본 연구에서는 Gagné의 ‘영재성과 재능의 차별화 모형(DMGT)’모형 틀을 이용하여 이휘소의 생애에서 그의 영재성이 어떻게 형성되고 어떻게 계발되었는지 알아보고자 한다. 또한 근현대 국내 과학자에 대한 인식을 높이고 영재교육에 대한 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 해결을 위해 이휘소 생애 전반에 걸쳐 커다란 영향을 변화를 가져왔던 주요 생애사건을 찾아내고, 그 사건들을 중심으로 그의 생애를 분석해 보았다. 그리고 이휘소의 영재성이 형성 및 계발되는 과정에 영향을 미친 요인들을 Gagné의 ‘영재성과 재능에 대한 차별화 모형(DMGT)’을 틀을 이용하여 분석해 보았다. 따라서 이 모형의 구성요인인 영재성(G), 개인내적 촉매(...
본 연구에서는 Gagné의 ‘영재성과 재능의 차별화 모형(DMGT)’모형 틀을 이용하여 이휘소의 생애에서 그의 영재성이 어떻게 형성되고 어떻게 계발되었는지 알아보고자 한다. 또한 근현대 국내 과학자에 대한 인식을 높이고 영재교육에 대한 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 해결을 위해 이휘소 생애 전반에 걸쳐 커다란 영향을 변화를 가져왔던 주요 생애사건을 찾아내고, 그 사건들을 중심으로 그의 생애를 분석해 보았다. 그리고 이휘소의 영재성이 형성 및 계발되는 과정에 영향을 미친 요인들을 Gagné의 ‘영재성과 재능에 대한 차별화 모형(DMGT)’을 틀을 이용하여 분석해 보았다. 따라서 이 모형의 구성요인인 영재성(G), 개인내적 촉매(IC), 환경적 촉매(EC), 우연 혹은 기회의 촉매(CH), 발달과정(LP), 재능(T)과 각각 포함된 세부항목들로 영재성의 형성 및 계발과정에 영향을 미친 요인들을 분석하였다. 연구 결과 DMGT에 포함된 각 요인이 복합적인 상호작용을 일으켜 그의 영재성이 형성되고 계발되는 요인으로 작용하였다는 것을 알 수 있었다. 이휘소가 그의 재능을 잘 발휘할 수 있었던 큰 요인은 첫째, 개인내적촉매의 영향이 컸다. 특히 그의 내적동기와 철저한 자기관리, 의지력의 역할이 컸다. 이휘소는 본인의 비상한 머리만을 믿고 노력을 게을리 하지 않았다. 끊임없이 노력했다. 자기관리를 철저히 하여 물리학에 관한 대화를 나눌 목적이 아닌 만남이라면 사람도 거리를 두며 시간 관리를 하였고, 연구실에 한 번 들어가면 꼼짝하지 않아 ‘팬티가 썩은 사람’이라는 별명까지 생길 정도로 놀라운 집중력과 열정으로 연구에 몰두했다. 그리고 조국 재건을 위해 자신이 뭔가를 해야 한다는 마음속에 자리 잡고 있었다. 이휘소의 연구에 대한 열정과 놀라운 집중력과 철저한 시간관리, 강한 의지 등 그의 내적 동기는 그의 영재성이 빛을 발하게 해주었다. 따라서 영재교육에 있어 지적발달뿐만 아니라 자기관리능력과 내적동기를 향상시켜줄 수 있는 프로그램이 필요하며 영재들의 정의적 특성을 긍정적으로 발달시킬 수 있도록 프로그램이 진행되어야 함을 보여준다. 둘째, 이휘소의 영재성이 발전하여 재능이 발휘할 수 있었던 것은 스승과 멘토 들의 관심도 있었지만 무엇보다 어머니라는 환경적 요인도 있다. 어머니가 이휘소에게 준 가장 큰 선물은 아들을 믿어주고 몸소 힘든 가운데서도 꿋꿋하게 살아가는 모습을 보여줬다는 점이다. 이러한 점은 이휘소의 내적동기를 더 이끌어 내었다. 이휘소는 부모가 공부하라해서 공부한 것이 아니라 본디 공부를 즐겨하였다. 그러나 6․25 전쟁을 겪는 시기에도 어머니는 억척스러울 만큼 혼자 생계를 책임지며 애쓰시는 모습에 늘 휘소는 어머니를 존경하고 사랑하였으며 나태해질 수 없었다. 그리고 어머니나 스승들의 말씀처럼 열심히 공부해서 나라를 위해 무언가를 해야 하겠다는 마음이 있었다. 주위의 인물들 중 그들을 믿고 인정해주며 지지하는 자가 있다면 영재들의 든든한 정신적 버팀목이 되어 어려움에 처해도 이겨낼 수 있는 힘의 원천이 될 수 있음을 보여준다. 셋째, 이휘소의 연구 활동이 가능했던 요인은 우연한 기회, 뜻밖의 행운이 있었기 때문이다. 이휘소는 서울대 화공과를 다니면서도 물리학에 관심이 많아 독학을 하였으며 구입하여 읽던 물리학 책의 오류를 발견하여 이휘소의 의견이 맞다는 저자의 답장을 받기도 했다. 이 일로 이휘소는 물리학에 자신감을 키울 수 있었고 물리학으로 전과하고자 하였으나 서울대에서 전과가 가능하지 않았다. 그러나 원조 대상 국가를 지원하는 차원에서 한국전 참전 미군 장교 부인회가 후원하여 장학금까지 지급하는 유학생 선발에 신청을 하여 유학생으로 선발되는 뜻밖의 행운을 얻었다. 이후 미국 마이애미 대학생으로 편입하였고 물리학과로 전과할 수 있었다. 이로 인해 그의 영재성을 계발시킬 수 있었다. 이는 영재교육에 있어서 해당 학생의 흥미에 맞고 지적 탐구심을 자극하는 적절한 기회와 프로그램이 제공되어야 함을 말해주기도 한다. 즉, DMGT 모형에 의해 이휘소의 영재성이 형성되고 발전되는 과정을 분석해 본 결과 영재는 내적 동기와 자기관리, 의지력과 같은 정의적이고 인성적 측면의 발달을 영재교육 프로그램에서 소홀히 해서는 안 된다는 점을 시사하며, 그를 인정하고 지지해주는 인물과 흥미와 지적 탐구심을 충족시켜줄 수 있는 적절한 기회와 프로그램이 필요함을 알 수 있었다.
본 연구에서는 Gagné의 ‘영재성과 재능의 차별화 모형(DMGT)’모형 틀을 이용하여 이휘소의 생애에서 그의 영재성이 어떻게 형성되고 어떻게 계발되었는지 알아보고자 한다. 또한 근현대 국내 과학자에 대한 인식을 높이고 영재교육에 대한 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 해결을 위해 이휘소 생애 전반에 걸쳐 커다란 영향을 변화를 가져왔던 주요 생애사건을 찾아내고, 그 사건들을 중심으로 그의 생애를 분석해 보았다. 그리고 이휘소의 영재성이 형성 및 계발되는 과정에 영향을 미친 요인들을 Gagné의 ‘영재성과 재능에 대한 차별화 모형(DMGT)’을 틀을 이용하여 분석해 보았다. 따라서 이 모형의 구성요인인 영재성(G), 개인내적 촉매(IC), 환경적 촉매(EC), 우연 혹은 기회의 촉매(CH), 발달과정(LP), 재능(T)과 각각 포함된 세부항목들로 영재성의 형성 및 계발과정에 영향을 미친 요인들을 분석하였다. 연구 결과 DMGT에 포함된 각 요인이 복합적인 상호작용을 일으켜 그의 영재성이 형성되고 계발되는 요인으로 작용하였다는 것을 알 수 있었다. 이휘소가 그의 재능을 잘 발휘할 수 있었던 큰 요인은 첫째, 개인내적촉매의 영향이 컸다. 특히 그의 내적동기와 철저한 자기관리, 의지력의 역할이 컸다. 이휘소는 본인의 비상한 머리만을 믿고 노력을 게을리 하지 않았다. 끊임없이 노력했다. 자기관리를 철저히 하여 물리학에 관한 대화를 나눌 목적이 아닌 만남이라면 사람도 거리를 두며 시간 관리를 하였고, 연구실에 한 번 들어가면 꼼짝하지 않아 ‘팬티가 썩은 사람’이라는 별명까지 생길 정도로 놀라운 집중력과 열정으로 연구에 몰두했다. 그리고 조국 재건을 위해 자신이 뭔가를 해야 한다는 마음속에 자리 잡고 있었다. 이휘소의 연구에 대한 열정과 놀라운 집중력과 철저한 시간관리, 강한 의지 등 그의 내적 동기는 그의 영재성이 빛을 발하게 해주었다. 따라서 영재교육에 있어 지적발달뿐만 아니라 자기관리능력과 내적동기를 향상시켜줄 수 있는 프로그램이 필요하며 영재들의 정의적 특성을 긍정적으로 발달시킬 수 있도록 프로그램이 진행되어야 함을 보여준다. 둘째, 이휘소의 영재성이 발전하여 재능이 발휘할 수 있었던 것은 스승과 멘토 들의 관심도 있었지만 무엇보다 어머니라는 환경적 요인도 있다. 어머니가 이휘소에게 준 가장 큰 선물은 아들을 믿어주고 몸소 힘든 가운데서도 꿋꿋하게 살아가는 모습을 보여줬다는 점이다. 이러한 점은 이휘소의 내적동기를 더 이끌어 내었다. 이휘소는 부모가 공부하라해서 공부한 것이 아니라 본디 공부를 즐겨하였다. 그러나 6․25 전쟁을 겪는 시기에도 어머니는 억척스러울 만큼 혼자 생계를 책임지며 애쓰시는 모습에 늘 휘소는 어머니를 존경하고 사랑하였으며 나태해질 수 없었다. 그리고 어머니나 스승들의 말씀처럼 열심히 공부해서 나라를 위해 무언가를 해야 하겠다는 마음이 있었다. 주위의 인물들 중 그들을 믿고 인정해주며 지지하는 자가 있다면 영재들의 든든한 정신적 버팀목이 되어 어려움에 처해도 이겨낼 수 있는 힘의 원천이 될 수 있음을 보여준다. 셋째, 이휘소의 연구 활동이 가능했던 요인은 우연한 기회, 뜻밖의 행운이 있었기 때문이다. 이휘소는 서울대 화공과를 다니면서도 물리학에 관심이 많아 독학을 하였으며 구입하여 읽던 물리학 책의 오류를 발견하여 이휘소의 의견이 맞다는 저자의 답장을 받기도 했다. 이 일로 이휘소는 물리학에 자신감을 키울 수 있었고 물리학으로 전과하고자 하였으나 서울대에서 전과가 가능하지 않았다. 그러나 원조 대상 국가를 지원하는 차원에서 한국전 참전 미군 장교 부인회가 후원하여 장학금까지 지급하는 유학생 선발에 신청을 하여 유학생으로 선발되는 뜻밖의 행운을 얻었다. 이후 미국 마이애미 대학생으로 편입하였고 물리학과로 전과할 수 있었다. 이로 인해 그의 영재성을 계발시킬 수 있었다. 이는 영재교육에 있어서 해당 학생의 흥미에 맞고 지적 탐구심을 자극하는 적절한 기회와 프로그램이 제공되어야 함을 말해주기도 한다. 즉, DMGT 모형에 의해 이휘소의 영재성이 형성되고 발전되는 과정을 분석해 본 결과 영재는 내적 동기와 자기관리, 의지력과 같은 정의적이고 인성적 측면의 발달을 영재교육 프로그램에서 소홀히 해서는 안 된다는 점을 시사하며, 그를 인정하고 지지해주는 인물과 흥미와 지적 탐구심을 충족시켜줄 수 있는 적절한 기회와 프로그램이 필요함을 알 수 있었다.
This paper examines how giftedness of Whisoh Lee has been formed and developed through his life by using Gagné's differentiated model of giftedness and talent (DMGT). The objective is to improve recognition on modern scientists of Korea and give implications for education for gifted children. To ach...
This paper examines how giftedness of Whisoh Lee has been formed and developed through his life by using Gagné's differentiated model of giftedness and talent (DMGT). The objective is to improve recognition on modern scientists of Korea and give implications for education for gifted children. To achieve the goal of this study, the major incidents which have brought large changes in life of Whisoh Lee have been examined and his life has been analyzed focusing on the incidents. Further, the factors, which have affected the processes for formation and development of giftedness of Whisoh Lee, have been analyzed by using the frame of DMGT. Accordingly, the factors affected formation and development of giftedness have been analyzed taking into giftedness (G), individual internal catalyst (IC), environmental catalyst (EC), chance or opportunistic catalyst (CH), process of development (LP) and talent (T) and their specific items The results indicate that comprehensive interaction of each factor has formed and developed giftedness of Whisoh Lee. Intrapersonal catalyst had a great influence. Especially, the person’s inner motive, exhaustive self-management and will power played important roles. He has not been neglect trusting his excellent brain only. He has put efforts constantly. He has not met people for communication irrelevant to physics to save time. Further, he has not moved once he has started to carry out research therefore his nickname has 'person with rotten panty' that he has concentrated on his study through excellent concentration and passion. In addition, he has beared in mind that he had to do something for rebuilding the country. His passion and excellent concentration on research, time management, strong will have made him to make the most of his giftedness. Accordingly, there needs to be program which can improve intelligence, self management ability and internal motivation for education for gifted children. In addition, the program needs to be executed for development of affective characteristic of the children in positive direction. Secondly, the giftedness of Whisoh Lee has been developed and displayed not only through helps from his teachers, mentor but also through his mother which is an environmental factor. The biggest present from this mother is that she has trusted his son and lived having stout heart within difficult situations. This has drawn internal motivation of Whisoh Lee more. Whisoh has studied on his own but not by oder from his parents. However, Whisoh has respected and loved his mother always and could not be neglected that his mother has managed livlihood despite the war 6․25. In addition, he has decided to study hared and do something for his country as his mother has said. This may indicates that even one supporter who trust and recognize talent can be psychological prop for gifted person and be the source of power for overcoming difficulties. Thirdly, accidental opportunity and unexpected luck have made him to continue his study. He has studied physics and bought relevant books while studying chemical engineering at Seoul University and found errors of the books. Further, the author of books have recognized their mistakes through mail. Through this, he has become confident in physics and attempted to transfer to the department of physics. However, it has been impossible to do so in the school. However, the Association of the Wives of Generals of the US Participated in Korean War has supported scholarship for supporting the subjects of support. Therefore, Whisoh has applied for the event and has been selected as a student for studying abroad. After that, he has transferred to the department of physics of University of Miami. Through this, he has developed this giftedness further. This may imply the needs of appropriate opportunity and program in which students can be interested and their inquiring mind can be stimulated for education for gifted children. In other words, as a result of an analysis of the process of the formation and development of Benjamin W. Lee’s giftedness with a DMGT model, it is suggested that a gifted and talented education program should not neglect the development of affection and personality, such as a gifted person’s inner motive, self-management and will power, and it is found that a person who recognizes and supports the person and an appropriate opportunity and program that can satisfy the person’s interest and intellectual inquiring mind are needed.
This paper examines how giftedness of Whisoh Lee has been formed and developed through his life by using Gagné's differentiated model of giftedness and talent (DMGT). The objective is to improve recognition on modern scientists of Korea and give implications for education for gifted children. To achieve the goal of this study, the major incidents which have brought large changes in life of Whisoh Lee have been examined and his life has been analyzed focusing on the incidents. Further, the factors, which have affected the processes for formation and development of giftedness of Whisoh Lee, have been analyzed by using the frame of DMGT. Accordingly, the factors affected formation and development of giftedness have been analyzed taking into giftedness (G), individual internal catalyst (IC), environmental catalyst (EC), chance or opportunistic catalyst (CH), process of development (LP) and talent (T) and their specific items The results indicate that comprehensive interaction of each factor has formed and developed giftedness of Whisoh Lee. Intrapersonal catalyst had a great influence. Especially, the person’s inner motive, exhaustive self-management and will power played important roles. He has not been neglect trusting his excellent brain only. He has put efforts constantly. He has not met people for communication irrelevant to physics to save time. Further, he has not moved once he has started to carry out research therefore his nickname has 'person with rotten panty' that he has concentrated on his study through excellent concentration and passion. In addition, he has beared in mind that he had to do something for rebuilding the country. His passion and excellent concentration on research, time management, strong will have made him to make the most of his giftedness. Accordingly, there needs to be program which can improve intelligence, self management ability and internal motivation for education for gifted children. In addition, the program needs to be executed for development of affective characteristic of the children in positive direction. Secondly, the giftedness of Whisoh Lee has been developed and displayed not only through helps from his teachers, mentor but also through his mother which is an environmental factor. The biggest present from this mother is that she has trusted his son and lived having stout heart within difficult situations. This has drawn internal motivation of Whisoh Lee more. Whisoh has studied on his own but not by oder from his parents. However, Whisoh has respected and loved his mother always and could not be neglected that his mother has managed livlihood despite the war 6․25. In addition, he has decided to study hared and do something for his country as his mother has said. This may indicates that even one supporter who trust and recognize talent can be psychological prop for gifted person and be the source of power for overcoming difficulties. Thirdly, accidental opportunity and unexpected luck have made him to continue his study. He has studied physics and bought relevant books while studying chemical engineering at Seoul University and found errors of the books. Further, the author of books have recognized their mistakes through mail. Through this, he has become confident in physics and attempted to transfer to the department of physics. However, it has been impossible to do so in the school. However, the Association of the Wives of Generals of the US Participated in Korean War has supported scholarship for supporting the subjects of support. Therefore, Whisoh has applied for the event and has been selected as a student for studying abroad. After that, he has transferred to the department of physics of University of Miami. Through this, he has developed this giftedness further. This may imply the needs of appropriate opportunity and program in which students can be interested and their inquiring mind can be stimulated for education for gifted children. In other words, as a result of an analysis of the process of the formation and development of Benjamin W. Lee’s giftedness with a DMGT model, it is suggested that a gifted and talented education program should not neglect the development of affection and personality, such as a gifted person’s inner motive, self-management and will power, and it is found that a person who recognizes and supports the person and an appropriate opportunity and program that can satisfy the person’s interest and intellectual inquiring mind are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.