본 논문은 음악학 석사학위 취득을 위한 본인의 졸업 독창회 프로그램을 중심으로 다양한 음악적 스타일을 연구하여 각 나라와 연대 별 대표적인 작곡가들의 성악작품을 가지고 곡의 특징과 분석을 통해 효과적으로 연주하기 위해 작품집으로 구성하였다.
고전 시대에서는 독일의 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 종교음악 중 “하늘의 여왕”의 3악장인 소프라노 아리아 ‘저희를 위하여 하느님께 빌어주소서’(Ora pro nobis Deum)는 그가 작곡한 교회음악 작품들에 비해 상대적으로 적은 비중을 차지하고 있지만, 그의 생애를 통해 이탈리아적 양식의 영향을 받은 작품으로 단조로운 선율 안에 가사와 조화된 음악어법이 특징이다.
가에타노 도니제티 (Gaetano Donizetti, 1797-1848)는 롯시니(G. Rossini)를 계승한 19세기 전반기의 이탈리아 작곡가이며 특유의 밝은 색채와 아름답고 기교적인 선율의 특징이다. 오페라 “안나 볼레나”는 영국 ...
본 논문은 음악학 석사학위 취득을 위한 본인의 졸업 독창회 프로그램을 중심으로 다양한 음악적 스타일을 연구하여 각 나라와 연대 별 대표적인 작곡가들의 성악작품을 가지고 곡의 특징과 분석을 통해 효과적으로 연주하기 위해 작품집으로 구성하였다.
고전 시대에서는 독일의 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 종교음악 중 “하늘의 여왕”의 3악장인 소프라노 아리아 ‘저희를 위하여 하느님께 빌어주소서’(Ora pro nobis Deum)는 그가 작곡한 교회음악 작품들에 비해 상대적으로 적은 비중을 차지하고 있지만, 그의 생애를 통해 이탈리아적 양식의 영향을 받은 작품으로 단조로운 선율 안에 가사와 조화된 음악어법이 특징이다.
가에타노 도니제티 (Gaetano Donizetti, 1797-1848)는 롯시니(G. Rossini)를 계승한 19세기 전반기의 이탈리아 작곡가이며 특유의 밝은 색채와 아름답고 기교적인 선율의 특징이다. 오페라 “안나 볼레나”는 영국 헨리 8세와 두 번째 왕비인 앤 불린(Anne Boleyn)과의 에피소드를 배경으로 작곡되었다. 2막 3장에 나오는 안나의 아리아 “내가 태어난 그 성으로 데려다주오”(Al dolce guidami castel natio)는 당시 벨 칸토 오페라 작곡양식에 기반하였고, 사형당하기 전 안나의 광란상태를 긴 레치타티보의 반주형식과 빠르기의 잦은 변화로 관현악 파트와의 긴밀한 연결을 요구한다.
독일의 예술가곡형식을 완성한 낭만주의 음악의 대표적 작곡가 로베르트 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 『빌헬름 마이스터 가곡집』는 총 9곡으로 구성되어 있으며, 독일 문학의 대표작으로 일컬어지는 괴테의 소설 『빌헬름 마이스터의 수업시대』를 바탕으로 한 가곡집이다. 본인이 다루는 미뇽의 노래[Lied der Mignon]는 4곡은 소설에서의 미뇽이라는 인물의 심리묘사를 다루고 있으며, 낭만주의 시대의 문학과 음악의 조화가 절정으로 표현되어 있다.
프랑스의 작곡가 구노(Charles-Fraçois Gounod, 1818-1893)의 오페라 “파우스트”는 괴테의 유명한 초자연적인 비극 소설 『파우스트』를 바탕으로 한 오페라이며, 그랑 오페라(Grand Opera)형식으로 최초로 시도하여 성공을 이룬 작품으로 5막으로 구성되어있다. 그 중 2막에 나오는 마르게리트의 아리아는 구노의 서정성과 부드러운 감수성이 두드러지게 내포되어 있고, 조성과 빠르기의 빈번한 변화는 마르게리트가 파우스트를 생각하며 보석을 발견하는 과정에서의 상황과 감정의 변화를 나타냈다.
19세기 러시아 후기 낭만과 음악을 대표하는 라흐마니노프 (Sergei Vassillievich Rachmaninoff, 1873-1943)의 가곡 작품 여섯 개의 낭만적인 노래 Op. 38번은 그의 생에 말년으로 갈수록 낭만주의의 고조된 양식이 함축적으로 표현되어 반음계적 어법과 상징주의 시에 의한 예술가곡이 절정을 이루었고, 러시아적 서정성과 낭만주의 음악이 조화롭다. 그러나 그의 마지막 가곡 작품으로, 현대적인 형식을 보이는 것 또한 특징이다.
주요어 : 모차르트, 도니제티, 슈만, 구노, 라흐마니노프
본 논문은 음악학 석사학위 취득을 위한 본인의 졸업 독창회 프로그램을 중심으로 다양한 음악적 스타일을 연구하여 각 나라와 연대 별 대표적인 작곡가들의 성악작품을 가지고 곡의 특징과 분석을 통해 효과적으로 연주하기 위해 작품집으로 구성하였다.
고전 시대에서는 독일의 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 종교음악 중 “하늘의 여왕”의 3악장인 소프라노 아리아 ‘저희를 위하여 하느님께 빌어주소서’(Ora pro nobis Deum)는 그가 작곡한 교회음악 작품들에 비해 상대적으로 적은 비중을 차지하고 있지만, 그의 생애를 통해 이탈리아적 양식의 영향을 받은 작품으로 단조로운 선율 안에 가사와 조화된 음악어법이 특징이다.
가에타노 도니제티 (Gaetano Donizetti, 1797-1848)는 롯시니(G. Rossini)를 계승한 19세기 전반기의 이탈리아 작곡가이며 특유의 밝은 색채와 아름답고 기교적인 선율의 특징이다. 오페라 “안나 볼레나”는 영국 헨리 8세와 두 번째 왕비인 앤 불린(Anne Boleyn)과의 에피소드를 배경으로 작곡되었다. 2막 3장에 나오는 안나의 아리아 “내가 태어난 그 성으로 데려다주오”(Al dolce guidami castel natio)는 당시 벨 칸토 오페라 작곡양식에 기반하였고, 사형당하기 전 안나의 광란상태를 긴 레치타티보의 반주형식과 빠르기의 잦은 변화로 관현악 파트와의 긴밀한 연결을 요구한다.
독일의 예술가곡형식을 완성한 낭만주의 음악의 대표적 작곡가 로베르트 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 『빌헬름 마이스터 가곡집』는 총 9곡으로 구성되어 있으며, 독일 문학의 대표작으로 일컬어지는 괴테의 소설 『빌헬름 마이스터의 수업시대』를 바탕으로 한 가곡집이다. 본인이 다루는 미뇽의 노래[Lied der Mignon]는 4곡은 소설에서의 미뇽이라는 인물의 심리묘사를 다루고 있으며, 낭만주의 시대의 문학과 음악의 조화가 절정으로 표현되어 있다.
프랑스의 작곡가 구노(Charles-Fraçois Gounod, 1818-1893)의 오페라 “파우스트”는 괴테의 유명한 초자연적인 비극 소설 『파우스트』를 바탕으로 한 오페라이며, 그랑 오페라(Grand Opera)형식으로 최초로 시도하여 성공을 이룬 작품으로 5막으로 구성되어있다. 그 중 2막에 나오는 마르게리트의 아리아는 구노의 서정성과 부드러운 감수성이 두드러지게 내포되어 있고, 조성과 빠르기의 빈번한 변화는 마르게리트가 파우스트를 생각하며 보석을 발견하는 과정에서의 상황과 감정의 변화를 나타냈다.
19세기 러시아 후기 낭만과 음악을 대표하는 라흐마니노프 (Sergei Vassillievich Rachmaninoff, 1873-1943)의 가곡 작품 여섯 개의 낭만적인 노래 Op. 38번은 그의 생에 말년으로 갈수록 낭만주의의 고조된 양식이 함축적으로 표현되어 반음계적 어법과 상징주의 시에 의한 예술가곡이 절정을 이루었고, 러시아적 서정성과 낭만주의 음악이 조화롭다. 그러나 그의 마지막 가곡 작품으로, 현대적인 형식을 보이는 것 또한 특징이다.
주요어 : 모차르트, 도니제티, 슈만, 구노, 라흐마니노프
In this paper, I have studied a wide spectrum of musical styles centering on the graduation vocal recital program of mine, a master's degree holder in musicology, and through analysis of vocal works of renowned composers of different countries and era, organized into a collection of works.
Among re...
In this paper, I have studied a wide spectrum of musical styles centering on the graduation vocal recital program of mine, a master's degree holder in musicology, and through analysis of vocal works of renowned composers of different countries and era, organized into a collection of works.
Among religious music in the Classical era, by Wolfgang Amadeus Mozart's (1756-1791), especially the third soprano aria movement, ‘Ora pro nobis Deum’, carries a smaller weight relative to his other church music, but it was influenced by Italian style music, retaining musical expressions in harmony with lyrics inside monotonous tunes.
Gaetano Donizetti (1797-1848) is an early 19th century Italian composer who succeeded G. Rossini. Unique bright tone and beautiful and sophisticated tune are the characteristics of his works. was composed based on the episode between England's King Henry VIII and his second wife, Anne Boleyn. Anna's aria in act 2 scene 3, “Al dolce guidami castel natio”, was composed in bel canto opera format, and in Anna's Mad Scene, requires intimate connection with the orchestra part with fast and frequently changing Recitativo accompaniment.
by Robert Alexander Schumann (1810-1856), one of the greatest composers of the Romantic era, consists of 9 songs. It is a collection based on 『Wilhelm Meisters Lehrhahre』, one of greatest novels in German literature by Goethe. Illustrating psychological description of the character Mignon in the novel, the 4 songs in [Lied der Mignon] express the harmony of literature and music from the Romantic era.
by French composer Charles-Fraçois Gounod (1818-1893) is an opera based on Faust, a supernatural tragedy novel by Goethe. Composed of 5 acts, it is the first work to have succeeded in a grand opera format. The aria of Marguerite in act 2 connotes Gounod's lyricism and soft sensibility and illustrates the situation and changing emotions in the process of finding jewelry while thinking of Faust.
Sergei Vassillievich Rachmaninoff (1873-1943) is widely considered as one of the last great representatives of Romanticism in Russian classical music. Made up of 6 romantic songs, Rachmaninoff's Op. 38 implicitly expresses a more abrasive use of chromatic harmony and a new rhythmic incisiveness inspired by symbolic poems, harmonizing Russian lyricism and Romantic music. As one of his last works, it is composed in a more modern format.
Keyword : W. A. Mozart, G. Donizetti, R. Schumann, C. Gounod, S. Rachmaninoff
In this paper, I have studied a wide spectrum of musical styles centering on the graduation vocal recital program of mine, a master's degree holder in musicology, and through analysis of vocal works of renowned composers of different countries and era, organized into a collection of works.
Among religious music in the Classical era, by Wolfgang Amadeus Mozart's (1756-1791), especially the third soprano aria movement, ‘Ora pro nobis Deum’, carries a smaller weight relative to his other church music, but it was influenced by Italian style music, retaining musical expressions in harmony with lyrics inside monotonous tunes.
Gaetano Donizetti (1797-1848) is an early 19th century Italian composer who succeeded G. Rossini. Unique bright tone and beautiful and sophisticated tune are the characteristics of his works. was composed based on the episode between England's King Henry VIII and his second wife, Anne Boleyn. Anna's aria in act 2 scene 3, “Al dolce guidami castel natio”, was composed in bel canto opera format, and in Anna's Mad Scene, requires intimate connection with the orchestra part with fast and frequently changing Recitativo accompaniment.
by Robert Alexander Schumann (1810-1856), one of the greatest composers of the Romantic era, consists of 9 songs. It is a collection based on 『Wilhelm Meisters Lehrhahre』, one of greatest novels in German literature by Goethe. Illustrating psychological description of the character Mignon in the novel, the 4 songs in [Lied der Mignon] express the harmony of literature and music from the Romantic era.
by French composer Charles-Fraçois Gounod (1818-1893) is an opera based on Faust, a supernatural tragedy novel by Goethe. Composed of 5 acts, it is the first work to have succeeded in a grand opera format. The aria of Marguerite in act 2 connotes Gounod's lyricism and soft sensibility and illustrates the situation and changing emotions in the process of finding jewelry while thinking of Faust.
Sergei Vassillievich Rachmaninoff (1873-1943) is widely considered as one of the last great representatives of Romanticism in Russian classical music. Made up of 6 romantic songs, Rachmaninoff's Op. 38 implicitly expresses a more abrasive use of chromatic harmony and a new rhythmic incisiveness inspired by symbolic poems, harmonizing Russian lyricism and Romantic music. As one of his last works, it is composed in a more modern format.
Keyword : W. A. Mozart, G. Donizetti, R. Schumann, C. Gounod, S. Rachmaninoff
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.