[학위논문]모바일 패션 쇼핑의 구매요인이 고객만족 및 재구매 의도에 미치는 영향 The Effect of Purchasing Factors of Mobile Fashion Shopping on Customer Satisfaction and Repurchase Intention원문보기
스마트 기기의 확산과 PC보급으로 시간과 장소를 불문하고 인터넷을 사용하는 시대가 도래됐다. 그러나 인터넷으로 쇼핑하던 시대가 저물고 손안에서 언제 어디서든 간편하게 쇼핑할 수 있는 모바일이 대세로 떠오르고 있다. 스마트폰의 확대보급과 활용이 익숙해짐에 따라 모바일 쇼핑이 남녀노소 누구나 손쉽게 쇼핑할 수 있도록 기능이 변하고 있다. 다수의 소비자들은 자신이 필요한 제품에 대해서 직접 매장을 방문하거나, 컴퓨터를 통해 온라인 쇼핑몰을 이용하기 보다는 손쉽게 쇼핑을 즐길 수 있는 모바일 쇼핑을 즐기고 있다. 쇼핑 패러다임이 모바일로 이동하면서 모바일 쇼핑이 새로운 유통채널로 보고 몇몇 유통업체들은 모바일 인터넷을 통한 쇼핑몰을 활성화 시키려 노력하고 있다. 따라서 이 연구를 통해 지속적인 모바일 쇼핑의 성장과 모바일 패션 쇼핑의 고객만족도와 모바일 패션 쇼핑의 재구매 의도를 파악하여 모바일 패션 제품판매 업체의 기초자료를 제시하고자 한다. 본 연구에서는 모바일을 이용한 패션 쇼핑에서의 구매요인이 고객만족 및 재구매 의도에 어떤 영향을 주는지 파악하는 연구로서 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 선행연구를 바탕으로 모바일 패션 쇼핑의 구매요인을 유용성, 용이성, 유희성, 신뢰성, 경제성 등 총 5가지를 선정하였다. 둘째, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인이 고객만족과 재구매 의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 셋째, 모바일 패션 쇼핑에서 형성된 고객만족이 재구매 의도에 미치는 영향에 차이가 있는지 실증적으로 분석하고자 하였다. 넷째, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인과 재구매 의도간의 관계에서 고객만족의 ...
스마트 기기의 확산과 PC보급으로 시간과 장소를 불문하고 인터넷을 사용하는 시대가 도래됐다. 그러나 인터넷으로 쇼핑하던 시대가 저물고 손안에서 언제 어디서든 간편하게 쇼핑할 수 있는 모바일이 대세로 떠오르고 있다. 스마트폰의 확대보급과 활용이 익숙해짐에 따라 모바일 쇼핑이 남녀노소 누구나 손쉽게 쇼핑할 수 있도록 기능이 변하고 있다. 다수의 소비자들은 자신이 필요한 제품에 대해서 직접 매장을 방문하거나, 컴퓨터를 통해 온라인 쇼핑몰을 이용하기 보다는 손쉽게 쇼핑을 즐길 수 있는 모바일 쇼핑을 즐기고 있다. 쇼핑 패러다임이 모바일로 이동하면서 모바일 쇼핑이 새로운 유통채널로 보고 몇몇 유통업체들은 모바일 인터넷을 통한 쇼핑몰을 활성화 시키려 노력하고 있다. 따라서 이 연구를 통해 지속적인 모바일 쇼핑의 성장과 모바일 패션 쇼핑의 고객만족도와 모바일 패션 쇼핑의 재구매 의도를 파악하여 모바일 패션 제품판매 업체의 기초자료를 제시하고자 한다. 본 연구에서는 모바일을 이용한 패션 쇼핑에서의 구매요인이 고객만족 및 재구매 의도에 어떤 영향을 주는지 파악하는 연구로서 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 선행연구를 바탕으로 모바일 패션 쇼핑의 구매요인을 유용성, 용이성, 유희성, 신뢰성, 경제성 등 총 5가지를 선정하였다. 둘째, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인이 고객만족과 재구매 의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 셋째, 모바일 패션 쇼핑에서 형성된 고객만족이 재구매 의도에 미치는 영향에 차이가 있는지 실증적으로 분석하고자 하였다. 넷째, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인과 재구매 의도간의 관계에서 고객만족의 매개효과를 검증하였다. 본 연구는 먼저 선행연구들을 통해 개념적 틀과 연구모형을 구축하고 연구가설을 설정하였으며, 모바일 쇼핑을 이용하여 패션제품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 301부의 자료를 SPSS 18.0 for Windows 통계패키지를 사용하여 실증 분석하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인 유용성, 용이성, 유희성, 신뢰성, 경제성은 고객만족에 영향을 미치는지 분석한 결과, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 구매요인 모두 재구매 의도에 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 모바일 패션 쇼핑 구매요인에 대한 고객만족이 재구매 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모바일 패션 쇼핑에 대한 고객만족이 높을수록 재구매 의도도 높아진다는 결과를 보였다. 셋째, 고객만족의 매개효과를 검증한 결과, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인 중 유희성과 신뢰성은 완전 매개하였고 유용성, 용이성, 경제성은 부분 매개하였다. 따라서 모바일 쇼핑업체에서는 모바일 패션 쇼핑의 구매요인들을 분석하여 소비자에게 유용성, 용이성, 경제성뿐만 아니라 다양한 콘텐츠 개발과 믿고 결제할 수 있는 보안성 등 높은 고객만족을 이끌어 낼 수 있도록 마케팅 전략을 수립하는 것이 중요할 것으로 판단된다. 마지막으로 본 연구는 모바일 패션 쇼핑의 발전을 위한 전략 수립의 기초자료로 사용될 수 있으며, 모바일 쇼핑의 고객만족과 재구매 의도를 높일 수 있는 전략 수립에 도움이 될 것으로 생각된다. 향후 모바일 패션 쇼핑을 세분화 시키고 지속적인 실증연구를 통해 체계적인 연구 확장이 필요하다고 사료된다.
스마트 기기의 확산과 PC보급으로 시간과 장소를 불문하고 인터넷을 사용하는 시대가 도래됐다. 그러나 인터넷으로 쇼핑하던 시대가 저물고 손안에서 언제 어디서든 간편하게 쇼핑할 수 있는 모바일이 대세로 떠오르고 있다. 스마트폰의 확대보급과 활용이 익숙해짐에 따라 모바일 쇼핑이 남녀노소 누구나 손쉽게 쇼핑할 수 있도록 기능이 변하고 있다. 다수의 소비자들은 자신이 필요한 제품에 대해서 직접 매장을 방문하거나, 컴퓨터를 통해 온라인 쇼핑몰을 이용하기 보다는 손쉽게 쇼핑을 즐길 수 있는 모바일 쇼핑을 즐기고 있다. 쇼핑 패러다임이 모바일로 이동하면서 모바일 쇼핑이 새로운 유통채널로 보고 몇몇 유통업체들은 모바일 인터넷을 통한 쇼핑몰을 활성화 시키려 노력하고 있다. 따라서 이 연구를 통해 지속적인 모바일 쇼핑의 성장과 모바일 패션 쇼핑의 고객만족도와 모바일 패션 쇼핑의 재구매 의도를 파악하여 모바일 패션 제품판매 업체의 기초자료를 제시하고자 한다. 본 연구에서는 모바일을 이용한 패션 쇼핑에서의 구매요인이 고객만족 및 재구매 의도에 어떤 영향을 주는지 파악하는 연구로서 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 선행연구를 바탕으로 모바일 패션 쇼핑의 구매요인을 유용성, 용이성, 유희성, 신뢰성, 경제성 등 총 5가지를 선정하였다. 둘째, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인이 고객만족과 재구매 의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 셋째, 모바일 패션 쇼핑에서 형성된 고객만족이 재구매 의도에 미치는 영향에 차이가 있는지 실증적으로 분석하고자 하였다. 넷째, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인과 재구매 의도간의 관계에서 고객만족의 매개효과를 검증하였다. 본 연구는 먼저 선행연구들을 통해 개념적 틀과 연구모형을 구축하고 연구가설을 설정하였으며, 모바일 쇼핑을 이용하여 패션제품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 301부의 자료를 SPSS 18.0 for Windows 통계패키지를 사용하여 실증 분석하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인 유용성, 용이성, 유희성, 신뢰성, 경제성은 고객만족에 영향을 미치는지 분석한 결과, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 구매요인 모두 재구매 의도에 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 모바일 패션 쇼핑 구매요인에 대한 고객만족이 재구매 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모바일 패션 쇼핑에 대한 고객만족이 높을수록 재구매 의도도 높아진다는 결과를 보였다. 셋째, 고객만족의 매개효과를 검증한 결과, 모바일 패션 쇼핑의 구매요인 중 유희성과 신뢰성은 완전 매개하였고 유용성, 용이성, 경제성은 부분 매개하였다. 따라서 모바일 쇼핑업체에서는 모바일 패션 쇼핑의 구매요인들을 분석하여 소비자에게 유용성, 용이성, 경제성뿐만 아니라 다양한 콘텐츠 개발과 믿고 결제할 수 있는 보안성 등 높은 고객만족을 이끌어 낼 수 있도록 마케팅 전략을 수립하는 것이 중요할 것으로 판단된다. 마지막으로 본 연구는 모바일 패션 쇼핑의 발전을 위한 전략 수립의 기초자료로 사용될 수 있으며, 모바일 쇼핑의 고객만족과 재구매 의도를 높일 수 있는 전략 수립에 도움이 될 것으로 생각된다. 향후 모바일 패션 쇼핑을 세분화 시키고 지속적인 실증연구를 통해 체계적인 연구 확장이 필요하다고 사료된다.
Here came the era when the Internet is available in all places and at all times due to spread of smart devices and wide use of PC. However, the times of shopping on the Internet with PC are gone, and mobiles which enable convenient shopping in hands anywhere and at any time are emerging as trends. S...
Here came the era when the Internet is available in all places and at all times due to spread of smart devices and wide use of PC. However, the times of shopping on the Internet with PC are gone, and mobiles which enable convenient shopping in hands anywhere and at any time are emerging as trends. Since smart phones became very prevalent and people grew accustomed to use of them, functions of mobile shopping are changing for men and women of all ages to do their shopping easily. A great number of customers enjoy mobile shopping where they could find pleasure in easy shopping, rather than a personal visit to the stores for the products they need, or using online shopping malls on PC. As the shopping paradigm shifted to mobiles, seeing mobile shopping as a new distribution channel, some retailing companies are trying to revitalize shopping malls through mobile internet. Therefore, this study is aimed at grasping continuous growth of mobile shopping, and customer satisfaction and repurchase intention in mobile fashion shopping, in order to suggest preliminary data for fashion retailers on mobiles. This research is intended to analyze the effects of purchasing factors of mobile fashion shopping on customer satisfaction and repurchase intention, and its specific purposes are as follows. First, based on previous studies, five items of usefulness, accessibility, playfulness, reliability, and economics were selected as the purchasing factors of mobile fashion shopping. Second, it aims to look into the effects of purchasing factors of mobile fashion shopping on customer satisfaction and repurchase intention. Third, its analysis was carried out empirically to see if there is any differences in the effects of customer satisfaction which formed in mobile fashion shopping on repurchase intention. Fourth, the mediating effect of customer satisfaction in the relationship between purchasing factors of mobile fashion shopping and repurchase intention was verified. Above all, through previous researches this study designed the conceptual framework and research model and set a research hypothesis. In addition, a survey targeting the consumers who had experience in purchasing fashion products using mobile shopping was conducted; an empirical analysis on a total of 301 questionnaires was carried out using statistical package of SPSS 18.0 for Windows. The results of this research work can be summarized as follows. First, as a result of analyzing the effects of purchasing factors of mobile fashion shopping, which are usefulness, accessibility, playfulness, reliability, and economics, on customer satisfaction, all of these purchasing factors turned out to have effect on it. All of them also have significant influence over repurchase intention. Second, customer satisfaction in purchasing factors of mobile fashion shopping seemed to have a meaningful effect on repurchase intention; the findings showed that the more satisfied customers are about mobile fashion shopping, the more intended they are to repurchase. Third, as a result of verifying the mediating effect of customer satisfaction, playfulness and reliability among purchasing factors of mobile fashion shopping were completely mediating, while usefulness, accessibility, and economics were partially mediating. Therefore it seems important for mobile retailers to analyze purchasing factors of mobile fashion shopping and establish marketing strategies providing not only usefulness, accessibility, and economics, but also development of diverse contents and security that enables trustworthy payment for customers’ high satisfaction. Finally, this study can be used as basic data for establishing strategies for development of mobile fashion shopping, and it is assumed to help form strategies for customers’ higher satisfaction and repurchase intention in mobile shopping. Furthermore, it is considered that we need to extend systematic researches through subdivision of mobile fashion shopping and constant empirical studies henceforth.
Here came the era when the Internet is available in all places and at all times due to spread of smart devices and wide use of PC. However, the times of shopping on the Internet with PC are gone, and mobiles which enable convenient shopping in hands anywhere and at any time are emerging as trends. Since smart phones became very prevalent and people grew accustomed to use of them, functions of mobile shopping are changing for men and women of all ages to do their shopping easily. A great number of customers enjoy mobile shopping where they could find pleasure in easy shopping, rather than a personal visit to the stores for the products they need, or using online shopping malls on PC. As the shopping paradigm shifted to mobiles, seeing mobile shopping as a new distribution channel, some retailing companies are trying to revitalize shopping malls through mobile internet. Therefore, this study is aimed at grasping continuous growth of mobile shopping, and customer satisfaction and repurchase intention in mobile fashion shopping, in order to suggest preliminary data for fashion retailers on mobiles. This research is intended to analyze the effects of purchasing factors of mobile fashion shopping on customer satisfaction and repurchase intention, and its specific purposes are as follows. First, based on previous studies, five items of usefulness, accessibility, playfulness, reliability, and economics were selected as the purchasing factors of mobile fashion shopping. Second, it aims to look into the effects of purchasing factors of mobile fashion shopping on customer satisfaction and repurchase intention. Third, its analysis was carried out empirically to see if there is any differences in the effects of customer satisfaction which formed in mobile fashion shopping on repurchase intention. Fourth, the mediating effect of customer satisfaction in the relationship between purchasing factors of mobile fashion shopping and repurchase intention was verified. Above all, through previous researches this study designed the conceptual framework and research model and set a research hypothesis. In addition, a survey targeting the consumers who had experience in purchasing fashion products using mobile shopping was conducted; an empirical analysis on a total of 301 questionnaires was carried out using statistical package of SPSS 18.0 for Windows. The results of this research work can be summarized as follows. First, as a result of analyzing the effects of purchasing factors of mobile fashion shopping, which are usefulness, accessibility, playfulness, reliability, and economics, on customer satisfaction, all of these purchasing factors turned out to have effect on it. All of them also have significant influence over repurchase intention. Second, customer satisfaction in purchasing factors of mobile fashion shopping seemed to have a meaningful effect on repurchase intention; the findings showed that the more satisfied customers are about mobile fashion shopping, the more intended they are to repurchase. Third, as a result of verifying the mediating effect of customer satisfaction, playfulness and reliability among purchasing factors of mobile fashion shopping were completely mediating, while usefulness, accessibility, and economics were partially mediating. Therefore it seems important for mobile retailers to analyze purchasing factors of mobile fashion shopping and establish marketing strategies providing not only usefulness, accessibility, and economics, but also development of diverse contents and security that enables trustworthy payment for customers’ high satisfaction. Finally, this study can be used as basic data for establishing strategies for development of mobile fashion shopping, and it is assumed to help form strategies for customers’ higher satisfaction and repurchase intention in mobile shopping. Furthermore, it is considered that we need to extend systematic researches through subdivision of mobile fashion shopping and constant empirical studies henceforth.
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