이 연구는 태권도 도장의 수련프로그램 만족도가 수련생의 지속 활동에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기지역의 태권도 도장 5곳에서 비확률 표집법인 편의표본추출법(convenient sampling method)을 활용하여 수련생 150명과 학부모 150명을 표본으로 추출하고 설문조사를 실시하였다. 회수된 설문지중 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 29부를 제외한 271부를 토대로 분석을 실시하였으며, Cronbach’s alpha 값은 .82~.95로 나타나 신뢰도를 확보하였다. 이상의 과정을 거쳐 SPSS/PC +20.0 version 통계프로그램을 이용하여 기술통계분석과 일원변량분석, ...
이 연구는 태권도 도장의 수련프로그램 만족도가 수련생의 지속 활동에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기지역의 태권도 도장 5곳에서 비확률 표집법인 편의표본추출법(convenient sampling method)을 활용하여 수련생 150명과 학부모 150명을 표본으로 추출하고 설문조사를 실시하였다. 회수된 설문지중 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 29부를 제외한 271부를 토대로 분석을 실시하였으며, Cronbach’s alpha 값은 .82~.95로 나타나 신뢰도를 확보하였다. 이상의 과정을 거쳐 SPSS/PC +20.0 version 통계프로그램을 이용하여 기술통계분석과 일원변량분석, Scheffe 사후비교분석, 그리고 표준다중회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 수련생은 인성교육과 활동성운동이 지속수련활동에 영향을 미치며, 학부모는 기본동작이 지속수련활동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 3학년 수련생이 유치원 수련생보다 활용성운동에 대한 만족도가 상대적으로 높고, 또한 2년 이상 수련생이 1년 미만의 수련생보다 상대적으로 활용성운동에 대하여 만족도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유치원생과 1학년, 3학년 수련생이 2학년 수련생보다 지속수련활동이 상대적으로 높다. 또한 1년 미만과 2년 이상 수련생들이 1년과 2년 사이의 수련생들 보다 수련프로그램의 선호도와 지속수련활동이 모두 높은 것으로 나타났다.
이 연구는 태권도 도장의 수련프로그램 만족도가 수련생의 지속 활동에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기지역의 태권도 도장 5곳에서 비확률 표집법인 편의표본추출법(convenient sampling method)을 활용하여 수련생 150명과 학부모 150명을 표본으로 추출하고 설문조사를 실시하였다. 회수된 설문지중 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 29부를 제외한 271부를 토대로 분석을 실시하였으며, Cronbach’s alpha 값은 .82~.95로 나타나 신뢰도를 확보하였다. 이상의 과정을 거쳐 SPSS/PC +20.0 version 통계프로그램을 이용하여 기술통계분석과 일원변량분석, Scheffe 사후비교분석, 그리고 표준다중회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 수련생은 인성교육과 활동성운동이 지속수련활동에 영향을 미치며, 학부모는 기본동작이 지속수련활동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 3학년 수련생이 유치원 수련생보다 활용성운동에 대한 만족도가 상대적으로 높고, 또한 2년 이상 수련생이 1년 미만의 수련생보다 상대적으로 활용성운동에 대하여 만족도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유치원생과 1학년, 3학년 수련생이 2학년 수련생보다 지속수련활동이 상대적으로 높다. 또한 1년 미만과 2년 이상 수련생들이 1년과 2년 사이의 수련생들 보다 수련프로그램의 선호도와 지속수련활동이 모두 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to identify the affect of Taekwondo programs on members’ satisfaction and continuous participation. In order to achieve this goal, 150 Taekwondo learning students and 150 parents were selected by the convenience sampling method from 5 Taekwondo institutes located in the...
The purpose of this study was to identify the affect of Taekwondo programs on members’ satisfaction and continuous participation. In order to achieve this goal, 150 Taekwondo learning students and 150 parents were selected by the convenience sampling method from 5 Taekwondo institutes located in the Seoul and Gyonggi area. Upon screening data collected from use of a questionnaire, 29 were excluded for reason of unreliability, and analysis of the 271 remaining data yielded Cronbach’s alpha values ranging from .82 to .95 so that all scales were judged to be valid and reliable. Upon conducting descriptive analysis, one-way ANOVA, and multiple regression using SPSS/PC+(20.0 version), the following results were obtained. First, character education and sport activities affect trainees’ continuous participation, and basic training affect parents’ continuous participation. Second, third graders are relatively satisfied than kindergarteners with respect to high-skill training. and two years or more trainees are less satisfied than one year trainees with respect to high-skill training. Third, kindergarteners, 1st graders, and 3rd graders continue to participate longer than and 2nd graders. Also, less than a year and more than two years trainees prefer program more and continue participation longer than 1-2 year trainees.
The purpose of this study was to identify the affect of Taekwondo programs on members’ satisfaction and continuous participation. In order to achieve this goal, 150 Taekwondo learning students and 150 parents were selected by the convenience sampling method from 5 Taekwondo institutes located in the Seoul and Gyonggi area. Upon screening data collected from use of a questionnaire, 29 were excluded for reason of unreliability, and analysis of the 271 remaining data yielded Cronbach’s alpha values ranging from .82 to .95 so that all scales were judged to be valid and reliable. Upon conducting descriptive analysis, one-way ANOVA, and multiple regression using SPSS/PC+(20.0 version), the following results were obtained. First, character education and sport activities affect trainees’ continuous participation, and basic training affect parents’ continuous participation. Second, third graders are relatively satisfied than kindergarteners with respect to high-skill training. and two years or more trainees are less satisfied than one year trainees with respect to high-skill training. Third, kindergarteners, 1st graders, and 3rd graders continue to participate longer than and 2nd graders. Also, less than a year and more than two years trainees prefer program more and continue participation longer than 1-2 year trainees.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.