논문 개요 본 연구의 목적은 교사가 교수하고자 하는 청크 표현들을 원어 코퍼스 The Corpus of Contemporary American English(이하 COCA)를 활용하여 교안으로 제시하였을 때 대학생의 말하기 능력에 미치는 영향을 분석하고, 학습한 청크 표현을 창의적인 역할놀이로 표현했을 때 말하기 능력의 향상정도와 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 중국 윈난성 쿤밍시에 소재한 윈난경제관리 대학교의 ...
논문 개요 본 연구의 목적은 교사가 교수하고자 하는 청크 표현들을 원어 코퍼스 The Corpus of Contemporary American English(이하 COCA)를 활용하여 교안으로 제시하였을 때 대학생의 말하기 능력에 미치는 영향을 분석하고, 학습한 청크 표현을 창의적인 역할놀이로 표현했을 때 말하기 능력의 향상정도와 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 중국 윈난성 쿤밍시에 소재한 윈난경제관리 대학교의 대학생 2개의 동질집단을 선정한 후, 사전 사후 말하기 능력 검사와 정의적인 영역의 사전 사후 조사를 실시하였다. 실험집단은 코퍼스 기반 의식고양활동의 단계에 따라 청크문장의 오류 인지- 올바른 청크에 대한 의식적인 자각-청크 쓰임에 대한 가설과 추론 과정을 거친 후 자기 주도적으로 대본을 작성하는 창의적인 역할놀이를 실행하였고, 통제집단은 교과서 위주의 전통적인 교수 후 주어진 대본을 암기하여 발표하는 역할놀이를 실시하였다. 6주 간의 실험수업 후, 두 집단 간에 사후 말하기 평가와 정의적 영역 검사를 실시하여 그 효과를 비교하고 분석하였다. 이러한 연구과정을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 코퍼스 기반 의식고양활동을 통한 청크 학습은 대학생의 영어 말하기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 실험집단은 의식고양활동을 통해 잘못된 표현들의 오류를 인지하고 코퍼스 예문들을 통해 청크의 다양한 쓰임을 학습하여 이를 말하기로 발화해낼 때 올바른 청크를 사용할 수 있었다. 둘째, 말하기 활동을 위하여 역할놀이를 실행한 것은 대학생의 말하기 능력에 긍정적인 효과를 보였다. 실험집단의 역할놀이 대본은 참여자가 앞서 배운 청크 표현들을 활용하여 직접 작성한 것이었기에 보다 자신감 있게 발화할 수 있었고 또한 스스로 작성하며 역할놀이의 상황을 더 잘 이해하고 한층 더 몰입된 말하기를 할 수 있었다. 셋째, 코퍼스 기반 의식고양활동과 역할놀이를 활용한 청크 학습은 정의적인 영역에도 긍정적인 영향을 끼쳤다. 집단 간 사후 정의적 영역 조사 결과 세부 항목인 흥미도, 자신감, 자기 주도성에서도 모두 유의미한 효과가 있었다. 오류표현들을 스스로 찾아 고쳐 써 보고 올바른 패턴을 찾아보며 학습한 것이 영어 학습에 대한 자기 주도성을 고무시켰으며 교재에 제시된 지문이 아니라 본인들 스스로 자유롭게 작성한 대본으로 역할놀이를 함으로써 흥미도가 증진된 것으로 보인다. 본 연구 결과를 바탕으로 코퍼스 기반 의식고양활동을 활용한 교안은 학습자로 하여금 청크를 깨닫고 그 표현들의 쓰임에 대해 의식적으로 인지하고 사용하는 것을 이끌 수 있는 것이라는데 교육적인 함의가 있다고 할 수 있다. 또한 이러한 청크 표현들을 활용하여 자기 주도적으로 대본을 작성하는 창의적 역할놀이 학습은 영어표현의 말하기 능력에 긍정적인 영향을 미치며, 언어에 대한 흥미도, 자신감, 자기주도성의 정의적인 영역에도 긍정적인 영향을 끼친다는 것을 알 수 있다. 이러한 코퍼스 기반의 의식고양활동을 활용한 교안과 창의적인 역할놀이를 학교 현장에 확대 적용하고 더욱 발전시키기 위해 다양한 후속 연구가 필요하다.
논문 개요 본 연구의 목적은 교사가 교수하고자 하는 청크 표현들을 원어 코퍼스 The Corpus of Contemporary American English(이하 COCA)를 활용하여 교안으로 제시하였을 때 대학생의 말하기 능력에 미치는 영향을 분석하고, 학습한 청크 표현을 창의적인 역할놀이로 표현했을 때 말하기 능력의 향상정도와 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 중국 윈난성 쿤밍시에 소재한 윈난경제관리 대학교의 대학생 2개의 동질집단을 선정한 후, 사전 사후 말하기 능력 검사와 정의적인 영역의 사전 사후 조사를 실시하였다. 실험집단은 코퍼스 기반 의식고양활동의 단계에 따라 청크문장의 오류 인지- 올바른 청크에 대한 의식적인 자각-청크 쓰임에 대한 가설과 추론 과정을 거친 후 자기 주도적으로 대본을 작성하는 창의적인 역할놀이를 실행하였고, 통제집단은 교과서 위주의 전통적인 교수 후 주어진 대본을 암기하여 발표하는 역할놀이를 실시하였다. 6주 간의 실험수업 후, 두 집단 간에 사후 말하기 평가와 정의적 영역 검사를 실시하여 그 효과를 비교하고 분석하였다. 이러한 연구과정을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 코퍼스 기반 의식고양활동을 통한 청크 학습은 대학생의 영어 말하기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 실험집단은 의식고양활동을 통해 잘못된 표현들의 오류를 인지하고 코퍼스 예문들을 통해 청크의 다양한 쓰임을 학습하여 이를 말하기로 발화해낼 때 올바른 청크를 사용할 수 있었다. 둘째, 말하기 활동을 위하여 역할놀이를 실행한 것은 대학생의 말하기 능력에 긍정적인 효과를 보였다. 실험집단의 역할놀이 대본은 참여자가 앞서 배운 청크 표현들을 활용하여 직접 작성한 것이었기에 보다 자신감 있게 발화할 수 있었고 또한 스스로 작성하며 역할놀이의 상황을 더 잘 이해하고 한층 더 몰입된 말하기를 할 수 있었다. 셋째, 코퍼스 기반 의식고양활동과 역할놀이를 활용한 청크 학습은 정의적인 영역에도 긍정적인 영향을 끼쳤다. 집단 간 사후 정의적 영역 조사 결과 세부 항목인 흥미도, 자신감, 자기 주도성에서도 모두 유의미한 효과가 있었다. 오류표현들을 스스로 찾아 고쳐 써 보고 올바른 패턴을 찾아보며 학습한 것이 영어 학습에 대한 자기 주도성을 고무시켰으며 교재에 제시된 지문이 아니라 본인들 스스로 자유롭게 작성한 대본으로 역할놀이를 함으로써 흥미도가 증진된 것으로 보인다. 본 연구 결과를 바탕으로 코퍼스 기반 의식고양활동을 활용한 교안은 학습자로 하여금 청크를 깨닫고 그 표현들의 쓰임에 대해 의식적으로 인지하고 사용하는 것을 이끌 수 있는 것이라는데 교육적인 함의가 있다고 할 수 있다. 또한 이러한 청크 표현들을 활용하여 자기 주도적으로 대본을 작성하는 창의적 역할놀이 학습은 영어표현의 말하기 능력에 긍정적인 영향을 미치며, 언어에 대한 흥미도, 자신감, 자기주도성의 정의적인 영역에도 긍정적인 영향을 끼친다는 것을 알 수 있다. 이러한 코퍼스 기반의 의식고양활동을 활용한 교안과 창의적인 역할놀이를 학교 현장에 확대 적용하고 더욱 발전시키기 위해 다양한 후속 연구가 필요하다.
ABSTRACT Effectiveness of Corpus-based Chunk Learning for English Proficiency of College Students: With Application of Consciousness Raising Activity and Role-play Park, Seung-hyun Depart of TESOL The Graduate School of TESOL Cyber Hankuk University of Foreign Studies The purpose of this research is...
ABSTRACT Effectiveness of Corpus-based Chunk Learning for English Proficiency of College Students: With Application of Consciousness Raising Activity and Role-play Park, Seung-hyun Depart of TESOL The Graduate School of TESOL Cyber Hankuk University of Foreign Studies The purpose of this research is to investigate the effect of chunk learning using a consciousness raising activity and a role-play on the student's English productive speaking ability and the affective domain when studying English. For this study, two groups of Chinese college students participated in the research as an experimental group and a control group. Consciousness raising activities were conducted with the experimental group, and these students were required to recognize and point out the errors in given sentences, and find the correct patterns through their own self-discovery work. Also the experimental group was asked to write a creative script based on chunks learned through the consciousness raising activities. In contrast, the control group followed traditional teaching according to the textbook and performed a typical role-play by repeating and memorizing dialogues from the textbook. The detailed findings of this research are as follows. First, there was a substantial improvement in the use of accurate sentences in the experimental group. This shows that the participants' knowledge gained through the consciousness raising activities helped increase their accuracy and recognition of correct chunks when speaking. Second, there was a significant difference in the rate of improvement of speaking proficiency between the experimental group and the control group. The participants' knowledge of the use of chunks through the role-play significantly progressed the experimental group's fluency, and it was also effective for keeping the chunks in a long-term memory. Third, there was a meaningful difference in learner's attitude toward learning English between the experimental group and the control group. In conclusion, these findings suggest that chunk learning using consciousness raising activities and role-play is effective for improving English productive proficiency and increasing the affective domain. It would be meaningful to conduct further research as an extended application of this study in the future.
ABSTRACT Effectiveness of Corpus-based Chunk Learning for English Proficiency of College Students: With Application of Consciousness Raising Activity and Role-play Park, Seung-hyun Depart of TESOL The Graduate School of TESOL Cyber Hankuk University of Foreign Studies The purpose of this research is to investigate the effect of chunk learning using a consciousness raising activity and a role-play on the student's English productive speaking ability and the affective domain when studying English. For this study, two groups of Chinese college students participated in the research as an experimental group and a control group. Consciousness raising activities were conducted with the experimental group, and these students were required to recognize and point out the errors in given sentences, and find the correct patterns through their own self-discovery work. Also the experimental group was asked to write a creative script based on chunks learned through the consciousness raising activities. In contrast, the control group followed traditional teaching according to the textbook and performed a typical role-play by repeating and memorizing dialogues from the textbook. The detailed findings of this research are as follows. First, there was a substantial improvement in the use of accurate sentences in the experimental group. This shows that the participants' knowledge gained through the consciousness raising activities helped increase their accuracy and recognition of correct chunks when speaking. Second, there was a significant difference in the rate of improvement of speaking proficiency between the experimental group and the control group. The participants' knowledge of the use of chunks through the role-play significantly progressed the experimental group's fluency, and it was also effective for keeping the chunks in a long-term memory. Third, there was a meaningful difference in learner's attitude toward learning English between the experimental group and the control group. In conclusion, these findings suggest that chunk learning using consciousness raising activities and role-play is effective for improving English productive proficiency and increasing the affective domain. It would be meaningful to conduct further research as an extended application of this study in the future.
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