본 연구의 목적은 특성화고등학교 학생들이 지각한 진로결정자기효능감과 진로준비행동 간의 관계에서 진로태도성숙의 매개효과를 검증하여, 특성화고 학생들의 실제적이고 구체적인 진로준비행동 실천에 도움을 주는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 특성화고등학교 학생의 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 진로태도성숙(결정성, 목적성, 준비성, 독립성, 확신성) 간에는 상관관계가 있는가, 둘째, 특성화고등학교 학생의 진로결정자기효능감은 진로태도성숙(결정성, 목적성, 준비성, 독립성, 확신성)을 매개로 진로준비행동에 영향을 미치는가이다. 연구를 위하여 서울, 경기도에 위치한 특성화고등학교 2개교를 임의로 선정하여 1학년 학생들을 대상으로 460부의 설문지를 배부하였고, 최종적으로 322명의 자료를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 특성화고등학교 학생들이 지각한 진로결정자기효능감과 진로준비행동 간의 관계에서 진로태도성숙의 매개효과를 검증하여, 특성화고 학생들의 실제적이고 구체적인 진로준비행동 실천에 도움을 주는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 특성화고등학교 학생의 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 진로태도성숙(결정성, 목적성, 준비성, 독립성, 확신성) 간에는 상관관계가 있는가, 둘째, 특성화고등학교 학생의 진로결정자기효능감은 진로태도성숙(결정성, 목적성, 준비성, 독립성, 확신성)을 매개로 진로준비행동에 영향을 미치는가이다. 연구를 위하여 서울, 경기도에 위치한 특성화고등학교 2개교를 임의로 선정하여 1학년 학생들을 대상으로 460부의 설문지를 배부하였고, 최종적으로 322명의 자료를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 사용하여 분석하였다. 먼저 주요 변인들 간 관련성을 살펴보기 위하여 상관분석을 실시하였고, 구조방정식 모형을 사용하여 각 변인간의 영향관계와 매개효과를 확인하였으며, 간접효과의 유의성을 검증을 위해서는 Sobel Test를 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 진로결정자기효능감은 진로태도성숙의 모든 하위요인(결정성, 독립성, 목적성, 준비성, 확신성)과 정적 상관을, 진로준비행동과도 유의미한 정적 상관을 보였다. 진로태도성숙은 결정성, 목적성, 준비성, 확신성 등이 진로준비행동과 정적 상관이 나타났고, 독립성 요인은 진로준비행동과 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 둘째, 진로태도성숙의 하위요인 중 결정성, 준비성, 확신성의 차원이 진로결정자기효능감과 진로준비행동 사이의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 연구문제를 바탕으로 볼 때, 특성화고등학교 학생들이 지각하고 있는 진로결정자기효능감과 진로준비행동, 진로태도성숙 등은 개인에 따른 개별적인 진단과 처치가 필요하며, 획일화된 진로 상담이나 지도가 아닌 각기 지각하고 있는 수준에 따라 차별적인 상담개입이 필요함을 보여준다. 따라서 진로 상담자 및 교사는 상담과정에서 학생들이 지각하는 진로결정자기효능감의 수준을 구체적으로 파악할 필요가 있다. 또한 긍정적 매개변인인 진로태도성숙의 결정성, 준비성, 확신성 차원의 정도를 높일 수 있는 프로그램을 개발한다면, 특성화고 학생들의 진로와 관련된 상담 장면 및 교육 현장에 활용하여 진로준비행동을 높이는 데 도움을 줄 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 특성화고등학교 학생들이 지각한 진로결정자기효능감과 진로준비행동 간의 관계에서 진로태도성숙의 매개효과를 검증하여, 특성화고 학생들의 실제적이고 구체적인 진로준비행동 실천에 도움을 주는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 특성화고등학교 학생의 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 진로태도성숙(결정성, 목적성, 준비성, 독립성, 확신성) 간에는 상관관계가 있는가, 둘째, 특성화고등학교 학생의 진로결정자기효능감은 진로태도성숙(결정성, 목적성, 준비성, 독립성, 확신성)을 매개로 진로준비행동에 영향을 미치는가이다. 연구를 위하여 서울, 경기도에 위치한 특성화고등학교 2개교를 임의로 선정하여 1학년 학생들을 대상으로 460부의 설문지를 배부하였고, 최종적으로 322명의 자료를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 사용하여 분석하였다. 먼저 주요 변인들 간 관련성을 살펴보기 위하여 상관분석을 실시하였고, 구조방정식 모형을 사용하여 각 변인간의 영향관계와 매개효과를 확인하였으며, 간접효과의 유의성을 검증을 위해서는 Sobel Test를 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 진로결정자기효능감은 진로태도성숙의 모든 하위요인(결정성, 독립성, 목적성, 준비성, 확신성)과 정적 상관을, 진로준비행동과도 유의미한 정적 상관을 보였다. 진로태도성숙은 결정성, 목적성, 준비성, 확신성 등이 진로준비행동과 정적 상관이 나타났고, 독립성 요인은 진로준비행동과 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 둘째, 진로태도성숙의 하위요인 중 결정성, 준비성, 확신성의 차원이 진로결정자기효능감과 진로준비행동 사이의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 연구문제를 바탕으로 볼 때, 특성화고등학교 학생들이 지각하고 있는 진로결정자기효능감과 진로준비행동, 진로태도성숙 등은 개인에 따른 개별적인 진단과 처치가 필요하며, 획일화된 진로 상담이나 지도가 아닌 각기 지각하고 있는 수준에 따라 차별적인 상담개입이 필요함을 보여준다. 따라서 진로 상담자 및 교사는 상담과정에서 학생들이 지각하는 진로결정자기효능감의 수준을 구체적으로 파악할 필요가 있다. 또한 긍정적 매개변인인 진로태도성숙의 결정성, 준비성, 확신성 차원의 정도를 높일 수 있는 프로그램을 개발한다면, 특성화고 학생들의 진로와 관련된 상담 장면 및 교육 현장에 활용하여 진로준비행동을 높이는 데 도움을 줄 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to identify the practical support measures that improve the career preparation behavior of the students of specialized vocational high schools by verifying the mediating effect of the career attitude maturity on the career decision-making self-efficacy and the career pre...
The purpose of this study is to identify the practical support measures that improve the career preparation behavior of the students of specialized vocational high schools by verifying the mediating effect of the career attitude maturity on the career decision-making self-efficacy and the career preparation behavior perceived by the students of specialized vocational high schools. The research questions for this study are as follows. First, is there correlation among the career decision-making self-efficacy, the career preparation behavior, and the career attitude maturity(decision- making, purpose, preparation, independence, confidence)? Second, is the mediating effect of the career attitude maturity(decision- making, purpose, preparation, independence, confidence) significant on the career decision-making self-efficacy and the career preparation behavior? For this study, 2 specialized vocational high schools in Seoul and Gyeonggi Province were randomly selected. Surveys were distributed to 460 students on the first grade, and 322 survey responses were selected for analysis. Data analysis was performed using the SPSS 18.0 and AMOS 18.0 statistical data processing programs. The correlation analysis was conducted to find the relationship among the variables of interest, and the structural equation model was applied to verify the relationship among and the mediating effect of the variables. Also, the Sobel test was applied to verify the indirect effect and significance of the mediating variables. The results and discussions obtained in the study are as follows. First, there was the static correlation among the career decision-making self-efficacy, the career preparation behavior, and the career attitude maturity(decision-making, purpose, preparation, independence, confidence). Second, among the subcategories of career attitude maturity, decision- making, preparation, and confidence fully mediated the relation between the career decision-making self-efficacy and the career preparation behavior. Based on the results of this study, individual approach was necessary to assess and intervene the career decision-making self-efficacy, the career preparation behavior, and the career attitude maturity perceived by the students of specialized vocational high schools. The customized career consulting and intervention, in consideration of the individual level of perception, was significant. Therefore, the career consultants and teachers need to identify the individual level of career decision-making self-efficacy in the course of career consultation with students. Also, the development of career programs that improve the career attitude maturity(decision- making, preparation, and confidence), the positive mediating variable, could help students improve the career preparation behavior.
The purpose of this study is to identify the practical support measures that improve the career preparation behavior of the students of specialized vocational high schools by verifying the mediating effect of the career attitude maturity on the career decision-making self-efficacy and the career preparation behavior perceived by the students of specialized vocational high schools. The research questions for this study are as follows. First, is there correlation among the career decision-making self-efficacy, the career preparation behavior, and the career attitude maturity(decision- making, purpose, preparation, independence, confidence)? Second, is the mediating effect of the career attitude maturity(decision- making, purpose, preparation, independence, confidence) significant on the career decision-making self-efficacy and the career preparation behavior? For this study, 2 specialized vocational high schools in Seoul and Gyeonggi Province were randomly selected. Surveys were distributed to 460 students on the first grade, and 322 survey responses were selected for analysis. Data analysis was performed using the SPSS 18.0 and AMOS 18.0 statistical data processing programs. The correlation analysis was conducted to find the relationship among the variables of interest, and the structural equation model was applied to verify the relationship among and the mediating effect of the variables. Also, the Sobel test was applied to verify the indirect effect and significance of the mediating variables. The results and discussions obtained in the study are as follows. First, there was the static correlation among the career decision-making self-efficacy, the career preparation behavior, and the career attitude maturity(decision-making, purpose, preparation, independence, confidence). Second, among the subcategories of career attitude maturity, decision- making, preparation, and confidence fully mediated the relation between the career decision-making self-efficacy and the career preparation behavior. Based on the results of this study, individual approach was necessary to assess and intervene the career decision-making self-efficacy, the career preparation behavior, and the career attitude maturity perceived by the students of specialized vocational high schools. The customized career consulting and intervention, in consideration of the individual level of perception, was significant. Therefore, the career consultants and teachers need to identify the individual level of career decision-making self-efficacy in the course of career consultation with students. Also, the development of career programs that improve the career attitude maturity(decision- making, preparation, and confidence), the positive mediating variable, could help students improve the career preparation behavior.
주제어
#특성화고등학교 진로결정자기효능감 진로준비행동 진로태도성숙 specialized vocational high school career decision-making self-efficacy career preparation behavior career attitude maturity
학위논문 정보
저자
편유희
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
상담교육전공
지도교수
서영석
발행연도
2015
총페이지
vi, 72장
키워드
특성화고등학교 진로결정자기효능감 진로준비행동 진로태도성숙 specialized vocational high school career decision-making self-efficacy career preparation behavior career attitude maturity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.