본 연구는 대학생의 평가염려 완벽주의 및 사후반추사고와 발표불안의 관계에서 사고통제방략의 조절된 매개효과를 밝히고자 하였다. 특히 사고통제방략의 조절효과를 검증하여, 사후반추사고가 발표불안에 영향을 미칠 때 적응적인 사고통제방략을 사용하는 것이 발표불안의 수준을 낮출 수 있는지를 확인하고자 하였다. 이를 위해 국내 4년제 대학교에 재학 중인 남녀 대학생 389명을 대상으로 설문을 진행하였으며, 설문에는 한국판 발표불안 척도(...
본 연구는 대학생의 평가염려 완벽주의 및 사후반추사고와 발표불안의 관계에서 사고통제방략의 조절된 매개효과를 밝히고자 하였다. 특히 사고통제방략의 조절효과를 검증하여, 사후반추사고가 발표불안에 영향을 미칠 때 적응적인 사고통제방략을 사용하는 것이 발표불안의 수준을 낮출 수 있는지를 확인하고자 하였다. 이를 위해 국내 4년제 대학교에 재학 중인 남녀 대학생 389명을 대상으로 설문을 진행하였으며, 설문에는 한국판 발표불안 척도(SAS), 평가염려 완벽주의 척도(Evaluative concerns perfectionism), 사후반추사고 척도(PERS), 사고 통제 질문지 척도(TCQ)가 사용되었다. 통계분석에는 SPSS 22.0와 Hayes(2013)가 제안한 SPSS Macro를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 평가염려 완벽주의와 발표불안의 관계에서 사후반추사고는 부분매개효과를 나타냈다. 이는 평가염려 완벽주의가 발표불안에 미치는 직접적인 영향과 사후반추사고를 통한 간접적인 영향이 나타나는 것을 의미한다. 한편, 사후반추사고를 투입하였을 때 평가염려 완벽주의와 발표불안의 관계가 정반대의 부호를 나타내 사후반추사고의 억제효과가 시사되었다. 둘째, 사후반추사고가 발표불안에 영향을 미칠 때 사고통제방략의 조절효과가 나타났다. 특히 사후반추사고의 수준이 낮을수록 사고통제방략의 조절효과는 증가하였다. 셋째, 평가염려 완벽주의가 사후반추사고를 통해서 발표불안에 미치는 영향이 사고통제방략에 의해 조절되었다. 즉 평가염려 완벽주의가 사후반추사고를 통해 발표불안에 영향을 미칠 때 사후반추사고의 수준을 조절함으로써 발표불안의 수준을 낮출 있다는 것이 확인되었다. 본 연구는 대학생의 발표불안에 중요한 영향을 미치는 평가염려 완벽주의, 사후반추사고 등의 개인내적인 요인을 살펴봄으로써 이들 변인 간의 구조적 관계를 밝혔으며, 발표불안을 낮추기 위한 인지적 방략의 역할을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 나아가 연구결과를 통해 대학상담 장면에서 발표불안과 관련된 대학생 상담개입에 유용한 자료를 제공할 수 있을 것이다.
본 연구는 대학생의 평가염려 완벽주의 및 사후반추사고와 발표불안의 관계에서 사고통제방략의 조절된 매개효과를 밝히고자 하였다. 특히 사고통제방략의 조절효과를 검증하여, 사후반추사고가 발표불안에 영향을 미칠 때 적응적인 사고통제방략을 사용하는 것이 발표불안의 수준을 낮출 수 있는지를 확인하고자 하였다. 이를 위해 국내 4년제 대학교에 재학 중인 남녀 대학생 389명을 대상으로 설문을 진행하였으며, 설문에는 한국판 발표불안 척도(SAS), 평가염려 완벽주의 척도(Evaluative concerns perfectionism), 사후반추사고 척도(PERS), 사고 통제 질문지 척도(TCQ)가 사용되었다. 통계분석에는 SPSS 22.0와 Hayes(2013)가 제안한 SPSS Macro를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 평가염려 완벽주의와 발표불안의 관계에서 사후반추사고는 부분매개효과를 나타냈다. 이는 평가염려 완벽주의가 발표불안에 미치는 직접적인 영향과 사후반추사고를 통한 간접적인 영향이 나타나는 것을 의미한다. 한편, 사후반추사고를 투입하였을 때 평가염려 완벽주의와 발표불안의 관계가 정반대의 부호를 나타내 사후반추사고의 억제효과가 시사되었다. 둘째, 사후반추사고가 발표불안에 영향을 미칠 때 사고통제방략의 조절효과가 나타났다. 특히 사후반추사고의 수준이 낮을수록 사고통제방략의 조절효과는 증가하였다. 셋째, 평가염려 완벽주의가 사후반추사고를 통해서 발표불안에 미치는 영향이 사고통제방략에 의해 조절되었다. 즉 평가염려 완벽주의가 사후반추사고를 통해 발표불안에 영향을 미칠 때 사후반추사고의 수준을 조절함으로써 발표불안의 수준을 낮출 있다는 것이 확인되었다. 본 연구는 대학생의 발표불안에 중요한 영향을 미치는 평가염려 완벽주의, 사후반추사고 등의 개인내적인 요인을 살펴봄으로써 이들 변인 간의 구조적 관계를 밝혔으며, 발표불안을 낮추기 위한 인지적 방략의 역할을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 나아가 연구결과를 통해 대학상담 장면에서 발표불안과 관련된 대학생 상담개입에 유용한 자료를 제공할 수 있을 것이다.
This purpose of this study was to examine the moderated mediation effect of thought control strategy on the relations among evaluative concerns perfectionism, post-event rumination and speech anxiety. A total of 389 undergraduates were asked to complete the questionnaires and the data was analyzed u...
This purpose of this study was to examine the moderated mediation effect of thought control strategy on the relations among evaluative concerns perfectionism, post-event rumination and speech anxiety. A total of 389 undergraduates were asked to complete the questionnaires and the data was analyzed using SPSS 22.0 and its Macro. Because moderated mediation model is the integrative model containing both moderation and mediation effect, models were tested in mediation, moderation, and moderated mediation sequence. The results of this study as followed: First, a mediating model showed that an association between evaluative concerns perfectionism and speech anxiety was partially mediated by post-event rumination. And the link between evaluative concern perfectionism and speech anxiety were suppressed by post-event rumination. Second, hierarchical regression analysis showed that a thought control strategy moderated the effect of post-event rumination on speech anxiety. Further analyzing the moderation model, the moderated effect of thought control strategy was increased at low level of post-event rumination, compared to high level of post-event rumination. Third, a thought control strategy also moderated the mediating effect of evaluative concerns perfectionism on speech anxiety through post-event rumination. This study is meaningful that confirmed a psychological factors lead to speech anxiety such as evaluative concern perfectionism and post-event rumination, as well as cognitive strategies to reduce speech anxiety. Moreover, it is expected that this result will be a significant foundation on undergraduates with speech anxiety in counseling setting.
This purpose of this study was to examine the moderated mediation effect of thought control strategy on the relations among evaluative concerns perfectionism, post-event rumination and speech anxiety. A total of 389 undergraduates were asked to complete the questionnaires and the data was analyzed using SPSS 22.0 and its Macro. Because moderated mediation model is the integrative model containing both moderation and mediation effect, models were tested in mediation, moderation, and moderated mediation sequence. The results of this study as followed: First, a mediating model showed that an association between evaluative concerns perfectionism and speech anxiety was partially mediated by post-event rumination. And the link between evaluative concern perfectionism and speech anxiety were suppressed by post-event rumination. Second, hierarchical regression analysis showed that a thought control strategy moderated the effect of post-event rumination on speech anxiety. Further analyzing the moderation model, the moderated effect of thought control strategy was increased at low level of post-event rumination, compared to high level of post-event rumination. Third, a thought control strategy also moderated the mediating effect of evaluative concerns perfectionism on speech anxiety through post-event rumination. This study is meaningful that confirmed a psychological factors lead to speech anxiety such as evaluative concern perfectionism and post-event rumination, as well as cognitive strategies to reduce speech anxiety. Moreover, it is expected that this result will be a significant foundation on undergraduates with speech anxiety in counseling setting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.