최근의 서울메트로 2호선에서는 상왕십리역에서 신호시스템의 고장으로 열차 추돌 사고가 발생하였다. 이 사고는 열차 사고의 예방에 철도신호가 미치는 영향을 다시금 생각하게 하였다. 이 사고를 계기로 시험선에서도 열차 사고를 막기 위한 안전장치가 필요하다고 판단하여, 열차과주경보장치에 대한 연구를 진행하였다. 국내외에서 열차 충돌을 방지하기 위하여 사용하는 시스템은 ATO (...
최근의 서울메트로 2호선에서는 상왕십리역에서 신호시스템의 고장으로 열차 추돌 사고가 발생하였다. 이 사고는 열차 사고의 예방에 철도신호가 미치는 영향을 다시금 생각하게 하였다. 이 사고를 계기로 시험선에서도 열차 사고를 막기 위한 안전장치가 필요하다고 판단하여, 열차과주경보장치에 대한 연구를 진행하였다. 국내외에서 열차 충돌을 방지하기 위하여 사용하는 시스템은 ATO (Automatic Train Operation), ATS(Automatic Train Stop), 그리고 ATP(Automatic Train Protection) 등이 있다. 이 시스템들은 주로 철도 운행선에서 사용되며, 시험선에 적용하기 위해서는 별도의 사양 변경과 시스템 통합이 필요하다. 그러므로, 시험선에서 열차 사고를 막기 위해서는 기존의 신호 시스템이 아닌, 새로운 방식의 시스템이 필요하다. 트램 시험선에 적용되는 열차 사고 방지를 위한 장치는 현재 운용되고 있는 신호시스템이 없이도 사고 방지기능이 가능하고, 개발되는 트램 차량의 사양과 성능에 영향을 주지 않아야 한다. 그리고, 시험선에서는 지속적인 시험운행을 수행하면서 기관사의 오인 또는 신호위반, 신체적인 문제로 시험 열차가 과주하게 될 수 있다. 이런 상황에서 열차과주경보장치는 시험선의 기관사에게 경보를 주고 주지시킴으로써 시험운행의 안전을 도모하는 기능을 수행하여야 한다. 운영 중에는 열차의 사양 변경 또는 운영 시나리오의 변경에 따라 열차과주경보장치의 위치를 자유롭게 변경할 수 있어야 한다. 위와 같은 요구사항을 만족하기 위하여 본 연구에서는 센서를 이용한 열차과주경보장치를 개발하고자 하였고, 다양한 센서를 비교한 결과, 레이저 레이다 센서를 이용하여 개발하는 것이 철도의 시험선 운영환경에 적합하다고 판단되었다. 본 연구에서 개발한 레이저 레이다 센서를 이용한 열차과주경보장치는 오송차량 기지의 무가선트램 시험선에 설치되었다. 무가선트램 시험선에서는 트램 차량이 지속적으로 주행시험을 하고 있다. 열차과주경보장치는 시험선에 설치되어, 과주지점에 접근 중인 열차를 인식할 수 있는 기능을 현장 시험을 통하여 검증하였다.
최근의 서울메트로 2호선에서는 상왕십리역에서 신호시스템의 고장으로 열차 추돌 사고가 발생하였다. 이 사고는 열차 사고의 예방에 철도신호가 미치는 영향을 다시금 생각하게 하였다. 이 사고를 계기로 시험선에서도 열차 사고를 막기 위한 안전장치가 필요하다고 판단하여, 열차과주경보장치에 대한 연구를 진행하였다. 국내외에서 열차 충돌을 방지하기 위하여 사용하는 시스템은 ATO (Automatic Train Operation), ATS(Automatic Train Stop), 그리고 ATP(Automatic Train Protection) 등이 있다. 이 시스템들은 주로 철도 운행선에서 사용되며, 시험선에 적용하기 위해서는 별도의 사양 변경과 시스템 통합이 필요하다. 그러므로, 시험선에서 열차 사고를 막기 위해서는 기존의 신호 시스템이 아닌, 새로운 방식의 시스템이 필요하다. 트램 시험선에 적용되는 열차 사고 방지를 위한 장치는 현재 운용되고 있는 신호시스템이 없이도 사고 방지기능이 가능하고, 개발되는 트램 차량의 사양과 성능에 영향을 주지 않아야 한다. 그리고, 시험선에서는 지속적인 시험운행을 수행하면서 기관사의 오인 또는 신호위반, 신체적인 문제로 시험 열차가 과주하게 될 수 있다. 이런 상황에서 열차과주경보장치는 시험선의 기관사에게 경보를 주고 주지시킴으로써 시험운행의 안전을 도모하는 기능을 수행하여야 한다. 운영 중에는 열차의 사양 변경 또는 운영 시나리오의 변경에 따라 열차과주경보장치의 위치를 자유롭게 변경할 수 있어야 한다. 위와 같은 요구사항을 만족하기 위하여 본 연구에서는 센서를 이용한 열차과주경보장치를 개발하고자 하였고, 다양한 센서를 비교한 결과, 레이저 레이다 센서를 이용하여 개발하는 것이 철도의 시험선 운영환경에 적합하다고 판단되었다. 본 연구에서 개발한 레이저 레이다 센서를 이용한 열차과주경보장치는 오송차량 기지의 무가선트램 시험선에 설치되었다. 무가선트램 시험선에서는 트램 차량이 지속적으로 주행시험을 하고 있다. 열차과주경보장치는 시험선에 설치되어, 과주지점에 접근 중인 열차를 인식할 수 있는 기능을 현장 시험을 통하여 검증하였다.
Recently, a train collision occurred at Sangwangsimri station of Seoul Metro’s Line 2 because of a signal system failure. This accident made us reconsider the effect of railway signaling on train accident prevention. Taking this accident as an example, I reasoned that a safety system is necessary ev...
Recently, a train collision occurred at Sangwangsimri station of Seoul Metro’s Line 2 because of a signal system failure. This accident made us reconsider the effect of railway signaling on train accident prevention. Taking this accident as an example, I reasoned that a safety system is necessary even on a test line to prevent train accidents so I pursued a study on different Train Overrun Warning Systems. The ATO(Automatic Train Operation) system, ATS(Automatic Train Stop) system and ATP(Automatic Train Protection) system are used to prevent train collisions in Korea and abroad. These systems are mainly used on railway service lines and in order to use these systems on a test line, a special change of specifications and system integration are needed. In other words, we need to establish a new system, not the existing signal system, on a test line to prevent train accidents. The safety system which would be applied on a test line should prevent any accidents without the current signaling system and should not affect the function and performance of the developed tram vehicle. Also, there are chances that the test tram overruns because of signal violation or driver error. In this case, the Train Overrun Warning System performs its safety function by sounding an alarm and warning the driver on the test line. The location of the Train Overrun Warning System device should be flexible in case of changes of tram specification and operation scenarios. To satisfy the requirements above, I tried to develop a Train Overrun Warning System using sensors and after comparing various types of sensors, I decided that using a laser radar is the most suitable to the environment of a test line. The Train Overrun Warning System, which was developed in this study, was installed on the catenary-free tram test line in O-song depot. On the catenary-free tram test line, tram vehicles are continually conducting tests. The function that detects a tram’s approach to an overrun point was verified in a field test.
Recently, a train collision occurred at Sangwangsimri station of Seoul Metro’s Line 2 because of a signal system failure. This accident made us reconsider the effect of railway signaling on train accident prevention. Taking this accident as an example, I reasoned that a safety system is necessary even on a test line to prevent train accidents so I pursued a study on different Train Overrun Warning Systems. The ATO(Automatic Train Operation) system, ATS(Automatic Train Stop) system and ATP(Automatic Train Protection) system are used to prevent train collisions in Korea and abroad. These systems are mainly used on railway service lines and in order to use these systems on a test line, a special change of specifications and system integration are needed. In other words, we need to establish a new system, not the existing signal system, on a test line to prevent train accidents. The safety system which would be applied on a test line should prevent any accidents without the current signaling system and should not affect the function and performance of the developed tram vehicle. Also, there are chances that the test tram overruns because of signal violation or driver error. In this case, the Train Overrun Warning System performs its safety function by sounding an alarm and warning the driver on the test line. The location of the Train Overrun Warning System device should be flexible in case of changes of tram specification and operation scenarios. To satisfy the requirements above, I tried to develop a Train Overrun Warning System using sensors and after comparing various types of sensors, I decided that using a laser radar is the most suitable to the environment of a test line. The Train Overrun Warning System, which was developed in this study, was installed on the catenary-free tram test line in O-song depot. On the catenary-free tram test line, tram vehicles are continually conducting tests. The function that detects a tram’s approach to an overrun point was verified in a field test.
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