본 연구는 유아교육기관에서의 통일교육을 활성화하고 유아시기부터 평화지향적인 통일준비 역량을 길러 통일을 준비함과 동시에 통일 후 평화공존의 길을 마련하기 위해 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램을 구성하고 현장에 적용해 봄으로써 효과를 검증하는데 목적이 있다. 연구목적에 기초한 연구문제와 연구절차는 다음과 같다. 연구문제 1은 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 구성은 어떠한가이다. 프로그램을 구성하기 위해 통일교육과 관련된 문헌과 선행연구에 대한 분석이 이루어졌으며 이를 기반으로 프로그램의 목적과 목표, 내용, 교수·학습방법, 평가의 절차로 구안하였다. 구안된 프로그램은 예비연구, 전문가와 담임교사의 자문 및 협의를 거쳐 내용을 수정, 보완한 후 유아교육 전문가를 통해 적합성을 검증하여 프로그램 최종안을 구성하였다. 연구문제 2는 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가이다. 본 프로그램의 적용효과를 검증하기 위한 연구대상은 경기도 G시 S유치원의 5세반 유아 3학급(실험집단 29명, 비교집단 30명, 통제집단 32명) 총 91명이다. 실험집단에 대해서는 본 프로그램에서 선정한 동화를 들려준 후 이야기나누기와 확장활동을 실시하였고, 비교집단에 대해서는 본 프로그램에서 선정한 동화를 들려준 후 이야기나누기 활동을 실시하였으며, 통제집단은 누리과정 생활주제를 중심으로 활동하였다. 프로그램의 적용효과를 검증하기 위하여 첫째, 통일인식 역량에 대한 효과 검증은 ‘통일인식 유아면접지’ 검사를 실시하였다. 둘째, 평화공존 역량에 대한 효과 검증은 ‘유아 갈등인식 및 갈등해결 검사’, ‘유아 민주시민의식 검사’, ‘유아 친사회적행동 검사’를 실시하였다. ...
본 연구는 유아교육기관에서의 통일교육을 활성화하고 유아시기부터 평화지향적인 통일준비 역량을 길러 통일을 준비함과 동시에 통일 후 평화공존의 길을 마련하기 위해 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램을 구성하고 현장에 적용해 봄으로써 효과를 검증하는데 목적이 있다. 연구목적에 기초한 연구문제와 연구절차는 다음과 같다. 연구문제 1은 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 구성은 어떠한가이다. 프로그램을 구성하기 위해 통일교육과 관련된 문헌과 선행연구에 대한 분석이 이루어졌으며 이를 기반으로 프로그램의 목적과 목표, 내용, 교수·학습방법, 평가의 절차로 구안하였다. 구안된 프로그램은 예비연구, 전문가와 담임교사의 자문 및 협의를 거쳐 내용을 수정, 보완한 후 유아교육 전문가를 통해 적합성을 검증하여 프로그램 최종안을 구성하였다. 연구문제 2는 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가이다. 본 프로그램의 적용효과를 검증하기 위한 연구대상은 경기도 G시 S유치원의 5세반 유아 3학급(실험집단 29명, 비교집단 30명, 통제집단 32명) 총 91명이다. 실험집단에 대해서는 본 프로그램에서 선정한 동화를 들려준 후 이야기나누기와 확장활동을 실시하였고, 비교집단에 대해서는 본 프로그램에서 선정한 동화를 들려준 후 이야기나누기 활동을 실시하였으며, 통제집단은 누리과정 생활주제를 중심으로 활동하였다. 프로그램의 적용효과를 검증하기 위하여 첫째, 통일인식 역량에 대한 효과 검증은 ‘통일인식 유아면접지’ 검사를 실시하였다. 둘째, 평화공존 역량에 대한 효과 검증은 ‘유아 갈등인식 및 갈등해결 검사’, ‘유아 민주시민의식 검사’, ‘유아 친사회적행동 검사’를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 Program을 이용하였으며, 유아의 통일인식 역량에 대한 변화를 알아보기 위하여 유아면접지 결과를 교차분석 하였고, 평화공존 역량에 대한 변화를 알아보기 위하여 갈등인식 및 갈등해결, 민주시민의식, 친사회적행동 검사 결과를 공변량 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제별로 요약하면 다음과 같다. 연구문제 1은 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 구성에 관한 것이다. 연구결과, 본 프로그램은 통일시대에 필요한 역량을 키워 통일에 대비하기 위해 유아에게 동화를 활용하여 통일인식과 평화적 공존에 대한 이해를 돕는 교육과정을 마련하고 교육을 실시하여 그 효과를 검증하는 것에 목적을 두었다. 이를 달성하기 위한 구체적 목표는 첫째, 우리나라의 분단 상황을 알고 통일에 관심을 가지며, 북한의 사회적 특성과 생활 및 자연에 대해 관심을 가지고, 남과 북은 한민족임을 알며 민족공동체의식 증진을 위해 노력하는 등 통일인식 역량을 키우기, 그리고 둘째, 타인과 공존하기 위한 갈등인식 및 갈등해결 능력을 키우고, 집단 간의 공존에 기초가 되는 민주시민의식을 함양하며, 세계와 공존하는 기제로써 친사회적행동 역량을 기르는 등 평화공존 역량을 기르기로 설정되었다. 본 프로그램의 평화지향적 통일준비 역량은 통일인식 역량과 평화공존 역량으로 나누어 총 6개의 내용범주와 10개의 내용요소로 체계화하였다. 즉 통일인식 역량은 통일이해, 북한이해, 민족공동체의식 함양 등 3개의 내용범주와 6.25전쟁과 분단현실 이해, 통일문제 이해, 북한사회 특성이해, 북한 생활이해, 북한 자연이해, 전통문화, 민족공동체의식 증진을 위한 노력 등 7개의 내용요소로 구성하였다. 평화공존 역량은 타인과의 공존, 집단 간의 공존, 세계와의 공존 등 3개의 내용범주와 갈등인식 및 갈등해결, 민주시민의식, 친사회적행동 등 3개의 내용요소로 구성하였다. 셋째, 프로그램의 교수·학습방법은 도입(동기유발하기), 전개(통일준비 역량 키우기 활동으로 동화 들려주기, 이야기나누기, 확장활동), 마무리(정리하기), 평가하기 단계로 구성하였다. 넷째, 평가는 프로그램에 대한 평가와 유아에 대한 평가로 구성하였으며, 프로그램에 대한 평가는 본 프로그램이 진행되는 동안 유아의 전반적인 반응을 관찰하고, 프로그램의 목적과 목표가 달성되었는지, 교육내용, 교수학습과정 등이 일관되고 체계적으로 구성되었는지를 담임교사가 평가하도록 구성하였다. 유아에 대한 평가는 본 프로그램의 활동 전, 활동 중, 활동 후로 나누어 진단평가, 형성평가, 총괄평가를 실시하도록 구성하였다. 연구문제 2는 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 적용 효과에 관한 것이다. 연구결과, 본 프로그램에 참여한 실험집단 유아의 통일인식 역량이 비교집단이나 통제집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 그리고 본 프로그램에서 선정한 동화를 들려주고 이야기나누기 활동을 경험한 비교집단에서는 20개의 통일인식 문항 중 11개의 문항에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 또한 평화공존 역량에 대한 효과를 알아보기 위한 갈등인식 및 갈등해결, 민주시민의식, 친사회적행동 검사결과 실험집단의 평균이 비교집단이나 통제집단의 평균보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이는 비교집단에서와 같이 유아들에게 통일관련 동화를 들려주고 이야기 나누기 활동만 실시해도 유아의 통일인식이 증진될 수 있으므로 유아교육기관이나 가정에서도 용이하게 통일인식 교육을 실천할 수 있다고 본다. 그러나 평화공존 역량인 갈등인식 및 갈등해결, 민주시민의식, 친사회적행동은 동화 들려주기와 이야기나누기 활동만으로는 긍정적인 효과가 나타나지 않은 것으로 보아 실험집단에서와 같이 동화내용을 심화할 수 있는 다양한 확장활동이 필요함을 알 수 있다. 결론적으로 이와 같은 연구결과는 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램이 평화지향적 통일준비 역량인 통일인식 역량과 평화공존 역량에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다. 따라서 본 프로그램이 유아교육기관에서의 통일교육 활성화와 유아의 평화지향적 통일준비 역량 교육에 기초자료가 될 수 있다고 본다.
본 연구는 유아교육기관에서의 통일교육을 활성화하고 유아시기부터 평화지향적인 통일준비 역량을 길러 통일을 준비함과 동시에 통일 후 평화공존의 길을 마련하기 위해 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램을 구성하고 현장에 적용해 봄으로써 효과를 검증하는데 목적이 있다. 연구목적에 기초한 연구문제와 연구절차는 다음과 같다. 연구문제 1은 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 구성은 어떠한가이다. 프로그램을 구성하기 위해 통일교육과 관련된 문헌과 선행연구에 대한 분석이 이루어졌으며 이를 기반으로 프로그램의 목적과 목표, 내용, 교수·학습방법, 평가의 절차로 구안하였다. 구안된 프로그램은 예비연구, 전문가와 담임교사의 자문 및 협의를 거쳐 내용을 수정, 보완한 후 유아교육 전문가를 통해 적합성을 검증하여 프로그램 최종안을 구성하였다. 연구문제 2는 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가이다. 본 프로그램의 적용효과를 검증하기 위한 연구대상은 경기도 G시 S유치원의 5세반 유아 3학급(실험집단 29명, 비교집단 30명, 통제집단 32명) 총 91명이다. 실험집단에 대해서는 본 프로그램에서 선정한 동화를 들려준 후 이야기나누기와 확장활동을 실시하였고, 비교집단에 대해서는 본 프로그램에서 선정한 동화를 들려준 후 이야기나누기 활동을 실시하였으며, 통제집단은 누리과정 생활주제를 중심으로 활동하였다. 프로그램의 적용효과를 검증하기 위하여 첫째, 통일인식 역량에 대한 효과 검증은 ‘통일인식 유아면접지’ 검사를 실시하였다. 둘째, 평화공존 역량에 대한 효과 검증은 ‘유아 갈등인식 및 갈등해결 검사’, ‘유아 민주시민의식 검사’, ‘유아 친사회적행동 검사’를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 Program을 이용하였으며, 유아의 통일인식 역량에 대한 변화를 알아보기 위하여 유아면접지 결과를 교차분석 하였고, 평화공존 역량에 대한 변화를 알아보기 위하여 갈등인식 및 갈등해결, 민주시민의식, 친사회적행동 검사 결과를 공변량 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제별로 요약하면 다음과 같다. 연구문제 1은 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 구성에 관한 것이다. 연구결과, 본 프로그램은 통일시대에 필요한 역량을 키워 통일에 대비하기 위해 유아에게 동화를 활용하여 통일인식과 평화적 공존에 대한 이해를 돕는 교육과정을 마련하고 교육을 실시하여 그 효과를 검증하는 것에 목적을 두었다. 이를 달성하기 위한 구체적 목표는 첫째, 우리나라의 분단 상황을 알고 통일에 관심을 가지며, 북한의 사회적 특성과 생활 및 자연에 대해 관심을 가지고, 남과 북은 한민족임을 알며 민족공동체의식 증진을 위해 노력하는 등 통일인식 역량을 키우기, 그리고 둘째, 타인과 공존하기 위한 갈등인식 및 갈등해결 능력을 키우고, 집단 간의 공존에 기초가 되는 민주시민의식을 함양하며, 세계와 공존하는 기제로써 친사회적행동 역량을 기르는 등 평화공존 역량을 기르기로 설정되었다. 본 프로그램의 평화지향적 통일준비 역량은 통일인식 역량과 평화공존 역량으로 나누어 총 6개의 내용범주와 10개의 내용요소로 체계화하였다. 즉 통일인식 역량은 통일이해, 북한이해, 민족공동체의식 함양 등 3개의 내용범주와 6.25전쟁과 분단현실 이해, 통일문제 이해, 북한사회 특성이해, 북한 생활이해, 북한 자연이해, 전통문화, 민족공동체의식 증진을 위한 노력 등 7개의 내용요소로 구성하였다. 평화공존 역량은 타인과의 공존, 집단 간의 공존, 세계와의 공존 등 3개의 내용범주와 갈등인식 및 갈등해결, 민주시민의식, 친사회적행동 등 3개의 내용요소로 구성하였다. 셋째, 프로그램의 교수·학습방법은 도입(동기유발하기), 전개(통일준비 역량 키우기 활동으로 동화 들려주기, 이야기나누기, 확장활동), 마무리(정리하기), 평가하기 단계로 구성하였다. 넷째, 평가는 프로그램에 대한 평가와 유아에 대한 평가로 구성하였으며, 프로그램에 대한 평가는 본 프로그램이 진행되는 동안 유아의 전반적인 반응을 관찰하고, 프로그램의 목적과 목표가 달성되었는지, 교육내용, 교수학습과정 등이 일관되고 체계적으로 구성되었는지를 담임교사가 평가하도록 구성하였다. 유아에 대한 평가는 본 프로그램의 활동 전, 활동 중, 활동 후로 나누어 진단평가, 형성평가, 총괄평가를 실시하도록 구성하였다. 연구문제 2는 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램의 적용 효과에 관한 것이다. 연구결과, 본 프로그램에 참여한 실험집단 유아의 통일인식 역량이 비교집단이나 통제집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 그리고 본 프로그램에서 선정한 동화를 들려주고 이야기나누기 활동을 경험한 비교집단에서는 20개의 통일인식 문항 중 11개의 문항에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 또한 평화공존 역량에 대한 효과를 알아보기 위한 갈등인식 및 갈등해결, 민주시민의식, 친사회적행동 검사결과 실험집단의 평균이 비교집단이나 통제집단의 평균보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이는 비교집단에서와 같이 유아들에게 통일관련 동화를 들려주고 이야기 나누기 활동만 실시해도 유아의 통일인식이 증진될 수 있으므로 유아교육기관이나 가정에서도 용이하게 통일인식 교육을 실천할 수 있다고 본다. 그러나 평화공존 역량인 갈등인식 및 갈등해결, 민주시민의식, 친사회적행동은 동화 들려주기와 이야기나누기 활동만으로는 긍정적인 효과가 나타나지 않은 것으로 보아 실험집단에서와 같이 동화내용을 심화할 수 있는 다양한 확장활동이 필요함을 알 수 있다. 결론적으로 이와 같은 연구결과는 동화를 활용한 평화지향적 유아통일교육 프로그램이 평화지향적 통일준비 역량인 통일인식 역량과 평화공존 역량에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다. 따라서 본 프로그램이 유아교육기관에서의 통일교육 활성화와 유아의 평화지향적 통일준비 역량 교육에 기초자료가 될 수 있다고 본다.
This study was aimed to compose the peaceful unification education program using fairy tales and to identify the effect of its application to the field, which activated unification education in children education institutions and prepared the way for peaceful coexistence after unification with stren...
This study was aimed to compose the peaceful unification education program using fairy tales and to identify the effect of its application to the field, which activated unification education in children education institutions and prepared the way for peaceful coexistence after unification with strengthening the competence of a peaceful unification from childhood. The research problems and procedures based on its purpose were as following. The research problem 1 was 'how the composition of the peaceful unification education program using fairy tales for children was?' The literatures and preceding researches on unification education were analyzed for composing the program, on its base, it was composed of purpose and aim, contents, teaching-learning method and evaluation. After modified and supplemented through preliminary research and consultation of experts and teachers, the final program was drawn up. The research problem 2 was 'how application effects of the peaceful unification education program for children were?' The research subjects to verify effects of this program were 91 children (29 children for experimental group, 30 children for comparative group and 32 children for controlled group) of three classes in 5-year-class at S kindergarten in G city, Gyeonggido province. The experimental group talked about and did extended activities after listening to the chosen fairy tales, the comparative group talked about after listening to the chosen fairy tales and the controlled group acted along the topics of living on Nuri process. To verify application effect of this program, first, the test of interview form for children was carried out for to verify children's cognitive abilities of unification. Second, for verification for effect on the abilities of peaceful coexistence, the test for children's conflict cognition and solution, the test for children's democratic civic consciousness and the test for children's pro-social behavior were carried out. SPSS 18 Program was used for data analysis, interview forms for children were cross-analyzed to check the changes in children's cognitive abilities of unification, and to check the changes in the abilities of peaceful coexistence, analysis of covariance was used to the test results of children's conflict cognition and solution, democratic civic consciousness and pro-social behaviors. The results of each research problems were as following. The research problem 1 was to compose peaceful unification education program using fairy tales for children. This program was aimed at preparing unification by raising ability needed in the unification era, through education which helped to understand awareness of unification and peaceful coexistence using fairy tales for children. The educational purposes to realize it were as following. First, children could understand the current state of division and be interested in unification, know that the South and North are one people, raise their ethnic community spirit and, consequently, develop ability to recognize unification. Second, children could develop ability of conflict cognition and solution to coexist with others, raise democratic civic consciousness as the base of coexistence between groups, develop ability of pro-social activity and, consequently, develop ability to coexist peacefully. The ability of preparing peaceful unification on this program were divided into ability of preparing unification and ability of peaceful coexistence, so composed of the system of 6 content categories and 10 content elements. In other words, ability of awareness of unification was composed of 3 content categories like understanding unification, understanding the North and cultivating ethnic community spirit and 7 content elements like understanding the Korean War and reality of the division, understanding unification problems, understanding characteristic of north Korean society, understanding living of north Korean, understanding the nature of north Korean, traditional culture and efforts to cultivate ethnic community spirit. The ability of peaceful coexistence was composed of 3 content categories like coexistence with others, coexistence between groups and coexistence with the world and 3 content elements like conflict cognition and solution, democratic civic consciousness and pro-social behavior. Third, teaching-learning methods of the program were composed of stages of introduction(to motivate), development(to tell fairy tales as activity to raise unification ability, to talk about and extended activities), completion(to arrange) and evaluation. Fourth, the evaluation was composed of evaluating both the program and children. To evaluate the program, the teacher in charge evaluated achievement of the purposes and the aims, consistence and organization of the education contents and teaching-learning methods, while observing children's general responses during the process of the program. The evaluation of the children were composed of diagnostic evaluation, formative evaluation and general evaluation of activities by being divided before, mid and after period. The research problem 2 was about application effects of peace-oriented unification education using fairy tales for children. On the result of the study, the recognizing unification of children experimental participants of this research turned significantly higher in the statistics than comparative group and controlled group. And in the comparative group which listened to the chosen fairy tales and talked about, 11 questions out of 20 questions about recognizing unification showed significant results in the statistics. In addition, according to the results of tests on conflict cognition and solution, democratic civic consciousness and pro-social behavior to check the effect on peaceful coexistence ability, the average results of the experimental group was significantly higher in the statistics than those of comparative group and controlled group. Just activities like listening to chosen fairy tales about unification and talking about could cultivate children's unification awareness, therefore, education of unification awareness could be put into practice in children's education institutions and even at home. However, it could be said to need various extended activities as the case of experimental group because conflict cognition and solution, democratic civic consciousness and pro-social behavior related to peaceful coexistence ability didn't show positive effects just through listening to fairy tales and talking about. In conclusion, these research results showed that peace-oriented unification education program using fairy tales for children could give positive effect on unification awareness ability and peaceful coexistence ability which were also peace-oriented unification ability. Therefore, this program could be fundamental material of vitalizing unification education and raising preparation ability of peace-oriented unification.
This study was aimed to compose the peaceful unification education program using fairy tales and to identify the effect of its application to the field, which activated unification education in children education institutions and prepared the way for peaceful coexistence after unification with strengthening the competence of a peaceful unification from childhood. The research problems and procedures based on its purpose were as following. The research problem 1 was 'how the composition of the peaceful unification education program using fairy tales for children was?' The literatures and preceding researches on unification education were analyzed for composing the program, on its base, it was composed of purpose and aim, contents, teaching-learning method and evaluation. After modified and supplemented through preliminary research and consultation of experts and teachers, the final program was drawn up. The research problem 2 was 'how application effects of the peaceful unification education program for children were?' The research subjects to verify effects of this program were 91 children (29 children for experimental group, 30 children for comparative group and 32 children for controlled group) of three classes in 5-year-class at S kindergarten in G city, Gyeonggido province. The experimental group talked about and did extended activities after listening to the chosen fairy tales, the comparative group talked about after listening to the chosen fairy tales and the controlled group acted along the topics of living on Nuri process. To verify application effect of this program, first, the test of interview form for children was carried out for to verify children's cognitive abilities of unification. Second, for verification for effect on the abilities of peaceful coexistence, the test for children's conflict cognition and solution, the test for children's democratic civic consciousness and the test for children's pro-social behavior were carried out. SPSS 18 Program was used for data analysis, interview forms for children were cross-analyzed to check the changes in children's cognitive abilities of unification, and to check the changes in the abilities of peaceful coexistence, analysis of covariance was used to the test results of children's conflict cognition and solution, democratic civic consciousness and pro-social behaviors. The results of each research problems were as following. The research problem 1 was to compose peaceful unification education program using fairy tales for children. This program was aimed at preparing unification by raising ability needed in the unification era, through education which helped to understand awareness of unification and peaceful coexistence using fairy tales for children. The educational purposes to realize it were as following. First, children could understand the current state of division and be interested in unification, know that the South and North are one people, raise their ethnic community spirit and, consequently, develop ability to recognize unification. Second, children could develop ability of conflict cognition and solution to coexist with others, raise democratic civic consciousness as the base of coexistence between groups, develop ability of pro-social activity and, consequently, develop ability to coexist peacefully. The ability of preparing peaceful unification on this program were divided into ability of preparing unification and ability of peaceful coexistence, so composed of the system of 6 content categories and 10 content elements. In other words, ability of awareness of unification was composed of 3 content categories like understanding unification, understanding the North and cultivating ethnic community spirit and 7 content elements like understanding the Korean War and reality of the division, understanding unification problems, understanding characteristic of north Korean society, understanding living of north Korean, understanding the nature of north Korean, traditional culture and efforts to cultivate ethnic community spirit. The ability of peaceful coexistence was composed of 3 content categories like coexistence with others, coexistence between groups and coexistence with the world and 3 content elements like conflict cognition and solution, democratic civic consciousness and pro-social behavior. Third, teaching-learning methods of the program were composed of stages of introduction(to motivate), development(to tell fairy tales as activity to raise unification ability, to talk about and extended activities), completion(to arrange) and evaluation. Fourth, the evaluation was composed of evaluating both the program and children. To evaluate the program, the teacher in charge evaluated achievement of the purposes and the aims, consistence and organization of the education contents and teaching-learning methods, while observing children's general responses during the process of the program. The evaluation of the children were composed of diagnostic evaluation, formative evaluation and general evaluation of activities by being divided before, mid and after period. The research problem 2 was about application effects of peace-oriented unification education using fairy tales for children. On the result of the study, the recognizing unification of children experimental participants of this research turned significantly higher in the statistics than comparative group and controlled group. And in the comparative group which listened to the chosen fairy tales and talked about, 11 questions out of 20 questions about recognizing unification showed significant results in the statistics. In addition, according to the results of tests on conflict cognition and solution, democratic civic consciousness and pro-social behavior to check the effect on peaceful coexistence ability, the average results of the experimental group was significantly higher in the statistics than those of comparative group and controlled group. Just activities like listening to chosen fairy tales about unification and talking about could cultivate children's unification awareness, therefore, education of unification awareness could be put into practice in children's education institutions and even at home. However, it could be said to need various extended activities as the case of experimental group because conflict cognition and solution, democratic civic consciousness and pro-social behavior related to peaceful coexistence ability didn't show positive effects just through listening to fairy tales and talking about. In conclusion, these research results showed that peace-oriented unification education program using fairy tales for children could give positive effect on unification awareness ability and peaceful coexistence ability which were also peace-oriented unification ability. Therefore, this program could be fundamental material of vitalizing unification education and raising preparation ability of peace-oriented unification.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.