*국문초록 피부미용기기시장이 확대되면서 기기별 구체적인 실태와 인식에 대한 소비자 조사연구를 위하여 10일간 안면용 피부미용기기 이용경험이 있는 20-50대의 성인여성 200명의 설문결과를 본 연구에 사용하였다. 이용실태에 대한 분석 결과 가장 많이 알고 있고 가장 많이 이용하는 기기는 전동클렌저로 나타났으며, 전체기기인지경로는 TV홈쇼핑(27.7%)이 가장 많았고, 이용경로는 피부관리실(35.7%), 홈케어 순으로 나타났다. 또한 1인당 이용기기 개수는 평균2.3개였으며 20대, 여드름피부는 다른 집단보다 이용기기 개수가 많았다...
*국문초록 피부미용기기시장이 확대되면서 기기별 구체적인 실태와 인식에 대한 소비자 조사연구를 위하여 10일간 안면용 피부미용기기 이용경험이 있는 20-50대의 성인여성 200명의 설문결과를 본 연구에 사용하였다. 이용실태에 대한 분석 결과 가장 많이 알고 있고 가장 많이 이용하는 기기는 전동클렌저로 나타났으며, 전체기기인지경로는 TV홈쇼핑(27.7%)이 가장 많았고, 이용경로는 피부관리실(35.7%), 홈케어 순으로 나타났다. 또한 1인당 이용기기 개수는 평균2.3개였으며 20대, 여드름피부는 다른 집단보다 이용기기 개수가 많았다. 다음으로 개인용 안면피부미용기기 구매실태를 분석한 결과 가장 많이 구매한 기기는 전동클렌저(30%), 미세전류마사지롤러, 초음파 순이었으나 기기 이용 후 구매의향이 가장 높게 나타난 기기는 프락셀, 이온기기 순이었다. 또한 이용경험과 무관하게 가장 갖고 싶은 기기는 초음파(24%), 전동클렌저, 고주파와 프락셀 순이었으나 연령, 소득, 피부유형별로 선호기기에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 기기선택 시 가장 중요한 사항은 기기효과, 성능품질, 가격 순 이였고 기기 컨셉별 구매의향 분석결과는 특정부위 특화기기의 구매의향이 가장 높게 나타났으며, 특히 20대의 경우 다른 연령대에 비해 다양한 컨셉의 기기에 대한 구매의향점수가 높게 나타났다. 안면용 피부미용기기의 보편화를 위한 보완되어야 할 점으로는 가격인하(52%), 관리효과 사용편리성 순으로 많이 선택했으며 향후 개인용 안면피부미용기기의 보편화에 관한 전망에 대해 향후 보편화는 될 것이라고 전망하는 조사대상자가 70%이상이었다. 이와 같이 본 연구는 안면용 피부미용기기의 이용실태와 소비자인식, 구매실태 등을 분석함으로써 만족도와, 개선사항, 선호컨셉 등을 파악하여 피부미용기기의 나아갈 방향을 제시하였고, 이는 피부미용기기시장에 긍정적 영향을 줄 것으로 예상된다.
*국문초록 피부미용기기시장이 확대되면서 기기별 구체적인 실태와 인식에 대한 소비자 조사연구를 위하여 10일간 안면용 피부미용기기 이용경험이 있는 20-50대의 성인여성 200명의 설문결과를 본 연구에 사용하였다. 이용실태에 대한 분석 결과 가장 많이 알고 있고 가장 많이 이용하는 기기는 전동클렌저로 나타났으며, 전체기기인지경로는 TV홈쇼핑(27.7%)이 가장 많았고, 이용경로는 피부관리실(35.7%), 홈케어 순으로 나타났다. 또한 1인당 이용기기 개수는 평균2.3개였으며 20대, 여드름피부는 다른 집단보다 이용기기 개수가 많았다. 다음으로 개인용 안면피부미용기기 구매실태를 분석한 결과 가장 많이 구매한 기기는 전동클렌저(30%), 미세전류마사지롤러, 초음파 순이었으나 기기 이용 후 구매의향이 가장 높게 나타난 기기는 프락셀, 이온기기 순이었다. 또한 이용경험과 무관하게 가장 갖고 싶은 기기는 초음파(24%), 전동클렌저, 고주파와 프락셀 순이었으나 연령, 소득, 피부유형별로 선호기기에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 기기선택 시 가장 중요한 사항은 기기효과, 성능품질, 가격 순 이였고 기기 컨셉별 구매의향 분석결과는 특정부위 특화기기의 구매의향이 가장 높게 나타났으며, 특히 20대의 경우 다른 연령대에 비해 다양한 컨셉의 기기에 대한 구매의향점수가 높게 나타났다. 안면용 피부미용기기의 보편화를 위한 보완되어야 할 점으로는 가격인하(52%), 관리효과 사용편리성 순으로 많이 선택했으며 향후 개인용 안면피부미용기기의 보편화에 관한 전망에 대해 향후 보편화는 될 것이라고 전망하는 조사대상자가 70%이상이었다. 이와 같이 본 연구는 안면용 피부미용기기의 이용실태와 소비자인식, 구매실태 등을 분석함으로써 만족도와, 개선사항, 선호컨셉 등을 파악하여 피부미용기기의 나아갈 방향을 제시하였고, 이는 피부미용기기시장에 긍정적 영향을 줄 것으로 예상된다.
This study aimed to investigate the current status of each skin care device and consumers' awareness with reference to the expansion of the market of skin care device. Over a period of 10 days, a questionnaire survey was conducted on 200 females who were in their 20s to 50s and had ever used the fac...
This study aimed to investigate the current status of each skin care device and consumers' awareness with reference to the expansion of the market of skin care device. Over a period of 10 days, a questionnaire survey was conducted on 200 females who were in their 20s to 50s and had ever used the facial skin care devices. An analysis of the questionnaires showed that the most popular and the most commonly used device was electronic cleanser and the highest percentage of subjects (27.7%) came to know about the devices through home shopping channels. The most common place the devices were used was skin care shop (35.7%), followed by home. The average number of device used per person was 2.3, and those who were in their 20s and who have pimply skin used larger number of devices than other subjects. An analysis of purchase status of home-use skin care devices showed that the most commonly purchased device was electronic cleanser (30%), followed by micro-electronic massage roller and ultrasonic machine, and after using them the purchase intention was highest in Fraxel followed by ion device. Regardless of experience using the devices, the most wanted device was ultrasonic machine (24%), followed by electronic cleanser, high frequency machine and Fraxel and there were statistically significant differences in the preference among the subjects according to their age, income and skin type. The most important consideration in selecting device was the effects of the device, followed by performance and quality and price. According to the analysis of purchase intention for each concept of devices, subjects demonstrated the highest level of purchase intention toward devices for particular parts and, in particular, those who were in their 20s demonstrated purchase intention for the devices with various concepts. The steps need to be taken for improvement of facial skin care device were in order of reduction of price (52%), effects of device and convenience of use, and over 70% of the subjects expected facial skin care device to become more common in the future. As such, this study investigated satisfaction, improvements and preference of concepts and set a direction for future skin care device through an analysis of usage, consumers' awareness and purchase status of facial skin care devices, and it is expected to bring positive effects to the market of skin care devices. Key word : Skin Care Device, Self Skin Care, Status of Skin Care, Skin Care Marketing
This study aimed to investigate the current status of each skin care device and consumers' awareness with reference to the expansion of the market of skin care device. Over a period of 10 days, a questionnaire survey was conducted on 200 females who were in their 20s to 50s and had ever used the facial skin care devices. An analysis of the questionnaires showed that the most popular and the most commonly used device was electronic cleanser and the highest percentage of subjects (27.7%) came to know about the devices through home shopping channels. The most common place the devices were used was skin care shop (35.7%), followed by home. The average number of device used per person was 2.3, and those who were in their 20s and who have pimply skin used larger number of devices than other subjects. An analysis of purchase status of home-use skin care devices showed that the most commonly purchased device was electronic cleanser (30%), followed by micro-electronic massage roller and ultrasonic machine, and after using them the purchase intention was highest in Fraxel followed by ion device. Regardless of experience using the devices, the most wanted device was ultrasonic machine (24%), followed by electronic cleanser, high frequency machine and Fraxel and there were statistically significant differences in the preference among the subjects according to their age, income and skin type. The most important consideration in selecting device was the effects of the device, followed by performance and quality and price. According to the analysis of purchase intention for each concept of devices, subjects demonstrated the highest level of purchase intention toward devices for particular parts and, in particular, those who were in their 20s demonstrated purchase intention for the devices with various concepts. The steps need to be taken for improvement of facial skin care device were in order of reduction of price (52%), effects of device and convenience of use, and over 70% of the subjects expected facial skin care device to become more common in the future. As such, this study investigated satisfaction, improvements and preference of concepts and set a direction for future skin care device through an analysis of usage, consumers' awareness and purchase status of facial skin care devices, and it is expected to bring positive effects to the market of skin care devices. Key word : Skin Care Device, Self Skin Care, Status of Skin Care, Skin Care Marketing
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#미용기기 피부미용기기 자가피부관리 피부미용실태 미용기기마케팅
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