본 논문은 동양 사상의 핵심이 되는 오행이 어떤 방식으로 간지에 대응 배치되는지를 알아보고, 신·살은 원리가 무엇이며 신·살의 종류에는 어떤 것들이 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 오행은 목·화·토·금·수이다. 오행의 관계는 낳고 낳는 관계가 형성된다. 오행은 오래 전부터 있었던 음양과 결합해서 새로운 모습으로 탄생을 했다. 오행을 확장해서 모든 사물에 대입했으며, 시간의 흐름인 사계절에도 들어갔다. 춘·하·추·동과 융합한 오행은 간지에 대응...
본 논문은 동양 사상의 핵심이 되는 오행이 어떤 방식으로 간지에 대응 배치되는지를 알아보고, 신·살은 원리가 무엇이며 신·살의 종류에는 어떤 것들이 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 오행은 목·화·토·금·수이다. 오행의 관계는 낳고 낳는 관계가 형성된다. 오행은 오래 전부터 있었던 음양과 결합해서 새로운 모습으로 탄생을 했다. 오행을 확장해서 모든 사물에 대입했으며, 시간의 흐름인 사계절에도 들어갔다. 춘·하·추·동과 융합한 오행은 간지에 대응 배치되어 사람들의 생활에서 중요하게 쓰이는 수단이 되었다. 오행은 심지어 인간의 인륜도리에도 들어갔다. 홍범구주에 첫 머리에 오행이 나오는데 그만큼 중시되었다는 것이다. 후계자를 뽑을 때도 오행을 잘 따랐는지 게을리 했는지에 따라 물려주었다는 문헌이 있다.『황제내경』은 동양의 의서인데 음양오행과 밀접하게 관련되어 있다.『감서』에도 보면 오행의 속성에 대해서 나온다. 수 즉 물은 아래로 흘러 적시며 화는 위로 불사르고 목은 굽혔다 폈다 하는 곡직 성질이 있고 금은 견고하고 단단하지만 제련하여 형태를 변형시고 토는 온갖 곡식을 키워낸다는 말이 있듯이 예전부터 인간 생활과 생존 방식에 절대적으로 관여했다. 오행은 춘추전국시대에 간지오행으로 배치되었다. 일 년을 간지로 나누어 배분했다. 원래 사시는 네 계절이다. 그것을 오행으로 대입하기 위해서 다섯 계절로 나누었는데 그 때부터 자연스럽게 오 계절이 된 것이다. 그래서 토의 이론이 좀 복잡하고 애매모호하다. 화토 동간이라는 말이 설득력이 떨어지는 이유이다. 오행은 아직도 우리에게 아주 유용하게 사용되고 있다. 달력에 한 주를 표기하고 있는 것도 음양오행이다. 다방면으로 응용되고 있는 오행에 대해서 문헌을 고증하고 분석하는 일은 동양철학을 하는 사람이라면 반드시 해야 할 일이다. 신·살에 대해서는 의견이 분분하지만 아직도 응용을 하기 때문에 그 원리에 대해서 알아보는 것은 가치 있는 일이다. 천지합일의 개념으로 만들어진 신·살은 이론만 가지고 된 것은 아니다. 많은 시간동안 관찰을 통해서 축척되어온 경험이며 지혜이기도하다. 과학이 발달하지 못했던 시대에는 길·흉을 모두 신·살로 나타내기도 했지만 현대에는 많은 신·살들이 사장되고, 지금은 유용하게 이용되는 신·살들만 남아 있다. 어떤 학문이던지 시공간을 넘어온 학문은 시대에 따라 가치가 달라진다. 하지만 여전히 유용하다면 그것을 연구하고 보전해야 할 충분한 의미가 있다고 본다.
본 논문은 동양 사상의 핵심이 되는 오행이 어떤 방식으로 간지에 대응 배치되는지를 알아보고, 신·살은 원리가 무엇이며 신·살의 종류에는 어떤 것들이 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 오행은 목·화·토·금·수이다. 오행의 관계는 낳고 낳는 관계가 형성된다. 오행은 오래 전부터 있었던 음양과 결합해서 새로운 모습으로 탄생을 했다. 오행을 확장해서 모든 사물에 대입했으며, 시간의 흐름인 사계절에도 들어갔다. 춘·하·추·동과 융합한 오행은 간지에 대응 배치되어 사람들의 생활에서 중요하게 쓰이는 수단이 되었다. 오행은 심지어 인간의 인륜도리에도 들어갔다. 홍범구주에 첫 머리에 오행이 나오는데 그만큼 중시되었다는 것이다. 후계자를 뽑을 때도 오행을 잘 따랐는지 게을리 했는지에 따라 물려주었다는 문헌이 있다.『황제내경』은 동양의 의서인데 음양오행과 밀접하게 관련되어 있다.『감서』에도 보면 오행의 속성에 대해서 나온다. 수 즉 물은 아래로 흘러 적시며 화는 위로 불사르고 목은 굽혔다 폈다 하는 곡직 성질이 있고 금은 견고하고 단단하지만 제련하여 형태를 변형시고 토는 온갖 곡식을 키워낸다는 말이 있듯이 예전부터 인간 생활과 생존 방식에 절대적으로 관여했다. 오행은 춘추전국시대에 간지오행으로 배치되었다. 일 년을 간지로 나누어 배분했다. 원래 사시는 네 계절이다. 그것을 오행으로 대입하기 위해서 다섯 계절로 나누었는데 그 때부터 자연스럽게 오 계절이 된 것이다. 그래서 토의 이론이 좀 복잡하고 애매모호하다. 화토 동간이라는 말이 설득력이 떨어지는 이유이다. 오행은 아직도 우리에게 아주 유용하게 사용되고 있다. 달력에 한 주를 표기하고 있는 것도 음양오행이다. 다방면으로 응용되고 있는 오행에 대해서 문헌을 고증하고 분석하는 일은 동양철학을 하는 사람이라면 반드시 해야 할 일이다. 신·살에 대해서는 의견이 분분하지만 아직도 응용을 하기 때문에 그 원리에 대해서 알아보는 것은 가치 있는 일이다. 천지합일의 개념으로 만들어진 신·살은 이론만 가지고 된 것은 아니다. 많은 시간동안 관찰을 통해서 축척되어온 경험이며 지혜이기도하다. 과학이 발달하지 못했던 시대에는 길·흉을 모두 신·살로 나타내기도 했지만 현대에는 많은 신·살들이 사장되고, 지금은 유용하게 이용되는 신·살들만 남아 있다. 어떤 학문이던지 시공간을 넘어온 학문은 시대에 따라 가치가 달라진다. 하지만 여전히 유용하다면 그것을 연구하고 보전해야 할 충분한 의미가 있다고 본다.
This research aimed at investigating how Wuxing, the core of oriental idea, reacts and is assigned, what the principle of sin·sal is, and the types of sin·sal. Wuxing is Mok·Hwa·To·Geum·Su. Relation of Wuxing forms production and being produced. Wuxing was born in a new appearance by being combined ...
This research aimed at investigating how Wuxing, the core of oriental idea, reacts and is assigned, what the principle of sin·sal is, and the types of sin·sal. Wuxing is Mok·Hwa·To·Geum·Su. Relation of Wuxing forms production and being produced. Wuxing was born in a new appearance by being combined with yin and yang which had existed since long ago. Wuxing was substituted for all objects by being expanded, which entered four seasons, the stream of time. Wuxing, combined with Chun·Ha·Chu·Dong, became an important means in people's life by reacting and being assigned in Ganji. Furthermore, Wuxing was included in human ethics and duty. Wuxing comes in the head of Hongbeomguju, this way, it was highly regarded. When selecting a successor, according to a literature, it was determined along with wither the person followed Wuxing well or ignored it.『Hwangjenaegyung』is an Oriental medical book, which is closely related to Yin Yang Wuxing. 『Gamseo』also shows the attributes of Wuxing. Su, i.e. water, flows downwards and wets, Hwa burns upwards, Mok has crookedness and straightness which bends and straightens, Geum changes the shape by polishing though it's firm and hard, and To grows every cereal, accordingly, they have absolutely been involved in human life and method of survival since long ago Wuxing was assigned as Ganjioheng during the warring states period. It was assigned by dividing a year into Ganji. Originally sasi means four seasons. It was divided into five seasons to substitute for Wuxing, since then, it became five seasons naturally. Therefore, theory of To is complicated and vague. That's the reason why Hwato donggan is not convincing. Wuxing is still very usefully used in our life. Yin Yang Wuxing still marks one week in the calendar. To study and analyze literature on Wuxing, applied in various ways, is an essential work for those who study oriental philosophy There are various opinions of sin·sal, however it is valuable to investigate the principle thereof, since it is still applied. Sin·sal, made by the concept of Cheonjihabil, was not made only by theory. It's the experience and wisdom that has been accumulated through observation for a long time. During the period when the science was not developed, all Gil·Hyung were expressed with Sin·Sal, in modern times, lots of Sin·Sal disappeared and presently only useful Sin·Sal are remaining. In any study, theory beyond time and space differs its value along with period. However, if it is still available, it has enough significance to be researched and preserved.
This research aimed at investigating how Wuxing, the core of oriental idea, reacts and is assigned, what the principle of sin·sal is, and the types of sin·sal. Wuxing is Mok·Hwa·To·Geum·Su. Relation of Wuxing forms production and being produced. Wuxing was born in a new appearance by being combined with yin and yang which had existed since long ago. Wuxing was substituted for all objects by being expanded, which entered four seasons, the stream of time. Wuxing, combined with Chun·Ha·Chu·Dong, became an important means in people's life by reacting and being assigned in Ganji. Furthermore, Wuxing was included in human ethics and duty. Wuxing comes in the head of Hongbeomguju, this way, it was highly regarded. When selecting a successor, according to a literature, it was determined along with wither the person followed Wuxing well or ignored it.『Hwangjenaegyung』is an Oriental medical book, which is closely related to Yin Yang Wuxing. 『Gamseo』also shows the attributes of Wuxing. Su, i.e. water, flows downwards and wets, Hwa burns upwards, Mok has crookedness and straightness which bends and straightens, Geum changes the shape by polishing though it's firm and hard, and To grows every cereal, accordingly, they have absolutely been involved in human life and method of survival since long ago Wuxing was assigned as Ganjioheng during the warring states period. It was assigned by dividing a year into Ganji. Originally sasi means four seasons. It was divided into five seasons to substitute for Wuxing, since then, it became five seasons naturally. Therefore, theory of To is complicated and vague. That's the reason why Hwato donggan is not convincing. Wuxing is still very usefully used in our life. Yin Yang Wuxing still marks one week in the calendar. To study and analyze literature on Wuxing, applied in various ways, is an essential work for those who study oriental philosophy There are various opinions of sin·sal, however it is valuable to investigate the principle thereof, since it is still applied. Sin·sal, made by the concept of Cheonjihabil, was not made only by theory. It's the experience and wisdom that has been accumulated through observation for a long time. During the period when the science was not developed, all Gil·Hyung were expressed with Sin·Sal, in modern times, lots of Sin·Sal disappeared and presently only useful Sin·Sal are remaining. In any study, theory beyond time and space differs its value along with period. However, if it is still available, it has enough significance to be researched and preserved.
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