본 연구는 천연 방향제품의 인지도, 지식도, 이용현황, 만족도, 향 선호도를 조사분석하기 위하여 서울, 경기지역의 수도권에 거주하는 20대-50대의 일반 성인 남, 여 384명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이 중 향 선호도는 384명 중 179명을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구 결과, 아로마에 대한 인지도는 85.4%로 대부분 잘 알고 있었으며, 천연 방향제품에 대한 인지도는 54.3%가 알고 있었다. 아로마에 대한 지식 수준은 아로마 추출부위의 문항에서 정답이 55.7%로 대부분 아로마에 대해 잘 알고 있었으나 남성의 경우 대체적으로 ‘잘 모르겠다’로 나타났다. 천연 방향제품에 대한 지식수준은 대체적으로 ‘잘 모른다’의 답이 많았으나 여성일수록, 학력이 높을수록 잘 알고 있었다. 천연 방향제품 이용현황은 45.8%가 사용한 적이 있었으며, 여성일수록, 학력이 높을수록, 월 소득이 높을수록 사용경험이 많았으며 사용하지 않는 이유로는 ‘잘 몰라서’가 54.2%로 나타났다. 83.9%가 인공제품에 비해 천연제품이 좋다고 생각하고 있었으며, 이유로는 ...
본 연구는 천연 방향제품의 인지도, 지식도, 이용현황, 만족도, 향 선호도를 조사분석하기 위하여 서울, 경기지역의 수도권에 거주하는 20대-50대의 일반 성인 남, 여 384명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이 중 향 선호도는 384명 중 179명을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구 결과, 아로마에 대한 인지도는 85.4%로 대부분 잘 알고 있었으며, 천연 방향제품에 대한 인지도는 54.3%가 알고 있었다. 아로마에 대한 지식 수준은 아로마 추출부위의 문항에서 정답이 55.7%로 대부분 아로마에 대해 잘 알고 있었으나 남성의 경우 대체적으로 ‘잘 모르겠다’로 나타났다. 천연 방향제품에 대한 지식수준은 대체적으로 ‘잘 모른다’의 답이 많았으나 여성일수록, 학력이 높을수록 잘 알고 있었다. 천연 방향제품 이용현황은 45.8%가 사용한 적이 있었으며, 여성일수록, 학력이 높을수록, 월 소득이 높을수록 사용경험이 많았으며 사용하지 않는 이유로는 ‘잘 몰라서’가 54.2%로 나타났다. 83.9%가 인공제품에 비해 천연제품이 좋다고 생각하고 있었으며, 이유로는 화학물질이 아닌 천연물질이 60.2%로 가장 높게 나타났다. 천연 방향제품의 만족도는 50.6%로 나타났고, 향후 74.4%가 추천의향이 있는 것으로 나타났고, 추천하고 싶지 않은 이유로는 ‘정보와 지식이 부족해서’가 가장 높게 나타났다. 천연 방향제품의 개선점으로는 41.4%로 대부분 ‘합리적인 가격’이라고 생각하고 있었다. 10가지 향을 테스트한 결과 ‘과일향’이 평균 4.03으로 가장 높았고, 여성의 경우 꽃향(싱글플로럴)을, 남성의 경우 허브향(라벤더)을 선호하는 것으로 나타나 차이를 보였다. 결론적으로 일반인들은 대부분 아로마에 대한 인지는 하고 있으나 지식은 부족한 실정이며, 지식의 부족은 제품구매율 저하를 초래하므로 아로마와 천연 방향제품에 대한 전문적인 교육을 시행하여 소비자들에게 정확한 지식과 사용법을 전달하고, 현재 천연 방향제품에 대한 인지도가 높아지고는 있지만 좀 더 많은 고객을 확보하기 위해서는 무엇보다 홍보가 가장 필요할 것으로 보이므로 고객들이 제품을 자주 접할 수 있는 경로를 만들고 합리적인 가격을 제시한다면 보다 많은 고객의 확보와 제품구매율을 높일 수 있을 것이다. 또한, 본 연구를 비롯하여 향후 소비자들의 선호하는 향을 연구하여 다양한 아로마제품 개발의 연구가 이루어진다면 아로마시장이 활성화될 수 있을 것이다.
본 연구는 천연 방향제품의 인지도, 지식도, 이용현황, 만족도, 향 선호도를 조사분석하기 위하여 서울, 경기지역의 수도권에 거주하는 20대-50대의 일반 성인 남, 여 384명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이 중 향 선호도는 384명 중 179명을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구 결과, 아로마에 대한 인지도는 85.4%로 대부분 잘 알고 있었으며, 천연 방향제품에 대한 인지도는 54.3%가 알고 있었다. 아로마에 대한 지식 수준은 아로마 추출부위의 문항에서 정답이 55.7%로 대부분 아로마에 대해 잘 알고 있었으나 남성의 경우 대체적으로 ‘잘 모르겠다’로 나타났다. 천연 방향제품에 대한 지식수준은 대체적으로 ‘잘 모른다’의 답이 많았으나 여성일수록, 학력이 높을수록 잘 알고 있었다. 천연 방향제품 이용현황은 45.8%가 사용한 적이 있었으며, 여성일수록, 학력이 높을수록, 월 소득이 높을수록 사용경험이 많았으며 사용하지 않는 이유로는 ‘잘 몰라서’가 54.2%로 나타났다. 83.9%가 인공제품에 비해 천연제품이 좋다고 생각하고 있었으며, 이유로는 화학물질이 아닌 천연물질이 60.2%로 가장 높게 나타났다. 천연 방향제품의 만족도는 50.6%로 나타났고, 향후 74.4%가 추천의향이 있는 것으로 나타났고, 추천하고 싶지 않은 이유로는 ‘정보와 지식이 부족해서’가 가장 높게 나타났다. 천연 방향제품의 개선점으로는 41.4%로 대부분 ‘합리적인 가격’이라고 생각하고 있었다. 10가지 향을 테스트한 결과 ‘과일향’이 평균 4.03으로 가장 높았고, 여성의 경우 꽃향(싱글플로럴)을, 남성의 경우 허브향(라벤더)을 선호하는 것으로 나타나 차이를 보였다. 결론적으로 일반인들은 대부분 아로마에 대한 인지는 하고 있으나 지식은 부족한 실정이며, 지식의 부족은 제품구매율 저하를 초래하므로 아로마와 천연 방향제품에 대한 전문적인 교육을 시행하여 소비자들에게 정확한 지식과 사용법을 전달하고, 현재 천연 방향제품에 대한 인지도가 높아지고는 있지만 좀 더 많은 고객을 확보하기 위해서는 무엇보다 홍보가 가장 필요할 것으로 보이므로 고객들이 제품을 자주 접할 수 있는 경로를 만들고 합리적인 가격을 제시한다면 보다 많은 고객의 확보와 제품구매율을 높일 수 있을 것이다. 또한, 본 연구를 비롯하여 향후 소비자들의 선호하는 향을 연구하여 다양한 아로마제품 개발의 연구가 이루어진다면 아로마시장이 활성화될 수 있을 것이다.
This study conducted a questionnaire survey of 384 male and female adults aged 20 to 50 living in Seoul and Gyeonggi-do, in order to investigate awareness, knowledge, usage, satisfaction and scent preference of natural aroma products. The study on scent preference was carried out on only 179 subject...
This study conducted a questionnaire survey of 384 male and female adults aged 20 to 50 living in Seoul and Gyeonggi-do, in order to investigate awareness, knowledge, usage, satisfaction and scent preference of natural aroma products. The study on scent preference was carried out on only 179 subjects out of the total 384 subjects. According to the study results, most of the respondents (85.4%) were well aware of the aroma and 54.3% of the respondents were aware of natural aroma products. Regarding knowledge about aroma, 55.7% of the respondents answered correctly to the question about the extraction of aromatic compounds while most of the male respondents answered they 'do not know' about it. Regarding knowledge about aroma products, the highest percentage of the respondents answered they 'do not know' about the aroma products and those who were female, and who had more education were more likely to know well about it. With regard to usage of natural aroma products, 45.8% of the respondents had experience using it and those who were female, who had more education, and who had higher monthly income were more likely to have more experience using it. Regarding the reasons mentioned for not using the aroma products, 54.2% of the respondents answered they do not know about it. 83.9% of the respondents answered they consider the natural aroma products as superior to synthetic aroma products and 60.2% of the respondents cited the natural materials as the reason for this. 50.6% of the respondents expressed their satisfaction with the natural aroma products, 74.4% of the respondents showed their inclination to recommend other people to use them and the respondents mentioned their 'lack of information and knowledge' the most as for the reason not to recommend them. Regarding improvements in aroma products, 41.4% of the respondents answered "reasonable price". According to the results of testing 10 different kinds of scents, 'fruit scent' scored the highest preference score of 4.03 and male and female respondents showed a different preference for the scents; female respondents preferred the scents of flowers (single floral type) and male respondents preferred the scents of herbs. In conclusion, most people perceive aroma but they also lack the knowledge of it, and this leads to a lower degree of purchases. Recently, aroma products are being more popular by communicating accurate knowledge and how to use them through professional education about aroma and natural aroma products, but it needs to be promoted more widely in oder to attract a much larger number of customers. If more channels become available and the products are available in a reasonable price, more customers will be attracted into the market and the purchases of products will increase. In addition, the market of aroma will be activated through further study, including this study, on scent preference of consumers and development of various aroma products.
This study conducted a questionnaire survey of 384 male and female adults aged 20 to 50 living in Seoul and Gyeonggi-do, in order to investigate awareness, knowledge, usage, satisfaction and scent preference of natural aroma products. The study on scent preference was carried out on only 179 subjects out of the total 384 subjects. According to the study results, most of the respondents (85.4%) were well aware of the aroma and 54.3% of the respondents were aware of natural aroma products. Regarding knowledge about aroma, 55.7% of the respondents answered correctly to the question about the extraction of aromatic compounds while most of the male respondents answered they 'do not know' about it. Regarding knowledge about aroma products, the highest percentage of the respondents answered they 'do not know' about the aroma products and those who were female, and who had more education were more likely to know well about it. With regard to usage of natural aroma products, 45.8% of the respondents had experience using it and those who were female, who had more education, and who had higher monthly income were more likely to have more experience using it. Regarding the reasons mentioned for not using the aroma products, 54.2% of the respondents answered they do not know about it. 83.9% of the respondents answered they consider the natural aroma products as superior to synthetic aroma products and 60.2% of the respondents cited the natural materials as the reason for this. 50.6% of the respondents expressed their satisfaction with the natural aroma products, 74.4% of the respondents showed their inclination to recommend other people to use them and the respondents mentioned their 'lack of information and knowledge' the most as for the reason not to recommend them. Regarding improvements in aroma products, 41.4% of the respondents answered "reasonable price". According to the results of testing 10 different kinds of scents, 'fruit scent' scored the highest preference score of 4.03 and male and female respondents showed a different preference for the scents; female respondents preferred the scents of flowers (single floral type) and male respondents preferred the scents of herbs. In conclusion, most people perceive aroma but they also lack the knowledge of it, and this leads to a lower degree of purchases. Recently, aroma products are being more popular by communicating accurate knowledge and how to use them through professional education about aroma and natural aroma products, but it needs to be promoted more widely in oder to attract a much larger number of customers. If more channels become available and the products are available in a reasonable price, more customers will be attracted into the market and the purchases of products will increase. In addition, the market of aroma will be activated through further study, including this study, on scent preference of consumers and development of various aroma products.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.