전 국민의 일생생활에서 포털의 영향력이 점점 막강해짐에 따라 포털의 기능, 특히 포털의 뉴스 서비스에 대한 다양한 시각들이 생겨나고, 포털 뉴스 대한 규제 여부와 사회적 책무 등이학계의 관심사가 되었다.본 논문은 포털 뉴스 서비스에 콘텐츠(기사)를 공급하고 있는 ‘언론사 기자’와 포털 뉴스 사이트에서 콘텐츠(기사)를 소비하는 ‘이용자’가 각각 포털 뉴스의 콘텐츠, 운영시스템, 저널리즘적 기능 수행 여부에 대해 어떻게 인지하고 있는지, 채피와 매클로드의 ‘상호지향성 모델’을 적용해두 집단 간의 ...
전 국민의 일생생활에서 포털의 영향력이 점점 막강해짐에 따라 포털의 기능, 특히 포털의 뉴스 서비스에 대한 다양한 시각들이 생겨나고, 포털 뉴스 대한 규제 여부와 사회적 책무 등이학계의 관심사가 되었다.본 논문은 포털 뉴스 서비스에 콘텐츠(기사)를 공급하고 있는 ‘언론사 기자’와 포털 뉴스 사이트에서 콘텐츠(기사)를 소비하는 ‘이용자’가 각각 포털 뉴스의 콘텐츠, 운영시스템, 저널리즘적 기능 수행 여부에 대해 어떻게 인지하고 있는지, 채피와 매클로드의 ‘상호지향성 모델’을 적용해두 집단 간의 객관적 일치도, 주관적 일치도, 정확도를 알아보았다. 포털 뉴스가 온라인 미디어 생태계에서 현재보다 더욱 발전된 ‘공론장’ 기능을 하기 위해서는 포털 뉴스 콘텐츠 제공자와 이용자간의 상호 이해가 중요한데, 선행 연구는 포털 뉴스 업체와 이용자간의 상호지향성 연구만 이루어져왔다. 본 논문에서는 포털 뉴스 콘텐츠의 생산자와 이용자들의 서로를 오해하고 있어 상호인식의 일치성을 제고할 필요가 있는 분야를 분석함으로써,포털 뉴스 사이트 내에서 다양한 정보 습득과 의견 교류를 보다 더 촉진시킬 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 연구는 온라인 미디어 생태계에서의 네이버의 영향력을 감안하여, 네이버의 뉴스 서비스 중 자체적 편집권을 가지고 있는 PC, 모바일‘뉴스홈’, 모바일 네이버 메인화면 내 ‘뉴스 박스’만을 대상으로 진행되었다. 선행연구와 포털 뉴스 관련 논쟁을 다루고 있는 언론 보도 등을 참고해, 포털 뉴스 서비스의 콘텐츠 질에 대한 평가적 속성, 운영시스템의 평가적 속성, 저널리즘적 기능의 평가적 속성에 대한 하위 측정 항목들을 발췌해 실문지를 구성하였고, 포털 뉴스에 기사를 제공하는 언론사 기자 103명과 네이버 뉴스 서비스를 주 1회 이상 이용하는 이용자 109명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 연구 결과, 포털 뉴스의 콘텐츠 질에 대한 평가적 속성, 운영시스템에 대한 평가적 속성, 저널리즘적 기능의 평가적 속성 등 ‘포털 저널리즘(Portal Journalism)’에 대한 포털 뉴스 서비스의 콘텐츠 공급자인 기자들과 수용자인 이용자들 사이의 태도 차이가 매우 컸다. 기자들은 포털 뉴스의 콘텐츠, 운영시스템, 저널리즘적 기능 수행 여부에 대해 전반적으로 부정적인 인식을 가지고 있었다. 한편이용자들은 네이버 뉴스의 콘텐츠 질, 운영시스템, 저널리즘적 기능 수행 여부에 대해 실제로 평균 이상의 긍정적인 인식을 가지고 있었다. 이는 이용자들은 포털을 하나의 ‘저널리즘’, 더 나아가 뉴스를 접한 이용자 간의 상호 커뮤니케이션을 통해 사회적 아젠다 형성이 가능한, ‘온라인 공론장’으로서 인지하고 있는 현상을 반영한다. 그리고 이용자들은 기자들이 포털 뉴스 서비스에 대해 본인들만큼, 일부 저널리즘적 기능 수행 여부와 관련된 항목에 대해서는 더 긍정적으로 평가할 것이라고 기대하지만, 기자들의 인식은 정 반대로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 이용자들이포털을 하나의 언론, 공론장으로 인지하고 있음을 포털 사업자와 언론사들이 인정하고, 언론사와 포털이 한정된 동일한 온라인 광고 시장을 두고 경쟁하는 경쟁자가 아니라, 온라인 저널리즘 생태계의 활성화와 발전을 위해 책임감을 가지고 상호협력 해야 하는 파트너 관계라는 함의를 도출할 수 있다.
전 국민의 일생생활에서 포털의 영향력이 점점 막강해짐에 따라 포털의 기능, 특히 포털의 뉴스 서비스에 대한 다양한 시각들이 생겨나고, 포털 뉴스 대한 규제 여부와 사회적 책무 등이학계의 관심사가 되었다.본 논문은 포털 뉴스 서비스에 콘텐츠(기사)를 공급하고 있는 ‘언론사 기자’와 포털 뉴스 사이트에서 콘텐츠(기사)를 소비하는 ‘이용자’가 각각 포털 뉴스의 콘텐츠, 운영시스템, 저널리즘적 기능 수행 여부에 대해 어떻게 인지하고 있는지, 채피와 매클로드의 ‘상호지향성 모델’을 적용해두 집단 간의 객관적 일치도, 주관적 일치도, 정확도를 알아보았다. 포털 뉴스가 온라인 미디어 생태계에서 현재보다 더욱 발전된 ‘공론장’ 기능을 하기 위해서는 포털 뉴스 콘텐츠 제공자와 이용자간의 상호 이해가 중요한데, 선행 연구는 포털 뉴스 업체와 이용자간의 상호지향성 연구만 이루어져왔다. 본 논문에서는 포털 뉴스 콘텐츠의 생산자와 이용자들의 서로를 오해하고 있어 상호인식의 일치성을 제고할 필요가 있는 분야를 분석함으로써,포털 뉴스 사이트 내에서 다양한 정보 습득과 의견 교류를 보다 더 촉진시킬 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 연구는 온라인 미디어 생태계에서의 네이버의 영향력을 감안하여, 네이버의 뉴스 서비스 중 자체적 편집권을 가지고 있는 PC, 모바일‘뉴스홈’, 모바일 네이버 메인화면 내 ‘뉴스 박스’만을 대상으로 진행되었다. 선행연구와 포털 뉴스 관련 논쟁을 다루고 있는 언론 보도 등을 참고해, 포털 뉴스 서비스의 콘텐츠 질에 대한 평가적 속성, 운영시스템의 평가적 속성, 저널리즘적 기능의 평가적 속성에 대한 하위 측정 항목들을 발췌해 실문지를 구성하였고, 포털 뉴스에 기사를 제공하는 언론사 기자 103명과 네이버 뉴스 서비스를 주 1회 이상 이용하는 이용자 109명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 연구 결과, 포털 뉴스의 콘텐츠 질에 대한 평가적 속성, 운영시스템에 대한 평가적 속성, 저널리즘적 기능의 평가적 속성 등 ‘포털 저널리즘(Portal Journalism)’에 대한 포털 뉴스 서비스의 콘텐츠 공급자인 기자들과 수용자인 이용자들 사이의 태도 차이가 매우 컸다. 기자들은 포털 뉴스의 콘텐츠, 운영시스템, 저널리즘적 기능 수행 여부에 대해 전반적으로 부정적인 인식을 가지고 있었다. 한편이용자들은 네이버 뉴스의 콘텐츠 질, 운영시스템, 저널리즘적 기능 수행 여부에 대해 실제로 평균 이상의 긍정적인 인식을 가지고 있었다. 이는 이용자들은 포털을 하나의 ‘저널리즘’, 더 나아가 뉴스를 접한 이용자 간의 상호 커뮤니케이션을 통해 사회적 아젠다 형성이 가능한, ‘온라인 공론장’으로서 인지하고 있는 현상을 반영한다. 그리고 이용자들은 기자들이 포털 뉴스 서비스에 대해 본인들만큼, 일부 저널리즘적 기능 수행 여부와 관련된 항목에 대해서는 더 긍정적으로 평가할 것이라고 기대하지만, 기자들의 인식은 정 반대로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 이용자들이포털을 하나의 언론, 공론장으로 인지하고 있음을 포털 사업자와 언론사들이 인정하고, 언론사와 포털이 한정된 동일한 온라인 광고 시장을 두고 경쟁하는 경쟁자가 아니라, 온라인 저널리즘 생태계의 활성화와 발전을 위해 책임감을 가지고 상호협력 해야 하는 파트너 관계라는 함의를 도출할 수 있다.
This study is designed to find the co-orientation between journalists and users understanding on portal news service. In the previous studies, many tried to figure the co-orientation between portal news service company’s employees(service operators) and users, but none of them did research on the co...
This study is designed to find the co-orientation between journalists and users understanding on portal news service. In the previous studies, many tried to figure the co-orientation between portal news service company’s employees(service operators) and users, but none of them did research on the co-orientation between journalists who practicallyprovide the contents which are news articles to portal and users. To improve online journalism environment, the mutual understanding between news creators and users is one of the most important factors for all players of online journalism nowadays. The final purpose of this study is to clarify the area where journalists and users are misunderstanding each other, and suggest which function should be improved to make better online journalism ecosystem by analyzing the co-orientation between journalists and users toward portal news service focusing on contents, operation system, and function as a Journalism. This result could propose the portal news services as an alternative of ‘online public sphere’. Among Naver’s news services, ‘News Home’ and ‘News box’ services which the portal service operator have editorial rights are the object of this study. The subjects of this study were users who use Naver news service more than once a week, and journalists who are working at the press which provide news articles to Naver. Based on t-test analysis, three comparative standards including agreement, congruency, and accuracy were leveraged to find the difference of awareness level between the two groups. The study results indicated that journalists and users have huge gap on evaluating portal news service focusing on contents, operation system, and function as a Journalism. Journalists are negative, but the users are relatively positive toward portal news service. The result shows users are already perceive portal news services as a‘online public sphere’, where can create social agenda and they expect journalists might have more positive opinion than themselves. In conclusion, this study found that the phenomenon that people already perceive and use a portal news service as a public sphere. Therefore the press, journalists, portal service companies should cooperate each other to improve and prosperar the online journalism ecosystem.
This study is designed to find the co-orientation between journalists and users understanding on portal news service. In the previous studies, many tried to figure the co-orientation between portal news service company’s employees(service operators) and users, but none of them did research on the co-orientation between journalists who practicallyprovide the contents which are news articles to portal and users. To improve online journalism environment, the mutual understanding between news creators and users is one of the most important factors for all players of online journalism nowadays. The final purpose of this study is to clarify the area where journalists and users are misunderstanding each other, and suggest which function should be improved to make better online journalism ecosystem by analyzing the co-orientation between journalists and users toward portal news service focusing on contents, operation system, and function as a Journalism. This result could propose the portal news services as an alternative of ‘online public sphere’. Among Naver’s news services, ‘News Home’ and ‘News box’ services which the portal service operator have editorial rights are the object of this study. The subjects of this study were users who use Naver news service more than once a week, and journalists who are working at the press which provide news articles to Naver. Based on t-test analysis, three comparative standards including agreement, congruency, and accuracy were leveraged to find the difference of awareness level between the two groups. The study results indicated that journalists and users have huge gap on evaluating portal news service focusing on contents, operation system, and function as a Journalism. Journalists are negative, but the users are relatively positive toward portal news service. The result shows users are already perceive portal news services as a‘online public sphere’, where can create social agenda and they expect journalists might have more positive opinion than themselves. In conclusion, this study found that the phenomenon that people already perceive and use a portal news service as a public sphere. Therefore the press, journalists, portal service companies should cooperate each other to improve and prosperar the online journalism ecosystem.
주제어
#포털 뉴스 온라인 저널리즘 포털 저널리즘 온라인 공론장 상호지향성 모델 상호인식 portal news service online journalism portal journalism online public sphere co-orientation
학위논문 정보
저자
손아영
학위수여기관
연세대학교 언론홍보대학원
학위구분
국내석사
학과
광고홍보전공
지도교수
한정호
발행연도
2015
총페이지
ix, 129 p.
키워드
포털 뉴스 온라인 저널리즘 포털 저널리즘 온라인 공론장 상호지향성 모델 상호인식 portal news service online journalism portal journalism online public sphere co-orientation
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