[학위논문]예약 플랫폼 UI 사용성이 사용자만족도 및 재방문의도에 미치는 영향 : N사 숙박형 예약 플랫폼을 중심으로 The effects of booking platform user interface usability on user satisfaction and revisiting intention원문보기
본 연구에서는 N사 숙박형 예약 플랫폼 이용고객을 대상으로 예약 플랫폼 사용자 인터페이스(UI)의 사용성이 사용자만족도 및 재방문의도에 미치는 영향을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 N사 숙박형 예약 플랫폼 이용고객 311명에게 설문조사를 하였고 변인 간 영향관계를 검증하기 위한 가설검증을 위해서는, SPSS 18.0 프로그램을 활용하여, ...
본 연구에서는 N사 숙박형 예약 플랫폼 이용고객을 대상으로 예약 플랫폼 사용자 인터페이스(UI)의 사용성이 사용자만족도 및 재방문의도에 미치는 영향을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 N사 숙박형 예약 플랫폼 이용고객 311명에게 설문조사를 하였고 변인 간 영향관계를 검증하기 위한 가설검증을 위해서는, SPSS 18.0 프로그램을 활용하여, 단순회귀분석 및 다중회귀분석을 수행하였다. 또한, 변수의 매개효과 검증을 위해 Sobel test를 수행하였다. 이상의 분석을 통해 나타난 본 연구의 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 예약 플랫폼 UI 사용성이 사용자만족도에 미치는 영향을 검증하였다. 그 결과, 예약 플랫폼 UI 사용성은 사용자만족도에 유의한 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 예약 플랫폼 UI 사용성의 하위요인(화면구성, 용어사용과 시스템 정보, 학습용이성, 시스템 성능, 온라인 도움말)이 사용자만족도에 미치는 영향을 검증한 결과, 화면구성과 학습용이성 요인이 사용자만족도에 유의한 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사용자만족도가 재방문의도에 미치는 영향을 검증하였다. 그 결과, 사용자만족도는 재방문의도에 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 예약 플랫폼 UI 사용성이 재방문의도에 미치는 영향을 검증하였다. 그 결과, 예약 플랫폼 UI 사용성은 재방문의도에 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 예약 플랫폼 UI 사용성의 하위요인(화면구성, 용어사용과 시스템 정보, 학습용이성, 시스템 성능, 온라인 도움말)이 재방문의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 화면구성, 용어사용과 시스템정보, 온라인도움말 요인이 재방문의도에 유의한 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 예약 플랫폼 UI 사용성과 재방문의도와의 관계에서 사용자만족도의 매개효과를 검증하였다. 그 결과, 플랫폼 UI 사용성의 하위요인 5가지 모든 요인, 즉 화면구성, 용어사용과 시스템 정보, 학습용이성, 시스템 성능, 온라인 도움말 요인 모두가 예약 플랫폼 UI 사용성이 재방문의도에 미치는 영향에 있어서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 사용자 만족도를 높여주기 위해서는 예약 플랫폼 사용자 인터페이스를 구성함에 있어서 화면구성 및 학습용이성 요인을 높게 반영할 필요가 있으며, 더 나아가 플랫폼 재방문을 높이기 위해 필요한 사용자 인터페이스 요소는 화면구성, 용어사용과 시스템정보, 온라인도움말 요인을 적극적으로 반영할 필요가 있음을 시사하고 있다. 이러한 결과는 예약 플랫폼 사용자 인터페이스를 개발하는 데 있어서 실무적인 시사점을 제공해 줄 것으로 기대된다.
본 연구에서는 N사 숙박형 예약 플랫폼 이용고객을 대상으로 예약 플랫폼 사용자 인터페이스(UI)의 사용성이 사용자만족도 및 재방문의도에 미치는 영향을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 N사 숙박형 예약 플랫폼 이용고객 311명에게 설문조사를 하였고 변인 간 영향관계를 검증하기 위한 가설검증을 위해서는, SPSS 18.0 프로그램을 활용하여, 단순회귀분석 및 다중회귀분석을 수행하였다. 또한, 변수의 매개효과 검증을 위해 Sobel test를 수행하였다. 이상의 분석을 통해 나타난 본 연구의 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 예약 플랫폼 UI 사용성이 사용자만족도에 미치는 영향을 검증하였다. 그 결과, 예약 플랫폼 UI 사용성은 사용자만족도에 유의한 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 예약 플랫폼 UI 사용성의 하위요인(화면구성, 용어사용과 시스템 정보, 학습용이성, 시스템 성능, 온라인 도움말)이 사용자만족도에 미치는 영향을 검증한 결과, 화면구성과 학습용이성 요인이 사용자만족도에 유의한 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사용자만족도가 재방문의도에 미치는 영향을 검증하였다. 그 결과, 사용자만족도는 재방문의도에 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 예약 플랫폼 UI 사용성이 재방문의도에 미치는 영향을 검증하였다. 그 결과, 예약 플랫폼 UI 사용성은 재방문의도에 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 예약 플랫폼 UI 사용성의 하위요인(화면구성, 용어사용과 시스템 정보, 학습용이성, 시스템 성능, 온라인 도움말)이 재방문의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 화면구성, 용어사용과 시스템정보, 온라인도움말 요인이 재방문의도에 유의한 긍적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 예약 플랫폼 UI 사용성과 재방문의도와의 관계에서 사용자만족도의 매개효과를 검증하였다. 그 결과, 플랫폼 UI 사용성의 하위요인 5가지 모든 요인, 즉 화면구성, 용어사용과 시스템 정보, 학습용이성, 시스템 성능, 온라인 도움말 요인 모두가 예약 플랫폼 UI 사용성이 재방문의도에 미치는 영향에 있어서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 사용자 만족도를 높여주기 위해서는 예약 플랫폼 사용자 인터페이스를 구성함에 있어서 화면구성 및 학습용이성 요인을 높게 반영할 필요가 있으며, 더 나아가 플랫폼 재방문을 높이기 위해 필요한 사용자 인터페이스 요소는 화면구성, 용어사용과 시스템정보, 온라인도움말 요인을 적극적으로 반영할 필요가 있음을 시사하고 있다. 이러한 결과는 예약 플랫폼 사용자 인터페이스를 개발하는 데 있어서 실무적인 시사점을 제공해 줄 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to verify the effects of booking platform user interface(UI) usability on user satisfaction and revisiting intention focused on users of lodging type booking platform in N company. For the purpose, questionnaire survey was carried out with 311 users of lodging type booki...
The purpose of this study is to verify the effects of booking platform user interface(UI) usability on user satisfaction and revisiting intention focused on users of lodging type booking platform in N company. For the purpose, questionnaire survey was carried out with 311 users of lodging type booking platform in N company. As for the hypothesis inspection to verify the effect on variables, simple regression analysis and multiple regression analysis were carried out using SPSS 18.0 program. Sobel test was also carried out to inspect the mediating effect of variables. Followings are the arrangement of main results of this study through analysis. First, the effect of booking platform UI usability on user satisfaction was inspected. Result showed that booking platform UI usability had a significantly positive effect on user satisfaction. Also the effect of sub-factors of booking platform UI usability(screen composition, use of terminology and system information, easiness of learning, system performance, on-line help) on user satisfaction was inspected. The result showed that the screen composition and easiness of learning had a significantly positive effect on the user satisfaction. Second, the inspection of the effect of user satisfaction on revisiting intention showed that the user satisfaction had a positive effect on the revisiting intention. Third, the inspection of the effect of booking platform UI usability on revisiting intention showed the booking platform UI usability had a positive effect on revisiting intention. Also the effect of sub-factors of booking platform UI usability(screen composition, use of terminology and system information, easiness of learning, system performance, on-line help) on revisiting intention was tested. The result showed the screen composition, use of terminology, system information and on-line help had a significantly positive effect on revisiting intention. Lastly, the effect of mediation between booking platform UI usability and revisiting intention was tested. All the 5 sub-factors of booking platform UI usability like screen composition, use of terminology and system information, easiness of learning, system performance and on-line help had the mediating effect concerning the effect that the booking platform UI usability has on the revisiting intention. The research suggests that to raise the user satisfaction, it is necessary to highly apply the screen composition and easiness of learning in composing booking platform user interface. Furthermore, it also suggested that it is necessary to actively apply the screen composition, use of terminology and system information and on-line help, the user interface factors required for raising platform revisiting. These results are expected to present practical suggestions in developing the booking platform user interface.
The purpose of this study is to verify the effects of booking platform user interface(UI) usability on user satisfaction and revisiting intention focused on users of lodging type booking platform in N company. For the purpose, questionnaire survey was carried out with 311 users of lodging type booking platform in N company. As for the hypothesis inspection to verify the effect on variables, simple regression analysis and multiple regression analysis were carried out using SPSS 18.0 program. Sobel test was also carried out to inspect the mediating effect of variables. Followings are the arrangement of main results of this study through analysis. First, the effect of booking platform UI usability on user satisfaction was inspected. Result showed that booking platform UI usability had a significantly positive effect on user satisfaction. Also the effect of sub-factors of booking platform UI usability(screen composition, use of terminology and system information, easiness of learning, system performance, on-line help) on user satisfaction was inspected. The result showed that the screen composition and easiness of learning had a significantly positive effect on the user satisfaction. Second, the inspection of the effect of user satisfaction on revisiting intention showed that the user satisfaction had a positive effect on the revisiting intention. Third, the inspection of the effect of booking platform UI usability on revisiting intention showed the booking platform UI usability had a positive effect on revisiting intention. Also the effect of sub-factors of booking platform UI usability(screen composition, use of terminology and system information, easiness of learning, system performance, on-line help) on revisiting intention was tested. The result showed the screen composition, use of terminology, system information and on-line help had a significantly positive effect on revisiting intention. Lastly, the effect of mediation between booking platform UI usability and revisiting intention was tested. All the 5 sub-factors of booking platform UI usability like screen composition, use of terminology and system information, easiness of learning, system performance and on-line help had the mediating effect concerning the effect that the booking platform UI usability has on the revisiting intention. The research suggests that to raise the user satisfaction, it is necessary to highly apply the screen composition and easiness of learning in composing booking platform user interface. Furthermore, it also suggested that it is necessary to actively apply the screen composition, use of terminology and system information and on-line help, the user interface factors required for raising platform revisiting. These results are expected to present practical suggestions in developing the booking platform user interface.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.