소설과 영화의 교류는 문학, 대중문화, 교육 등에서 활발하게 이루어지고 있다. 교육에서는 교과 영역 내외에서 영역과 매체의 융합이 시도·실행되고 있는데, 소설과 영화의 통합교육도 그 일부이다. 하지만 이렇게 활발히 일어나고 있는 통합교육들은 정말 제대로 이루어지고 있는 것일까. 소설과 영화가 함께 교육되어질 때, 대부분 영화는 소설을 읽기 위한 동기부여 수단...
소설과 영화의 교류는 문학, 대중문화, 교육 등에서 활발하게 이루어지고 있다. 교육에서는 교과 영역 내외에서 영역과 매체의 융합이 시도·실행되고 있는데, 소설과 영화의 통합교육도 그 일부이다. 하지만 이렇게 활발히 일어나고 있는 통합교육들은 정말 제대로 이루어지고 있는 것일까. 소설과 영화가 함께 교육되어질 때, 대부분 영화는 소설을 읽기 위한 동기부여 수단으로 활용되는 경우가 많다. 이러한 경우는 제대로 된 교육적 효과를 가져오기 힘들고, 올바른 통합교육이 이루어졌다고도 할 수 없다. 본고는 영화를 흥미 유발 수단이 아닌 실질적으로 교육되어져야 하는 한 영역이라 보고 소설과 영화를 함께 교육하는 방안에 대해서 고찰해 보았다. 기존의 연구는 학습자들의 작품 수용과 내면화에 초점을 맞추어 소설과 영화의 통합교육 방안을 제시하였다. 하지만 그 교육 방안은 비교적 다양하게 제시되어 있지 못한 실정이다. 그리하여 연구자는 학습자가 중심이 되는 실질적인 소설과 영화의 통합수업 방안을 제시하고자 한다. 먼저 실질적인 교육 방안 제시에 앞서 소설과 영화의 갈래 대비를 통해 갈래에 대한 이해를 도모하고, 기존의 소설과 영화의 통합교육 방안에는 무엇이 있는지 살펴볼 것이다. 다음으로는 통합교육에 활용될 소설과 동명 영화 <완득이>를 인물, 사건과 플롯, 배경, 시점을 중심으로 분석·대비하여 그 내용과 형식적 측면의 공통점과 차이점을 인지한다. 그 후, 앞서 연구한 바를 통합하여 소설과 영화의 통합수업 방안으로 ‘자기 고백적 영상 만들기’를 제시할 것이다. 연구의 제재로 활용된 것은 <완득이> 원작 소설과 이를 각색한 동명 영화이다. 이 작품을 선정한 이유는 첫째, 실질적인 학습자들의 삶과 맞닿아 있어 주인공과 자신을 동일화하거나 공감을 불러일으키기에 용이하다. 둘째, 소설과 영화의 내용에 큰 틀이 같으며, 쉽고 간결한 문체로 되어 있어 수용에서의 부담감이 적다. 셋째, 1인칭 시점을 통한 자아 고백적 글이 많아 학습자가 쉽게 감정을 이입하고, 주인공과 자신의 삶을 대비하여 볼 수 있다. 더 나아가서는 이야기를 자신의 삶 속에 투영하여 자아를 성찰하고, 이를 표현할 수 있는 기회를 제공하기에 적합하다. 넷째, 현재 <완득이>에 관한 연구가 다문화, 성장소설 교육측면에만 머물러 있어 다양한 측면에서의 교육적 논의가 필요하다고 고려되었기 때문이다. 작품 <완득이>를 활용한 소설과 영화의 통합교육 방안으로 제시한 것은 ‘자기 고백적 영상 만들기’이다. 소설《완득이》는 1인칭 주인공 시점의 자아 고백적인 글이 많이 나타나는 작품으로 학습자가 작품 감상을 바탕으로 주인공과 자신의 삶을 대비하여 보면서 자아를 성찰하기 적합하다. 학습자는《완득이》에 활용된 시점과 자아 고백적인 문체를 참고하여 자아를 성찰한 내용을 영상으로 표현해 볼 수 있을 것이다. 이는 소설의 1인칭 시점을 영상으로 구현해 본다는 것에서 소설과 영화의 차이를 좀 더 잘 이해할 수 있도록 한다. 또한 소설의 감동을 글뿐만 아니라 영상으로서도 표현할 수 있다는 것을 체득하게 할 수 있다. 영상으로 자신이 자아 성찰한 이야기를 구성해 보는 ‘자기 고백적 영상 만들기’는 시각적인 이미지, 음악, 자막 등 영상 언어의 특성을 활용하여 자신을 표현하는 것이다. 작품 감상을 통한 내용과 형식에 대한 이해를 기반으로 학습자는 ‘영상 만들기 계획 - 영상 만들기 - 결과물 공유 및 평가’를 하게 된다. 이러한 활동은 갈래와 작품의 내용·형식에 대한 이해에서 더 나아가 자신을 성찰하고 표현할 수 있도록 하며, 다매체가 발달한 현대 사회에서 영상으로 이야기를 구성하는 능력을 향상시킬 수 있다. 또한 학습자가 평소에 미처 생각하지 못한 자신의 모습에 대해서 통찰하고, 미래를 설계해 볼 수 있는 계기를 마련해 줄 것이다.
소설과 영화의 교류는 문학, 대중문화, 교육 등에서 활발하게 이루어지고 있다. 교육에서는 교과 영역 내외에서 영역과 매체의 융합이 시도·실행되고 있는데, 소설과 영화의 통합교육도 그 일부이다. 하지만 이렇게 활발히 일어나고 있는 통합교육들은 정말 제대로 이루어지고 있는 것일까. 소설과 영화가 함께 교육되어질 때, 대부분 영화는 소설을 읽기 위한 동기부여 수단으로 활용되는 경우가 많다. 이러한 경우는 제대로 된 교육적 효과를 가져오기 힘들고, 올바른 통합교육이 이루어졌다고도 할 수 없다. 본고는 영화를 흥미 유발 수단이 아닌 실질적으로 교육되어져야 하는 한 영역이라 보고 소설과 영화를 함께 교육하는 방안에 대해서 고찰해 보았다. 기존의 연구는 학습자들의 작품 수용과 내면화에 초점을 맞추어 소설과 영화의 통합교육 방안을 제시하였다. 하지만 그 교육 방안은 비교적 다양하게 제시되어 있지 못한 실정이다. 그리하여 연구자는 학습자가 중심이 되는 실질적인 소설과 영화의 통합수업 방안을 제시하고자 한다. 먼저 실질적인 교육 방안 제시에 앞서 소설과 영화의 갈래 대비를 통해 갈래에 대한 이해를 도모하고, 기존의 소설과 영화의 통합교육 방안에는 무엇이 있는지 살펴볼 것이다. 다음으로는 통합교육에 활용될 소설과 동명 영화 <완득이>를 인물, 사건과 플롯, 배경, 시점을 중심으로 분석·대비하여 그 내용과 형식적 측면의 공통점과 차이점을 인지한다. 그 후, 앞서 연구한 바를 통합하여 소설과 영화의 통합수업 방안으로 ‘자기 고백적 영상 만들기’를 제시할 것이다. 연구의 제재로 활용된 것은 <완득이> 원작 소설과 이를 각색한 동명 영화이다. 이 작품을 선정한 이유는 첫째, 실질적인 학습자들의 삶과 맞닿아 있어 주인공과 자신을 동일화하거나 공감을 불러일으키기에 용이하다. 둘째, 소설과 영화의 내용에 큰 틀이 같으며, 쉽고 간결한 문체로 되어 있어 수용에서의 부담감이 적다. 셋째, 1인칭 시점을 통한 자아 고백적 글이 많아 학습자가 쉽게 감정을 이입하고, 주인공과 자신의 삶을 대비하여 볼 수 있다. 더 나아가서는 이야기를 자신의 삶 속에 투영하여 자아를 성찰하고, 이를 표현할 수 있는 기회를 제공하기에 적합하다. 넷째, 현재 <완득이>에 관한 연구가 다문화, 성장소설 교육측면에만 머물러 있어 다양한 측면에서의 교육적 논의가 필요하다고 고려되었기 때문이다. 작품 <완득이>를 활용한 소설과 영화의 통합교육 방안으로 제시한 것은 ‘자기 고백적 영상 만들기’이다. 소설《완득이》는 1인칭 주인공 시점의 자아 고백적인 글이 많이 나타나는 작품으로 학습자가 작품 감상을 바탕으로 주인공과 자신의 삶을 대비하여 보면서 자아를 성찰하기 적합하다. 학습자는《완득이》에 활용된 시점과 자아 고백적인 문체를 참고하여 자아를 성찰한 내용을 영상으로 표현해 볼 수 있을 것이다. 이는 소설의 1인칭 시점을 영상으로 구현해 본다는 것에서 소설과 영화의 차이를 좀 더 잘 이해할 수 있도록 한다. 또한 소설의 감동을 글뿐만 아니라 영상으로서도 표현할 수 있다는 것을 체득하게 할 수 있다. 영상으로 자신이 자아 성찰한 이야기를 구성해 보는 ‘자기 고백적 영상 만들기’는 시각적인 이미지, 음악, 자막 등 영상 언어의 특성을 활용하여 자신을 표현하는 것이다. 작품 감상을 통한 내용과 형식에 대한 이해를 기반으로 학습자는 ‘영상 만들기 계획 - 영상 만들기 - 결과물 공유 및 평가’를 하게 된다. 이러한 활동은 갈래와 작품의 내용·형식에 대한 이해에서 더 나아가 자신을 성찰하고 표현할 수 있도록 하며, 다매체가 발달한 현대 사회에서 영상으로 이야기를 구성하는 능력을 향상시킬 수 있다. 또한 학습자가 평소에 미처 생각하지 못한 자신의 모습에 대해서 통찰하고, 미래를 설계해 볼 수 있는 계기를 마련해 줄 것이다.
The exchange of the fiction and film is being done actively in the literature, popular culture, and education. In the education, the fusion of the area and media is being attempted and executed inside/outside the curriculum, the integrative education of the fiction and film is the part of it. Howeve...
The exchange of the fiction and film is being done actively in the literature, popular culture, and education. In the education, the fusion of the area and media is being attempted and executed inside/outside the curriculum, the integrative education of the fiction and film is the part of it. However, are these active integrative educations being carried out properly really? When the fiction and film are educated together, most films are used as a motivation means for reading the fiction. This case cannot bring the right educational effect and the right integrative education cannot be accomplished. This paper saw the film as an area that must be educated practically not just the interest-arousing means and considered a plan to educate the film and fiction together. The existing study focused on the learners' work acceptance and the internalization to suggest an integrative education plan of the fiction and film. However, that educational plan was not suggested comparatively diversely. Therefore, the researcher would suggest a practical and integrative class plan of the fiction and film focusing on the learner. First, the understanding of the section will be promoted through the section contrast of the fiction and film before suggesting the practical educational plan and the existing integrative education plans of the fiction and film will be examined. Subsequently, the fiction and the same-name film to be used for the integrative education will be analyzed/contrasted focusing on the character, incident, plot, background, and viewpoint, and the common grounds and differences of the contents and formal aspects will be recognized. Afterwards, 'self-confession video making' will be suggested as the integrative class plan of the fiction and film by integrating what was studied before. What was used as the material of the study is the original fiction of and the same-name film which adapted this. The reason for selecting this work is first, it is easy to arouse the sympathy or identify the main character and oneself because it meets the practical learners' life. Second, the big frames of the fiction and film are same and it has an easy and simple style so there are few burdens in the acceptance. Third, as there are many self-confession texts through the first person narrative, learners can easily empathize and compare their life with the hero's one. Moreover, it is proper to provide a chance to reflect themselves by projecting the story into their life and express it. Fourth, since the current study about only focused on the aspects of the multi-culture, growth fiction, and education, it was judged the educational discussion was necessary in various aspects. What was suggested as the integrative education plan of the fiction and film using the work is the 'self-confession video making'. The fiction《Wandeugi》shows many self-confession texts of the first person viewpoint, it is proper for learners to reflect their ego as comparing the hero's life with their one based on the work appreciation. Learners will be able to express the ego-reflecting contents in a video by referring to the viewpoint used in《Wandeugi》and the self-confession style. It helps understand the difference of the fiction and film better because it realizes the first person viewpoint of the fiction into the video. Also, it helps learners know they can express the impression of the fiction in a video as well as the text. 'Self-confession video making' which organizes the story about one's self-reflection by the video is what expresses oneself using the feature of the video language such as the visual image, music, and subtitles. Learners plan the video-making, make video, share and evaluate the result based on the understanding of the contents and form through the work appreciation. This activity helps learners reflect and express themselves as well as understand the contents/form of the section and work, and helps them improve an ability to organize the story by the video in the modern society that multimedia developed. Also, it will provide a chance for learners to peep into their future life they never anticipated and to design their future.
The exchange of the fiction and film is being done actively in the literature, popular culture, and education. In the education, the fusion of the area and media is being attempted and executed inside/outside the curriculum, the integrative education of the fiction and film is the part of it. However, are these active integrative educations being carried out properly really? When the fiction and film are educated together, most films are used as a motivation means for reading the fiction. This case cannot bring the right educational effect and the right integrative education cannot be accomplished. This paper saw the film as an area that must be educated practically not just the interest-arousing means and considered a plan to educate the film and fiction together. The existing study focused on the learners' work acceptance and the internalization to suggest an integrative education plan of the fiction and film. However, that educational plan was not suggested comparatively diversely. Therefore, the researcher would suggest a practical and integrative class plan of the fiction and film focusing on the learner. First, the understanding of the section will be promoted through the section contrast of the fiction and film before suggesting the practical educational plan and the existing integrative education plans of the fiction and film will be examined. Subsequently, the fiction and the same-name film to be used for the integrative education will be analyzed/contrasted focusing on the character, incident, plot, background, and viewpoint, and the common grounds and differences of the contents and formal aspects will be recognized. Afterwards, 'self-confession video making' will be suggested as the integrative class plan of the fiction and film by integrating what was studied before. What was used as the material of the study is the original fiction of and the same-name film which adapted this. The reason for selecting this work is first, it is easy to arouse the sympathy or identify the main character and oneself because it meets the practical learners' life. Second, the big frames of the fiction and film are same and it has an easy and simple style so there are few burdens in the acceptance. Third, as there are many self-confession texts through the first person narrative, learners can easily empathize and compare their life with the hero's one. Moreover, it is proper to provide a chance to reflect themselves by projecting the story into their life and express it. Fourth, since the current study about only focused on the aspects of the multi-culture, growth fiction, and education, it was judged the educational discussion was necessary in various aspects. What was suggested as the integrative education plan of the fiction and film using the work is the 'self-confession video making'. The fiction《Wandeugi》shows many self-confession texts of the first person viewpoint, it is proper for learners to reflect their ego as comparing the hero's life with their one based on the work appreciation. Learners will be able to express the ego-reflecting contents in a video by referring to the viewpoint used in《Wandeugi》and the self-confession style. It helps understand the difference of the fiction and film better because it realizes the first person viewpoint of the fiction into the video. Also, it helps learners know they can express the impression of the fiction in a video as well as the text. 'Self-confession video making' which organizes the story about one's self-reflection by the video is what expresses oneself using the feature of the video language such as the visual image, music, and subtitles. Learners plan the video-making, make video, share and evaluate the result based on the understanding of the contents and form through the work appreciation. This activity helps learners reflect and express themselves as well as understand the contents/form of the section and work, and helps them improve an ability to organize the story by the video in the modern society that multimedia developed. Also, it will provide a chance for learners to peep into their future life they never anticipated and to design their future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.