정보통신기술의 발달은 기업의 마케팅 전략에 커다란 영향을 미치고 있다. 인터넷을 통해 고객은 상품과 서비스에 대한 정보를 쉽게 얻을 수 있을 뿐만 아니라, 다른 고객들이 인터넷 사이트들에 올린 정보들을 스스로의 상품 구매 및 이용에 아주 적극적으로 활용할 수 있는 세상이 되어가고 있다. 인터넷을 통한 정보 확산력은 소셜미디어가 활성화되면서 더욱 강력한 위력을 발휘하고 있고 기존의 전통적 마케팅을 넘어서 새로운 형태의 마케팅 기법과 전략을 가능하게 만들어 가고 있다. 본 연구는 이러한 인터넷 세상에서 나타나는 새로운 마케팅의 전략과 기법을 연구하는 것을 목적으로 하여 이러한 정보 확산력을 활용하여 단기간 마케팅 성공한 사례를 심층 연구하였다. 시장진입 후 단기간에 기업 브랜드 마케팅에 성공한 '스베누'사의 사례를 인터뷰와 기업자료를 통하여 새로운 형태의 마케팅 전략과 방법에 대하여 분석하였다. 방법적으로는 스베누사의 대표 이사와 그 직원들을 인터뷰 하여 그 내용을 기록하여 ...
정보통신기술의 발달은 기업의 마케팅 전략에 커다란 영향을 미치고 있다. 인터넷을 통해 고객은 상품과 서비스에 대한 정보를 쉽게 얻을 수 있을 뿐만 아니라, 다른 고객들이 인터넷 사이트들에 올린 정보들을 스스로의 상품 구매 및 이용에 아주 적극적으로 활용할 수 있는 세상이 되어가고 있다. 인터넷을 통한 정보 확산력은 소셜미디어가 활성화되면서 더욱 강력한 위력을 발휘하고 있고 기존의 전통적 마케팅을 넘어서 새로운 형태의 마케팅 기법과 전략을 가능하게 만들어 가고 있다. 본 연구는 이러한 인터넷 세상에서 나타나는 새로운 마케팅의 전략과 기법을 연구하는 것을 목적으로 하여 이러한 정보 확산력을 활용하여 단기간 마케팅 성공한 사례를 심층 연구하였다. 시장진입 후 단기간에 기업 브랜드 마케팅에 성공한 '스베누'사의 사례를 인터뷰와 기업자료를 통하여 새로운 형태의 마케팅 전략과 방법에 대하여 분석하였다. 방법적으로는 스베누사의 대표 이사와 그 직원들을 인터뷰 하여 그 내용을 기록하여 내용분석을 진행하였고 스베누사의 의사결정 과정과 내용이 담긴 내부 자료들을 수집하여 역시 같이 내용 분석을 실시하였다. 연구결과, 스베누사의 마케팅 전략을 크게 바이럴 마케팅, 스타마케팅, 스폰서쉽의 세 가지로 대별할 수 있었으며 각각의 전략에 부수되는 성공요인들을 식별할 수 있었다
정보통신기술의 발달은 기업의 마케팅 전략에 커다란 영향을 미치고 있다. 인터넷을 통해 고객은 상품과 서비스에 대한 정보를 쉽게 얻을 수 있을 뿐만 아니라, 다른 고객들이 인터넷 사이트들에 올린 정보들을 스스로의 상품 구매 및 이용에 아주 적극적으로 활용할 수 있는 세상이 되어가고 있다. 인터넷을 통한 정보 확산력은 소셜미디어가 활성화되면서 더욱 강력한 위력을 발휘하고 있고 기존의 전통적 마케팅을 넘어서 새로운 형태의 마케팅 기법과 전략을 가능하게 만들어 가고 있다. 본 연구는 이러한 인터넷 세상에서 나타나는 새로운 마케팅의 전략과 기법을 연구하는 것을 목적으로 하여 이러한 정보 확산력을 활용하여 단기간 마케팅 성공한 사례를 심층 연구하였다. 시장진입 후 단기간에 기업 브랜드 마케팅에 성공한 '스베누'사의 사례를 인터뷰와 기업자료를 통하여 새로운 형태의 마케팅 전략과 방법에 대하여 분석하였다. 방법적으로는 스베누사의 대표 이사와 그 직원들을 인터뷰 하여 그 내용을 기록하여 내용분석을 진행하였고 스베누사의 의사결정 과정과 내용이 담긴 내부 자료들을 수집하여 역시 같이 내용 분석을 실시하였다. 연구결과, 스베누사의 마케팅 전략을 크게 바이럴 마케팅, 스타마케팅, 스폰서쉽의 세 가지로 대별할 수 있었으며 각각의 전략에 부수되는 성공요인들을 식별할 수 있었다
The development of ICT has affected the marketing strategy of business. Not only can the customers find the information on products and services, they can actively utilize such information on their purchase of products and services. The vitalization of social media has made the information diffusion...
The development of ICT has affected the marketing strategy of business. Not only can the customers find the information on products and services, they can actively utilize such information on their purchase of products and services. The vitalization of social media has made the information diffusion more powerful than before. Also, it made it possible for the new ways of marketing. The purpose of this research is to study such new ways of marketing. This study focuses on the case of successful marketing in short period of time, to study new ways of marketing. The case of SBENU has shown a successful marketing strategy in short period of time. In order to examine their strategy, interviews and related documents were collected and analyzed. The CEO and employees of SBENU were interviewed and recorded for further analysis and the documents related on decision making were also collected. In conclusion, the success of SBENU marketing can be divided into viral marketing strategy, star marketing strategy and sponsorship strategy. Based on such strategies, this study presents success factors and marketing strategy for the businesses in the upcoming knowledge information society.
The development of ICT has affected the marketing strategy of business. Not only can the customers find the information on products and services, they can actively utilize such information on their purchase of products and services. The vitalization of social media has made the information diffusion more powerful than before. Also, it made it possible for the new ways of marketing. The purpose of this research is to study such new ways of marketing. This study focuses on the case of successful marketing in short period of time, to study new ways of marketing. The case of SBENU has shown a successful marketing strategy in short period of time. In order to examine their strategy, interviews and related documents were collected and analyzed. The CEO and employees of SBENU were interviewed and recorded for further analysis and the documents related on decision making were also collected. In conclusion, the success of SBENU marketing can be divided into viral marketing strategy, star marketing strategy and sponsorship strategy. Based on such strategies, this study presents success factors and marketing strategy for the businesses in the upcoming knowledge information society.
주제어
#스타마케팅 바이럴마케팅 스폰서쉽 경영전략 소셜미디어 의견지도자 페이스북 좋아요 스베누 viral marketing star marketing sponsorship business strategy social media SNS
학위논문 정보
저자
안치성
학위수여기관
연세대학교 정보대학원
학위구분
국내석사
학과
정보미디어전략
지도교수
이정우
발행연도
2016
총페이지
vii, 82장
키워드
스타마케팅 바이럴마케팅 스폰서쉽 경영전략 소셜미디어 의견지도자 페이스북 좋아요 스베누 viral marketing star marketing sponsorship business strategy social media SNS
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.