전기동력원을 포함하는 자동차의 주행모드조건 변화에 따른 연비 및 배출가스 특성에 관한 연구 A Study on the Fuel Efficiency and Emission Characteristics of xEVs according to Driving Cycle Conditions원문보기
기존의 내연기관 자동차는 엔진으로만 차량을 구동하는 반면에 전기에너지를 주동력원 또는 추가적인 동력원으로 포함하는 전기자동차(EV), 하이브리드 전기자동차(HEV) 및 플러그인 하이브리드자동차(...
기존의 내연기관 자동차는 엔진으로만 차량을 구동하는 반면에 전기에너지를 주동력원 또는 추가적인 동력원으로 포함하는 전기자동차(EV), 하이브리드 전기자동차(HEV) 및 플러그인 하이브리드자동차(PHEV)의 경우 전기모터가 갖는 특성으로 인하여 운전패턴이나 주행조건에 따라 에너지 소비특성 및 에너지 소비효율, 온실가스 배출량 특성 등이 다소 상이하게 나타난다. 따라서 본 연구에서는 전기동력원을 포함하는 자동차(이하 ‘xEV’라고 칭한다.)의 주행모드 조건에 따른 연비 특성을 크게 세 가지로 구분하여 비교분석하였다. 첫 번째로 하이브리드 전기자동차, 플러그인 하이브리드자동차와 같은 xEV의 차종별 특성에 따라 주행모드 조건 변화에 따른 연비 및 유해 배출가스 영향도를 분석하였다. 두 번째로 전기자동차 및 플러그인 하이브리드자동차의 전기구간에서 주행모드조건 변화에 따른 차량의 총 주행거리 및 에너지소비효율에 미치는 특성을 비교함으로써 향후 xEV의 상용화를 위한 검토를 수행하였다. 마지막으로 타입별(mild, power type) 하이브리드 전기자동차의 초기 SOC 변화가 연비 및 배출가스에 미치는 영향을 알아보기 위하여 모드를 주행하는 동안 SOC의 변화를 비교분석하였다.
기존의 내연기관 자동차는 엔진으로만 차량을 구동하는 반면에 전기에너지를 주동력원 또는 추가적인 동력원으로 포함하는 전기자동차(EV), 하이브리드 전기자동차(HEV) 및 플러그인 하이브리드자동차(PHEV)의 경우 전기모터가 갖는 특성으로 인하여 운전패턴이나 주행조건에 따라 에너지 소비특성 및 에너지 소비효율, 온실가스 배출량 특성 등이 다소 상이하게 나타난다. 따라서 본 연구에서는 전기동력원을 포함하는 자동차(이하 ‘xEV’라고 칭한다.)의 주행모드 조건에 따른 연비 특성을 크게 세 가지로 구분하여 비교분석하였다. 첫 번째로 하이브리드 전기자동차, 플러그인 하이브리드자동차와 같은 xEV의 차종별 특성에 따라 주행모드 조건 변화에 따른 연비 및 유해 배출가스 영향도를 분석하였다. 두 번째로 전기자동차 및 플러그인 하이브리드자동차의 전기구간에서 주행모드조건 변화에 따른 차량의 총 주행거리 및 에너지소비효율에 미치는 특성을 비교함으로써 향후 xEV의 상용화를 위한 검토를 수행하였다. 마지막으로 타입별(mild, power type) 하이브리드 전기자동차의 초기 SOC 변화가 연비 및 배출가스에 미치는 영향을 알아보기 위하여 모드를 주행하는 동안 SOC의 변화를 비교분석하였다.
Greenhouse gas abatement policies are one of the most important social issues with strengthening policies of emission regulation. With such a background, Green car market such as EV(Electric Vehicle), HEV(Hybrid Electric Vehicle), PHEV(Plug-in Hybrid Vehicle) and the like (‘xEV’) is rapidly growing....
Greenhouse gas abatement policies are one of the most important social issues with strengthening policies of emission regulation. With such a background, Green car market such as EV(Electric Vehicle), HEV(Hybrid Electric Vehicle), PHEV(Plug-in Hybrid Vehicle) and the like (‘xEV’) is rapidly growing. Conventional I.C. engine automotive is driven only by the engine. but energy consumption characteristics of xEV using electric energy source(such as motor) as the main or additional power source are shown different result due to the characteristics of the electric motor according to the driving pattern and driving conditions. The purpose of this study is the analysis of fuel efficiency and emission characteristics of xEV according to driving cycle conditions. The analysis was shown by dividing into three parts. First, It was analysed fuel efficiency and emission effect of HEV and PHEV according to change of driving cycle conditions. Second, It was analysed the all electric range of the electric vehicles and charge depleting mode of plug-in hybrid vehicle according to the change of driving mode conditions. Finally, It was analysed SOC change of HEV during mode test of vehicle in order to confirm the influence according to initial SOC change of HEV.
Greenhouse gas abatement policies are one of the most important social issues with strengthening policies of emission regulation. With such a background, Green car market such as EV(Electric Vehicle), HEV(Hybrid Electric Vehicle), PHEV(Plug-in Hybrid Vehicle) and the like (‘xEV’) is rapidly growing. Conventional I.C. engine automotive is driven only by the engine. but energy consumption characteristics of xEV using electric energy source(such as motor) as the main or additional power source are shown different result due to the characteristics of the electric motor according to the driving pattern and driving conditions. The purpose of this study is the analysis of fuel efficiency and emission characteristics of xEV according to driving cycle conditions. The analysis was shown by dividing into three parts. First, It was analysed fuel efficiency and emission effect of HEV and PHEV according to change of driving cycle conditions. Second, It was analysed the all electric range of the electric vehicles and charge depleting mode of plug-in hybrid vehicle according to the change of driving mode conditions. Finally, It was analysed SOC change of HEV during mode test of vehicle in order to confirm the influence according to initial SOC change of HEV.
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