원만한 대인관계을 위하여 피부미용에 대한 중요성과 요구도가 높아짐에 따라 피부 건강관리의 필요성이 새롭게 인식되고 있다. 본 연구는 서울에 거주하는 202명의 설문자료를 수집하였고 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning) 과정을 거쳐 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하였고 조사대상자의 일반적 특성을 알아보기 위하여 ...
원만한 대인관계을 위하여 피부미용에 대한 중요성과 요구도가 높아짐에 따라 피부 건강관리의 필요성이 새롭게 인식되고 있다. 본 연구는 서울에 거주하는 202명의 설문자료를 수집하였고 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning) 과정을 거쳐 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하였고 조사대상자의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 피부트러블 실태, 여드름의 유전성과 외부환경성 인식 및 관리실태를 알아보고 조사대상자의 일반적 특성에 따른 차이는 교차분석을 이용하였다. 결과는 다음과 같았다. 1. 주로 여성들이 이용하며 20대부터 50대 이상까지 연령층이 다양하였고 미혼 과 재직자의 이용 비중이 높았다. 2. 피부트러블 인식에서 복합성’이 42.1%로 가장 높게 나타났고 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05), 남자의 경우 지성이나 복합성이고 여자의 경우 복합성이나 여드름피부라고 생각하였다. 3. 안면피부 건강상태는 ‘나쁘다’가 53.0%로 나타났고 조사대상자의 일반적 특성에 따라서는 연령, 결혼여부 및 직업에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 4. 여드름이 처음 발생한 시기는 전체적으로 '중학교'가 33.7%으로 가장 높게 나타났고 직업에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05) 직장인은 중학교나 최근에 여드름이 처음 발생한 것으로 나타났다. 5. 여드름 진행정도는 ‘5년 미만’이 38.6%로 가장 높았고 연령, 결혼여부 및 직업에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 6. 안면 여드름 진행 부위는 ‘볼’이 36.1%, ‘이마’ 30.7%, ‘턱’ 28.2%, ‘목선부위’ 5.0% 순으로 나타났고 현재 상태는 '진행 중'이 60.9%를 보였다. 7. 여드름 발생하는 원인은 ‘스트레스’가 39.1%, ‘생리전후’가 22.8%, ‘외부환경’이 20.8%, ‘유전적 요인’이 17.3%를 보였다. 남자는 스트레스, 여자는 스트레스나 생리전후로 인식을 보였고 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.01). 또한 부모님과 형제에서 여드름이 진행한다고 하였다. 8. 주로 즐겨먹는 음식은 밀가루류 이었고 여름에 여드름이 가장 많이 발생하며 평소 수면시간은 5-7시간 정도 이였다. 9. 여드름의 원인 인식은 ‘환경성’이 55%로 가장 높게 나타났고 ‘유전성’은 24.8%를 보였다. 미혼의 경우 환경성, 기혼의 경우 유전을 원인으로 생각하였고 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.05). 10. 여드름을 질병으로 인식하였고 거울을 볼 때 스트레스를 가장 많이 받는 것으로 나타났다. 11. 피부관리는 1년(10회 이하) 정도 경험이 있으며 치료장소는 ‘피부과’가 45.0%, ‘전문 피부관리실’은 27.2%를 보였으나 여드름치료를 위한 시술방법은 전문 피부관리실에서 피부관리를 하는 것으로 보였다. 12. 현재 일반 시중판매제품을 주로 사용하며 자신의 변화를 위해 여드름치료 및 피부개선을 가장 원하였고 가장 믿을만한 치료장소는 ‘전문 피부관리실’이 44.6%와 ‘피부과’가 42.6%를 보였다. 이와 같은 결과로 피부트러블 중 여드름은 다양한 연령층 및 남녀에 나타났고 이러한 고객들의 요구를 만족시키기 위하여 여드름 피부관리는 차별화 및 세심한 서비스로 고객에게 만족을 줄 수 있는 서비스가 제공되어야 할 것이다.
원만한 대인관계을 위하여 피부미용에 대한 중요성과 요구도가 높아짐에 따라 피부 건강관리의 필요성이 새롭게 인식되고 있다. 본 연구는 서울에 거주하는 202명의 설문자료를 수집하였고 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning) 과정을 거쳐 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하였고 조사대상자의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 피부트러블 실태, 여드름의 유전성과 외부환경성 인식 및 관리실태를 알아보고 조사대상자의 일반적 특성에 따른 차이는 교차분석을 이용하였다. 결과는 다음과 같았다. 1. 주로 여성들이 이용하며 20대부터 50대 이상까지 연령층이 다양하였고 미혼 과 재직자의 이용 비중이 높았다. 2. 피부트러블 인식에서 복합성’이 42.1%로 가장 높게 나타났고 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05), 남자의 경우 지성이나 복합성이고 여자의 경우 복합성이나 여드름피부라고 생각하였다. 3. 안면피부 건강상태는 ‘나쁘다’가 53.0%로 나타났고 조사대상자의 일반적 특성에 따라서는 연령, 결혼여부 및 직업에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 4. 여드름이 처음 발생한 시기는 전체적으로 '중학교'가 33.7%으로 가장 높게 나타났고 직업에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05) 직장인은 중학교나 최근에 여드름이 처음 발생한 것으로 나타났다. 5. 여드름 진행정도는 ‘5년 미만’이 38.6%로 가장 높았고 연령, 결혼여부 및 직업에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 6. 안면 여드름 진행 부위는 ‘볼’이 36.1%, ‘이마’ 30.7%, ‘턱’ 28.2%, ‘목선부위’ 5.0% 순으로 나타났고 현재 상태는 '진행 중'이 60.9%를 보였다. 7. 여드름 발생하는 원인은 ‘스트레스’가 39.1%, ‘생리전후’가 22.8%, ‘외부환경’이 20.8%, ‘유전적 요인’이 17.3%를 보였다. 남자는 스트레스, 여자는 스트레스나 생리전후로 인식을 보였고 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.01). 또한 부모님과 형제에서 여드름이 진행한다고 하였다. 8. 주로 즐겨먹는 음식은 밀가루류 이었고 여름에 여드름이 가장 많이 발생하며 평소 수면시간은 5-7시간 정도 이였다. 9. 여드름의 원인 인식은 ‘환경성’이 55%로 가장 높게 나타났고 ‘유전성’은 24.8%를 보였다. 미혼의 경우 환경성, 기혼의 경우 유전을 원인으로 생각하였고 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.05). 10. 여드름을 질병으로 인식하였고 거울을 볼 때 스트레스를 가장 많이 받는 것으로 나타났다. 11. 피부관리는 1년(10회 이하) 정도 경험이 있으며 치료장소는 ‘피부과’가 45.0%, ‘전문 피부관리실’은 27.2%를 보였으나 여드름치료를 위한 시술방법은 전문 피부관리실에서 피부관리를 하는 것으로 보였다. 12. 현재 일반 시중판매제품을 주로 사용하며 자신의 변화를 위해 여드름치료 및 피부개선을 가장 원하였고 가장 믿을만한 치료장소는 ‘전문 피부관리실’이 44.6%와 ‘피부과’가 42.6%를 보였다. 이와 같은 결과로 피부트러블 중 여드름은 다양한 연령층 및 남녀에 나타났고 이러한 고객들의 요구를 만족시키기 위하여 여드름 피부관리는 차별화 및 세심한 서비스로 고객에게 만족을 줄 수 있는 서비스가 제공되어야 할 것이다.
This study was aimed to know the level of satisfaction for nail art each age group. To this end, these were investigated through questionnaire sheet, including general characteristics of subjects, nail shop behavior, preference, and satisfaction of nail art main treatment. The collected data were an...
This study was aimed to know the level of satisfaction for nail art each age group. To this end, these were investigated through questionnaire sheet, including general characteristics of subjects, nail shop behavior, preference, and satisfaction of nail art main treatment. The collected data were analyzed with Frequency analysis and Crosstabs by using SPSS 22.0 program. The obtained results were as follows. 1. Mainly, women used nail shop and their age groups were varied from twenties to fifties. And it was regardless of whether one got married or not, and persons with job visited at nail shop more than ones without job. 2. For nail shop behavior, 111 among 139 used it regularly while 11 regularly did nail treatment for themselves. 3. Annual cost paid to nailshop was over 310 thousand Won in all the age groups. Twenties preferred color manicure, while thirties to fifties preferred gel manicure. 4. Selecting nail shop were depend on price for twenties, while it was on service quality for thirties and forties, and on service quality and psychological satisfaction for fifties. 5. The reason to select color manicure as a main treatment was to maintain clean nail condition. And in the treatment, full color was most preferred, and proper treatment price was 10 thousand to 19 thousand Won. 6. The reason to select gel manicure as a main treatment was to maintain clean nail condition. And in the treatment, French was most preferred, and proper treatment price was more than 40 thousand Won. 7. The reason to select extension manicure as a main treatment was to maintain clean nail condition, to emphasize individuality and beauty, and to manage nail with problem. And in the treatment, gel was most preferred, and proper treatment price was from 30 thousand to 39 thousand Won. 8. The reason to select art manicure as a main treatment was to emphasize individuality and beauty. And in the treatment, Parts was most preferred, and proper treatment price was more than 40 thousand Won. 9. For monthly number of treatment in main treatment, extension manicure was two times, while the others was one time. The level of satisfaction was 'satisfactory' or 'very satisfactory' in all services. Based on the results, it suggested that in nail service, age groups of customers could be varied and the preferred service get more luxurious. To meet such requirements of customers, high quality service ought to be provided so that nail art could satisfy customers with the differentiated and luxurious service
This study was aimed to know the level of satisfaction for nail art each age group. To this end, these were investigated through questionnaire sheet, including general characteristics of subjects, nail shop behavior, preference, and satisfaction of nail art main treatment. The collected data were analyzed with Frequency analysis and Crosstabs by using SPSS 22.0 program. The obtained results were as follows. 1. Mainly, women used nail shop and their age groups were varied from twenties to fifties. And it was regardless of whether one got married or not, and persons with job visited at nail shop more than ones without job. 2. For nail shop behavior, 111 among 139 used it regularly while 11 regularly did nail treatment for themselves. 3. Annual cost paid to nailshop was over 310 thousand Won in all the age groups. Twenties preferred color manicure, while thirties to fifties preferred gel manicure. 4. Selecting nail shop were depend on price for twenties, while it was on service quality for thirties and forties, and on service quality and psychological satisfaction for fifties. 5. The reason to select color manicure as a main treatment was to maintain clean nail condition. And in the treatment, full color was most preferred, and proper treatment price was 10 thousand to 19 thousand Won. 6. The reason to select gel manicure as a main treatment was to maintain clean nail condition. And in the treatment, French was most preferred, and proper treatment price was more than 40 thousand Won. 7. The reason to select extension manicure as a main treatment was to maintain clean nail condition, to emphasize individuality and beauty, and to manage nail with problem. And in the treatment, gel was most preferred, and proper treatment price was from 30 thousand to 39 thousand Won. 8. The reason to select art manicure as a main treatment was to emphasize individuality and beauty. And in the treatment, Parts was most preferred, and proper treatment price was more than 40 thousand Won. 9. For monthly number of treatment in main treatment, extension manicure was two times, while the others was one time. The level of satisfaction was 'satisfactory' or 'very satisfactory' in all services. Based on the results, it suggested that in nail service, age groups of customers could be varied and the preferred service get more luxurious. To meet such requirements of customers, high quality service ought to be provided so that nail art could satisfy customers with the differentiated and luxurious service
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