본 연구의 목적은 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 조모의 양육역할 만족도 및 유아의 정서지능의 각각의 차이를 알아보고 조모의 양육역할만족도에 따른 유아 정서지능 6가지 요인의 차이를 분석하여, 손자녀 양육에 도움을 주는 조모의 양육만족도를 높이는 한편 유아의 정서지능도 함께 발달시킬 수 있는 실천적·정책적 지원방안을 모색하기 위해 진행되었다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 조모의 양육역할만족도에 차이가 있을 것인가? 연구문제 2. 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 유아의 정서지능에 차이가 있을 것인가? 연구문제 3. 조모의 양육역할만족도에 따른 유아의 정서지능은 어떠한 차이가 있을 것인가? 본 연구의 조사대상은 전라북도 군산, 서천, 전주, 익산에 위치한 어린이집과 유치원 10곳을 선정하여 만 3세 –만 5세의 유아 양육에 도움을 주는 조모를 대상으로 조모의 양육역할만족도와 유아의 정서지능을 알아보았으며, 직접 방문하여 설문지를 배부하고 회수하였다. 연구 도구는 조모의 양육역할만족도를 측정하기 위해 한국입양홍보회에서 사용한 도구를 조모의 특성에 맞게 수정·보완하여 사용하였고, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 김경회(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서지능 평정척도’를 조모가 어렵지 않게 이해하고 유아의 정서지능을 측정할 수 있도록 수정·보완하여 사용하였다. 유아의 조모에게 배부한 총 200부 중 140부를 회수하여 78%의 회수율을 보였으며, 회수된 설문지를 검토한 결과 문항에서 답변을 하지 않았거나 불성실한 자료 32부를 제외하고 총 108부의 설문지가 최종적인 ...
본 연구의 목적은 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 조모의 양육역할 만족도 및 유아의 정서지능의 각각의 차이를 알아보고 조모의 양육역할만족도에 따른 유아 정서지능 6가지 요인의 차이를 분석하여, 손자녀 양육에 도움을 주는 조모의 양육만족도를 높이는 한편 유아의 정서지능도 함께 발달시킬 수 있는 실천적·정책적 지원방안을 모색하기 위해 진행되었다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 조모의 양육역할만족도에 차이가 있을 것인가? 연구문제 2. 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 유아의 정서지능에 차이가 있을 것인가? 연구문제 3. 조모의 양육역할만족도에 따른 유아의 정서지능은 어떠한 차이가 있을 것인가? 본 연구의 조사대상은 전라북도 군산, 서천, 전주, 익산에 위치한 어린이집과 유치원 10곳을 선정하여 만 3세 –만 5세의 유아 양육에 도움을 주는 조모를 대상으로 조모의 양육역할만족도와 유아의 정서지능을 알아보았으며, 직접 방문하여 설문지를 배부하고 회수하였다. 연구 도구는 조모의 양육역할만족도를 측정하기 위해 한국입양홍보회에서 사용한 도구를 조모의 특성에 맞게 수정·보완하여 사용하였고, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 김경회(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서지능 평정척도’를 조모가 어렵지 않게 이해하고 유아의 정서지능을 측정할 수 있도록 수정·보완하여 사용하였다. 유아의 조모에게 배부한 총 200부 중 140부를 회수하여 78%의 회수율을 보였으며, 회수된 설문지를 검토한 결과 문항에서 답변을 하지 않았거나 불성실한 자료 32부를 제외하고 총 108부의 설문지가 최종적인 분석 대상이 되었다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석방법으로는 연구대상자의 일반적 배경을 분석하기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 측정도의 신뢰도 검사를 위하여 Cronbach’s α계수를 산출하 였다. 연구문제를 분석하기 위해 독립표본 T검정(T-test)과 일원배치 분산 분석, 사후검증으로 Duncan검증을 사용하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과를 요약하면, 조모의 양육역할만족도와 통계적으로 유의한 차이가 나타나는 일반적 특성은 조모의 경제적 위치였으며, 조모의 연령, 손자녀와의 관계, 교육수준, 손녀와의 접촉정도, 손자녀의 성별, 연령, 출생순위, 양육기간은 양육역할만족도와 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 유아의 정서지능과 통계적으로 유의한 차이가 나타나는 일반적 특성은 조모의 연령, 교육수준, 경제적 위치, 손자녀의 성별, 연령, 양육기간이였으며, 손자녀와의 관계, 손자녀와의 접촉정도, 손자녀의 출생순위는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 조모의 양육역할만족도에 따른 정서지능의 차이를 분석해본 결과, 조모의 양육역할만족도는 유아의 정서지능 6가지 요인, 자기 정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 자기 정서의 인식 및 표현, 감정의 조절 및 충동억제, 조모와의 관계, 타인과의 관계, 모두 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 즉, 조모가 손자녀를 양육하면서 느끼는 역할만족도가 높을수록 유아의 정서지능 또한 높은 것으로 분석되었다. 따라서 본 연구의 결과를 통해 부모를 대신하여 손자녀를 양육하는 조모의 양육역할만족도는 유아의 정서지능에 영향을 미침을 알 수 있다. 이러한 연구 결과를 통해 본 연구는 정서지능에 직접적인 영향을 미치는 조모의 양육역할만족도를 향상시킬 수 있는 방법을 모색하고 나아가 유아기 정서지능을 높일 수 있는 프로그램 개발을 위한 기초 자료가 될 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 조모의 양육역할 만족도 및 유아의 정서지능의 각각의 차이를 알아보고 조모의 양육역할만족도에 따른 유아 정서지능 6가지 요인의 차이를 분석하여, 손자녀 양육에 도움을 주는 조모의 양육만족도를 높이는 한편 유아의 정서지능도 함께 발달시킬 수 있는 실천적·정책적 지원방안을 모색하기 위해 진행되었다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 조모의 양육역할만족도에 차이가 있을 것인가? 연구문제 2. 조모와 손자녀의 일반적 특성에 따라 유아의 정서지능에 차이가 있을 것인가? 연구문제 3. 조모의 양육역할만족도에 따른 유아의 정서지능은 어떠한 차이가 있을 것인가? 본 연구의 조사대상은 전라북도 군산, 서천, 전주, 익산에 위치한 어린이집과 유치원 10곳을 선정하여 만 3세 –만 5세의 유아 양육에 도움을 주는 조모를 대상으로 조모의 양육역할만족도와 유아의 정서지능을 알아보았으며, 직접 방문하여 설문지를 배부하고 회수하였다. 연구 도구는 조모의 양육역할만족도를 측정하기 위해 한국입양홍보회에서 사용한 도구를 조모의 특성에 맞게 수정·보완하여 사용하였고, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 김경회(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서지능 평정척도’를 조모가 어렵지 않게 이해하고 유아의 정서지능을 측정할 수 있도록 수정·보완하여 사용하였다. 유아의 조모에게 배부한 총 200부 중 140부를 회수하여 78%의 회수율을 보였으며, 회수된 설문지를 검토한 결과 문항에서 답변을 하지 않았거나 불성실한 자료 32부를 제외하고 총 108부의 설문지가 최종적인 분석 대상이 되었다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석방법으로는 연구대상자의 일반적 배경을 분석하기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 측정도의 신뢰도 검사를 위하여 Cronbach’s α계수를 산출하 였다. 연구문제를 분석하기 위해 독립표본 T검정(T-test)과 일원배치 분산 분석, 사후검증으로 Duncan검증을 사용하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과를 요약하면, 조모의 양육역할만족도와 통계적으로 유의한 차이가 나타나는 일반적 특성은 조모의 경제적 위치였으며, 조모의 연령, 손자녀와의 관계, 교육수준, 손녀와의 접촉정도, 손자녀의 성별, 연령, 출생순위, 양육기간은 양육역할만족도와 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 유아의 정서지능과 통계적으로 유의한 차이가 나타나는 일반적 특성은 조모의 연령, 교육수준, 경제적 위치, 손자녀의 성별, 연령, 양육기간이였으며, 손자녀와의 관계, 손자녀와의 접촉정도, 손자녀의 출생순위는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 조모의 양육역할만족도에 따른 정서지능의 차이를 분석해본 결과, 조모의 양육역할만족도는 유아의 정서지능 6가지 요인, 자기 정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 자기 정서의 인식 및 표현, 감정의 조절 및 충동억제, 조모와의 관계, 타인과의 관계, 모두 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 즉, 조모가 손자녀를 양육하면서 느끼는 역할만족도가 높을수록 유아의 정서지능 또한 높은 것으로 분석되었다. 따라서 본 연구의 결과를 통해 부모를 대신하여 손자녀를 양육하는 조모의 양육역할만족도는 유아의 정서지능에 영향을 미침을 알 수 있다. 이러한 연구 결과를 통해 본 연구는 정서지능에 직접적인 영향을 미치는 조모의 양육역할만족도를 향상시킬 수 있는 방법을 모색하고 나아가 유아기 정서지능을 높일 수 있는 프로그램 개발을 위한 기초 자료가 될 것으로 기대한다.
The purpose of the study is to seek practical, political support to increase grandmother's parenting role satisfaction which is beneficial for parenting grandchildren as well as raising infant's Emotional Intelligent(EQ), by researching the difference of satisfaction rate of grandmother and also of ...
The purpose of the study is to seek practical, political support to increase grandmother's parenting role satisfaction which is beneficial for parenting grandchildren as well as raising infant's Emotional Intelligent(EQ), by researching the difference of satisfaction rate of grandmother and also of infant's EQ according to general character of grandmother and grandchildren, and by analyzing infant's 6 EQ factors according to grandmother's satisfaction rate of parenting role. To achieve the goal, following study issues were set. Issue 1. General character of grandmother and grandchildren makes differences in satisfaction rate of parenting role? Issue 2. General character of grandmother and grandchildren makes differences in infant's EQ? Issue 3. What kind of difference can appear according to satisfaction rate of grandmother's parenting role? The subjects were grandmothers who were taking the parenting role for 3-5 year old infants, in 10 day care centers and kindergartens in Gunsan, Seochon, Chenju, Iksan in Jeonrabukdo, selected for study, and the method was direct visit for distribution of questionnaire and subsequent collection for research in satisfaction rate of parenting role and infant's EQ. Research tool was modified and complemented tool used by Mission to Promote Adoption in Korea to measure satisfaction rate of grandmother's parenting role, and 'Children EQ rating scale for teacher' developed by Kim Kyoung-hoe(1998) to measure infant's EQ, also modified and complemented for easy understanding and application by grandmothers.Collect rate was 78% by collecting 140 sheets of 200 sheets distributed to grandmothers, and after reviewing them, 108 sheets of them were subject of analysis after ruling out 32 sheets which were wrongly filled or not filled. The collected data in this study was analyzed with SPSS 18.0. To analyze study issues, T-test for independent sample and one-way analysis of variance, and Duncan test as posteriori test were used. To analyze general background of subjects, Frequency Analysis was used as a analysis tool, and Cronback's α-coefficient was calculated for measurement reliability test. As a summery of the study, general factor which makes statistically significant difference in satisfaction rate of grandmother's parenting role was socioeconomic position, and other factors, age, relationship, education, contact rate of grandmother, and sex, age, order of birth, parenting period of children didn't have statistical significance in difference of satisfaction rate. General factors which made significant different were grandmother's age, education, socioeconomical position, and children's sex, age, parenting period, other factors didn't make statistically significant difference in relationship, contact rate, birth rate of children. Finally, the satisfaction rate of grandmother's parenting role showed statistically significant difference in all 6 factors of infant's EQ, i.e. use of own emotion, recognition of other's emotion and care of it, recognition of own emotion and its expression, emotion and impulse control, relationship with grandmother, relationship with others. The analysis indicates that higher the satisfaction rate, higher EQ of infant. Thus, by the result, the influence on EQ of infant, of satisfaction rate of grandmother's parenting role was found. Hopefully this study would be used as a basic data for further program development to seek the way of improving satisfaction rate of grandmother's parenting role, as well as EQ of infant.
The purpose of the study is to seek practical, political support to increase grandmother's parenting role satisfaction which is beneficial for parenting grandchildren as well as raising infant's Emotional Intelligent(EQ), by researching the difference of satisfaction rate of grandmother and also of infant's EQ according to general character of grandmother and grandchildren, and by analyzing infant's 6 EQ factors according to grandmother's satisfaction rate of parenting role. To achieve the goal, following study issues were set. Issue 1. General character of grandmother and grandchildren makes differences in satisfaction rate of parenting role? Issue 2. General character of grandmother and grandchildren makes differences in infant's EQ? Issue 3. What kind of difference can appear according to satisfaction rate of grandmother's parenting role? The subjects were grandmothers who were taking the parenting role for 3-5 year old infants, in 10 day care centers and kindergartens in Gunsan, Seochon, Chenju, Iksan in Jeonrabukdo, selected for study, and the method was direct visit for distribution of questionnaire and subsequent collection for research in satisfaction rate of parenting role and infant's EQ. Research tool was modified and complemented tool used by Mission to Promote Adoption in Korea to measure satisfaction rate of grandmother's parenting role, and 'Children EQ rating scale for teacher' developed by Kim Kyoung-hoe(1998) to measure infant's EQ, also modified and complemented for easy understanding and application by grandmothers.Collect rate was 78% by collecting 140 sheets of 200 sheets distributed to grandmothers, and after reviewing them, 108 sheets of them were subject of analysis after ruling out 32 sheets which were wrongly filled or not filled. The collected data in this study was analyzed with SPSS 18.0. To analyze study issues, T-test for independent sample and one-way analysis of variance, and Duncan test as posteriori test were used. To analyze general background of subjects, Frequency Analysis was used as a analysis tool, and Cronback's α-coefficient was calculated for measurement reliability test. As a summery of the study, general factor which makes statistically significant difference in satisfaction rate of grandmother's parenting role was socioeconomic position, and other factors, age, relationship, education, contact rate of grandmother, and sex, age, order of birth, parenting period of children didn't have statistical significance in difference of satisfaction rate. General factors which made significant different were grandmother's age, education, socioeconomical position, and children's sex, age, parenting period, other factors didn't make statistically significant difference in relationship, contact rate, birth rate of children. Finally, the satisfaction rate of grandmother's parenting role showed statistically significant difference in all 6 factors of infant's EQ, i.e. use of own emotion, recognition of other's emotion and care of it, recognition of own emotion and its expression, emotion and impulse control, relationship with grandmother, relationship with others. The analysis indicates that higher the satisfaction rate, higher EQ of infant. Thus, by the result, the influence on EQ of infant, of satisfaction rate of grandmother's parenting role was found. Hopefully this study would be used as a basic data for further program development to seek the way of improving satisfaction rate of grandmother's parenting role, as well as EQ of infant.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.