본 논문은 후기 현대미술에 영향을 준 행동주의미술(Activism Art)에 대한 연구다. 아울러 행동주의미술의 주된 표현 형식인 포퓰러 컬쳐(Popular Culture)로서의 역설, 이미지 차용과 사회비판 작품을 해석하는데 목적이 있다.
연구자는 행동주의미술에 대해 알아보고, 본인 작품에 나타난 행동주의미술 유형분석과 내재된 사회비판적 프로파간다(Propaganda)를 해석하였다. 아방가르드(Avant-garde)와 행동주의미술...
본 논문은 후기 현대미술에 영향을 준 행동주의미술(Activism Art)에 대한 연구다. 아울러 행동주의미술의 주된 표현 형식인 포퓰러 컬쳐(Popular Culture)로서의 역설, 이미지 차용과 사회비판 작품을 해석하는데 목적이 있다.
연구자는 행동주의미술에 대해 알아보고, 본인 작품에 나타난 행동주의미술 유형분석과 내재된 사회비판적 프로파간다(Propaganda)를 해석하였다. 아방가르드(Avant-garde)와 행동주의미술의 전개에 있어서 후기 현대미술은 미술에 대한 근본적인 물음과 동시에 탈 미술사적 미술(Post-historical Art)로써 단순히 미술이 미술사의 영역에서 벗어났음을 의미하는 것이 아니라 철학적으로, 더 나아가서는 사회적으로, 최근에 와서는 경제적으로 그 영역을 확장했다고 보는 것이 옳을 것이다. 이런 배경에서 미술은 자연스럽게 사회 권력과의 관계를 가지기 시작했다. 이에 급진적 미술가들은 사회, 정치, 문화적 상황과 발맞추어 도발적이고 예측 불가능한 행위를 통해 기존의 이데올로기를 타파하기 위한 목적으로 예술적 개입을 시도한다.
행동주의미술은 사회, 정치적인 이슈(Issue)에 직접적으로 반응하는 예술로서 주제적인 면에서는 사회의 개혁을 추구하는 내용을 다루고 예술적인 면에서는 새로운 장르를 실험하는 양상을 띤다. 예술에서도 정치, 사회적인 면에서 비판적인 시각이 나타나기 시작하면서 소수 공동체의 인권을 존중하고 다양한 저항적 주체들을 재발견하여 대중에게 사회적 이슈를 알리는 경향이 두드러졌다. 또한 예술가와 관람자의 소통 과정이 부각되었던 점은 행동주의미술이 예술가와 공동체의 교류 과정에 주목했던 점에 영향을 끼쳤다. 이러한 행동주의 미술의 특징 중 사회비판적 프로파간다 성격이 강조되면서 조직적이고 집단적인 형태를 갖추게 되었으며, 지역 사회와 사회적 정의를 실현하기 위한 전략적 장으로 활용된다.
후기 현대미술은 기존의 상징적 의미는 무의미해지고, 작품에 나타나는 기표의 해석을 중요시하는 텍스트(Text)로의 전환을 맞이한다. 따라서 작품에 나타난 수사적 성격의 표현은 메타(Meta)언어와 같은 해석의 난해함이 발생한다. 그 주된 관계 중에 하나가 바로 현대미술에 가치를 부여하는 것이다. 앞서 이야기한 바대로 더 이상 미학의 범주에서 벗어난 현대미술의 가치는 작가 본인이 작품을 통해 구현한 철학적 담론에 달려 있게 된다. 아울러 후기 현대미술에 나타난 행동주의적 표현의 특징을 알아보고, 이를 바탕으로 후기 현대미술의 행동주의미술에 내재된 사회비판을 페터 뷔르거(Peter Bürger)의 철학을 바탕으로 연구 진행하였다. 현대미술작품의 해석 역시 위의 이론들에 근거하여 본론을 이끌었다.
마지막으로 이와 같은 연구의 근거를 통해 연구자의 작품에 나타난 행동주의미술 유형분석과 내재된 사회비판적 프로파간다를 해석하였다. 이어서 연구자의 작품에 나타난 행동주의미술로서 사회비판의 타당성을 제시하였다.
본 논문은 후기 현대미술에 영향을 준 행동주의미술(Activism Art)에 대한 연구다. 아울러 행동주의미술의 주된 표현 형식인 포퓰러 컬쳐(Popular Culture)로서의 역설, 이미지 차용과 사회비판 작품을 해석하는데 목적이 있다.
연구자는 행동주의미술에 대해 알아보고, 본인 작품에 나타난 행동주의미술 유형분석과 내재된 사회비판적 프로파간다(Propaganda)를 해석하였다. 아방가르드(Avant-garde)와 행동주의미술의 전개에 있어서 후기 현대미술은 미술에 대한 근본적인 물음과 동시에 탈 미술사적 미술(Post-historical Art)로써 단순히 미술이 미술사의 영역에서 벗어났음을 의미하는 것이 아니라 철학적으로, 더 나아가서는 사회적으로, 최근에 와서는 경제적으로 그 영역을 확장했다고 보는 것이 옳을 것이다. 이런 배경에서 미술은 자연스럽게 사회 권력과의 관계를 가지기 시작했다. 이에 급진적 미술가들은 사회, 정치, 문화적 상황과 발맞추어 도발적이고 예측 불가능한 행위를 통해 기존의 이데올로기를 타파하기 위한 목적으로 예술적 개입을 시도한다.
행동주의미술은 사회, 정치적인 이슈(Issue)에 직접적으로 반응하는 예술로서 주제적인 면에서는 사회의 개혁을 추구하는 내용을 다루고 예술적인 면에서는 새로운 장르를 실험하는 양상을 띤다. 예술에서도 정치, 사회적인 면에서 비판적인 시각이 나타나기 시작하면서 소수 공동체의 인권을 존중하고 다양한 저항적 주체들을 재발견하여 대중에게 사회적 이슈를 알리는 경향이 두드러졌다. 또한 예술가와 관람자의 소통 과정이 부각되었던 점은 행동주의미술이 예술가와 공동체의 교류 과정에 주목했던 점에 영향을 끼쳤다. 이러한 행동주의 미술의 특징 중 사회비판적 프로파간다 성격이 강조되면서 조직적이고 집단적인 형태를 갖추게 되었으며, 지역 사회와 사회적 정의를 실현하기 위한 전략적 장으로 활용된다.
후기 현대미술은 기존의 상징적 의미는 무의미해지고, 작품에 나타나는 기표의 해석을 중요시하는 텍스트(Text)로의 전환을 맞이한다. 따라서 작품에 나타난 수사적 성격의 표현은 메타(Meta)언어와 같은 해석의 난해함이 발생한다. 그 주된 관계 중에 하나가 바로 현대미술에 가치를 부여하는 것이다. 앞서 이야기한 바대로 더 이상 미학의 범주에서 벗어난 현대미술의 가치는 작가 본인이 작품을 통해 구현한 철학적 담론에 달려 있게 된다. 아울러 후기 현대미술에 나타난 행동주의적 표현의 특징을 알아보고, 이를 바탕으로 후기 현대미술의 행동주의미술에 내재된 사회비판을 페터 뷔르거(Peter Bürger)의 철학을 바탕으로 연구 진행하였다. 현대미술작품의 해석 역시 위의 이론들에 근거하여 본론을 이끌었다.
마지막으로 이와 같은 연구의 근거를 통해 연구자의 작품에 나타난 행동주의미술 유형분석과 내재된 사회비판적 프로파간다를 해석하였다. 이어서 연구자의 작품에 나타난 행동주의미술로서 사회비판의 타당성을 제시하였다.
This study is about activism art affecting postmodern art and explains what activism art presentation form is such as paradox of popular culture, image appropriation, and social criticizing pieces.
Studying activism art, the artist analyzes the patterns of activism expressing in the work and ...
This study is about activism art affecting postmodern art and explains what activism art presentation form is such as paradox of popular culture, image appropriation, and social criticizing pieces.
Studying activism art, the artist analyzes the patterns of activism expressing in the work and reads social criticizing propaganda in it. When it comes to development of avant-garde and activism art, postmodern art is significant in arousing a fundamental question on the identity of art and expanding its boundary to philosophical, social, and, recently, economic range as post-historical art. In this context, art has involved itself in social powers. Keeping up with social, political and cultural changes, some radical artists used their art to break down the existing ideology by presenting provocative, unpredictable actions.
Activism art directly reacts to social, political issues, the subject of which aims to social reform and artistic peculiarity of which presents itself in experimenting new genre. Socially and politically criticizing perspectives began to appear in art, which informs the public the social issues with respects for the human rights of minorities and a variety of resistant entities. In addition, with the influence of activism, art starts to play a role in evolving the communication between artist and viewer into that between artist and community. In particular, its social criticizing propaganda created more organizational, collective form of art, which works as a means of fulfilling social justice.
Postmodern art is in the era when art has its symbolic elements receded and becomes a text to be interpreted. Hence, rhetorical expression in the work gets abstruse as much as Meta language in understanding. While art expands its potential out of aesthetic boundary, the value of art work solely depends on philosophical discourse the artist embedded in.
This study, furthermore, finds the traces of expressing activism in postmodern art and its philosophical basis is that of Peter Bürger in figuring out social criticism of activism art. All the above theories are used to draw one of the main ideas in this study that interprets modern art works. At last, the patterns of activism expression in my work and social criticizing propaganda were also the subject of this study, which suggests the validity of social criticism in my work as activism art.
This study is about activism art affecting postmodern art and explains what activism art presentation form is such as paradox of popular culture, image appropriation, and social criticizing pieces.
Studying activism art, the artist analyzes the patterns of activism expressing in the work and reads social criticizing propaganda in it. When it comes to development of avant-garde and activism art, postmodern art is significant in arousing a fundamental question on the identity of art and expanding its boundary to philosophical, social, and, recently, economic range as post-historical art. In this context, art has involved itself in social powers. Keeping up with social, political and cultural changes, some radical artists used their art to break down the existing ideology by presenting provocative, unpredictable actions.
Activism art directly reacts to social, political issues, the subject of which aims to social reform and artistic peculiarity of which presents itself in experimenting new genre. Socially and politically criticizing perspectives began to appear in art, which informs the public the social issues with respects for the human rights of minorities and a variety of resistant entities. In addition, with the influence of activism, art starts to play a role in evolving the communication between artist and viewer into that between artist and community. In particular, its social criticizing propaganda created more organizational, collective form of art, which works as a means of fulfilling social justice.
Postmodern art is in the era when art has its symbolic elements receded and becomes a text to be interpreted. Hence, rhetorical expression in the work gets abstruse as much as Meta language in understanding. While art expands its potential out of aesthetic boundary, the value of art work solely depends on philosophical discourse the artist embedded in.
This study, furthermore, finds the traces of expressing activism in postmodern art and its philosophical basis is that of Peter Bürger in figuring out social criticism of activism art. All the above theories are used to draw one of the main ideas in this study that interprets modern art works. At last, the patterns of activism expression in my work and social criticizing propaganda were also the subject of this study, which suggests the validity of social criticism in my work as activism art.
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