장 잘 보여 줄 수 있는 발라드, 스윙 재즈와 모던 재즈, 그리고 다른 나라의 음악을 활용한 곡의 기준으로 나누어 각각 듀크 엘링턴 오케스트라의 “Sophisticated Lady”와 마리아 슈나이더 재즈 오케스트라의 “My Lament”, 듀크 엘링턴 오케스트라의 “Take the “A” Train”과 마리아 슈나이더 재즈 오케스트라의 “Hang Gliding”, 그리고 듀크 엘링턴 오케스트라의 “Caravan”과 마리아 슈나이더 재즈 오케스트라의 “Choro Dançado”를 곡의 형식과 화성적 특성으로 나누어 비교 분석 하였다. 재즈는 끊임없이 변화를 이루어 왔으며, 새로운 어법에 대한 모색은 재즈 음악을 구성하는 중요한 철학적 요소 중 하나로 자리 잡고 있다. 이러한 음악적 발전의 근간에는 선대의 음악에 대한 연구를 바탕으로 당대의 음악적 흐름을 수용하고 융합하려는 숱한 노력과 실험이 있었다. 이러한 재즈의 고유한 어법 모색의 방법을 계속 이어간다면 재즈 음악은 계속 발전해 갈 것이며, 빅밴드 연주자와 작·편곡가들 개개인의 고유한 음악 어법을 가지게 될 것 이다.
본 연구는 빅밴드의 연주자이자 작·편곡가로서 재즈 빅밴드의 새로운 어법을 모색하고자 하는 데에서 시작하였다. 빅밴드의 시대적 흐름을 통하여 시대별 빅밴드 음악 어법을 살펴 보고, 어떠한 방식으로 변화를 가지는지에 대한 분석을 하는 동시에, 아직 선행 연구가 부족한 빅밴드 간의 비교 분석을 시도하고자 하였다. 이 과정에서 빅밴드의 역사 속에서 가장 중요한 의미를 지니는 두 빅밴드를 선정하여 함께 비교 분석하는 것이 새로운 어법을 모색하기에 적합하다고 판단되어 연구에 임하게 되었다. 빅밴드의 역사에 대해 연구하기 위해 재즈 역사와 관련된 논문과 서적을 중심으로 시대별 빅밴드의 음악적 특징과 흐름을 알아보고, 변화되는 과정에서 발생한 새로운 음악 어법과 다른 스타일 음악과의 융합 방식을 연구하였으며, 시대별 재즈 음악을 단정하는 중심 요소들을 알아보았다. 또한 빅밴드의 황금기로 불리는 1930년대를 대표하였던 듀크 엘링턴 오케스트라의 음악과 현대 빅밴드를 대표함과 동시에 장르적 의미로써 가장 많은 논란을 일으키고 있는 마리아 슈나이더 재즈 오케스트라의 곡들을 비교 분석하였다. 두 빅밴드의 음악을 비교 분석하기 위하여 음악적 특징을 가장 잘 보여 줄 수 있는 발라드, 스윙 재즈와 모던 재즈, 그리고 다른 나라의 음악을 활용한 곡의 기준으로 나누어 각각 듀크 엘링턴 오케스트라의 “Sophisticated Lady”와 마리아 슈나이더 재즈 오케스트라의 “My Lament”, 듀크 엘링턴 오케스트라의 “Take the “A” Train”과 마리아 슈나이더 재즈 오케스트라의 “Hang Gliding”, 그리고 듀크 엘링턴 오케스트라의 “Caravan”과 마리아 슈나이더 재즈 오케스트라의 “Choro Dançado”를 곡의 형식과 화성적 특성으로 나누어 비교 분석 하였다. 재즈는 끊임없이 변화를 이루어 왔으며, 새로운 어법에 대한 모색은 재즈 음악을 구성하는 중요한 철학적 요소 중 하나로 자리 잡고 있다. 이러한 음악적 발전의 근간에는 선대의 음악에 대한 연구를 바탕으로 당대의 음악적 흐름을 수용하고 융합하려는 숱한 노력과 실험이 있었다. 이러한 재즈의 고유한 어법 모색의 방법을 계속 이어간다면 재즈 음악은 계속 발전해 갈 것이며, 빅밴드 연주자와 작·편곡가들 개개인의 고유한 음악 어법을 가지게 될 것 이다.
As a performer, composer, and arranger of big band music, I started this study to look for new musical expressions for big jazz bands. I looked at the musical expressions of big bands of different times throughout the history of big band music and how they changed. I attempted a comparative analysis...
As a performer, composer, and arranger of big band music, I started this study to look for new musical expressions for big jazz bands. I looked at the musical expressions of big bands of different times throughout the history of big band music and how they changed. I attempted a comparative analysis of different big bands. Not much advanced research has been done yet in this field. While delving into the research, it occurred to me that exploring new musical expressions could best be done by comparing the two most significant big bands in history. I ascertained the musical characteristics and trends of big bands of different times through literature about jazz and focused on new musical expressions that appeared in the course of their transformation and how they converged with different genres of music. I also looked at the defining characteristics of jazz music of different times. I compared the music of the Duke Ellington Orchestra in the 1930s, the golden age of big bands, and that of the MariaSchneider Jazz Orchestra, which represents contemporary big bands. The latter band is the subject of the biggest controversy in the genre. For comparision of their music, pieces that best represent their musical character were selected in the categories of ballads, swingand modern jazz, and their adaptations of other countries’ music. I selected“Sophisticated Lady,”“Take the “A” Train,” and “Caravan” by the former and “My Lament,”“Hang Gliding,” and “Choro Dançado” by the latter, and I compared their forms and harmonic traits. Jazz music has incessantly changed and evolved, and searching for new expressions is one of its core philosophical elements. This musical evolution has been driven by numerous attempts and experimentation to accommodate and fuse with the musical trends of the time based on the achievements of earlier generations. As long as this search continues, jazz will further evolve and individual performers, composers, and arrangers of big band music will develop their own unique musical expressions.
As a performer, composer, and arranger of big band music, I started this study to look for new musical expressions for big jazz bands. I looked at the musical expressions of big bands of different times throughout the history of big band music and how they changed. I attempted a comparative analysis of different big bands. Not much advanced research has been done yet in this field. While delving into the research, it occurred to me that exploring new musical expressions could best be done by comparing the two most significant big bands in history. I ascertained the musical characteristics and trends of big bands of different times through literature about jazz and focused on new musical expressions that appeared in the course of their transformation and how they converged with different genres of music. I also looked at the defining characteristics of jazz music of different times. I compared the music of the Duke Ellington Orchestra in the 1930s, the golden age of big bands, and that of the MariaSchneider Jazz Orchestra, which represents contemporary big bands. The latter band is the subject of the biggest controversy in the genre. For comparision of their music, pieces that best represent their musical character were selected in the categories of ballads, swingand modern jazz, and their adaptations of other countries’ music. I selected“Sophisticated Lady,”“Take the “A” Train,” and “Caravan” by the former and “My Lament,”“Hang Gliding,” and “Choro Dançado” by the latter, and I compared their forms and harmonic traits. Jazz music has incessantly changed and evolved, and searching for new expressions is one of its core philosophical elements. This musical evolution has been driven by numerous attempts and experimentation to accommodate and fuse with the musical trends of the time based on the achievements of earlier generations. As long as this search continues, jazz will further evolve and individual performers, composers, and arrangers of big band music will develop their own unique musical expressions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.