국문초록 아동청소년에게 사회성(sociality)은 올곧은 성인(한 개인의 인격적 성장의 총체)이 되는데 그리고 그러한 과정에서 다양한 사회체계와 의미 있는 관계를 형성하는데 필수적 요소이자 중요한 발달 과업이 되는 것이다. 그래서 많은 전문가들은 아동청소년기의 사회성 발달을 교육복지의 핵심 과제로 생각하고 관련 프로그램에 이러한 요소를 필히 포함시킬 것을 제안하고 있으며, 실제 아동청소년의 교육복지현장의 관련 프로그램에 사회성 발달 측면을 강화해오고 있다(권정윤 외, 2010). 그런데 문제는 이 사회성이 내적 요인보다는 외적 요인, 자연발생적 생성보다는 인지노력의 산물에 의해 형성된다는 것이다(Orwin, 1983). 사회적으로 유능한 아동청소년은 그렇지 못한 아동청소년보다 더 행복하게 느끼고 타인과도 긍정적인 관계 하에 활발한 상호작용을 하며, 학업성취도도 높은 것으로 나타났다. 반면 사회적으로 유능하지 않은 아동청소년은 분노와 좌절, 외로움을 자주 느끼고, 또래를 포함한 타인과 긍정적인 관계형성을 잘 못하며 낮은 ...
국문초록 아동청소년에게 사회성(sociality)은 올곧은 성인(한 개인의 인격적 성장의 총체)이 되는데 그리고 그러한 과정에서 다양한 사회체계와 의미 있는 관계를 형성하는데 필수적 요소이자 중요한 발달 과업이 되는 것이다. 그래서 많은 전문가들은 아동청소년기의 사회성 발달을 교육복지의 핵심 과제로 생각하고 관련 프로그램에 이러한 요소를 필히 포함시킬 것을 제안하고 있으며, 실제 아동청소년의 교육복지현장의 관련 프로그램에 사회성 발달 측면을 강화해오고 있다(권정윤 외, 2010). 그런데 문제는 이 사회성이 내적 요인보다는 외적 요인, 자연발생적 생성보다는 인지노력의 산물에 의해 형성된다는 것이다(Orwin, 1983). 사회적으로 유능한 아동청소년은 그렇지 못한 아동청소년보다 더 행복하게 느끼고 타인과도 긍정적인 관계 하에 활발한 상호작용을 하며, 학업성취도도 높은 것으로 나타났다. 반면 사회적으로 유능하지 않은 아동청소년은 분노와 좌절, 외로움을 자주 느끼고, 또래를 포함한 타인과 긍정적인 관계형성을 잘 못하며 낮은 자아존중감과 낮은 학업성취도를 보이고 있는 것으로 나타났다(Beelmann et al, 1994, Bemdt and Kere, 1995). 아동청소년기에 긍정적인 사회성을 구축하지 못하면 발달과정에서 다양한 문제뿐 아니라 이후 과정에서 문제행동 발현, 성인기 사회적 부적응, 관계혼란, 심리적 위축 등 여러 어려움이 나타날 수 있다고 밝히고 있다(Parker and Asker, 1987, Beelman et al, 1994). 이러한 맥락에서 아동청소년에게 보다 나은 사회성 발달을 위한 체계적 노력이 필요하고, 특히 위기 아동청소년(at risk children)에 대한 보다 많은 관심과 노력은 동등한 발달권 보장(right for development) 차원에서 이 사회의 당연한 의무로 숙지할 필요가 있다고 보인다. 아동청소년을 대상으로, 국가 차원의 사회성 증진 교육 및 복지 과정에 다양한 접근 방법을 통한 프로그램이 진행되고 있다. 미술치료 프로그램은 미술이라는 순수미술활동에 체계적 치료접근을 접목하여 다양한 미술매체를 이용한 표현활동을 통해 아동청소년의 심리적, 정서적, 교육적, 사회적 영역 등 전반적인 발달을 자극·보완함으로써 사회성 발달을 증진하는데 상당한 효과가 있는 것으로 보여진다(김서안, 2013). 그렇다면 아동청소년을 대상으로 하는 사회복지 실천현장에서 사회성 증진을 위한 미술치료 프로그램을 어떻게 실천현장에서 근거기반실천(EBP: Evidence Based Practice)의 토대를 이루고. 학문적 체계화를 위한 기틀을 마련할 수 있을까? 본 연구는 이에 대한 질문에 대한 답으로 미술치료에 대한 관점과 논리의 발전적 정립차원에서 그간의 논쟁의 진위를 실증적으로 정리하고, 증거에 기초한 발전적 논의를 이끌어가는데 도움이 될 수 있는 미술치료 프로그램의 사회성 증진을 위한 사회복지 실천가들이 시행할 수 있는 프로그램의 기초 자료를 제공하고자 메타분석을 수행하였다. 구체적으로 본 연구는 다음과 같은 연구 문제에 대한 답을 얻고자 하였다. 첫째, 아동청소년 대상 미술치료 프로그램의 사회성 증진 효과는 과연 있는가? 즉 메타분석을 통해 확인한 미술치료 프로그램의 사회성 증진 효과크기는 과연 유의미하고, 또한 그 수준은 어떠한가? 둘째, 아동청소년 대상 미술치료 프로그램의 구성 요소별(회기, 주당횟수 등), 대상특성별(대상유형, 연령 등) 사회성 증진 효과크기는 어떠한가? 즉 사회성 증진 효과에 있어 프로그램 구성특성과 대상특성에 따라 차이가 있는가? 셋째, 아동청소년 대상 미술치료 프로그램이 사회성 증진 효과에 영향을 미치는 요인(연속변수로써의 집단크기 및 프로그램 시행 시간 등)은 무엇인가? 본 연구의 분석자료는 1994년부터 2013년동안 아동청소년을 대상으로 미술치료 프로그램의 사회성 효과를 실증분석한 선행연구로, 국내의 석·박사학위논문, 학술지 논문 및 학술 자료집의 논문들이 모두 포함된다. 이와 같이 수집된 310편의 논문 중 다음과 같은 선정 기준에 따라 30편의 논문을 선별하였다. 즉 첫째, 연구주제가 ‘미술치료 사회성’, ‘미술치료 효과’ 인 논문, 둘째, 연구대상이 아동청소년인 논문, 셋째, 연구설계가 사전-사후 집단간 설계인 논문, 즉 실험집단과 통제집단을 설정하여 사전-사후를 비교한 실험설계논문, 넷째, 사례수 및 통계적수치(사후검사의 평균, 표준편차 등)가 정확히 제시되어 있는 논문이다. 선정된 30편의 논문을 이후 최종적 검토 과정에서 연구방법에 있어서 통계적으로 수량화한 연구논문이지만 메타분석 시 공동단위(unit)로 변환이 어렵거나 논문의 질적 수준이 대상 삽입에 부적절하다고 최종 판단되는 논문들 11편은 제외하여 최종적으로는 총19편의 논문을 분석에 활용하였으며, 총 66개의 효과크기를 산출하였다. 효과크기는 CMA(Comprehensive Meta Analysis) 2.2.064 프로그램을, 집단 간 차이검정과 사후검증(t-test 및 ANOVA 검정으로 하고 사후 다중비교는 Scheffe 검증을 사용함.), U3(%) 산출은 MS Excel프로그램을 각각 사용하였다.. 사회성 유형은 근면성, 사교성, 자주성, 준법성, 협동성, 그리고 사회성 전체 등의 6개 요
국문초록 아동청소년에게 사회성(sociality)은 올곧은 성인(한 개인의 인격적 성장의 총체)이 되는데 그리고 그러한 과정에서 다양한 사회체계와 의미 있는 관계를 형성하는데 필수적 요소이자 중요한 발달 과업이 되는 것이다. 그래서 많은 전문가들은 아동청소년기의 사회성 발달을 교육복지의 핵심 과제로 생각하고 관련 프로그램에 이러한 요소를 필히 포함시킬 것을 제안하고 있으며, 실제 아동청소년의 교육복지현장의 관련 프로그램에 사회성 발달 측면을 강화해오고 있다(권정윤 외, 2010). 그런데 문제는 이 사회성이 내적 요인보다는 외적 요인, 자연발생적 생성보다는 인지노력의 산물에 의해 형성된다는 것이다(Orwin, 1983). 사회적으로 유능한 아동청소년은 그렇지 못한 아동청소년보다 더 행복하게 느끼고 타인과도 긍정적인 관계 하에 활발한 상호작용을 하며, 학업성취도도 높은 것으로 나타났다. 반면 사회적으로 유능하지 않은 아동청소년은 분노와 좌절, 외로움을 자주 느끼고, 또래를 포함한 타인과 긍정적인 관계형성을 잘 못하며 낮은 자아존중감과 낮은 학업성취도를 보이고 있는 것으로 나타났다(Beelmann et al, 1994, Bemdt and Kere, 1995). 아동청소년기에 긍정적인 사회성을 구축하지 못하면 발달과정에서 다양한 문제뿐 아니라 이후 과정에서 문제행동 발현, 성인기 사회적 부적응, 관계혼란, 심리적 위축 등 여러 어려움이 나타날 수 있다고 밝히고 있다(Parker and Asker, 1987, Beelman et al, 1994). 이러한 맥락에서 아동청소년에게 보다 나은 사회성 발달을 위한 체계적 노력이 필요하고, 특히 위기 아동청소년(at risk children)에 대한 보다 많은 관심과 노력은 동등한 발달권 보장(right for development) 차원에서 이 사회의 당연한 의무로 숙지할 필요가 있다고 보인다. 아동청소년을 대상으로, 국가 차원의 사회성 증진 교육 및 복지 과정에 다양한 접근 방법을 통한 프로그램이 진행되고 있다. 미술치료 프로그램은 미술이라는 순수미술활동에 체계적 치료접근을 접목하여 다양한 미술매체를 이용한 표현활동을 통해 아동청소년의 심리적, 정서적, 교육적, 사회적 영역 등 전반적인 발달을 자극·보완함으로써 사회성 발달을 증진하는데 상당한 효과가 있는 것으로 보여진다(김서안, 2013). 그렇다면 아동청소년을 대상으로 하는 사회복지 실천현장에서 사회성 증진을 위한 미술치료 프로그램을 어떻게 실천현장에서 근거기반실천(EBP: Evidence Based Practice)의 토대를 이루고. 학문적 체계화를 위한 기틀을 마련할 수 있을까? 본 연구는 이에 대한 질문에 대한 답으로 미술치료에 대한 관점과 논리의 발전적 정립차원에서 그간의 논쟁의 진위를 실증적으로 정리하고, 증거에 기초한 발전적 논의를 이끌어가는데 도움이 될 수 있는 미술치료 프로그램의 사회성 증진을 위한 사회복지 실천가들이 시행할 수 있는 프로그램의 기초 자료를 제공하고자 메타분석을 수행하였다. 구체적으로 본 연구는 다음과 같은 연구 문제에 대한 답을 얻고자 하였다. 첫째, 아동청소년 대상 미술치료 프로그램의 사회성 증진 효과는 과연 있는가? 즉 메타분석을 통해 확인한 미술치료 프로그램의 사회성 증진 효과크기는 과연 유의미하고, 또한 그 수준은 어떠한가? 둘째, 아동청소년 대상 미술치료 프로그램의 구성 요소별(회기, 주당횟수 등), 대상특성별(대상유형, 연령 등) 사회성 증진 효과크기는 어떠한가? 즉 사회성 증진 효과에 있어 프로그램 구성특성과 대상특성에 따라 차이가 있는가? 셋째, 아동청소년 대상 미술치료 프로그램이 사회성 증진 효과에 영향을 미치는 요인(연속변수로써의 집단크기 및 프로그램 시행 시간 등)은 무엇인가? 본 연구의 분석자료는 1994년부터 2013년동안 아동청소년을 대상으로 미술치료 프로그램의 사회성 효과를 실증분석한 선행연구로, 국내의 석·박사학위논문, 학술지 논문 및 학술 자료집의 논문들이 모두 포함된다. 이와 같이 수집된 310편의 논문 중 다음과 같은 선정 기준에 따라 30편의 논문을 선별하였다. 즉 첫째, 연구주제가 ‘미술치료 사회성’, ‘미술치료 효과’ 인 논문, 둘째, 연구대상이 아동청소년인 논문, 셋째, 연구설계가 사전-사후 집단간 설계인 논문, 즉 실험집단과 통제집단을 설정하여 사전-사후를 비교한 실험설계논문, 넷째, 사례수 및 통계적수치(사후검사의 평균, 표준편차 등)가 정확히 제시되어 있는 논문이다. 선정된 30편의 논문을 이후 최종적 검토 과정에서 연구방법에 있어서 통계적으로 수량화한 연구논문이지만 메타분석 시 공동단위(unit)로 변환이 어렵거나 논문의 질적 수준이 대상 삽입에 부적절하다고 최종 판단되는 논문들 11편은 제외하여 최종적으로는 총19편의 논문을 분석에 활용하였으며, 총 66개의 효과크기를 산출하였다. 효과크기는 CMA(Comprehensive Meta Analysis) 2.2.064 프로그램을, 집단 간 차이검정과 사후검증(t-test 및 ANOVA 검정으로 하고 사후 다중비교는 Scheffe 검증을 사용함.), U3(%) 산출은 MS Excel프로그램을 각각 사용하였다.. 사회성 유형은 근면성, 사교성, 자주성, 준법성, 협동성, 그리고 사회성 전체 등의 6개 요
ABSTRACT Meta-Analysis on the Effect of Increasing Sociality of Art Therapy Programs for Children and Adolescents Jo Yeong-Mi Department of Social Welfare Graduate School Catholic Kwan Dong University Supervised by Professor Lee Dong Yeong Sociality of children and adolescents is a necessary factor ...
ABSTRACT Meta-Analysis on the Effect of Increasing Sociality of Art Therapy Programs for Children and Adolescents Jo Yeong-Mi Department of Social Welfare Graduate School Catholic Kwan Dong University Supervised by Professor Lee Dong Yeong Sociality of children and adolescents is a necessary factor and an important development task to become an upright person (embodiment of personal development of an individual), formed meaningful relationship with various social structure in these process. So many experts think that the social development of children and adolescents is the core task in educational welfare, suggesting these factors should be included related program and actually have strengthened the social development aspects in the related program of educational welfare field of children & adolescents(Gwon Jeongyun et al, 2010). But the matter of this sociality is formed by products of the efforts to recognize rather than the external factors, natural occurrence and internal factors (Orwin, 1983). It turned out that children and adolescents capable socially feel happier, interacting with others actively under positive relationship and their academic achievement was higher than capable children and adolescents. On the other hand, children and adolescents incapable socially felt anger, frustrated, lonely often not forming positive relationship well with others including peers and they showed their low self-esteem and low academic achievement(Beelman et al, 1994, Bemdt and Kere, 1995). If they don’t build up positive sociality in the childhood and adolescence, it is said that they can go through not only various problems in the developmental process but some difficulties such as manifestation of problematic behaviors, social maladjustment in adulthood, confusion of relation, psychological shrink(Parker and Asker, 1987, Beelman et al, 1994). In this context, systematic efforts are needed for the better social development to children and adolescents, Especially more interests and efforts for at risk children are needed to be well-informed as our bounden duty in this society in terms of equal right for development programs. Welfare process and education for enhancing sociality for children and adolescents through various access are being processed by our government Art therapy program has an significantly effect on increasing social development by stimulation and supplementary all-round development: for children and adolescents’psychological, emotional, educational, social area etc, grafted systematic treatment access on pure fine art activity through activities of expression using various of art media(kim seoan, 2013). If so how can Art therapy program for increasing sociality form the form the basis of EBP in social welfare fulfilled fiield for children and adolescents and pave the way for academic systematization. This study as the answer of the questions above organized the truth of the debate empirically in an aspect of developmental setting up of a point of view and the logic of art therapy. To be more specific this study intended to get the answer the research problems as follows. The first, can the effect of increasing sociality for children and adolescents is effective? that is, can the magnitude of the effect of increasing sociality of Art therapy program confirmed through Meta Analysis? And how is the level of it? The second, how is the magnitude of increasing sociality by components (a session, the frequency of a week, etc) of art therapy program for children and adolescents and the features of targets (the type of targets, age etc)? that is, does it make a difference by its feature of organization and feature of object in the effect of increasing sociality. The third, what are the factors of Art therapy program (how big the group is and the time carried out of the program as consecutive variables) make differences in the effect of increasing sociality for children and adolescents. This study’s analysis materials: studies preceded, empirical analyzed the effect of sociality of art therapy program for children and adolescents from 1994 to 2013 include national doctor’s theses and master’s theses, theses in an academic journal and theses in an academic material collections. The 30 theses were selected by some criteria as follows in the collected 310 theses. The first: the theme of thesis should be sociality by art therapy and effect by art therapy. The second: the target of thesis should be children and adolescents. The third: the design of thesis should be for pre-group and post-group, that is, setting up the experimental group and control group, designing for comparing pre-experiment with post-experiment. The fourth: the number of examples and the statistical figure(the average of post-inspection, the standard deviation etc.)should be exactly suggested. Although the 30 selected theses are research papers quantified statistically in the method of research in the final review process later, the 11 theses that are not difficult to change to unit in Meta Analysis and are regarded that its quality level of the theses is inappropriate to targets in the final decisions were excluded, the final 19 theses were used to analyze, the size of the effect of 66 in total were produced. The size of the effect was measured by CMA(Comprehensive Meta Analysis) 2.2.064, The testing a difference between groups and post-verification were measured by t-test and ANOVA verification, Pro-multiple comparison was measured by Scheffe verification, Calculation U3(%) was measured by MS Excel program. The types of sociality were produced by the six criteria: diligence, sociability, independence, compliance and sociality. In related to the characteristics of the program, the size of group was classified by three groups: 4~8 persons, 9~12 persons, more 13 persons etc, the types of targets by the stud
ABSTRACT Meta-Analysis on the Effect of Increasing Sociality of Art Therapy Programs for Children and Adolescents Jo Yeong-Mi Department of Social Welfare Graduate School Catholic Kwan Dong University Supervised by Professor Lee Dong Yeong Sociality of children and adolescents is a necessary factor and an important development task to become an upright person (embodiment of personal development of an individual), formed meaningful relationship with various social structure in these process. So many experts think that the social development of children and adolescents is the core task in educational welfare, suggesting these factors should be included related program and actually have strengthened the social development aspects in the related program of educational welfare field of children & adolescents(Gwon Jeongyun et al, 2010). But the matter of this sociality is formed by products of the efforts to recognize rather than the external factors, natural occurrence and internal factors (Orwin, 1983). It turned out that children and adolescents capable socially feel happier, interacting with others actively under positive relationship and their academic achievement was higher than capable children and adolescents. On the other hand, children and adolescents incapable socially felt anger, frustrated, lonely often not forming positive relationship well with others including peers and they showed their low self-esteem and low academic achievement(Beelman et al, 1994, Bemdt and Kere, 1995). If they don’t build up positive sociality in the childhood and adolescence, it is said that they can go through not only various problems in the developmental process but some difficulties such as manifestation of problematic behaviors, social maladjustment in adulthood, confusion of relation, psychological shrink(Parker and Asker, 1987, Beelman et al, 1994). In this context, systematic efforts are needed for the better social development to children and adolescents, Especially more interests and efforts for at risk children are needed to be well-informed as our bounden duty in this society in terms of equal right for development programs. Welfare process and education for enhancing sociality for children and adolescents through various access are being processed by our government Art therapy program has an significantly effect on increasing social development by stimulation and supplementary all-round development: for children and adolescents’psychological, emotional, educational, social area etc, grafted systematic treatment access on pure fine art activity through activities of expression using various of art media(kim seoan, 2013). If so how can Art therapy program for increasing sociality form the form the basis of EBP in social welfare fulfilled fiield for children and adolescents and pave the way for academic systematization. This study as the answer of the questions above organized the truth of the debate empirically in an aspect of developmental setting up of a point of view and the logic of art therapy. To be more specific this study intended to get the answer the research problems as follows. The first, can the effect of increasing sociality for children and adolescents is effective? that is, can the magnitude of the effect of increasing sociality of Art therapy program confirmed through Meta Analysis? And how is the level of it? The second, how is the magnitude of increasing sociality by components (a session, the frequency of a week, etc) of art therapy program for children and adolescents and the features of targets (the type of targets, age etc)? that is, does it make a difference by its feature of organization and feature of object in the effect of increasing sociality. The third, what are the factors of Art therapy program (how big the group is and the time carried out of the program as consecutive variables) make differences in the effect of increasing sociality for children and adolescents. This study’s analysis materials: studies preceded, empirical analyzed the effect of sociality of art therapy program for children and adolescents from 1994 to 2013 include national doctor’s theses and master’s theses, theses in an academic journal and theses in an academic material collections. The 30 theses were selected by some criteria as follows in the collected 310 theses. The first: the theme of thesis should be sociality by art therapy and effect by art therapy. The second: the target of thesis should be children and adolescents. The third: the design of thesis should be for pre-group and post-group, that is, setting up the experimental group and control group, designing for comparing pre-experiment with post-experiment. The fourth: the number of examples and the statistical figure(the average of post-inspection, the standard deviation etc.)should be exactly suggested. Although the 30 selected theses are research papers quantified statistically in the method of research in the final review process later, the 11 theses that are not difficult to change to unit in Meta Analysis and are regarded that its quality level of the theses is inappropriate to targets in the final decisions were excluded, the final 19 theses were used to analyze, the size of the effect of 66 in total were produced. The size of the effect was measured by CMA(Comprehensive Meta Analysis) 2.2.064, The testing a difference between groups and post-verification were measured by t-test and ANOVA verification, Pro-multiple comparison was measured by Scheffe verification, Calculation U3(%) was measured by MS Excel program. The types of sociality were produced by the six criteria: diligence, sociability, independence, compliance and sociality. In related to the characteristics of the program, the size of group was classified by three groups: 4~8 persons, 9~12 persons, more 13 persons etc, the types of targets by the stud
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.