부산시 창업 지원정책 개선 방안 연구 : 창업생태계적 관점에서 Study on the improvement of startup supporting policy in Busan : focusing on the perspective of startup ecosystem원문보기
본 연구의 목적은 창업활성화를 통해 일자리 창출 동력을 확보하여 인재와 기업이 몰려드는 부산을 만들고자, 부산 지역의 창업현황과 문제점을 파악하고 이를 통해 지역 창업 지원정책의 개선방안에 대해서 중점적으로 살펴보고자 하였다. 연구방법은 창업생태계의 이론적 고찰과 성공적인 창업지원 정책의 선진사례를 통하여 성공적인 창업의 요인 분석틀을 만들어 객관적으로 파악하였다. 이러한 분석틀을 통하여 부산지역의 창업지원 정책 현황과 실태조사에서 나타난 요소별 문제점을 분석하여 개선방향을 도출하고자 하였다. 연구결과 부산시의 창업지원 정책과 창업환경 분석결과를 살펴보면 창업지원 부서 및 기관 간 협업이 부족하고, 창업지원 체계가 이원화되어 있으며 창업생태계가 부재하는 등 창업지원체계가 미흡하다고 파악이 되었다. 또한, 창업자금 지원체계가 미흡하고, 지역 인재유출로 인해서 인재가 부족한 실정이다. 그리고, 변화와 도전을 주저하는 지역문화로 창업이 저조한 실정이며, 지역 특화된 창업지원 프로그램이 없어 창업의 경쟁력이 낮은 수준으로 파악 되었다. 이러한 부산시 창업지원 정책 현황과 실태조사를 통해서 도출된 문제점에 대한 부산 지역 창업 지원정책 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 일원화된 창업지원 체계와 부서별, 기관별 협업 및 중복업무 조정을 통한 체계적인 창업지원시스템이 필요하다. 둘째, 투자관련 기관 및 협회 등의 지역 유치와 부족한 투자환경 보완 및 지속적인 재원 확보 방안을 모색하는 등 창업 자금지원 체계를 만드는 것이 요구된다. 셋째, 경영 및 기술과 디자인 등 다양한 분야에 전문 지식을 갖춘 통섭형 인재를 양성하여 우수 지역인재를 확보하여야 한다. 넷째, 대기업에서 퇴사한 우수한 인력과 열정을 가진 지역의 청년 및 대학생과 연결하는 부산형 ...
본 연구의 목적은 창업활성화를 통해 일자리 창출 동력을 확보하여 인재와 기업이 몰려드는 부산을 만들고자, 부산 지역의 창업현황과 문제점을 파악하고 이를 통해 지역 창업 지원정책의 개선방안에 대해서 중점적으로 살펴보고자 하였다. 연구방법은 창업생태계의 이론적 고찰과 성공적인 창업지원 정책의 선진사례를 통하여 성공적인 창업의 요인 분석틀을 만들어 객관적으로 파악하였다. 이러한 분석틀을 통하여 부산지역의 창업지원 정책 현황과 실태조사에서 나타난 요소별 문제점을 분석하여 개선방향을 도출하고자 하였다. 연구결과 부산시의 창업지원 정책과 창업환경 분석결과를 살펴보면 창업지원 부서 및 기관 간 협업이 부족하고, 창업지원 체계가 이원화되어 있으며 창업생태계가 부재하는 등 창업지원체계가 미흡하다고 파악이 되었다. 또한, 창업자금 지원체계가 미흡하고, 지역 인재유출로 인해서 인재가 부족한 실정이다. 그리고, 변화와 도전을 주저하는 지역문화로 창업이 저조한 실정이며, 지역 특화된 창업지원 프로그램이 없어 창업의 경쟁력이 낮은 수준으로 파악 되었다. 이러한 부산시 창업지원 정책 현황과 실태조사를 통해서 도출된 문제점에 대한 부산 지역 창업 지원정책 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 일원화된 창업지원 체계와 부서별, 기관별 협업 및 중복업무 조정을 통한 체계적인 창업지원시스템이 필요하다. 둘째, 투자관련 기관 및 협회 등의 지역 유치와 부족한 투자환경 보완 및 지속적인 재원 확보 방안을 모색하는 등 창업 자금지원 체계를 만드는 것이 요구된다. 셋째, 경영 및 기술과 디자인 등 다양한 분야에 전문 지식을 갖춘 통섭형 인재를 양성하여 우수 지역인재를 확보하여야 한다. 넷째, 대기업에서 퇴사한 우수한 인력과 열정을 가진 지역의 청년 및 대학생과 연결하는 부산형 브릿지 프로그램을 만들어 창업기업의 성공률을 높여야 한다. 다섯째, 창업문화 확산 프로그램 운영을 통해서 청년 및 대학생들의 창업을 유도하여 도전적 창업을 유도하여야 한다. 여섯째로, 지역의 특화된 사업의 창업으로 창업기업의 경쟁력을 높힐 필요가 있다. 마지막으로 예비 및 초기 창업자들이 모여서 자유롭게 토론하고 소통할 수 있는 창업카페 집적지인 창업스트리트 조성하여야 한다.
본 연구의 목적은 창업활성화를 통해 일자리 창출 동력을 확보하여 인재와 기업이 몰려드는 부산을 만들고자, 부산 지역의 창업현황과 문제점을 파악하고 이를 통해 지역 창업 지원정책의 개선방안에 대해서 중점적으로 살펴보고자 하였다. 연구방법은 창업생태계의 이론적 고찰과 성공적인 창업지원 정책의 선진사례를 통하여 성공적인 창업의 요인 분석틀을 만들어 객관적으로 파악하였다. 이러한 분석틀을 통하여 부산지역의 창업지원 정책 현황과 실태조사에서 나타난 요소별 문제점을 분석하여 개선방향을 도출하고자 하였다. 연구결과 부산시의 창업지원 정책과 창업환경 분석결과를 살펴보면 창업지원 부서 및 기관 간 협업이 부족하고, 창업지원 체계가 이원화되어 있으며 창업생태계가 부재하는 등 창업지원체계가 미흡하다고 파악이 되었다. 또한, 창업자금 지원체계가 미흡하고, 지역 인재유출로 인해서 인재가 부족한 실정이다. 그리고, 변화와 도전을 주저하는 지역문화로 창업이 저조한 실정이며, 지역 특화된 창업지원 프로그램이 없어 창업의 경쟁력이 낮은 수준으로 파악 되었다. 이러한 부산시 창업지원 정책 현황과 실태조사를 통해서 도출된 문제점에 대한 부산 지역 창업 지원정책 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 일원화된 창업지원 체계와 부서별, 기관별 협업 및 중복업무 조정을 통한 체계적인 창업지원시스템이 필요하다. 둘째, 투자관련 기관 및 협회 등의 지역 유치와 부족한 투자환경 보완 및 지속적인 재원 확보 방안을 모색하는 등 창업 자금지원 체계를 만드는 것이 요구된다. 셋째, 경영 및 기술과 디자인 등 다양한 분야에 전문 지식을 갖춘 통섭형 인재를 양성하여 우수 지역인재를 확보하여야 한다. 넷째, 대기업에서 퇴사한 우수한 인력과 열정을 가진 지역의 청년 및 대학생과 연결하는 부산형 브릿지 프로그램을 만들어 창업기업의 성공률을 높여야 한다. 다섯째, 창업문화 확산 프로그램 운영을 통해서 청년 및 대학생들의 창업을 유도하여 도전적 창업을 유도하여야 한다. 여섯째로, 지역의 특화된 사업의 창업으로 창업기업의 경쟁력을 높힐 필요가 있다. 마지막으로 예비 및 초기 창업자들이 모여서 자유롭게 토론하고 소통할 수 있는 창업카페 집적지인 창업스트리트 조성하여야 한다.
The purpose of this study is to identify the start-up status and problem and therethrough concentrate upon the improvement of local entrepreneurship support policy in order to activate entrepreneurship for securing job creation power to make Busan where talents and businesses flock to. The resea...
The purpose of this study is to identify the start-up status and problem and therethrough concentrate upon the improvement of local entrepreneurship support policy in order to activate entrepreneurship for securing job creation power to make Busan where talents and businesses flock to. The research method was to undergo theoretical study on the start-up ecosystem and best practices of successful start-up support policies for entrepreneurship in order to create a factor analysis framework of successful start-up and investigate objectively. This analysis framework was used to analyze the factor-specific issues presented in the incubator policy of Busan and the survey, thus to derive the direction of improvement. According to analysis for the entrepreneurship support policy and entrepreneurship environment of Busan, the entrepreneurship support system was insufficient such as the collaboration was lacking between start-up support departments and agencies, the entrepreneurship support system was dual, and the start-up ecosystem is absent. In addition, the start-up funding system was inadequate, and talents were lacking due to the outflow local talents. Further, start-ups were poor due to the local culture of being reluctant to change and challenge, and the start-up competitiveness was in a low level due to the lack of area-specific start-up incubator program. The entrepreneurship support policy improvements of Busan were suggested as follows for the issues derived through such entrepreneurship support policy and the survey. First, a systematic start-up support system is necessary through the unified start-up support system, and departmental and institutional collaboration and coordination of duplicate businesses. Second, a start-up financing scheme needs to be created through the regional attraction of investment-related institutions and associations, supplementation of lacking investment environment, and ongoing groping for funding system. Third, local talents should be ensured through nurturing of consilience type talents with expertise in various fields including management and technology and design. Fourth, the success rate of start-ups should be increased by creating a Busan-type bridge program connecting outstanding workforce retired from large enterprises and the youth and college students with passion. Fifth, challenging entrepreneurship should be induced by inducing young people and university students to start-up through the operation of start-up culture spread programs. Sixth, the competitiveness of start-up companies needs to be enhanced through the start-up of specific projects in the region. Finally, a start-up street clustered with start-up cafes should be founded for the preliminary and initial start-ups to freely discuss and communicate together.
The purpose of this study is to identify the start-up status and problem and therethrough concentrate upon the improvement of local entrepreneurship support policy in order to activate entrepreneurship for securing job creation power to make Busan where talents and businesses flock to. The research method was to undergo theoretical study on the start-up ecosystem and best practices of successful start-up support policies for entrepreneurship in order to create a factor analysis framework of successful start-up and investigate objectively. This analysis framework was used to analyze the factor-specific issues presented in the incubator policy of Busan and the survey, thus to derive the direction of improvement. According to analysis for the entrepreneurship support policy and entrepreneurship environment of Busan, the entrepreneurship support system was insufficient such as the collaboration was lacking between start-up support departments and agencies, the entrepreneurship support system was dual, and the start-up ecosystem is absent. In addition, the start-up funding system was inadequate, and talents were lacking due to the outflow local talents. Further, start-ups were poor due to the local culture of being reluctant to change and challenge, and the start-up competitiveness was in a low level due to the lack of area-specific start-up incubator program. The entrepreneurship support policy improvements of Busan were suggested as follows for the issues derived through such entrepreneurship support policy and the survey. First, a systematic start-up support system is necessary through the unified start-up support system, and departmental and institutional collaboration and coordination of duplicate businesses. Second, a start-up financing scheme needs to be created through the regional attraction of investment-related institutions and associations, supplementation of lacking investment environment, and ongoing groping for funding system. Third, local talents should be ensured through nurturing of consilience type talents with expertise in various fields including management and technology and design. Fourth, the success rate of start-ups should be increased by creating a Busan-type bridge program connecting outstanding workforce retired from large enterprises and the youth and college students with passion. Fifth, challenging entrepreneurship should be induced by inducing young people and university students to start-up through the operation of start-up culture spread programs. Sixth, the competitiveness of start-up companies needs to be enhanced through the start-up of specific projects in the region. Finally, a start-up street clustered with start-up cafes should be founded for the preliminary and initial start-ups to freely discuss and communicate together.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.