브랜드 자산가치의 영향요인에 관한 연구 - 농협 브랜드를 중심으로 - 단국대학교 경영대학원 경영학과 자산관리전공 이호영 지도교수: 김 영 국 본 연구에서는 농협 브랜드 자산가치와 행동의도 간 관계에서 고객만족과 고객신뢰의 매개역할을 확인하였다. 또한 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 지각된 품질, 고객만족, 고객신뢰, 추천의도 및 고객 충성도 각 변수와의 구조적 ...
브랜드 자산가치의 영향요인에 관한 연구 - 농협 브랜드를 중심으로 - 단국대학교 경영대학원 경영학과 자산관리전공 이호영 지도교수: 김 영 국 본 연구에서는 농협 브랜드 자산가치와 행동의도 간 관계에서 고객만족과 고객신뢰의 매개역할을 확인하였다. 또한 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 지각된 품질, 고객만족, 고객신뢰, 추천의도 및 고객 충성도 각 변수와의 구조적 인과관계를 검증함으로써 어떠한 브랜드자산이 어떠한 고객 변수를 통해서 행동의도가 형성되는가를 확인하였다. 본 연구에서 농협을 이용해본 적이 있는 고객을 대상으로 설문 표본을 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0과 AMOS 20.0 통계패키지를 이용하여 제기된 연구가설을 검정하였다. 본 연구에서의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드자산의 구성요인 중 브랜드 인지도와 지각된 품질은 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 브랜드자산의 구성요인 중 브랜드 이미지와 지각된 품질은 고객신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드자산의 구성요인들은 행동의도(추천의도, 고객충성도)에 직접적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 넷째, 고객만족은 고객신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 고객만족은 행동의도(추천의도, 고객충성도)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 고객신뢰는 행동의도(추천의도, 고객충성도)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 브랜드자산 구성요인이 행동의도에 미치는 영향관계에서 고객만족과 고객신뢰가 미치는 영향을 확인하였다는 점에서 연구의 의의가 있다. 또한 브랜드 자산과 관련된 연구들이 포괄적인 범위에서 이루어졌으나 본 연구에서는 농협이라는 브랜드에 국한하여 살펴보아 실무적용가능성을 높였다는 점에서 더 큰 의의를 찾아볼 수 있다. 기존의 브랜드자산 관련 연구들과 결과를 달리한다는 점에서 향후 연구에서는 적극적으로 다양한 분야와 업종에서 관련 연구들을 시도함으로써 브랜드자산관리에 대한 지식의 축적과 함께 고객관리에 대한 전략을 수립하는데 이론적 근거를 제공할 수 있을 것이다. 주제어 : 브랜드자산, 브랜드인지도, 브랜드이미지, 지각된 품질, 고객만족, 고객신뢰, 추천의도, 고객충성도
브랜드 자산가치의 영향요인에 관한 연구 - 농협 브랜드를 중심으로 - 단국대학교 경영대학원 경영학과 자산관리전공 이호영 지도교수: 김 영 국 본 연구에서는 농협 브랜드 자산가치와 행동의도 간 관계에서 고객만족과 고객신뢰의 매개역할을 확인하였다. 또한 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 지각된 품질, 고객만족, 고객신뢰, 추천의도 및 고객 충성도 각 변수와의 구조적 인과관계를 검증함으로써 어떠한 브랜드자산이 어떠한 고객 변수를 통해서 행동의도가 형성되는가를 확인하였다. 본 연구에서 농협을 이용해본 적이 있는 고객을 대상으로 설문 표본을 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0과 AMOS 20.0 통계패키지를 이용하여 제기된 연구가설을 검정하였다. 본 연구에서의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드자산의 구성요인 중 브랜드 인지도와 지각된 품질은 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 브랜드자산의 구성요인 중 브랜드 이미지와 지각된 품질은 고객신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드자산의 구성요인들은 행동의도(추천의도, 고객충성도)에 직접적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 넷째, 고객만족은 고객신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 고객만족은 행동의도(추천의도, 고객충성도)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 고객신뢰는 행동의도(추천의도, 고객충성도)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 브랜드자산 구성요인이 행동의도에 미치는 영향관계에서 고객만족과 고객신뢰가 미치는 영향을 확인하였다는 점에서 연구의 의의가 있다. 또한 브랜드 자산과 관련된 연구들이 포괄적인 범위에서 이루어졌으나 본 연구에서는 농협이라는 브랜드에 국한하여 살펴보아 실무적용가능성을 높였다는 점에서 더 큰 의의를 찾아볼 수 있다. 기존의 브랜드자산 관련 연구들과 결과를 달리한다는 점에서 향후 연구에서는 적극적으로 다양한 분야와 업종에서 관련 연구들을 시도함으로써 브랜드자산관리에 대한 지식의 축적과 함께 고객관리에 대한 전략을 수립하는데 이론적 근거를 제공할 수 있을 것이다. 주제어 : 브랜드자산, 브랜드인지도, 브랜드이미지, 지각된 품질, 고객만족, 고객신뢰, 추천의도, 고객충성도
A Study on the Effects of the Value of NH-Brand Asset on the Intention of Behavior -Focusing on the Mediating Effect of Customer Satisfaction and Loyalty- Ho-Young Lee Department of Asset Management Graduate School of Business Administration Dankook University Advisor:Professor Youngkook Kim Due to ...
A Study on the Effects of the Value of NH-Brand Asset on the Intention of Behavior -Focusing on the Mediating Effect of Customer Satisfaction and Loyalty- Ho-Young Lee Department of Asset Management Graduate School of Business Administration Dankook University Advisor:Professor Youngkook Kim Due to industrial development, business today is transferring from quantity improvement to quality improvement on productivity and service. As brand, one of the extended tactics of quality improvement, is discussed, from individual, business to nation, there are ongoing efforts to propound brand to imprint a positive image to the customer's awareness. Earlier studies are commonly on brand studies related to financial institution. Unlike common business, because of the financial institution's characteristic where customer's trust and business's stability is very much emphasized, brand was considered accordingly to improve such faces. But in the case of Nonghyup, the subject this study mainly focuses on, needs a different approach than for other financial institutions earlier mentioned. Nonghyup is a branch of agricultural cooperative federation organized to support farmers. Nonghyup's task has special characteristics such as education support business or agriculture product business, different from common financial institutions. Because of these characteristics, various and diversified perspective of brand approach was needed, therefore a more comprehensive brand study was aimed for. Therefore, this study identified customer satisfaction and customer confidence in relationship of Nonghyup brand asset value and behavior intention. Also, by testing structural casual relationship of variables of brand popularity, brand image, recognized quality, customer satisfaction, recommendation intention and customer loyalty, what brand asset via what customer variable develops behavior intention was identified. This study surveyed customers who have used Nonghyup as the subject sample. Collected data was tested using SPSS 20.0 and AMOS 20.0 analysis package to test the proposed research theory. Listed below is the analysis results of this study. First, brand popularity and recognized quality of brand asset organizing factors showed to deal meaningful influence to customer satisfaction. Second, brand popularity and recognized quality of brand asset organizing factors showed to deal meaningful influence to customer confidence. Third, brand asset organizing factors showed that they do not deal direct influence to behavior intention (recommendation intention, customer loyalty). Fourth, Customer satisfaction showed to affect meaningful influence to customer confidence. Fifth, customer satisfaction showed to affect meaningful influence behavior intention (recommendation intention, customer loyalty). Sixth, customer confidence showed to affect meaningful influence behavior intention (recommendation intention, customer loyalty). This study has its meaning in that it identified the influence of customer satisfaction and customer confidence among the influence relationship of brand asset organizing factors affecting behavior intention. Also bigger meaning can be found in that studies on brand assets were done in a comprehensive level, but this study focused of a brand Nonghyup, thus increasing real task applicability. This means that this study has different result from earlier studies on brand asset. In future studies, active research trials in different fields should be able to provide theoretical grounds in building tactics for customer management as well as knowledge accumulation of brand asset management. Topic term : Brand asset, brand popularity, brand image, recognized quality, customer satisfaction, customer confidence, recommendation intention, customer loyalty
A Study on the Effects of the Value of NH-Brand Asset on the Intention of Behavior -Focusing on the Mediating Effect of Customer Satisfaction and Loyalty- Ho-Young Lee Department of Asset Management Graduate School of Business Administration Dankook University Advisor:Professor Youngkook Kim Due to industrial development, business today is transferring from quantity improvement to quality improvement on productivity and service. As brand, one of the extended tactics of quality improvement, is discussed, from individual, business to nation, there are ongoing efforts to propound brand to imprint a positive image to the customer's awareness. Earlier studies are commonly on brand studies related to financial institution. Unlike common business, because of the financial institution's characteristic where customer's trust and business's stability is very much emphasized, brand was considered accordingly to improve such faces. But in the case of Nonghyup, the subject this study mainly focuses on, needs a different approach than for other financial institutions earlier mentioned. Nonghyup is a branch of agricultural cooperative federation organized to support farmers. Nonghyup's task has special characteristics such as education support business or agriculture product business, different from common financial institutions. Because of these characteristics, various and diversified perspective of brand approach was needed, therefore a more comprehensive brand study was aimed for. Therefore, this study identified customer satisfaction and customer confidence in relationship of Nonghyup brand asset value and behavior intention. Also, by testing structural casual relationship of variables of brand popularity, brand image, recognized quality, customer satisfaction, recommendation intention and customer loyalty, what brand asset via what customer variable develops behavior intention was identified. This study surveyed customers who have used Nonghyup as the subject sample. Collected data was tested using SPSS 20.0 and AMOS 20.0 analysis package to test the proposed research theory. Listed below is the analysis results of this study. First, brand popularity and recognized quality of brand asset organizing factors showed to deal meaningful influence to customer satisfaction. Second, brand popularity and recognized quality of brand asset organizing factors showed to deal meaningful influence to customer confidence. Third, brand asset organizing factors showed that they do not deal direct influence to behavior intention (recommendation intention, customer loyalty). Fourth, Customer satisfaction showed to affect meaningful influence to customer confidence. Fifth, customer satisfaction showed to affect meaningful influence behavior intention (recommendation intention, customer loyalty). Sixth, customer confidence showed to affect meaningful influence behavior intention (recommendation intention, customer loyalty). This study has its meaning in that it identified the influence of customer satisfaction and customer confidence among the influence relationship of brand asset organizing factors affecting behavior intention. Also bigger meaning can be found in that studies on brand assets were done in a comprehensive level, but this study focused of a brand Nonghyup, thus increasing real task applicability. This means that this study has different result from earlier studies on brand asset. In future studies, active research trials in different fields should be able to provide theoretical grounds in building tactics for customer management as well as knowledge accumulation of brand asset management. Topic term : Brand asset, brand popularity, brand image, recognized quality, customer satisfaction, customer confidence, recommendation intention, customer loyalty
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