증강 현실까지도 구현할 수 있는 IT 기술의 발달로 스마트폰의 보급률은 급속하게 증가하고 있다. 스마트폰은 모바일의 대표되는 기기로 이동성이나 인터넷 즉시 접속성이라는 장점이 있다. 그러나 이동성은 학습자가 학습하는데 좋은 학습 상황을 제공하지 못하는 경우도 발생한다. 이러한 학습 환경은 학습자의 학습 의욕을 고취시키고 지속하기 위한 방안을 요구하고 있다. 이런 관점에서 학습 효과를 높이는 방안의 하나가 학습자의 학습 동기를 유발하고 지속시키는 것이다. 학습 동기 중 ...
증강 현실까지도 구현할 수 있는 IT 기술의 발달로 스마트폰의 보급률은 급속하게 증가하고 있다. 스마트폰은 모바일의 대표되는 기기로 이동성이나 인터넷 즉시 접속성이라는 장점이 있다. 그러나 이동성은 학습자가 학습하는데 좋은 학습 상황을 제공하지 못하는 경우도 발생한다. 이러한 학습 환경은 학습자의 학습 의욕을 고취시키고 지속하기 위한 방안을 요구하고 있다. 이런 관점에서 학습 효과를 높이는 방안의 하나가 학습자의 학습 동기를 유발하고 지속시키는 것이다. 학습 동기 중 내재적 학습 동기는 학습자가 학습할 때 그 자체가 목적으로 학습에 대한 충족감, 만족감, 성취감을 느껴 학습 의욕이 고취되는 동기이다. Keller는 내재적 학습 동기를 기반으로 학습자의 학습 동기 이론을 창안하였다. 그에 따르면 학습 동기를 주의 집중(attention), 관련성(relevance), 자신감(confidence), 만족감(satisfaction)으로 분류하고 앞글자를 따서 ARCS 동기 이론이라고 하였다. 본 연구에서는 ARCS 동기 이론의 주의 집중, 관련성, 자신감, 만족감에 대한 세부 지원 전략과 동기 기반 교수 전략을 분석하였다. 또한, Keller의 동기 설계 4단계를 초보자도 쉽게 접근할 수 있도록 구체화한 동기 설계 10단계를 본 연구에 맞도록 재구성하였다. 모바일 학습용 콘텐츠의 UI 설계를 위하여 모바일 웹 UI 정보 표현과 설계 원칙을 분석하고, 이를 모바일 웹 UI 설계 원칙에 적용하여 모바일 학습용 콘텐츠 UI 설계 시 고려할 사항을 제안하였다. ARCS 동기 이론을 적용한 학습용 콘텐츠를 설계하기 위해 일반적인 교수 설계 전략을 분석하고 웹 기반 교수-학습 체제 설계의 절차적 설계 모형을 고찰하였다. 절차적 모형에 10단계 동기 설계를 접목하여 ARCS 동기 모델을 적용한 학습용 콘텐츠 체제 설계의 절차적 설계 모형을 제안하였다. 제안한 모형에 따라 ARCS 동기 전략에 주안점을 두고 정보 표현, 상호 작용, 형성 평가, 동기에 대한 설계 및 구현을 하였다. 제안한 콘텐츠를 수업 전문가와 학습자 현장 적용 평가를 시행하여 수업 전문가와 학습자 모두 동기유발, 학습자 특성, 학습 유형, 사용성 등 전 범주에서 우수 이상으로 평가하였다. 특히 학습 동기 유발 범주에서 수업 전문가는 매우 우수, 학습자는 우수로 평가한 것은 연구의 목적에 부합하는 결과를 얻었다고 본다. 결론적으로 본 연구는 모바일 학습용 콘텐츠 UI 설계 시 고려할 사항을 적용하여 학습자가 정보를 파지하기 쉽도록 설계가 이루어지고, ARCS 동기 이론을 적용한 학습용 콘텐츠 설계 및 구현 시 체계적인 설계로 시행착오를 줄일 것으로 기대된다. 또한, 학습용 콘텐츠에 동기 이론을 적용하여 학습자의 동기를 유발하고 지속시키는 학습용 콘텐츠 개발 및 구현에 대한 방향을 제시할 것으로 기대된다.
증강 현실까지도 구현할 수 있는 IT 기술의 발달로 스마트폰의 보급률은 급속하게 증가하고 있다. 스마트폰은 모바일의 대표되는 기기로 이동성이나 인터넷 즉시 접속성이라는 장점이 있다. 그러나 이동성은 학습자가 학습하는데 좋은 학습 상황을 제공하지 못하는 경우도 발생한다. 이러한 학습 환경은 학습자의 학습 의욕을 고취시키고 지속하기 위한 방안을 요구하고 있다. 이런 관점에서 학습 효과를 높이는 방안의 하나가 학습자의 학습 동기를 유발하고 지속시키는 것이다. 학습 동기 중 내재적 학습 동기는 학습자가 학습할 때 그 자체가 목적으로 학습에 대한 충족감, 만족감, 성취감을 느껴 학습 의욕이 고취되는 동기이다. Keller는 내재적 학습 동기를 기반으로 학습자의 학습 동기 이론을 창안하였다. 그에 따르면 학습 동기를 주의 집중(attention), 관련성(relevance), 자신감(confidence), 만족감(satisfaction)으로 분류하고 앞글자를 따서 ARCS 동기 이론이라고 하였다. 본 연구에서는 ARCS 동기 이론의 주의 집중, 관련성, 자신감, 만족감에 대한 세부 지원 전략과 동기 기반 교수 전략을 분석하였다. 또한, Keller의 동기 설계 4단계를 초보자도 쉽게 접근할 수 있도록 구체화한 동기 설계 10단계를 본 연구에 맞도록 재구성하였다. 모바일 학습용 콘텐츠의 UI 설계를 위하여 모바일 웹 UI 정보 표현과 설계 원칙을 분석하고, 이를 모바일 웹 UI 설계 원칙에 적용하여 모바일 학습용 콘텐츠 UI 설계 시 고려할 사항을 제안하였다. ARCS 동기 이론을 적용한 학습용 콘텐츠를 설계하기 위해 일반적인 교수 설계 전략을 분석하고 웹 기반 교수-학습 체제 설계의 절차적 설계 모형을 고찰하였다. 절차적 모형에 10단계 동기 설계를 접목하여 ARCS 동기 모델을 적용한 학습용 콘텐츠 체제 설계의 절차적 설계 모형을 제안하였다. 제안한 모형에 따라 ARCS 동기 전략에 주안점을 두고 정보 표현, 상호 작용, 형성 평가, 동기에 대한 설계 및 구현을 하였다. 제안한 콘텐츠를 수업 전문가와 학습자 현장 적용 평가를 시행하여 수업 전문가와 학습자 모두 동기유발, 학습자 특성, 학습 유형, 사용성 등 전 범주에서 우수 이상으로 평가하였다. 특히 학습 동기 유발 범주에서 수업 전문가는 매우 우수, 학습자는 우수로 평가한 것은 연구의 목적에 부합하는 결과를 얻었다고 본다. 결론적으로 본 연구는 모바일 학습용 콘텐츠 UI 설계 시 고려할 사항을 적용하여 학습자가 정보를 파지하기 쉽도록 설계가 이루어지고, ARCS 동기 이론을 적용한 학습용 콘텐츠 설계 및 구현 시 체계적인 설계로 시행착오를 줄일 것으로 기대된다. 또한, 학습용 콘텐츠에 동기 이론을 적용하여 학습자의 동기를 유발하고 지속시키는 학습용 콘텐츠 개발 및 구현에 대한 방향을 제시할 것으로 기대된다.
The development of IT technology which can actualize even augmented reality brought the radical distribution rate of a smart phone. Smart phone, the most representative mobile device, has the merits such as mobility and instant connectivity to the internet. But in some cases the mobility can provide...
The development of IT technology which can actualize even augmented reality brought the radical distribution rate of a smart phone. Smart phone, the most representative mobile device, has the merits such as mobility and instant connectivity to the internet. But in some cases the mobility can provide not good learning situations. In this sense, one of the methods to escalate learning effects is to arouse and keep a learner’s learning motivation. Out of learning motivations, intrinsic learning motivation triggers learning itself when a learner studies by feeling fulfilled, satisfied, and achieved. Keller created learning motivation theory based on the intrinsic learning motivation. Keller classified the learning motivation into four such as attention, relevance, confidence, and satisfaction, which is called ARCS Motivation Theory named after the initials. This study analyzes detail supporting strategies and motivation- based teaching strategies on attention, relevance, confidence, and satisfaction of ARCS Motivation Theory. Also, motivation design ten levels which is for even a novice to approach the four levels of Keller’s Motivation Theory are reorganized. To design UI for mobile learning contents, mobile web UI information expression and design principle are analysed. Additionally, the considering points in the UI design of mobile learning contents are suggested depending on the analysis. To design learning contents based on ARCS Motivation Theory, general teaching design strategies are analyzed and procedural model of web-based teaching-learning system plan is considered. By grafting the procedural model onto ten-level motivation design, the procedural model of learning contents system design adapted by ARCS Motivation Model is suggested. Depending on the suggested model, information expression, interaction, formative evaluation, and motivation are designed and actualized. In the field applicability evaluation of the proposal contents, both teaching experts and learners evaluated all categories such as motivation arousal, learners’ characters, learning types, and usability as more than excellence. Especially, teaching experts’ and learners’ evaluations in the category of learning motivation arousal showed the result to coincide with the purpose of this study. In conclusion, this study will contribute the followings; first, by adapting many considerations of designing mobile learning contents UI, the design will be completed for a learner to get information intrinsically. Second, systematic design will reduce trial and error when designing and actualizing learning contents adapted ARCS Motivation Theory. Finally, by adapting motivation theory into learning contents, the directions to develop and actualize learning contents will be suggested for learners’ learning motivation to be inspired and kept.
The development of IT technology which can actualize even augmented reality brought the radical distribution rate of a smart phone. Smart phone, the most representative mobile device, has the merits such as mobility and instant connectivity to the internet. But in some cases the mobility can provide not good learning situations. In this sense, one of the methods to escalate learning effects is to arouse and keep a learner’s learning motivation. Out of learning motivations, intrinsic learning motivation triggers learning itself when a learner studies by feeling fulfilled, satisfied, and achieved. Keller created learning motivation theory based on the intrinsic learning motivation. Keller classified the learning motivation into four such as attention, relevance, confidence, and satisfaction, which is called ARCS Motivation Theory named after the initials. This study analyzes detail supporting strategies and motivation- based teaching strategies on attention, relevance, confidence, and satisfaction of ARCS Motivation Theory. Also, motivation design ten levels which is for even a novice to approach the four levels of Keller’s Motivation Theory are reorganized. To design UI for mobile learning contents, mobile web UI information expression and design principle are analysed. Additionally, the considering points in the UI design of mobile learning contents are suggested depending on the analysis. To design learning contents based on ARCS Motivation Theory, general teaching design strategies are analyzed and procedural model of web-based teaching-learning system plan is considered. By grafting the procedural model onto ten-level motivation design, the procedural model of learning contents system design adapted by ARCS Motivation Model is suggested. Depending on the suggested model, information expression, interaction, formative evaluation, and motivation are designed and actualized. In the field applicability evaluation of the proposal contents, both teaching experts and learners evaluated all categories such as motivation arousal, learners’ characters, learning types, and usability as more than excellence. Especially, teaching experts’ and learners’ evaluations in the category of learning motivation arousal showed the result to coincide with the purpose of this study. In conclusion, this study will contribute the followings; first, by adapting many considerations of designing mobile learning contents UI, the design will be completed for a learner to get information intrinsically. Second, systematic design will reduce trial and error when designing and actualizing learning contents adapted ARCS Motivation Theory. Finally, by adapting motivation theory into learning contents, the directions to develop and actualize learning contents will be suggested for learners’ learning motivation to be inspired and kept.
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