에릭슨은 인간의 발달이 생애 전반에 걸쳐 진행된다고 하였다. 이 발달에는 여덟 단계가 있으며, 각 단계에는 발달과제가 주어진다. 발달과제란 상반된 두 개념으로서 서로 충돌하여 갈등을 일으킨다. 인간은 이러한 갈등 안에서 둘 중 하나를 선택해야 하고, 이러한 선택이 갈등의 해결이다. 그러나 선택이란 둘 중 하나를 완전히 없애버리는 것이 아니라 하나의 비율을 높이는 것이다. 갈등이 해결되면 다음 단계로 진행하는데, 다음 단계로 넘어갈 때마다 새로운 능력이 더해진다. 그러므로 갈등이란 위기라고 할 수 있다. 갈등을 해결하면 다음 단계로...
에릭슨은 인간의 발달이 생애 전반에 걸쳐 진행된다고 하였다. 이 발달에는 여덟 단계가 있으며, 각 단계에는 발달과제가 주어진다. 발달과제란 상반된 두 개념으로서 서로 충돌하여 갈등을 일으킨다. 인간은 이러한 갈등 안에서 둘 중 하나를 선택해야 하고, 이러한 선택이 갈등의 해결이다. 그러나 선택이란 둘 중 하나를 완전히 없애버리는 것이 아니라 하나의 비율을 높이는 것이다. 갈등이 해결되면 다음 단계로 진행하는데, 다음 단계로 넘어갈 때마다 새로운 능력이 더해진다. 그러므로 갈등이란 위기라고 할 수 있다. 갈등을 해결하면 다음 단계로 진행하여 새로운 능력을 얻지만 해결하지 못하면 퇴행하여 이전 단계로 돌아가기 때문이다. 사회는 위기를 해결할 수 있도록 도움을 준다. 사회가 도움을 주는 방식은 상반된 개념들의 특성을 알려주는 것이다. 인간은 사회의 도움을 받으며 발달한다. 이것이 에릭슨의 심리사회적 발달단계 이론이다. 그러므로 에릭슨의 발달론이 렘브란트에게 적용될 수 있는가를 살펴 렘브란트의 성화작품이 에릭슨의 발달론과 연관성이 있는가를 고찰하는 것이 연구의 목적이다. 즉 렘브란트가 자신의 인생에서 어떠한 갈등을 경험하였는지를 알아보고 이 갈등이 에릭슨의 발달과제와 연관이 있는지를 그의 작품 안에서 살펴보는 것이다. 이를 위해 렘브란트의 일생을 발달단계별로 나누었다. 렘브란트는 성인기 초기에 화가 활동을 시작하였으므로 이 단계에는 ‘친밀 대 고립’이 과제로 주어진다. 그는 이 시기에 화가로서의 명성을 얻고 대도시로 이주하여 상류사회의 사람들과 친밀감을 쌓았다. 그리고 이 때 ‘벨사차르’에 관한 성화 작품을 제작하였는데, 벨사차르는 부귀영화를 누리다 교만해져서 신의 심판을 받은 성경의 인물이다. 또한 렘브란트는 결혼 후 아내의 재산을 탕진한다는 이유로 친척들의 비난을 받고 고립되었다. 이때 재산을 탕진하는 탕자를 그렸다. 또한 아내가 사망했을 때는 다윗과 이별하는 요나탄을 그렸다. 이를 통해 렘 브란트가 성인기 초기에 친밀과 고립의 갈등을 경험했고, 갈등을 겪을 때 자신의 상황에 부합하는 성경의 인물을 그림으로써 자신을 표현하고자 했음을 알 수 있다. 성인기 중기의 발달과제는 ‘생산 대 침체’이다. 여기서의 생산은 재화의 생산뿐만 아니라 관계의 생산, 교육의 생산, 자녀의 생산 등이 포함된다. 렘브란트는 이 시기에 가정부와 연인이 되어 결혼하지 않은 채 동거하였다. 그래서 사람들의 비난을 받았는데, 이 때 ‘밧 세바’를 그렸다. 밧 세바는 남편이 있음에도 다윗과 잠자리를 함께한 여인이다. 또한 빚을 갚지 못해 파산 선고를 받았을 때 ‘사울’을 그렸고, 사울은 이스라엘의 왕으로서 신의 명령을 어겨 왕위에서 쫓겨나리라는 예언을 들었던 인물이다. 그리고 채무관계를 청산하지 못해 전 재산이 매각되었을 때 ‘야곱’을 그렸다. 야곱은 작은 아들에게 장자에게 주어야 할 축복을 준 인물이다. 렘브란트는 성인기 중기에 관계와 자녀, 교육 등의 생산을 원했고 침체된 작품 활동, 그리고 경제적 어려움을 경험했으며 이 갈등은 성화 작품으로 표현되었다. 성인기 말기의 발달과제는 ‘자아완성 대 절망’이다. 자아완성이란 수용으로써 주어진 현실에 의미를 부여하는 것이고 절망은 때가 늦었다고 생각하여 포기하는 것이다. 이 시기의 렘브란트는 전 재산을 잃고 가난한 이들이 모여사는 곳으로 이사하였다. 이 때 ‘베드로’를 그렸는데 베드로는 예수를 배반하였으나 회개하고 용서를 받은 인물이다. 또한 아들이 사망하였을 때 전 재산을 탕진했음에도 용서를 받고 집으로 돌아온 탕자를 그렸다. 그리고 임종 직전에 ‘시메온’을 그렸는데, 시메온은 죽기 전에 예수를 만나게 되리라는 예언을 듣고 일생동안 기다리다가 마침내 예수를 만난 후 찬미를 드린 인물이다. 렘브란트는 성인기 말기에 전 재산을 잃은 데다가 아들마저 사망하여 절망을 경험하였다. 그러나 이 때 그가 그린 그림들은 베드로와 탕자, 시메온으로서 모두 생의 말기에 구원을 받은 인물들이다. 그러므로 렘브란트가 성화 작품들을 통해 자신도 회개하면 용서받을 수 있다고 믿음으로써 현실에 의미를 부여했고 이를 통해 자아완성에 이르고자 하였음을 알 수 있다.
에릭슨은 인간의 발달이 생애 전반에 걸쳐 진행된다고 하였다. 이 발달에는 여덟 단계가 있으며, 각 단계에는 발달과제가 주어진다. 발달과제란 상반된 두 개념으로서 서로 충돌하여 갈등을 일으킨다. 인간은 이러한 갈등 안에서 둘 중 하나를 선택해야 하고, 이러한 선택이 갈등의 해결이다. 그러나 선택이란 둘 중 하나를 완전히 없애버리는 것이 아니라 하나의 비율을 높이는 것이다. 갈등이 해결되면 다음 단계로 진행하는데, 다음 단계로 넘어갈 때마다 새로운 능력이 더해진다. 그러므로 갈등이란 위기라고 할 수 있다. 갈등을 해결하면 다음 단계로 진행하여 새로운 능력을 얻지만 해결하지 못하면 퇴행하여 이전 단계로 돌아가기 때문이다. 사회는 위기를 해결할 수 있도록 도움을 준다. 사회가 도움을 주는 방식은 상반된 개념들의 특성을 알려주는 것이다. 인간은 사회의 도움을 받으며 발달한다. 이것이 에릭슨의 심리사회적 발달단계 이론이다. 그러므로 에릭슨의 발달론이 렘브란트에게 적용될 수 있는가를 살펴 렘브란트의 성화작품이 에릭슨의 발달론과 연관성이 있는가를 고찰하는 것이 연구의 목적이다. 즉 렘브란트가 자신의 인생에서 어떠한 갈등을 경험하였는지를 알아보고 이 갈등이 에릭슨의 발달과제와 연관이 있는지를 그의 작품 안에서 살펴보는 것이다. 이를 위해 렘브란트의 일생을 발달단계별로 나누었다. 렘브란트는 성인기 초기에 화가 활동을 시작하였으므로 이 단계에는 ‘친밀 대 고립’이 과제로 주어진다. 그는 이 시기에 화가로서의 명성을 얻고 대도시로 이주하여 상류사회의 사람들과 친밀감을 쌓았다. 그리고 이 때 ‘벨사차르’에 관한 성화 작품을 제작하였는데, 벨사차르는 부귀영화를 누리다 교만해져서 신의 심판을 받은 성경의 인물이다. 또한 렘브란트는 결혼 후 아내의 재산을 탕진한다는 이유로 친척들의 비난을 받고 고립되었다. 이때 재산을 탕진하는 탕자를 그렸다. 또한 아내가 사망했을 때는 다윗과 이별하는 요나탄을 그렸다. 이를 통해 렘 브란트가 성인기 초기에 친밀과 고립의 갈등을 경험했고, 갈등을 겪을 때 자신의 상황에 부합하는 성경의 인물을 그림으로써 자신을 표현하고자 했음을 알 수 있다. 성인기 중기의 발달과제는 ‘생산 대 침체’이다. 여기서의 생산은 재화의 생산뿐만 아니라 관계의 생산, 교육의 생산, 자녀의 생산 등이 포함된다. 렘브란트는 이 시기에 가정부와 연인이 되어 결혼하지 않은 채 동거하였다. 그래서 사람들의 비난을 받았는데, 이 때 ‘밧 세바’를 그렸다. 밧 세바는 남편이 있음에도 다윗과 잠자리를 함께한 여인이다. 또한 빚을 갚지 못해 파산 선고를 받았을 때 ‘사울’을 그렸고, 사울은 이스라엘의 왕으로서 신의 명령을 어겨 왕위에서 쫓겨나리라는 예언을 들었던 인물이다. 그리고 채무관계를 청산하지 못해 전 재산이 매각되었을 때 ‘야곱’을 그렸다. 야곱은 작은 아들에게 장자에게 주어야 할 축복을 준 인물이다. 렘브란트는 성인기 중기에 관계와 자녀, 교육 등의 생산을 원했고 침체된 작품 활동, 그리고 경제적 어려움을 경험했으며 이 갈등은 성화 작품으로 표현되었다. 성인기 말기의 발달과제는 ‘자아완성 대 절망’이다. 자아완성이란 수용으로써 주어진 현실에 의미를 부여하는 것이고 절망은 때가 늦었다고 생각하여 포기하는 것이다. 이 시기의 렘브란트는 전 재산을 잃고 가난한 이들이 모여사는 곳으로 이사하였다. 이 때 ‘베드로’를 그렸는데 베드로는 예수를 배반하였으나 회개하고 용서를 받은 인물이다. 또한 아들이 사망하였을 때 전 재산을 탕진했음에도 용서를 받고 집으로 돌아온 탕자를 그렸다. 그리고 임종 직전에 ‘시메온’을 그렸는데, 시메온은 죽기 전에 예수를 만나게 되리라는 예언을 듣고 일생동안 기다리다가 마침내 예수를 만난 후 찬미를 드린 인물이다. 렘브란트는 성인기 말기에 전 재산을 잃은 데다가 아들마저 사망하여 절망을 경험하였다. 그러나 이 때 그가 그린 그림들은 베드로와 탕자, 시메온으로서 모두 생의 말기에 구원을 받은 인물들이다. 그러므로 렘브란트가 성화 작품들을 통해 자신도 회개하면 용서받을 수 있다고 믿음으로써 현실에 의미를 부여했고 이를 통해 자아완성에 이르고자 하였음을 알 수 있다.
The purpose of this study is to examine if Rembrandt's religious paintings have relevance to Erikson's theory. That is, this research will explore the conflicts experienced by Rembrandt in his life and also the correlation between the conflicts and development tasks articulated by Erikson through th...
The purpose of this study is to examine if Rembrandt's religious paintings have relevance to Erikson's theory. That is, this research will explore the conflicts experienced by Rembrandt in his life and also the correlation between the conflicts and development tasks articulated by Erikson through the works of the artist. To that end, Rembrandt's life is divided into the development stages. He began to work as a painter in his young adulthood and thus the task of 'intimacy vs. isolation' was given during the stage. At that time he became famous as an artist and moved to a big city, cultivating intimacy with people of the upper class. It was that time he completed a religious painting regarding 'Belshazzar', a character from the Bible who lived in wealth and honor but received God's judgment due to haughtiness. Rembrandt got isolated and severely criticized by relatives after he squandered away his wife's fortune. At that point, he completed the painting of the prodigal son in the Bible. When his wife died, he painted David's farewell to Jonathan. This shows that Rembrandt experienced the conflict of intimacy vs. isolation and expressed himself by painting characters from the Bible which corresponded to his own situations. The task for the stage of middle adulthood was 'generativity vs. stagnation', and here generativity refers not only generation of goods but also that of a relationship, education, a child, and so forth. During this period, Rembrandt lived with a maid without getting married to her. This provoked criticism and he completed 'Bathsheba at Her Bath'. Bathsheba is a woman who lied down with David although she had a husband. When Rembrandt was declared bankrupt, he painted 'Saul', Israel's king who was hurled from his throne due to his disobedience to God. In addition, when he failed to pay his debt and his entire property was sold, the painting of 'Jacob' was completed. In the Bible, Jacob gave his second the blessing which was due to his first son. During the middle adulthood, Rembrandt desired generation of a relationship, a child, and education but experienced a low point in life as an artist and economic difficulty as well, which were reflected in his works. The development task for his late adulthood was 'ego integrity vs. despair'. Integrity is developed if an individual accepts the reality and adds a meaning to it but despair is developed when he feels it's too late and thus gives up. During this period Rembrandt lost everything he had and moved to a place where the poor lived. There he completed the painting of 'Peter' who betrayed Jesus but was forgiven after showing repentance. When his son died, Rembrandt painted the prodigal son who returned home and received forgiveness although he ruined his fortune. Right before his death, he completed the painting of 'Simeon', who saw the fulfillment of the prophecy that he would meet Jesus before his death. According to the Bible, Simeon eventually met and praised Jesus. Rembrandt experienced despair during his late adulthood, for he lost his entire fortune and his son died as well. The Bible characters that he painted during this stage such as Peter, the prodigal son, and Simeon received salvation at the end of their life. Therefore, this may indicate that the artist believed that he could be forgiven and redeemed if he showed repentance through the works. By adding a meaning to the reality he wanted to achieve ego integrity.
The purpose of this study is to examine if Rembrandt's religious paintings have relevance to Erikson's theory. That is, this research will explore the conflicts experienced by Rembrandt in his life and also the correlation between the conflicts and development tasks articulated by Erikson through the works of the artist. To that end, Rembrandt's life is divided into the development stages. He began to work as a painter in his young adulthood and thus the task of 'intimacy vs. isolation' was given during the stage. At that time he became famous as an artist and moved to a big city, cultivating intimacy with people of the upper class. It was that time he completed a religious painting regarding 'Belshazzar', a character from the Bible who lived in wealth and honor but received God's judgment due to haughtiness. Rembrandt got isolated and severely criticized by relatives after he squandered away his wife's fortune. At that point, he completed the painting of the prodigal son in the Bible. When his wife died, he painted David's farewell to Jonathan. This shows that Rembrandt experienced the conflict of intimacy vs. isolation and expressed himself by painting characters from the Bible which corresponded to his own situations. The task for the stage of middle adulthood was 'generativity vs. stagnation', and here generativity refers not only generation of goods but also that of a relationship, education, a child, and so forth. During this period, Rembrandt lived with a maid without getting married to her. This provoked criticism and he completed 'Bathsheba at Her Bath'. Bathsheba is a woman who lied down with David although she had a husband. When Rembrandt was declared bankrupt, he painted 'Saul', Israel's king who was hurled from his throne due to his disobedience to God. In addition, when he failed to pay his debt and his entire property was sold, the painting of 'Jacob' was completed. In the Bible, Jacob gave his second the blessing which was due to his first son. During the middle adulthood, Rembrandt desired generation of a relationship, a child, and education but experienced a low point in life as an artist and economic difficulty as well, which were reflected in his works. The development task for his late adulthood was 'ego integrity vs. despair'. Integrity is developed if an individual accepts the reality and adds a meaning to it but despair is developed when he feels it's too late and thus gives up. During this period Rembrandt lost everything he had and moved to a place where the poor lived. There he completed the painting of 'Peter' who betrayed Jesus but was forgiven after showing repentance. When his son died, Rembrandt painted the prodigal son who returned home and received forgiveness although he ruined his fortune. Right before his death, he completed the painting of 'Simeon', who saw the fulfillment of the prophecy that he would meet Jesus before his death. According to the Bible, Simeon eventually met and praised Jesus. Rembrandt experienced despair during his late adulthood, for he lost his entire fortune and his son died as well. The Bible characters that he painted during this stage such as Peter, the prodigal son, and Simeon received salvation at the end of their life. Therefore, this may indicate that the artist believed that he could be forgiven and redeemed if he showed repentance through the works. By adding a meaning to the reality he wanted to achieve ego integrity.
주제어
#에릭슨 심리사회적 발달단계 렘브란트 성화 갈등 위기
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