한류문화콘텐츠를 통한 국가브랜드자산 및 국가이미지가 한국관광 행동의도에 미치는 영향연구 A study on the effects of national brand asset and national image through the Hallyu cultural contents on the behavioral intention of Korea tourism원문보기
본 연구는 한국을 방문한 외래 관광객들을 대상으로 한류문화콘텐츠가 한국의 국가브랜드와 국가이미지에 어떠한 영향을 미치며, 또한 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족 및 사후 행동의도 등에 어떠한 영향을 미치는지를 실증분석을 통하여 규명하고자 하였으며, 구체적인 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 한류문화콘텐츠를 영상문화 · 가요문화 · 음식문화로 구분하여 각 변수들의 개념을 정리하고, 국가브랜드자산, 국가이미지, 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족, 행동의도에 관하여 문헌적 연구를 통한 이론적 틀을 제시하였다. 둘째, 한류문화콘텐츠가 한국 국가브랜드자산, 국가이미지에 미치는 영향 및 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족에 미치는 영향과 이러한 각 변수들이 재방문의도와 ...
본 연구는 한국을 방문한 외래 관광객들을 대상으로 한류문화콘텐츠가 한국의 국가브랜드와 국가이미지에 어떠한 영향을 미치며, 또한 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족 및 사후 행동의도 등에 어떠한 영향을 미치는지를 실증분석을 통하여 규명하고자 하였으며, 구체적인 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 한류문화콘텐츠를 영상문화 · 가요문화 · 음식문화로 구분하여 각 변수들의 개념을 정리하고, 국가브랜드자산, 국가이미지, 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족, 행동의도에 관하여 문헌적 연구를 통한 이론적 틀을 제시하였다. 둘째, 한류문화콘텐츠가 한국 국가브랜드자산, 국가이미지에 미치는 영향 및 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족에 미치는 영향과 이러한 각 변수들이 재방문의도와 추천의도에 미치는 영향관계를 분석하였다. 셋째, 실증분석을 통해 한국을 방문한 경험이 있는 외래 관광객들에게 평가되어진 한국 국가브랜드 및 국가이미지를 분석하고 향후 외래 관광객을 대상으로 한 한국관광의 홍보, 한국방문 유치증진 등 관광산업 분야에 한류문화콘텐츠를 적극적으로 활용하는 방안을 모색하여, 한류문화콘텐츠가 한국 관광산업에 지속적으로 기여할 수 있는 정책적 방안을 제시하였다. 이에 본 논문의 실증조사는 외래 관광객들의 주요 교통접점지역이라 할 수 있는 인천공항과 김포공항 및 서울 도심의 주요 관광지에서 외래 관광객을 대상으로 실시하였으며, 실증연구 자료를 기초로 한 설문지를 작성하여 자기기입식 방식으로 이루어졌다. 총 330부의 설문지를 배포하여 그 중 유효하지 못한 18부를 제외시키고 총 312부를 유효설문지로 사용하여 분석하였다. 실증분석을 위해 SPSSWIN 21.0 통계패키지를 이용하였으며, 분석방법은 표본의 일반적 특성을 분석하기 위해 빈도분석과 연구모형의 각 변수들 간의 유의성을 분석하기 위해 단순회귀분석과 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석을 통하여 나타난 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 한류문화콘텐츠가 국가브랜드 자산에 미치는 영향에서 영상문화콘텐츠 선호도가 높으면 브랜드 이미지가 높아지고, 가요문화콘텐츠 선호도가 높으면 국가브랜드 자산의 브랜드 이미지, 브랜드연상, 지각된 품질이 높아지며, 음식문화콘텐츠 선호도가 높으면, 브랜드연상과 지각된 품질이 높아지는 것을 알 수 있었다. 둘째, 한류문화콘텐츠가 국가이미지에 미치는 영향에서 영상문화콘텐츠 선호도가 높으면 정치·경제·사회적 이미지가 높아지며, 가요문화콘텐츠 선호도가 높으면 정치·사회적 이미지가 높아지고, 음식문화콘텐츠 선호도가 높으면 문화적 이미지가 높아지는 것을 알 수 있었다. 셋째, 국가브랜드 자산이 국가이미지에 미치는 영향에서 브랜드 이미지가 높아지면 정치적 이미지가 높아지고, 브랜드연상이 높아지면 경제·사회·문화적 이미지가 높아지며, 지각된 품질이 높아지면 경제·사회·문화적 이미지가 높아지는 것을 알 수 있었다. 넷째, 국가브랜드 자산이 지각된 관광서비스품질에 미치는 영향에서는 브랜드이미지와 지각된 품질이 높아지면 지각된 관광서비스품질이 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 다섯째, 국가이미지가 관광서비스만족에 미치는 영향에서는 국가이미지에 대한 모든 하위요인이 높으면 관광서비스만족도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 여섯째, 국가브랜드 자산이 관광서비스만족에 미치는 영향에서는 국가브랜드 자산의 모든 하위요인이 높으면 관광서비스만족도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 일곱째, 국가이미지가 지각된 관광서비스품질에 미치는 영향에서는 국가이미지의 모든 하위요인이 높으면 관광서비스품질이 높아지는 것을 알 수 있었다. 여덟째, 지각된 관광서비스품질이 높으면 관광서비스만족도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 아홉째, 지각된 관광서비스품질이 높으면 재방문의도와 추천의도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 열 번째, 관광서비스만족도가 높으면 재방문의도와 추천의도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 외국인 관광객의 행동의도와 그들이 판단하게 되는 지각된 관광서비스품질과 만족, 그리고 외국인 관광객이 인식하게 되는 대한민국의 브랜드 자산과 국가이미지라는 인과관계에서 이 모든 결과를 제고하는 가장 좋은 방안은 한류문화콘텐츠에 대한 투자와 지원이라고 할 수 있다. 그러므로 영상과 가요, 음식문화를 보다 체계적으로 콘텐츠화하여 산업화하고, 제품화하는 데에 있어서의 시설투자와 판로개척의 지원, 마케팅 지원, 홍보 지원 등이 국가적 차원에서 이루어질 필요성이 있다. 주제어: 한류문화콘텐츠, 국가브랜드자산, 국가이미지, 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족, 재방문의도, 추천의도
본 연구는 한국을 방문한 외래 관광객들을 대상으로 한류문화콘텐츠가 한국의 국가브랜드와 국가이미지에 어떠한 영향을 미치며, 또한 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족 및 사후 행동의도 등에 어떠한 영향을 미치는지를 실증분석을 통하여 규명하고자 하였으며, 구체적인 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 한류문화콘텐츠를 영상문화 · 가요문화 · 음식문화로 구분하여 각 변수들의 개념을 정리하고, 국가브랜드자산, 국가이미지, 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족, 행동의도에 관하여 문헌적 연구를 통한 이론적 틀을 제시하였다. 둘째, 한류문화콘텐츠가 한국 국가브랜드자산, 국가이미지에 미치는 영향 및 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족에 미치는 영향과 이러한 각 변수들이 재방문의도와 추천의도에 미치는 영향관계를 분석하였다. 셋째, 실증분석을 통해 한국을 방문한 경험이 있는 외래 관광객들에게 평가되어진 한국 국가브랜드 및 국가이미지를 분석하고 향후 외래 관광객을 대상으로 한 한국관광의 홍보, 한국방문 유치증진 등 관광산업 분야에 한류문화콘텐츠를 적극적으로 활용하는 방안을 모색하여, 한류문화콘텐츠가 한국 관광산업에 지속적으로 기여할 수 있는 정책적 방안을 제시하였다. 이에 본 논문의 실증조사는 외래 관광객들의 주요 교통접점지역이라 할 수 있는 인천공항과 김포공항 및 서울 도심의 주요 관광지에서 외래 관광객을 대상으로 실시하였으며, 실증연구 자료를 기초로 한 설문지를 작성하여 자기기입식 방식으로 이루어졌다. 총 330부의 설문지를 배포하여 그 중 유효하지 못한 18부를 제외시키고 총 312부를 유효설문지로 사용하여 분석하였다. 실증분석을 위해 SPSS WIN 21.0 통계패키지를 이용하였으며, 분석방법은 표본의 일반적 특성을 분석하기 위해 빈도분석과 연구모형의 각 변수들 간의 유의성을 분석하기 위해 단순회귀분석과 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석을 통하여 나타난 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 한류문화콘텐츠가 국가브랜드 자산에 미치는 영향에서 영상문화콘텐츠 선호도가 높으면 브랜드 이미지가 높아지고, 가요문화콘텐츠 선호도가 높으면 국가브랜드 자산의 브랜드 이미지, 브랜드연상, 지각된 품질이 높아지며, 음식문화콘텐츠 선호도가 높으면, 브랜드연상과 지각된 품질이 높아지는 것을 알 수 있었다. 둘째, 한류문화콘텐츠가 국가이미지에 미치는 영향에서 영상문화콘텐츠 선호도가 높으면 정치·경제·사회적 이미지가 높아지며, 가요문화콘텐츠 선호도가 높으면 정치·사회적 이미지가 높아지고, 음식문화콘텐츠 선호도가 높으면 문화적 이미지가 높아지는 것을 알 수 있었다. 셋째, 국가브랜드 자산이 국가이미지에 미치는 영향에서 브랜드 이미지가 높아지면 정치적 이미지가 높아지고, 브랜드연상이 높아지면 경제·사회·문화적 이미지가 높아지며, 지각된 품질이 높아지면 경제·사회·문화적 이미지가 높아지는 것을 알 수 있었다. 넷째, 국가브랜드 자산이 지각된 관광서비스품질에 미치는 영향에서는 브랜드이미지와 지각된 품질이 높아지면 지각된 관광서비스품질이 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 다섯째, 국가이미지가 관광서비스만족에 미치는 영향에서는 국가이미지에 대한 모든 하위요인이 높으면 관광서비스만족도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 여섯째, 국가브랜드 자산이 관광서비스만족에 미치는 영향에서는 국가브랜드 자산의 모든 하위요인이 높으면 관광서비스만족도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 일곱째, 국가이미지가 지각된 관광서비스품질에 미치는 영향에서는 국가이미지의 모든 하위요인이 높으면 관광서비스품질이 높아지는 것을 알 수 있었다. 여덟째, 지각된 관광서비스품질이 높으면 관광서비스만족도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 아홉째, 지각된 관광서비스품질이 높으면 재방문의도와 추천의도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 열 번째, 관광서비스만족도가 높으면 재방문의도와 추천의도가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 외국인 관광객의 행동의도와 그들이 판단하게 되는 지각된 관광서비스품질과 만족, 그리고 외국인 관광객이 인식하게 되는 대한민국의 브랜드 자산과 국가이미지라는 인과관계에서 이 모든 결과를 제고하는 가장 좋은 방안은 한류문화콘텐츠에 대한 투자와 지원이라고 할 수 있다. 그러므로 영상과 가요, 음식문화를 보다 체계적으로 콘텐츠화하여 산업화하고, 제품화하는 데에 있어서의 시설투자와 판로개척의 지원, 마케팅 지원, 홍보 지원 등이 국가적 차원에서 이루어질 필요성이 있다. 주제어: 한류문화콘텐츠, 국가브랜드자산, 국가이미지, 지각된 관광서비스품질, 관광서비스만족, 재방문의도, 추천의도
This research aims to prove how Hanryu cultural contents impacts to Korea national brand and national image for foreigners visited Korea and how it impacts recognized travel service quality, travel service satisfaction and after intention through analyse of actual proof and follow is detail purpose ...
This research aims to prove how Hanryu cultural contents impacts to Korea national brand and national image for foreigners visited Korea and how it impacts recognized travel service quality, travel service satisfaction and after intention through analyse of actual proof and follow is detail purpose of the research. First, concept of each variable was arranged by classifying Hanryu cultural contents to media culture, pop culture, food culture and provided theoretical framework for academic research regarding national brand asset, national image, recognized travel service quality, travel service satisfaction and behaviour intention. Second, how Hanryu cultural contents impacts on Korea national brand asset ,national image, recognized travel service quality, travel service satisfaction and relationship that these variable impacts on revisit intention and recommending intention has been analyzed. Third, Korea national brand and national image evaluated by foreign traveller who had visited Korea in the past has been analyzed through factual analyse, and provided political solution that Hanryu cultural content could constantly contribute to Korea travel industry by actively utilizing Hanryu cultural contents in promotion of Korea travel, promotion of visiting Korea for foreign traveller. Therefore, factual analyze of the research has been conducted to foreign traveller in main travel attraction in Seoul and Incheon/Gimpo airport and conducted survey based on the factual research data as self-filing survey form. Total of 330 surveys has been distributed and among that, 312 surveys, excluding 18 invalid surveys, has been used for analyze. For factual analyze, SPSS WIN 21.0 statistical package was used and as for analyze method, simple regression analyse and multiple regression analyse has been conducted to analyze significance between each variables of research model and to analyze general characteristics of sample. Follow is summary of research result of factual analyze. First, in impact of Hanryu cultural content has on national brand asset, the higher preference of media culture content, higher brand image is shown and the higher pop culture content preference gets, national brand asset's brand image, brand association, recognized quality gets higher and if preference on food cultural content is high, brand association and recognized quality gets higher. Second, in impact that Hanryu cultural contents has on national image, when media cultural content preference is high, political/economical/social image gets better and if pop culture content preference is high, cultural image gets higher. Third, in impact that national brand asset has on national image, if brand image gets higher, political image gets higher and when brand association gets higher, economical/social/cultural image gets higher and when recognized quality gets enhanced, economical/social/cultural image gets higher. Fourth, in impact that national brand asset has on recognized travel service quality, if brand image and recognized quality is enhanced, higher recognized travel service was observed. Fifth, in impact tat national image has on travel service satisfaction, if all lower factor regarding national image is high, higher travel service satisfaction was observed. Sixth, in impact that national brand asset has on travel service satisfaction, if all lower sections of national brand asset is high, higher travel service satisfaction was observed. Seventh, in impact that national image has on recognized travel service quality, if all lower sections of national image is high, higher travel service quality was observed. Eighth, If recognized travel service quality is high, higher travel service satisfaction was observed. Ninth, If recognized travel service quality is high, revisit intention and recommendation intention gets higher. Tenth, If travel service satisfaction is high, revisit intention and recommendation intention gets higher. Accordingly, in causality relationship in behaviour intention of foreign traveller and recognized travel service quality and satisfaction that they decide and Korea brand asset that foreign traveller recognizes and brand image, the best solution to consider all that is investment and support on Hanryu cultural contents. Therefore, media and pop, food culture shall be industrialized more systematically with contents and governmental level of support on facility investment in commercialization and support on opening business route, marketing support, promotion support shall be conducted. Key words: Hanryu cultural contents, national brand asset, national image, recognized travel service quality, travel service satisfaction, revisit intention, recommendation intention
This research aims to prove how Hanryu cultural contents impacts to Korea national brand and national image for foreigners visited Korea and how it impacts recognized travel service quality, travel service satisfaction and after intention through analyse of actual proof and follow is detail purpose of the research. First, concept of each variable was arranged by classifying Hanryu cultural contents to media culture, pop culture, food culture and provided theoretical framework for academic research regarding national brand asset, national image, recognized travel service quality, travel service satisfaction and behaviour intention. Second, how Hanryu cultural contents impacts on Korea national brand asset ,national image, recognized travel service quality, travel service satisfaction and relationship that these variable impacts on revisit intention and recommending intention has been analyzed. Third, Korea national brand and national image evaluated by foreign traveller who had visited Korea in the past has been analyzed through factual analyse, and provided political solution that Hanryu cultural content could constantly contribute to Korea travel industry by actively utilizing Hanryu cultural contents in promotion of Korea travel, promotion of visiting Korea for foreign traveller. Therefore, factual analyze of the research has been conducted to foreign traveller in main travel attraction in Seoul and Incheon/Gimpo airport and conducted survey based on the factual research data as self-filing survey form. Total of 330 surveys has been distributed and among that, 312 surveys, excluding 18 invalid surveys, has been used for analyze. For factual analyze, SPSS WIN 21.0 statistical package was used and as for analyze method, simple regression analyse and multiple regression analyse has been conducted to analyze significance between each variables of research model and to analyze general characteristics of sample. Follow is summary of research result of factual analyze. First, in impact of Hanryu cultural content has on national brand asset, the higher preference of media culture content, higher brand image is shown and the higher pop culture content preference gets, national brand asset's brand image, brand association, recognized quality gets higher and if preference on food cultural content is high, brand association and recognized quality gets higher. Second, in impact that Hanryu cultural contents has on national image, when media cultural content preference is high, political/economical/social image gets better and if pop culture content preference is high, cultural image gets higher. Third, in impact that national brand asset has on national image, if brand image gets higher, political image gets higher and when brand association gets higher, economical/social/cultural image gets higher and when recognized quality gets enhanced, economical/social/cultural image gets higher. Fourth, in impact that national brand asset has on recognized travel service quality, if brand image and recognized quality is enhanced, higher recognized travel service was observed. Fifth, in impact tat national image has on travel service satisfaction, if all lower factor regarding national image is high, higher travel service satisfaction was observed. Sixth, in impact that national brand asset has on travel service satisfaction, if all lower sections of national brand asset is high, higher travel service satisfaction was observed. Seventh, in impact that national image has on recognized travel service quality, if all lower sections of national image is high, higher travel service quality was observed. Eighth, If recognized travel service quality is high, higher travel service satisfaction was observed. Ninth, If recognized travel service quality is high, revisit intention and recommendation intention gets higher. Tenth, If travel service satisfaction is high, revisit intention and recommendation intention gets higher. Accordingly, in causality relationship in behaviour intention of foreign traveller and recognized travel service quality and satisfaction that they decide and Korea brand asset that foreign traveller recognizes and brand image, the best solution to consider all that is investment and support on Hanryu cultural contents. Therefore, media and pop, food culture shall be industrialized more systematically with contents and governmental level of support on facility investment in commercialization and support on opening business route, marketing support, promotion support shall be conducted. Key words: Hanryu cultural contents, national brand asset, national image, recognized travel service quality, travel service satisfaction, revisit intention, recommendation intention
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