지역사회
개신교가 한국에 전래된 이래로 한국 교회는 참으로 위대한 시기를 보냈다. 그러나 지금은 위기상황이다. 그나마 1990년대는 수적으로 예년만큼 성장하지는 않았지만 저성장이라도 했기 때문에 다행이라 생각한다. 그러나 2000년대에 들어서면서부터는 상황이 달라졌다. 교회내적으로 다양한 문제들이 발생했을 뿐 아니라, 교회외적으로도 교회를 공격하는 외풍이 점점 거세지기 시작했기 때문에 다른 차원의 위기가 도래한 것이다. 무엇보다 이러한 상황의 결과로 지역사회가 지역교회를 배척하는 분위기가 고조되었다는 점이다. 즉 지역사회에 속해 있는 지역교회가 지역으로부터 환영받지 못하고 오히려 외면 받게 되었다는 것이다. 이것이 본 논문을 통해 필자가 지적하는 가장 심각한 문제의식이다. 그러기에 문제해결 역시 이와 같은 맥락에서 가능하리라 본다. 즉 외면당하는 지역교회가 지역사회로부터 인정받게 되면 현재의 문제가 자연히 해결될 것이다.
지역교회는 지역사회에 속해 있다. 이것은 지역에 속해 있는 다양한 기관들처럼 지역교회 역시 지역사회를 구성하는 구성원이라는 사실이다. 이것은 또한 지역교회는 지역에 거주하는 이들과 지역에 속해 있는 기관들과 이웃관계에 있다는 것이다. 이것이 현실이다. 이 현실을 한국 교회는 지금까지 깨닫는데 둔했을 뿐 아니라 도외시했다. 이 현실이 말해 주는 것은 지역에서 발생하는 다양한 현안들에 대해 지역교회가 모른 채 해서는 안 되고 민감하게 반응할 줄 알아야 한다는 것이다. 지역에 좋지 않은 일이 발생했는데, 교회 울타리 안에서 발생한 일이 아니니 나는 모르겠다는 식의 태도를 취해서는 안 된다는 것이다. 지역민들이 그것을 원하지 않는다. 지금까지 지역교회가 그렇게 했기 때문에 또한 자신의 배를 불리는데 급급했기 때문에, 지역민들이 지역교회를 향하여 등을 돌린 것이다. 여기에 문제가 있다. 이제 지역교회는 자신이 속한 곳에서 어떻게 존재할 것인지를 고민해야 한다. 또한 어떻게 이웃하고 있는 이들과 더불어 살아야 하는지를 고민해야 한다.
이러한 맥락에서 가장 고민을 많이 하고 연구가 많이 된 이론이 선교적 교회론이다. 본 논문에서 필자는 이 이론을 근거로 현재 지역교회가 안고 있는 다양한 문제들을 극복할 대안들을 제시해 보았다. 지역교회가 하나님께서 부르시고 세우신 선교적 본질을 소유한 교회로 존재할 뿐 아니라 역할을 잘 감당하기 위해서는 무엇보다 선교적 교회로 교회가 회복되는 게 중요하다. 그리고 목회자와 평신도가 함께 하는 하나님 백성의 선교가 있어야 한다. 또한 지역사회를 도외시하지 않고 소통하는 지역교회가 되어야 하겠다. 이를 발판으로 교회는 지역사회로부터 실추된 신뢰를 회복해야 한다. 이러한 신뢰의 회복을 위해서는 교회의 내적인 거룩성이 동시에 회복이 되어야 한다. 왜냐하면 교회는 성장이라는 명목으로 세상으로부터 무분별하게 세속적인 요소들을 받아들였기 때문이다. 이러한 세속적인 것들을 털어내고 교회의 교회다운 속성을 빚어내는 거룩성을 회복하는데 열정을 쏟아야 할 것이다.
개신교가 한국에 전래된 이래로 한국 교회는 참으로 위대한 시기를 보냈다. 그러나 지금은 위기상황이다. 그나마 1990년대는 수적으로 예년만큼 성장하지는 않았지만 저성장이라도 했기 때문에 다행이라 생각한다. 그러나 2000년대에 들어서면서부터는 상황이 달라졌다. 교회내적으로 다양한 문제들이 발생했을 뿐 아니라, 교회외적으로도 교회를 공격하는 외풍이 점점 거세지기 시작했기 때문에 다른 차원의 위기가 도래한 것이다. 무엇보다 이러한 상황의 결과로 지역사회가 지역교회를 배척하는 분위기가 고조되었다는 점이다. 즉 지역사회에 속해 있는 지역교회가 지역으로부터 환영받지 못하고 오히려 외면 받게 되었다는 것이다. 이것이 본 논문을 통해 필자가 지적하는 가장 심각한 문제의식이다. 그러기에 문제해결 역시 이와 같은 맥락에서 가능하리라 본다. 즉 외면당하는 지역교회가 지역사회로부터 인정받게 되면 현재의 문제가 자연히 해결될 것이다.
지역교회는 지역사회에 속해 있다. 이것은 지역에 속해 있는 다양한 기관들처럼 지역교회 역시 지역사회를 구성하는 구성원이라는 사실이다. 이것은 또한 지역교회는 지역에 거주하는 이들과 지역에 속해 있는 기관들과 이웃관계에 있다는 것이다. 이것이 현실이다. 이 현실을 한국 교회는 지금까지 깨닫는데 둔했을 뿐 아니라 도외시했다. 이 현실이 말해 주는 것은 지역에서 발생하는 다양한 현안들에 대해 지역교회가 모른 채 해서는 안 되고 민감하게 반응할 줄 알아야 한다는 것이다. 지역에 좋지 않은 일이 발생했는데, 교회 울타리 안에서 발생한 일이 아니니 나는 모르겠다는 식의 태도를 취해서는 안 된다는 것이다. 지역민들이 그것을 원하지 않는다. 지금까지 지역교회가 그렇게 했기 때문에 또한 자신의 배를 불리는데 급급했기 때문에, 지역민들이 지역교회를 향하여 등을 돌린 것이다. 여기에 문제가 있다. 이제 지역교회는 자신이 속한 곳에서 어떻게 존재할 것인지를 고민해야 한다. 또한 어떻게 이웃하고 있는 이들과 더불어 살아야 하는지를 고민해야 한다.
이러한 맥락에서 가장 고민을 많이 하고 연구가 많이 된 이론이 선교적 교회론이다. 본 논문에서 필자는 이 이론을 근거로 현재 지역교회가 안고 있는 다양한 문제들을 극복할 대안들을 제시해 보았다. 지역교회가 하나님께서 부르시고 세우신 선교적 본질을 소유한 교회로 존재할 뿐 아니라 역할을 잘 감당하기 위해서는 무엇보다 선교적 교회로 교회가 회복되는 게 중요하다. 그리고 목회자와 평신도가 함께 하는 하나님 백성의 선교가 있어야 한다. 또한 지역사회를 도외시하지 않고 소통하는 지역교회가 되어야 하겠다. 이를 발판으로 교회는 지역사회로부터 실추된 신뢰를 회복해야 한다. 이러한 신뢰의 회복을 위해서는 교회의 내적인 거룩성이 동시에 회복이 되어야 한다. 왜냐하면 교회는 성장이라는 명목으로 세상으로부터 무분별하게 세속적인 요소들을 받아들였기 때문이다. 이러한 세속적인 것들을 털어내고 교회의 교회다운 속성을 빚어내는 거룩성을 회복하는데 열정을 쏟아야 할 것이다.
Since Christianity’s first introduction into Korea, the Korean Church had witnessed to her remarkable years. However, this is a time of crisis. In the 1990s the growth in number of Korean Christians began to stagnate. In the 2000s the situation has been made even worse. Not only various problems wit...
Since Christianity’s first introduction into Korea, the Korean Church had witnessed to her remarkable years. However, this is a time of crisis. In the 1990s the growth in number of Korean Christians began to stagnate. In the 2000s the situation has been made even worse. Not only various problems within the Church, but also the increasing attacks on the Church from the outside have brought her a different level of crisis. As a consequent, local congregations are increasingly rejected by their local communities. This is the most serious problem this thesis focuses upon. The solution to it should be found in the same context. Once local congregations regain approval from their local communities, all things will be set right.
A local congregation belongs to a local community. This means that just like other local institutions the congregation is also a member of the local community and that the congregation neighbors with local citizens and other local institutions. The Korean Church has thus far been indifferent to and even ignorant of this reality, which implies that the congregation should not neglect, but respond sensitively to the many current issues in the local community. In other words, it is not desirable for the congregation to ignore a certain local issue for the reason that it is not an issue within the congregation. This is not what local citizens do not expect. To our regret, however, it is exactly what many congregations have done with exclusive focus on their own interests. This explains why local congregations are rejected by local citizens. This is the heart of our current problem. Now it is time for us to rethink how a congregation should exist within its local community and how it should live together with its neighbors.
Serious consideration of these issues has developed into missional ecclesiology. Based upon missional ecclesiology this thesis explores possible solutions to various problems of contemporary local congregations. In order for a congregation to exist as a missional community called and built by God and to carry out its vocation successfully, it is essential for the congregation to restore the vision of the missional church. It should pursue the mission of God’s people consisting of both pastors and lay persons. It should be a local community communicating with its local community. With these efforts it should recover the lost trust from its local community. The recovery of trust from its local community presupposes the recovery of holiness within the congregation. For a number of secularist elements are found within congregations which indiscretely adopted them for the sake of church growth. Every effort should be made to throw away secularist elements and restore the holiness of the true church.
Since Christianity’s first introduction into Korea, the Korean Church had witnessed to her remarkable years. However, this is a time of crisis. In the 1990s the growth in number of Korean Christians began to stagnate. In the 2000s the situation has been made even worse. Not only various problems within the Church, but also the increasing attacks on the Church from the outside have brought her a different level of crisis. As a consequent, local congregations are increasingly rejected by their local communities. This is the most serious problem this thesis focuses upon. The solution to it should be found in the same context. Once local congregations regain approval from their local communities, all things will be set right.
A local congregation belongs to a local community. This means that just like other local institutions the congregation is also a member of the local community and that the congregation neighbors with local citizens and other local institutions. The Korean Church has thus far been indifferent to and even ignorant of this reality, which implies that the congregation should not neglect, but respond sensitively to the many current issues in the local community. In other words, it is not desirable for the congregation to ignore a certain local issue for the reason that it is not an issue within the congregation. This is not what local citizens do not expect. To our regret, however, it is exactly what many congregations have done with exclusive focus on their own interests. This explains why local congregations are rejected by local citizens. This is the heart of our current problem. Now it is time for us to rethink how a congregation should exist within its local community and how it should live together with its neighbors.
Serious consideration of these issues has developed into missional ecclesiology. Based upon missional ecclesiology this thesis explores possible solutions to various problems of contemporary local congregations. In order for a congregation to exist as a missional community called and built by God and to carry out its vocation successfully, it is essential for the congregation to restore the vision of the missional church. It should pursue the mission of God’s people consisting of both pastors and lay persons. It should be a local community communicating with its local community. With these efforts it should recover the lost trust from its local community. The recovery of trust from its local community presupposes the recovery of holiness within the congregation. For a number of secularist elements are found within congregations which indiscretely adopted them for the sake of church growth. Every effort should be made to throw away secularist elements and restore the holiness of the true church.
주제어
#지역교회 지역사회 사회적 신뢰 하나님의 선교 선교적 교회 복음전도 사회봉사
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