[학위논문]서울숲 도시정원사 프로그램 개선 방향 연구 : - 자원봉사활동을 중심으로 - The Improvement Directions for Seoul Forest Urban Gardener Program - Focused on the Volunteer Activity -원문보기
시민들의 정원에 대한 관심이 증가함에 따라 정원 교육 프로그램이 활성화 되고, 시민의 정원 활동이 가능한 공간으로 도시공원이 언급되고 있는 가운데 서울숲에서는 국내 최초로 정원 교육 프로그램과 자원봉사활동의 결합 형태로 서울숲 도시정원사 프로그램을 운영하고 있다. 정원 교육 프로그램을 시민들에게 제공하고 자원봉사활동으로 이끌어 도시공원을 관리하고자 하는 본 프로그램에 대하여 목적에 맞게 효과적으로 운영되고 있는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 ...
시민들의 정원에 대한 관심이 증가함에 따라 정원 교육 프로그램이 활성화 되고, 시민의 정원 활동이 가능한 공간으로 도시공원이 언급되고 있는 가운데 서울숲에서는 국내 최초로 정원 교육 프로그램과 자원봉사활동의 결합 형태로 서울숲 도시정원사 프로그램을 운영하고 있다. 정원 교육 프로그램을 시민들에게 제공하고 자원봉사활동으로 이끌어 도시공원을 관리하고자 하는 본 프로그램에 대하여 목적에 맞게 효과적으로 운영되고 있는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울숲 도시정원사 프로그램을 종합적으로 분석하여 문제점을 도출하고, 교육 프로그램을 통한 자원봉사자들의 지속적이고 적극적인 참여를 위한 개선 방향을 제시하였다. 먼저 문헌 연구를 통해 서울숲 도시정원사 프로그램 성과 측정 기준과 자원봉사활동 측정 기준을 도출하여 분석의 틀을 마련하였다. 프로그램 참여자와 교육 담당자, 자원봉사 관리자를 대상으로 설문조사와 심층인터뷰를 실시하였다. 설문조사 결과, 교육 프로그램의 성과 측정 기준인 교육 만족도는 매우 높게 나타났지만 자원봉사활동의 성과 측정 기준인 자원봉사활동 참여태도는 비교적 낮게 나타났다. 즉 정원 교육 프로그램이 자원봉사활동에 긍정적인 영향을 줄 것이라는 본 프로그램의 목적이 성립되지 않았다고 볼 수 있다. 이에 대한 원인과 프로그램의 개선 방향과 성과를 알아보기 위해 심층인터뷰를 실시하였다. 설문조사와 심층인터뷰 분석 결과를 종합하여 서울숲 도시정원사 프로그램 개선 방향을 제안하였다. 개선 방향은 프로그램의 목적에 해당하는 구조적 측면과 참여자의 활동이 이루어지는 교육 프로그램의 세부적 측면으로 구분하였다. 구조적 측면으로 서울숲 도시정원사 프로그램의 명확한 목적 확립, 참여자 특성을 고려한 도시정원사 프로그램 구축, 체계적인 후속 프로그램 마련, 서울숲공원관리사무소와 협업, 전문 가드너·교육 강사 채용을 제안하였다. 세부적 측면으로는 교육과정에서는 정원 교육 프로그램의 난이도 조절, 교육내용에서는 자원봉사자, 공원관리, 정원디자인워크샵 내용 강화, 교육방법은 이론을 바탕으로 실습 강조해야 하며, 교육 활용도는 교육을 통하여 자원봉사활동에 문제가 없을 정도의 충분히 실습할 수 있도록 해야 할 것을 제안하였다. 본 연구는 정원 교육 프로그램에 대한 종합적인 평가가 아니라 참여자의 교육 만족도를 중심으로 진행되었다는 점에서 한계를 지닌다. 하지만 지속적인 서울숲 도시정원사 프로그램을 위해 현재 진행되고 있는 프로그램의 문제점을 도출하고, 그에 대한 현실적인 개선 방향을 제시하였다는데 의의가 있다.
시민들의 정원에 대한 관심이 증가함에 따라 정원 교육 프로그램이 활성화 되고, 시민의 정원 활동이 가능한 공간으로 도시공원이 언급되고 있는 가운데 서울숲에서는 국내 최초로 정원 교육 프로그램과 자원봉사활동의 결합 형태로 서울숲 도시정원사 프로그램을 운영하고 있다. 정원 교육 프로그램을 시민들에게 제공하고 자원봉사활동으로 이끌어 도시공원을 관리하고자 하는 본 프로그램에 대하여 목적에 맞게 효과적으로 운영되고 있는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울숲 도시정원사 프로그램을 종합적으로 분석하여 문제점을 도출하고, 교육 프로그램을 통한 자원봉사자들의 지속적이고 적극적인 참여를 위한 개선 방향을 제시하였다. 먼저 문헌 연구를 통해 서울숲 도시정원사 프로그램 성과 측정 기준과 자원봉사활동 측정 기준을 도출하여 분석의 틀을 마련하였다. 프로그램 참여자와 교육 담당자, 자원봉사 관리자를 대상으로 설문조사와 심층인터뷰를 실시하였다. 설문조사 결과, 교육 프로그램의 성과 측정 기준인 교육 만족도는 매우 높게 나타났지만 자원봉사활동의 성과 측정 기준인 자원봉사활동 참여태도는 비교적 낮게 나타났다. 즉 정원 교육 프로그램이 자원봉사활동에 긍정적인 영향을 줄 것이라는 본 프로그램의 목적이 성립되지 않았다고 볼 수 있다. 이에 대한 원인과 프로그램의 개선 방향과 성과를 알아보기 위해 심층인터뷰를 실시하였다. 설문조사와 심층인터뷰 분석 결과를 종합하여 서울숲 도시정원사 프로그램 개선 방향을 제안하였다. 개선 방향은 프로그램의 목적에 해당하는 구조적 측면과 참여자의 활동이 이루어지는 교육 프로그램의 세부적 측면으로 구분하였다. 구조적 측면으로 서울숲 도시정원사 프로그램의 명확한 목적 확립, 참여자 특성을 고려한 도시정원사 프로그램 구축, 체계적인 후속 프로그램 마련, 서울숲공원관리사무소와 협업, 전문 가드너·교육 강사 채용을 제안하였다. 세부적 측면으로는 교육과정에서는 정원 교육 프로그램의 난이도 조절, 교육내용에서는 자원봉사자, 공원관리, 정원디자인워크샵 내용 강화, 교육방법은 이론을 바탕으로 실습 강조해야 하며, 교육 활용도는 교육을 통하여 자원봉사활동에 문제가 없을 정도의 충분히 실습할 수 있도록 해야 할 것을 제안하였다. 본 연구는 정원 교육 프로그램에 대한 종합적인 평가가 아니라 참여자의 교육 만족도를 중심으로 진행되었다는 점에서 한계를 지닌다. 하지만 지속적인 서울숲 도시정원사 프로그램을 위해 현재 진행되고 있는 프로그램의 문제점을 도출하고, 그에 대한 현실적인 개선 방향을 제시하였다는데 의의가 있다.
With more citizens' interest in gardens, the program of gardening education has been promoted, and urban parks have been mentioned as the available space for citizens' garden activity. In the circumstance, Seoul Forest operates gardening education program for the first time in Korea and Urban Gardne...
With more citizens' interest in gardens, the program of gardening education has been promoted, and urban parks have been mentioned as the available space for citizens' garden activity. In the circumstance, Seoul Forest operates gardening education program for the first time in Korea and Urban Gardner Program for Seoul Forest in combination of volunteer activity. The purpose of this study is to investigate that the gardening education program is effectively operated in accordance with its purpose of providing the program to citizens and managing urban parks through their volunteer activity. To achieve that, this study comprehensively analyzed Urban Gardner Program for Seoul Forest to draw problems, and suggested the improvement direction to induce continuous and active participation of volunteers through the education program. Literature research was first conducted to draw the standards to measure the performance of Urban Gardner Program for Seoul Forest and volunteer activity, and thereby to come up with an analysis tool. A questionnaire survey and in-depth interviews were performed with program participants, education managers, and volunteer service managers. According to the survey, educational satisfaction which is the standard to measure the program performance, was very high, but volunteer activity participation attitude which is the standard to measure volunteer activity performance was relatively low. In other words, the purpose of the gardening education program, which is to influence positively volunteer activity, was not answered. To find the causes, improvement direction, and outcomes, this researcher had in-depth interviews. Based on the results of the questionnaire survey and in-depth interview analysis, the improvement direction of Urban Gardner Program for Seoul Forest was suggested. The improvement direction was divided into structural aspect which is the purpose of the program, and into detailed aspect which is related to participants' activity. In terms of structural aspect, suggested were the establishment of the clear purpose of Urban Gardner Program for Seoul Forest, the establishment of urban gardner program reflecting participants' characteristics, preparation of systematic follow-up program, cooperation with Seoul Forest Park Management Office, and employment of professional gardeners and educational instructors. In terms of detailed aspect, suggested in educational course was adjustment of difficulty with gardening education program; in educational contents was the enhancement of contents for volunteers, park management, and garden design workshop; in educational method was theory based practice; in educational applicability was sufficient practice in the program to cause no problem with volunteer activity. This study has a limitation in the point that it didn't evaluate gardening education program comprehensively but focused on educational satisfaction of participants. Nevertheless, it is meaningful in the point that it drew problems with the current program in order to perform Urban Gardner Program for Seoul Forest continuously and suggested a realistic improvement direction.
With more citizens' interest in gardens, the program of gardening education has been promoted, and urban parks have been mentioned as the available space for citizens' garden activity. In the circumstance, Seoul Forest operates gardening education program for the first time in Korea and Urban Gardner Program for Seoul Forest in combination of volunteer activity. The purpose of this study is to investigate that the gardening education program is effectively operated in accordance with its purpose of providing the program to citizens and managing urban parks through their volunteer activity. To achieve that, this study comprehensively analyzed Urban Gardner Program for Seoul Forest to draw problems, and suggested the improvement direction to induce continuous and active participation of volunteers through the education program. Literature research was first conducted to draw the standards to measure the performance of Urban Gardner Program for Seoul Forest and volunteer activity, and thereby to come up with an analysis tool. A questionnaire survey and in-depth interviews were performed with program participants, education managers, and volunteer service managers. According to the survey, educational satisfaction which is the standard to measure the program performance, was very high, but volunteer activity participation attitude which is the standard to measure volunteer activity performance was relatively low. In other words, the purpose of the gardening education program, which is to influence positively volunteer activity, was not answered. To find the causes, improvement direction, and outcomes, this researcher had in-depth interviews. Based on the results of the questionnaire survey and in-depth interview analysis, the improvement direction of Urban Gardner Program for Seoul Forest was suggested. The improvement direction was divided into structural aspect which is the purpose of the program, and into detailed aspect which is related to participants' activity. In terms of structural aspect, suggested were the establishment of the clear purpose of Urban Gardner Program for Seoul Forest, the establishment of urban gardner program reflecting participants' characteristics, preparation of systematic follow-up program, cooperation with Seoul Forest Park Management Office, and employment of professional gardeners and educational instructors. In terms of detailed aspect, suggested in educational course was adjustment of difficulty with gardening education program; in educational contents was the enhancement of contents for volunteers, park management, and garden design workshop; in educational method was theory based practice; in educational applicability was sufficient practice in the program to cause no problem with volunteer activity. This study has a limitation in the point that it didn't evaluate gardening education program comprehensively but focused on educational satisfaction of participants. Nevertheless, it is meaningful in the point that it drew problems with the current program in order to perform Urban Gardner Program for Seoul Forest continuously and suggested a realistic improvement direction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.