고등학교에서 현재 시행되고 있는 문학 교육은 문학 작품의 교육적 가치를 주로 작품 자체의 특성에서 찾음으로써 상대적으로 작가를 소홀히 다루고 있다. 그러나 문학 교육이 효율적으로 이루어지려면 문학 작품 자체의 특성뿐만 아니라 문학 작품에 반영된 작가의 삶과 정신 또한 중시될 필요가 있다. 작가의 삶과 정신은 문학 작품의 생산뿐만 아니라 이해에서도 간과되어서는 안 될 요소들 중의 하나이기 때문이다. 따라서 이 논문은 2009 개정 교육과정을 바탕으로 한 문학교과서에 수록되어 있는 서정주와 이청준의 작품들을 대상으로 하여, 작가를 고...
고등학교에서 현재 시행되고 있는 문학 교육은 문학 작품의 교육적 가치를 주로 작품 자체의 특성에서 찾음으로써 상대적으로 작가를 소홀히 다루고 있다. 그러나 문학 교육이 효율적으로 이루어지려면 문학 작품 자체의 특성뿐만 아니라 문학 작품에 반영된 작가의 삶과 정신 또한 중시될 필요가 있다. 작가의 삶과 정신은 문학 작품의 생산뿐만 아니라 이해에서도 간과되어서는 안 될 요소들 중의 하나이기 때문이다. 따라서 이 논문은 2009 개정 교육과정을 바탕으로 한 문학교과서에 수록되어 있는 서정주와 이청준의 작품들을 대상으로 하여, 작가를 고려한 문학 교육 방안을 마련하고자 한다. 이 연구에서는 먼저 문학교과서에 실린 시인 서정주와 소설가 이청준의 주요 작품이 학습자에게 어떻게 제시되고 있는지를 작품 선정 취지를 바탕으로 살펴보았다. 그 결과, 두 작가의 경우에 있어서는 작품들이 대체로 작품성을 기준으로 선정되었으며, 그와 관련하여 작품의 내용과 표현이 지닌 우수성이 강조되어 있음을 확인하였다. 하지만 이처럼 작품의 우수성만을 강조하면서 학습자에게 문학 작품을 제시하는 방식은, 문학 작품이 작가의 삶이나 정신이 반영되어 있는 것이라는 점에서 보면, 적지 않은 문제점을 지닌다. 이런 방식은 문학 작품을 작가의 삶이나 정신이 반영된 언어적 구성물이 아니라 언어 사용의 특수한 경우로만 제한하여 학습자가 자신의 삶이나 정신과 관계지어 문학 작품의 의미를 내면화할 가능성을 차단할 수도 있다. 다음으로, 이 연구에서는 문학 교육에서 작가를 고려할 필요성을 서정주와 이청준의 경우를 중심으로 살펴보았다. 작가는 문학 작품을 생산하는 주체이자 문학 작품을 이해할 수 있는 요소이다. 그래서 문학 작품을 이해하는 데 있어서는 작가가 어떠한 생각을 가지고 어떤 삶을 살았는지도 중요하게 다루어지지 않으면 안 된다. 식민지 시대라는 어려운 시대 상황에서였기는 하지만, 시인 서정주는 몇 개의 작품을 통해서 부끄러운 오점을 남겼다. 그에 비해, 소설가 이청준은 한 개인이 삶을 살아가면서 지니게 된 고뇌뿐만이 아니라 사회적 억압에 맞서면서 갖게 된 고뇌 또한 충실하게 담아내는 등 치열한 작가 정신을 보여 주었다. 그래서 문학 교육은 작가의 삶이나 정신에 대한 자료를 학습자에게 제공함으로써 학습자 스스로 문학 작품을 주체적으로 수용할 수 있는 길을 마련해 주어야 한다. 마지막으로, 이 연구는 작가의 삶과 정신을 고려한 문학 교육의 방안을 서정주와 이청준의 경우를 중심으로 마련하였다. 효율적인 문학 교육을 위해서는 텍스트 자체의 우수성만이 아니라 작가 개인의 삶이나 가치관까지 고려하여 제재를 선정하여야 한다. 작품의 텍스트성과 작가 정신이 충돌하는 경우에는 특히나 그렇다. 그리고 어떤 작품을 교육할 경우에는 작가의 삶의 궤적이나 정신과 관련된 자료도 함께 제시해 주어, 학습자가 좀 더 넓은 안목을 가지고 작품을 대할 수 있도록 해 주어야 한다. 그래서 이 연구에서는 서정주의 경우에는 작품에 대한 가치 판단이 확연히 다르게 나타날 수 있는 작품들을 읽고 영상물을 제작하는 방안을, 이청준의 경우에는 서로 다른 작품을 읽고서 서평 쓰기를 하는 방안을 구체적으로 마련하였다. 결론적으로, 문학 작품에 대한 교육은 작품의 교육적 가치를 작품 자체만이 아니라 작가와 결부지어서도 바라보는 차원에서 이루어지지 않으면 안 된다. 그래야만 학습자가 문학 작품을 통해 자신의 삶을 성찰하고, 나아가서 타인의 삶이나 사회 또한 성찰하면서 올바른 가치관과 태도를 제대로 함양할 수 있을 것이다.
고등학교에서 현재 시행되고 있는 문학 교육은 문학 작품의 교육적 가치를 주로 작품 자체의 특성에서 찾음으로써 상대적으로 작가를 소홀히 다루고 있다. 그러나 문학 교육이 효율적으로 이루어지려면 문학 작품 자체의 특성뿐만 아니라 문학 작품에 반영된 작가의 삶과 정신 또한 중시될 필요가 있다. 작가의 삶과 정신은 문학 작품의 생산뿐만 아니라 이해에서도 간과되어서는 안 될 요소들 중의 하나이기 때문이다. 따라서 이 논문은 2009 개정 교육과정을 바탕으로 한 문학교과서에 수록되어 있는 서정주와 이청준의 작품들을 대상으로 하여, 작가를 고려한 문학 교육 방안을 마련하고자 한다. 이 연구에서는 먼저 문학교과서에 실린 시인 서정주와 소설가 이청준의 주요 작품이 학습자에게 어떻게 제시되고 있는지를 작품 선정 취지를 바탕으로 살펴보았다. 그 결과, 두 작가의 경우에 있어서는 작품들이 대체로 작품성을 기준으로 선정되었으며, 그와 관련하여 작품의 내용과 표현이 지닌 우수성이 강조되어 있음을 확인하였다. 하지만 이처럼 작품의 우수성만을 강조하면서 학습자에게 문학 작품을 제시하는 방식은, 문학 작품이 작가의 삶이나 정신이 반영되어 있는 것이라는 점에서 보면, 적지 않은 문제점을 지닌다. 이런 방식은 문학 작품을 작가의 삶이나 정신이 반영된 언어적 구성물이 아니라 언어 사용의 특수한 경우로만 제한하여 학습자가 자신의 삶이나 정신과 관계지어 문학 작품의 의미를 내면화할 가능성을 차단할 수도 있다. 다음으로, 이 연구에서는 문학 교육에서 작가를 고려할 필요성을 서정주와 이청준의 경우를 중심으로 살펴보았다. 작가는 문학 작품을 생산하는 주체이자 문학 작품을 이해할 수 있는 요소이다. 그래서 문학 작품을 이해하는 데 있어서는 작가가 어떠한 생각을 가지고 어떤 삶을 살았는지도 중요하게 다루어지지 않으면 안 된다. 식민지 시대라는 어려운 시대 상황에서였기는 하지만, 시인 서정주는 몇 개의 작품을 통해서 부끄러운 오점을 남겼다. 그에 비해, 소설가 이청준은 한 개인이 삶을 살아가면서 지니게 된 고뇌뿐만이 아니라 사회적 억압에 맞서면서 갖게 된 고뇌 또한 충실하게 담아내는 등 치열한 작가 정신을 보여 주었다. 그래서 문학 교육은 작가의 삶이나 정신에 대한 자료를 학습자에게 제공함으로써 학습자 스스로 문학 작품을 주체적으로 수용할 수 있는 길을 마련해 주어야 한다. 마지막으로, 이 연구는 작가의 삶과 정신을 고려한 문학 교육의 방안을 서정주와 이청준의 경우를 중심으로 마련하였다. 효율적인 문학 교육을 위해서는 텍스트 자체의 우수성만이 아니라 작가 개인의 삶이나 가치관까지 고려하여 제재를 선정하여야 한다. 작품의 텍스트성과 작가 정신이 충돌하는 경우에는 특히나 그렇다. 그리고 어떤 작품을 교육할 경우에는 작가의 삶의 궤적이나 정신과 관련된 자료도 함께 제시해 주어, 학습자가 좀 더 넓은 안목을 가지고 작품을 대할 수 있도록 해 주어야 한다. 그래서 이 연구에서는 서정주의 경우에는 작품에 대한 가치 판단이 확연히 다르게 나타날 수 있는 작품들을 읽고 영상물을 제작하는 방안을, 이청준의 경우에는 서로 다른 작품을 읽고서 서평 쓰기를 하는 방안을 구체적으로 마련하였다. 결론적으로, 문학 작품에 대한 교육은 작품의 교육적 가치를 작품 자체만이 아니라 작가와 결부지어서도 바라보는 차원에서 이루어지지 않으면 안 된다. 그래야만 학습자가 문학 작품을 통해 자신의 삶을 성찰하고, 나아가서 타인의 삶이나 사회 또한 성찰하면서 올바른 가치관과 태도를 제대로 함양할 수 있을 것이다.
The literature education implemented at highschool, in finding literature's educational values, puts too much emphasis on the works' own characteristics rather than the writers. However, for more effective education, we need to focus on the writers' lives or spirits as well because they are also the...
The literature education implemented at highschool, in finding literature's educational values, puts too much emphasis on the works' own characteristics rather than the writers. However, for more effective education, we need to focus on the writers' lives or spirits as well because they are also the factors that should not be overlooked in writing and understanding literature. This paper suggests educational methods dealing with the writers by examining the works of the poet Seo Jeong-Joo and the novelist Yi Chung-Joon included in the literature textbook for the 2009 Revised National Curriculum. At first, I stared to study how the main works of the two writers above are presented to learners by considering the purposes of selecting the works for literature education. I discovered that the 2 writers' works were selected based on their literary values and the high qualities of the contents and the ways of expressions were highlighted. But such a way as highlighting works' excellence and presenting literature to students has a lot of problems in that literature reflects writers' lives and spirits. It may deprive the learners of the chances to internalize the meanings of work relating their own lives and spirits by limiting literature to uncommon language use. The next step is the necessity of considering the writers themselves in literature education by examining the poet Seo Jeong-Joo and the novelist Yi Chung-Joon. Writers are both agents who write literature and factors that give us deeper appreciation of his or her works. Therefore how they lived with what kinds of values should be taught significantly. Given the tough period in Korean history, the poet Seo Jeong-Joo left a scar on his name in his several works. On the other hand, the novelist Yi Chung-Joon showed his intense spirit as a writer by describing the individuals who have anguish and face the social suppression. That's why I believe that literature education should pave the way for students to accept those works independently by providing them with materials about writers lives and spirits. Last but not least, this paper suggests educational methods studying the poet Seo Jeong-Joo and the novelist Yi Chung-Joon. For effective literature education, not only text itself but writers value and lives should be considered, especially when there is a discordance between the two. In addition, we should help learners to read literature in many respects, by presenting them with the traces of authors' lives and their views of value. Thus, this paper presents producing a video clip after reading the Seo Jeong-Joo’s poem which have been viewed differently and writing a book review after reading the Yi Chung-Joon’s various short stories and novels for the measure. Through these kinds of activities, students are expected to develop critical thinking in debate and presentation, and be able to choose what to do when they are placed in difficult situations. This research seeks for the ways of literature education which consider the writers' lives or spirits by reconstructing the textbook. I expect that these methods will help students to develop the abilities of reflecting on their own lives and contemplating others' lives and society, and eventually to have correct values and attitudes toward their lives.
The literature education implemented at highschool, in finding literature's educational values, puts too much emphasis on the works' own characteristics rather than the writers. However, for more effective education, we need to focus on the writers' lives or spirits as well because they are also the factors that should not be overlooked in writing and understanding literature. This paper suggests educational methods dealing with the writers by examining the works of the poet Seo Jeong-Joo and the novelist Yi Chung-Joon included in the literature textbook for the 2009 Revised National Curriculum. At first, I stared to study how the main works of the two writers above are presented to learners by considering the purposes of selecting the works for literature education. I discovered that the 2 writers' works were selected based on their literary values and the high qualities of the contents and the ways of expressions were highlighted. But such a way as highlighting works' excellence and presenting literature to students has a lot of problems in that literature reflects writers' lives and spirits. It may deprive the learners of the chances to internalize the meanings of work relating their own lives and spirits by limiting literature to uncommon language use. The next step is the necessity of considering the writers themselves in literature education by examining the poet Seo Jeong-Joo and the novelist Yi Chung-Joon. Writers are both agents who write literature and factors that give us deeper appreciation of his or her works. Therefore how they lived with what kinds of values should be taught significantly. Given the tough period in Korean history, the poet Seo Jeong-Joo left a scar on his name in his several works. On the other hand, the novelist Yi Chung-Joon showed his intense spirit as a writer by describing the individuals who have anguish and face the social suppression. That's why I believe that literature education should pave the way for students to accept those works independently by providing them with materials about writers lives and spirits. Last but not least, this paper suggests educational methods studying the poet Seo Jeong-Joo and the novelist Yi Chung-Joon. For effective literature education, not only text itself but writers value and lives should be considered, especially when there is a discordance between the two. In addition, we should help learners to read literature in many respects, by presenting them with the traces of authors' lives and their views of value. Thus, this paper presents producing a video clip after reading the Seo Jeong-Joo’s poem which have been viewed differently and writing a book review after reading the Yi Chung-Joon’s various short stories and novels for the measure. Through these kinds of activities, students are expected to develop critical thinking in debate and presentation, and be able to choose what to do when they are placed in difficult situations. This research seeks for the ways of literature education which consider the writers' lives or spirits by reconstructing the textbook. I expect that these methods will help students to develop the abilities of reflecting on their own lives and contemplating others' lives and society, and eventually to have correct values and attitudes toward their lives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.