승객서비스 장치는 전동차 객실내부에 설치되어 정차역, 환승, 출입문 개폐정보 안내 등과 같은 다양한 열차운행 정보와 공익/상업 광고 등의 각종 안내정보를 승객들에게 제공하여 전동차 이용편의를 도모하기 위해 설치된 승객접점장치로 고장이나 오류 발생 시 열차운행에 영향은 적지만 승객들은 열차이용에 큰 불편을 느끼게 된다. 본 논문에서는 신뢰성기반 유지보수(RCM) 기법을 적용함에 있어 운영자의 입장에서 분석 대상 장치를 선정했던 기존 시각에서 벗어나, 승객의 입장에서 중요장치인 승객서비스 장치를 분석대상으로 선정하였다. 먼저, 분석대상 선정을 위해 ...
승객서비스 장치는 전동차 객실내부에 설치되어 정차역, 환승, 출입문 개폐정보 안내 등과 같은 다양한 열차운행 정보와 공익/상업 광고 등의 각종 안내정보를 승객들에게 제공하여 전동차 이용편의를 도모하기 위해 설치된 승객접점장치로 고장이나 오류 발생 시 열차운행에 영향은 적지만 승객들은 열차이용에 큰 불편을 느끼게 된다. 본 논문에서는 신뢰성기반 유지보수(RCM) 기법을 적용함에 있어 운영자의 입장에서 분석 대상 장치를 선정했던 기존 시각에서 벗어나, 승객의 입장에서 중요장치인 승객서비스 장치를 분석대상으로 선정하였다. 먼저, 분석대상 선정을 위해 서울도시철도공사의 전동차 고장관리 전산시스템인 유피스(Uffice)의 지난 2년간 데이터를 기초로 전동차 고장원인, 유형과 원인별, 유형별 민원 발생 건수를 비교하였고, 이를 통해 전동차 시스템 중 고장발생 시 승객불편 체감율이 상대적으로 높은 장치가 승객서비스 장치임을 확인 하였다. 승객서비스 장치의 신뢰성 분석을 위해 기능분석과 고장모드를 정의하여 FMEA/FMECA 수행하였으며, 승객이 불편정도를 기준으로 심각도를 재분류하여 위험우선순위평가 및 심각-발생도 매트릭스 평가를 시행하였다. 이를 통해 승객서비스 장치 중 치명도가 높은 장치로 객실표시기 및 자동안내방송을 제어하는 통합설정기가 선정되었다. 통합설정기의 와이블 분포를 통해 고장패턴, 고장률 등 고장해석을 하였고, 그 결과를 바탕으로 승객서비스 장치 고장최소화를 위한 방안을 제시하였다.
승객서비스 장치는 전동차 객실내부에 설치되어 정차역, 환승, 출입문 개폐정보 안내 등과 같은 다양한 열차운행 정보와 공익/상업 광고 등의 각종 안내정보를 승객들에게 제공하여 전동차 이용편의를 도모하기 위해 설치된 승객접점장치로 고장이나 오류 발생 시 열차운행에 영향은 적지만 승객들은 열차이용에 큰 불편을 느끼게 된다. 본 논문에서는 신뢰성기반 유지보수(RCM) 기법을 적용함에 있어 운영자의 입장에서 분석 대상 장치를 선정했던 기존 시각에서 벗어나, 승객의 입장에서 중요장치인 승객서비스 장치를 분석대상으로 선정하였다. 먼저, 분석대상 선정을 위해 서울도시철도공사의 전동차 고장관리 전산시스템인 유피스(Uffice)의 지난 2년간 데이터를 기초로 전동차 고장원인, 유형과 원인별, 유형별 민원 발생 건수를 비교하였고, 이를 통해 전동차 시스템 중 고장발생 시 승객불편 체감율이 상대적으로 높은 장치가 승객서비스 장치임을 확인 하였다. 승객서비스 장치의 신뢰성 분석을 위해 기능분석과 고장모드를 정의하여 FMEA/FMECA 수행하였으며, 승객이 불편정도를 기준으로 심각도를 재분류하여 위험우선순위평가 및 심각-발생도 매트릭스 평가를 시행하였다. 이를 통해 승객서비스 장치 중 치명도가 높은 장치로 객실표시기 및 자동안내방송을 제어하는 통합설정기가 선정되었다. 통합설정기의 와이블 분포를 통해 고장패턴, 고장률 등 고장해석을 하였고, 그 결과를 바탕으로 승객서비스 장치 고장최소화를 위한 방안을 제시하였다.
The passenger service devices which are installed inside train provide various train operation data such as a flag station, transfer, doors information and guidance information such as public service/commercial advertisement and so on. When passenger service devices are service failures or errors, t...
The passenger service devices which are installed inside train provide various train operation data such as a flag station, transfer, doors information and guidance information such as public service/commercial advertisement and so on. When passenger service devices are service failures or errors, these malfunctions have little effect to the train operation. But the passengers who use the train feel really inconvenience. In this paper, I chose the passenger service devices which were important to passengers to apply Reliability Centered Maintenance(RCM), deviate from the existing perspective which operators took to perform RCM. First of all, I analyzed the type and reason of train's failure and the category of civil compliant, on the basis of failure data collected by Uffice which was failure management computing system of Seoul Metropolitan Rapid System. When the train systems are out of order, the passenger service devices have turned out to be the devices those are comparatively high in terms of passengers' sensory inconvenience ratio through this analysis. The FMEA/FMECA with definition of functional analysis and failure mode was performed for the reliability analysis of passenger service device. In parallel, the Risk Priority Number(RPN) and Seriousness-Occurrence matrix evaluation was performed on the basis of reclassified seriousness according to inconvenience level of passengers. The highly critical device among passenger service devices is defined with the Passenger Information Control System(PISC) for controlling of automatic announcement and signaling board. Through Weibull distribution of the PISC, the failure analysis such as failure pattern and ratio was performed. Based on the analysed results, I proposed the solution to minimize service failure of PISC.
The passenger service devices which are installed inside train provide various train operation data such as a flag station, transfer, doors information and guidance information such as public service/commercial advertisement and so on. When passenger service devices are service failures or errors, these malfunctions have little effect to the train operation. But the passengers who use the train feel really inconvenience. In this paper, I chose the passenger service devices which were important to passengers to apply Reliability Centered Maintenance(RCM), deviate from the existing perspective which operators took to perform RCM. First of all, I analyzed the type and reason of train's failure and the category of civil compliant, on the basis of failure data collected by Uffice which was failure management computing system of Seoul Metropolitan Rapid System. When the train systems are out of order, the passenger service devices have turned out to be the devices those are comparatively high in terms of passengers' sensory inconvenience ratio through this analysis. The FMEA/FMECA with definition of functional analysis and failure mode was performed for the reliability analysis of passenger service device. In parallel, the Risk Priority Number(RPN) and Seriousness-Occurrence matrix evaluation was performed on the basis of reclassified seriousness according to inconvenience level of passengers. The highly critical device among passenger service devices is defined with the Passenger Information Control System(PISC) for controlling of automatic announcement and signaling board. Through Weibull distribution of the PISC, the failure analysis such as failure pattern and ratio was performed. Based on the analysed results, I proposed the solution to minimize service failure of PISC.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.