본 논문은 한옥마을 조성 시, 전통마을을 분석하여 자연환경에 가장 잘 어울리는 한옥마을과 한옥의 터잡이를 하는데 있다. 이를 위해 자연환경 해석방법이자 계획론 이었던 풍수를 이용하여 진화해온 전통마을의‘위계 공간’을 분석하여, 이를 새로운 한옥마을 단지계획에 도움을 주고자 한다. 본 연구는 풍수와 성리학의 자연관(自然觀) 자연에 친화적 정서와 외경은 자연과 밀접한 관계로 이루어졌다고 보는 사관으로 경천사상과 자연숭배사상 등에서 그 근원을 찾을 수 있다. 자연의 순리에 적응하는 자연풍류사상과 연결 된다. 권영걸, 공간디자인 16강, 국제, 2001, p.125 이 투영된 전통마을의 위계공간을 체계적으로 분석하기 위해서 이념적 배경과 입향조의 입지선택과 종가의 위치선정, 주요가옥들의 조성에 따른 마을의 공간형성, 안대(案對)대상을 중요시 하는 주변 지형인식, 마을길과 마당을 조성하면서 입지특성을 극복하는 과정을 거주자의 시각으로 단계별로 분석하고 있으며 연구의 진행은 다음과 같다. 첫째, 전통마을의 주체는 어떠한 사상과 이념으로 마을을 조성하였는가를 분석하였다. 둘째, 자연지형을 인식하기 위해 전통마을의 입지특성을 형국론으로 분석했다. 셋째, 형세론의 간룡법을 적용 주요건축물의 지형인식을 분석했다. 넷째, 좌향론에 의해 종가집의 방위를 살펴보았다. 다섯째, 주요가옥들에 의한 마을 공간형성의 특징을 분석했다. 여섯째, 마을의 상대적 공간인식을 위해 마을의 길과 마당의 구조를 분석했다. 일곱째, 전통마을의 경관과 생태를 비보풍수의 개념으로 분석했다. 이러한 분석을 위해 대상지를 현재(2014) 중요 민속 문화제 마을로 지정된 하회마을, 성읍마을, ...
본 논문은 한옥마을 조성 시, 전통마을을 분석하여 자연환경에 가장 잘 어울리는 한옥마을과 한옥의 터잡이를 하는데 있다. 이를 위해 자연환경 해석방법이자 계획론 이었던 풍수를 이용하여 진화해온 전통마을의‘위계 공간’을 분석하여, 이를 새로운 한옥마을 단지계획에 도움을 주고자 한다. 본 연구는 풍수와 성리학의 자연관(自然觀) 자연에 친화적 정서와 외경은 자연과 밀접한 관계로 이루어졌다고 보는 사관으로 경천사상과 자연숭배사상 등에서 그 근원을 찾을 수 있다. 자연의 순리에 적응하는 자연풍류사상과 연결 된다. 권영걸, 공간디자인 16강, 국제, 2001, p.125 이 투영된 전통마을의 위계공간을 체계적으로 분석하기 위해서 이념적 배경과 입향조의 입지선택과 종가의 위치선정, 주요가옥들의 조성에 따른 마을의 공간형성, 안대(案對)대상을 중요시 하는 주변 지형인식, 마을길과 마당을 조성하면서 입지특성을 극복하는 과정을 거주자의 시각으로 단계별로 분석하고 있으며 연구의 진행은 다음과 같다. 첫째, 전통마을의 주체는 어떠한 사상과 이념으로 마을을 조성하였는가를 분석하였다. 둘째, 자연지형을 인식하기 위해 전통마을의 입지특성을 형국론으로 분석했다. 셋째, 형세론의 간룡법을 적용 주요건축물의 지형인식을 분석했다. 넷째, 좌향론에 의해 종가집의 방위를 살펴보았다. 다섯째, 주요가옥들에 의한 마을 공간형성의 특징을 분석했다. 여섯째, 마을의 상대적 공간인식을 위해 마을의 길과 마당의 구조를 분석했다. 일곱째, 전통마을의 경관과 생태를 비보풍수의 개념으로 분석했다. 이러한 분석을 위해 대상지를 현재(2014) 중요 민속 문화제 마을로 지정된 하회마을, 성읍마을, 양동마을, 외암마을, 왕곡마을, 한개마을로 한정하였다. 전통마을의 입지와 공간특성을 분석한 결과, 전통마을은 형국론에 의해서 전체적인 터잡이를 하였음을 알 수 있었으며, 마을은 진화하면서 위계공간의 축이 초기에는 형기론에 의한 안산(案山)를 중요시 했다면 후기에는 경작지 개념이 강화되면서 안대좌향(案對坐向)을 하는 경향이 나타나게 되었다. 이에 따라 길의 위계성도 큰길, 어귀길, 안길, 샛길, 골목길에서 어귀길과 안길의 구분이 없어지는 구조로 변하면서 마당이 역할도 상대적으로 변하였다. 오랜 세월 우리의 생활을 담아온 전통마을은 서로 연결되고 중첩되어 이루어진 다면체와 같다. 사회적 시대상황에 따라, 장소에 따라, 입지와 공간특성이 다양성을 보이고 있으나 전통마을이 조성 되는 과정에서 다음과 같은 공통점을 발견 할 수 있었다. 첫째, 풍수지리와 성리학의 자연관을 가진 동성 공동체 사회였다. 둘째, 전통마을은 형국론을 이용하여 자연지형에 어울리는 곳을 찾아 입지하였고, 형세론의 간룡법으로 먼저 종가와 사당을 결혈지점에 위치시켰다. 셋째, 주요가옥은 종가와 사당에 공적 위계성을 부여하고 따르면서 그 영역에 동참하고 있다. 넷째, 전통마을은 진화하면서 후대의 주요가옥은 거주자 중심의 안대(案對)좌향을 하게 되었고 그 축은 대부분 삼길육수봉(三吉六秀峯) 진경해위 삼길방 간병손신태정위 육수방위 귀룡(震庚亥爲 三吉方 艮丙巽辛兌丁爲 六秀方位 貴龍)으로 비록 상극하는 방위가 있더라도 해가 되지 않는다. (도선국사 원저, 정관도 해설, 도선국사 풍수문답, 지선당, 1994, p.87.과 조인철, 풍수향법의 논리체계와 의미에 관한연구, 성균관대 박사논문, 2006, p178) 이었다. 그러나 사당은 입향조와 같은 절대향을 하여 사상과 이념을 공유하며 위계성을 유지하고 있다. 다섯째, 마을의 안길은 기존의 영역과 새로운 영역을 연결하면서 위계에 따르고 있으며, 급한 경사가 형성되지 않게 자연지형의 훼손을 최소화하고 있다. 여섯째, 마을의 경관을 풍수에 의해 풀이하고 비보풍수를 하여 부족한 부분을 극복하고 있다, 북서풍이 부른 곳은 둔덕을 만들고 나무를 식재하며 지속적으로 보완해왔고 생태적인 담장과 물 순환체계를 이용한 인공수로와 이중 공간의 벽 구조를 만들었고, 지속가능한 그 지역의 소재를 이용하여 향토적 색채를 가지게 되었다. 이렇게 전통마을은 사상과 문화와 풍수를 담은 공간이다. 특정한 자연환경을 선택해 주거지를 조성하고 그 안에 인공 환경을 구축한 결과물이다, 급격한 사회변동으로 단절되었지만 이 결과를 참고하여 다시 전통을 이어가길 바라면서 한옥마을 조성 시 고려해야 할 여섯 가지 사항을 제안하고자 한다. 첫째, 한옥마을 조성 시 주체는 거주자중심의 시각으로 공동체를 만들고 따라야 한다. 그래서『새로운 위계 공간』을 스스로 만들고 확대 시킬 때 마을문화를 공유 할 수 있는 마을공간을 만들 수 있다. 둘째, 전통풍수의 새로운 인식 하에 형국론을 적용하여 한옥마을을 조성해야한다. 그러면 인간과 자연공간질서에 어울리는 중재환경을 만들 수 있다. 셋째, 터를 정한 후 좌향 시, 지세향에 의한 자아중심의 안대좌향(案對坐向)을 할 때, 삼길육수봉(三吉六秀峯)으로 정하면 가족공통의 이상향과 상징성을 가질 수 있으며, 이로 인하여
본 논문은 한옥마을 조성 시, 전통마을을 분석하여 자연환경에 가장 잘 어울리는 한옥마을과 한옥의 터잡이를 하는데 있다. 이를 위해 자연환경 해석방법이자 계획론 이었던 풍수를 이용하여 진화해온 전통마을의‘위계 공간’을 분석하여, 이를 새로운 한옥마을 단지계획에 도움을 주고자 한다. 본 연구는 풍수와 성리학의 자연관(自然觀) 자연에 친화적 정서와 외경은 자연과 밀접한 관계로 이루어졌다고 보는 사관으로 경천사상과 자연숭배사상 등에서 그 근원을 찾을 수 있다. 자연의 순리에 적응하는 자연풍류사상과 연결 된다. 권영걸, 공간디자인 16강, 국제, 2001, p.125 이 투영된 전통마을의 위계공간을 체계적으로 분석하기 위해서 이념적 배경과 입향조의 입지선택과 종가의 위치선정, 주요가옥들의 조성에 따른 마을의 공간형성, 안대(案對)대상을 중요시 하는 주변 지형인식, 마을길과 마당을 조성하면서 입지특성을 극복하는 과정을 거주자의 시각으로 단계별로 분석하고 있으며 연구의 진행은 다음과 같다. 첫째, 전통마을의 주체는 어떠한 사상과 이념으로 마을을 조성하였는가를 분석하였다. 둘째, 자연지형을 인식하기 위해 전통마을의 입지특성을 형국론으로 분석했다. 셋째, 형세론의 간룡법을 적용 주요건축물의 지형인식을 분석했다. 넷째, 좌향론에 의해 종가집의 방위를 살펴보았다. 다섯째, 주요가옥들에 의한 마을 공간형성의 특징을 분석했다. 여섯째, 마을의 상대적 공간인식을 위해 마을의 길과 마당의 구조를 분석했다. 일곱째, 전통마을의 경관과 생태를 비보풍수의 개념으로 분석했다. 이러한 분석을 위해 대상지를 현재(2014) 중요 민속 문화제 마을로 지정된 하회마을, 성읍마을, 양동마을, 외암마을, 왕곡마을, 한개마을로 한정하였다. 전통마을의 입지와 공간특성을 분석한 결과, 전통마을은 형국론에 의해서 전체적인 터잡이를 하였음을 알 수 있었으며, 마을은 진화하면서 위계공간의 축이 초기에는 형기론에 의한 안산(案山)를 중요시 했다면 후기에는 경작지 개념이 강화되면서 안대좌향(案對坐向)을 하는 경향이 나타나게 되었다. 이에 따라 길의 위계성도 큰길, 어귀길, 안길, 샛길, 골목길에서 어귀길과 안길의 구분이 없어지는 구조로 변하면서 마당이 역할도 상대적으로 변하였다. 오랜 세월 우리의 생활을 담아온 전통마을은 서로 연결되고 중첩되어 이루어진 다면체와 같다. 사회적 시대상황에 따라, 장소에 따라, 입지와 공간특성이 다양성을 보이고 있으나 전통마을이 조성 되는 과정에서 다음과 같은 공통점을 발견 할 수 있었다. 첫째, 풍수지리와 성리학의 자연관을 가진 동성 공동체 사회였다. 둘째, 전통마을은 형국론을 이용하여 자연지형에 어울리는 곳을 찾아 입지하였고, 형세론의 간룡법으로 먼저 종가와 사당을 결혈지점에 위치시켰다. 셋째, 주요가옥은 종가와 사당에 공적 위계성을 부여하고 따르면서 그 영역에 동참하고 있다. 넷째, 전통마을은 진화하면서 후대의 주요가옥은 거주자 중심의 안대(案對)좌향을 하게 되었고 그 축은 대부분 삼길육수봉(三吉六秀峯) 진경해위 삼길방 간병손신태정위 육수방위 귀룡(震庚亥爲 三吉方 艮丙巽辛兌丁爲 六秀方位 貴龍)으로 비록 상극하는 방위가 있더라도 해가 되지 않는다. (도선국사 원저, 정관도 해설, 도선국사 풍수문답, 지선당, 1994, p.87.과 조인철, 풍수향법의 논리체계와 의미에 관한연구, 성균관대 박사논문, 2006, p178) 이었다. 그러나 사당은 입향조와 같은 절대향을 하여 사상과 이념을 공유하며 위계성을 유지하고 있다. 다섯째, 마을의 안길은 기존의 영역과 새로운 영역을 연결하면서 위계에 따르고 있으며, 급한 경사가 형성되지 않게 자연지형의 훼손을 최소화하고 있다. 여섯째, 마을의 경관을 풍수에 의해 풀이하고 비보풍수를 하여 부족한 부분을 극복하고 있다, 북서풍이 부른 곳은 둔덕을 만들고 나무를 식재하며 지속적으로 보완해왔고 생태적인 담장과 물 순환체계를 이용한 인공수로와 이중 공간의 벽 구조를 만들었고, 지속가능한 그 지역의 소재를 이용하여 향토적 색채를 가지게 되었다. 이렇게 전통마을은 사상과 문화와 풍수를 담은 공간이다. 특정한 자연환경을 선택해 주거지를 조성하고 그 안에 인공 환경을 구축한 결과물이다, 급격한 사회변동으로 단절되었지만 이 결과를 참고하여 다시 전통을 이어가길 바라면서 한옥마을 조성 시 고려해야 할 여섯 가지 사항을 제안하고자 한다. 첫째, 한옥마을 조성 시 주체는 거주자중심의 시각으로 공동체를 만들고 따라야 한다. 그래서『새로운 위계 공간』을 스스로 만들고 확대 시킬 때 마을문화를 공유 할 수 있는 마을공간을 만들 수 있다. 둘째, 전통풍수의 새로운 인식 하에 형국론을 적용하여 한옥마을을 조성해야한다. 그러면 인간과 자연공간질서에 어울리는 중재환경을 만들 수 있다. 셋째, 터를 정한 후 좌향 시, 지세향에 의한 자아중심의 안대좌향(案對坐向)을 할 때, 삼길육수봉(三吉六秀峯)으로 정하면 가족공통의 이상향과 상징성을 가질 수 있으며, 이로 인하여
This study investigated traditional village at construction of Hanok village to give site of Hanok and its village in good harmony with natural environment. Foong Soo that interpreted natural environment to be planning theory was used to investigate 'hierarchical space' of the traditional village to...
This study investigated traditional village at construction of Hanok village to give site of Hanok and its village in good harmony with natural environment. Foong Soo that interpreted natural environment to be planning theory was used to investigate 'hierarchical space' of the traditional village to help plan new Hanok village complex. The study examined theoretical background, location of Iphyangjo and selection of place of head family, village area in accordance with construction of main houses, topographic cognition that thought much of Andae, and overcoming of location characteristics at construction of village roads and yards from point of view of residents. The study investigated: First, what thought and ideology does entity of traditional village follow to construct a village? Second, location characteristics of traditional village to cognize natural topography; Third, topographic cognition on main buildings by Kanryong method; Fourth, direction of head family house by Jwahang theory; Fifth, features of village area formation by main houses; Sixth, structure of village roads and yards to cognize relative area of the village; Seventh, traditional village landscape and ecosystem from point of view of Bibo Foong Soo. The subject was village of Hahoi, Seongeup, Yangdong, Wanggok and Hangae that were nominated to be important folklore material villages in 2014. The traditional villages had location and space: The villages had sites according to Hyeongguk theory. Axis of hierarchical space thought much of Ansan according to Hyeonggi theory at development of village to have concept of cultivation area later and to have Andaejwahyang. As a result, road hierarchy neglected classification, for instance, large road, mouth road, inner road, Saetgil to make change of role of yards. The traditional villages were connected each other to overlap for a long time and to look like Damyeonchae. The villages varied depending upon social situation, times, places, location and space to have common characteristics at construction: First, traditional villages were community society having same family name that had Foong Soo as well as view of Neo-Confucianism. Second, traditional villages were placed in good harmony with natural topography based on Hyeongguk theory to have head family house and shrine according to Kanryong of Hyeongse theory. Third, main houses such as family head house and shrine were given official hierarchy to join the area. Fourth, main houses of next generation had resident-oriented Andaejwahyang at progress to have axis of Samgilyuksubong . And, the shrine had Jeoldaehyang such as Iphyangyjo to share thought as well as ideology and to keep hierarchy. Fifth, the villages' inner roads connected existing areas with new areas to follow hierarchy and to lessen destruction of natural topography as much as possible without steep slopes. Sixth, interpreted the village's landscape according to Foong Soo to do Bibo Foong Soo and to overcome shortage jointly. Produced rising ground to the direction of northwester to plant trees and to supplement continuously, and to produce wall of both artificial waterway and dual space by using ecosystem wall and water circulation system, and to have local colors by using materials at that place. As such, traditional villages had thought, culture and Foong Soo, The villages selected specific natural environment to construct residential area and to build up artificial environment inside. Despite disconnection at rapid change in the society, tradition might be revived by referring to the result, and 'new hierarch space' should be made from subjective point of view of residents to decide upon location enough to read the nature, and to produce not only village with the nature but also environmental friendly residential area. An intervention environment could be made between men and the nature.
This study investigated traditional village at construction of Hanok village to give site of Hanok and its village in good harmony with natural environment. Foong Soo that interpreted natural environment to be planning theory was used to investigate 'hierarchical space' of the traditional village to help plan new Hanok village complex. The study examined theoretical background, location of Iphyangjo and selection of place of head family, village area in accordance with construction of main houses, topographic cognition that thought much of Andae, and overcoming of location characteristics at construction of village roads and yards from point of view of residents. The study investigated: First, what thought and ideology does entity of traditional village follow to construct a village? Second, location characteristics of traditional village to cognize natural topography; Third, topographic cognition on main buildings by Kanryong method; Fourth, direction of head family house by Jwahang theory; Fifth, features of village area formation by main houses; Sixth, structure of village roads and yards to cognize relative area of the village; Seventh, traditional village landscape and ecosystem from point of view of Bibo Foong Soo. The subject was village of Hahoi, Seongeup, Yangdong, Wanggok and Hangae that were nominated to be important folklore material villages in 2014. The traditional villages had location and space: The villages had sites according to Hyeongguk theory. Axis of hierarchical space thought much of Ansan according to Hyeonggi theory at development of village to have concept of cultivation area later and to have Andaejwahyang. As a result, road hierarchy neglected classification, for instance, large road, mouth road, inner road, Saetgil to make change of role of yards. The traditional villages were connected each other to overlap for a long time and to look like Damyeonchae. The villages varied depending upon social situation, times, places, location and space to have common characteristics at construction: First, traditional villages were community society having same family name that had Foong Soo as well as view of Neo-Confucianism. Second, traditional villages were placed in good harmony with natural topography based on Hyeongguk theory to have head family house and shrine according to Kanryong of Hyeongse theory. Third, main houses such as family head house and shrine were given official hierarchy to join the area. Fourth, main houses of next generation had resident-oriented Andaejwahyang at progress to have axis of Samgilyuksubong . And, the shrine had Jeoldaehyang such as Iphyangyjo to share thought as well as ideology and to keep hierarchy. Fifth, the villages' inner roads connected existing areas with new areas to follow hierarchy and to lessen destruction of natural topography as much as possible without steep slopes. Sixth, interpreted the village's landscape according to Foong Soo to do Bibo Foong Soo and to overcome shortage jointly. Produced rising ground to the direction of northwester to plant trees and to supplement continuously, and to produce wall of both artificial waterway and dual space by using ecosystem wall and water circulation system, and to have local colors by using materials at that place. As such, traditional villages had thought, culture and Foong Soo, The villages selected specific natural environment to construct residential area and to build up artificial environment inside. Despite disconnection at rapid change in the society, tradition might be revived by referring to the result, and 'new hierarch space' should be made from subjective point of view of residents to decide upon location enough to read the nature, and to produce not only village with the nature but also environmental friendly residential area. An intervention environment could be made between men and the nature.
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