이 연구의 목적은 성인발달장애인을 위한 통합적 이성교제 프로그램을 개발하고 그 효과성을 분석 및 증명하는 것이다. 본 연구목적을 위하여, ADDIE 교수설계모형을 참조하여 프로그램을 개발하여 성인발달장애인을 대상으로 진행하고 그 효과성을 분석하였으며, 전문가 자문을 통해 수정 보완된 2차 프로그램을 실시하고 그 효과성을 검증하였다. 이 프로그램은 성인발달장애인의 통합적인 이성교제지원을 위해 이성교제 예절, 실습, 자기표현훈련, 커플운동, 스타일스쿨, 부모참여 등으로 구성되어 있다. 분석을 위한 연구가설을 구성하였으며, 성인발달장애인 참여자와 보호자들로부터 자료를 수집하였고, 프로그램의 효과를 과학적인 방법으로 입증하기 위해 ...
이 연구의 목적은 성인발달장애인을 위한 통합적 이성교제 프로그램을 개발하고 그 효과성을 분석 및 증명하는 것이다. 본 연구목적을 위하여, ADDIE 교수설계모형을 참조하여 프로그램을 개발하여 성인발달장애인을 대상으로 진행하고 그 효과성을 분석하였으며, 전문가 자문을 통해 수정 보완된 2차 프로그램을 실시하고 그 효과성을 검증하였다. 이 프로그램은 성인발달장애인의 통합적인 이성교제지원을 위해 이성교제 예절, 실습, 자기표현훈련, 커플운동, 스타일스쿨, 부모참여 등으로 구성되어 있다. 분석을 위한 연구가설을 구성하였으며, 성인발달장애인 참여자와 보호자들로부터 자료를 수집하였고, 프로그램의 효과를 과학적인 방법으로 입증하기 위해 양적 접근과 질적 접근을 병행한 통합연구설계를 통해 효과성을 검증하였다. 프로그램에 대한 분석을 수행한 양적평가의 결과는 다음과 같다. 첫째, 이성교제 프로그램 참여 후 대부분의 참여자들의 성태도가 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 이성교제 프로그램 참여 후 대부분의 참여자들이 이성교제 예절을 습득하게 되었다는 것을 확인할 수 있었다. 프로그램에 대한 질적 평가를 통해 발달장애인의 이성교제에 대한 경험 및 그들의 삶에 부여하는 여러 가지 중요한 의미를 살펴보고자 하였다. 질적 평가를 수행한 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램 참여 후 참여자들의 즐거움과 행복감이 향상되었다. 둘째, 프로그램 참여 후 참여자들의 긍정적 성태도가 형성되었다. 셋째, 프로그램 참여 후 참여자들의 대인관계기술이 향상하였다. 넷째, 프로그램 참여 후 참여자들의 자기결정기술이 향상되었다. 다섯째, 프로그램 참여 후 참여자들의 자기 표현력이 향상되었다. 여섯째, 프로그램 참여 후 참여자들의 성폭력예방기술이 향상되었다. 본 연구결과, 이러한 통합적 프로그램을 통하여 성인발달장애인의 이성교제에 대한 전반적인 교육영역에서의 유의미한 효과성이 검증되었으며 이것은 성인발달장애인의 이성교제를 위해 ‘통합적인 지원’을 제공하는 것이 매우 효과적임을 증명하는 것이다. 이 연구는 성인발달장애인의 통합적 이성교제 프로그램을 개발하여 실행하고 그 효과를 양적, 질적으로 평가한 최초의 연구라는 점에서 의의가 있다. 그러나 참여자 선정에 있어서 이성교제에 관심이 있는 대상으로 프로그램을 진행하였고 하위 영역 중 성적대처가 낮은 신뢰도를 보이고 있다는 한계를 가지고 있다. 앞으로 후속 연구에서는 본 연구에 대한 장점과 한계점이 수정 보완되어 성인발달장애인의 이성교제에 대한 향상된 프로그램 개발이 이루어져야 할 것이다.
이 연구의 목적은 성인발달장애인을 위한 통합적 이성교제 프로그램을 개발하고 그 효과성을 분석 및 증명하는 것이다. 본 연구목적을 위하여, ADDIE 교수설계모형을 참조하여 프로그램을 개발하여 성인발달장애인을 대상으로 진행하고 그 효과성을 분석하였으며, 전문가 자문을 통해 수정 보완된 2차 프로그램을 실시하고 그 효과성을 검증하였다. 이 프로그램은 성인발달장애인의 통합적인 이성교제지원을 위해 이성교제 예절, 실습, 자기표현훈련, 커플운동, 스타일스쿨, 부모참여 등으로 구성되어 있다. 분석을 위한 연구가설을 구성하였으며, 성인발달장애인 참여자와 보호자들로부터 자료를 수집하였고, 프로그램의 효과를 과학적인 방법으로 입증하기 위해 양적 접근과 질적 접근을 병행한 통합연구설계를 통해 효과성을 검증하였다. 프로그램에 대한 분석을 수행한 양적평가의 결과는 다음과 같다. 첫째, 이성교제 프로그램 참여 후 대부분의 참여자들의 성태도가 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 이성교제 프로그램 참여 후 대부분의 참여자들이 이성교제 예절을 습득하게 되었다는 것을 확인할 수 있었다. 프로그램에 대한 질적 평가를 통해 발달장애인의 이성교제에 대한 경험 및 그들의 삶에 부여하는 여러 가지 중요한 의미를 살펴보고자 하였다. 질적 평가를 수행한 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램 참여 후 참여자들의 즐거움과 행복감이 향상되었다. 둘째, 프로그램 참여 후 참여자들의 긍정적 성태도가 형성되었다. 셋째, 프로그램 참여 후 참여자들의 대인관계기술이 향상하였다. 넷째, 프로그램 참여 후 참여자들의 자기결정기술이 향상되었다. 다섯째, 프로그램 참여 후 참여자들의 자기 표현력이 향상되었다. 여섯째, 프로그램 참여 후 참여자들의 성폭력예방기술이 향상되었다. 본 연구결과, 이러한 통합적 프로그램을 통하여 성인발달장애인의 이성교제에 대한 전반적인 교육영역에서의 유의미한 효과성이 검증되었으며 이것은 성인발달장애인의 이성교제를 위해 ‘통합적인 지원’을 제공하는 것이 매우 효과적임을 증명하는 것이다. 이 연구는 성인발달장애인의 통합적 이성교제 프로그램을 개발하여 실행하고 그 효과를 양적, 질적으로 평가한 최초의 연구라는 점에서 의의가 있다. 그러나 참여자 선정에 있어서 이성교제에 관심이 있는 대상으로 프로그램을 진행하였고 하위 영역 중 성적대처가 낮은 신뢰도를 보이고 있다는 한계를 가지고 있다. 앞으로 후속 연구에서는 본 연구에 대한 장점과 한계점이 수정 보완되어 성인발달장애인의 이성교제에 대한 향상된 프로그램 개발이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to verify and analyze the effectiveness of development of an integral dating program for adult developmental disabilities. For the purpose of the study, the developed program is conducted in adult developmental disabilities and the effectiveness of the program is analyze...
The purpose of this study is to verify and analyze the effectiveness of development of an integral dating program for adult developmental disabilities. For the purpose of the study, the developed program is conducted in adult developmental disabilities and the effectiveness of the program is analyzed. And a secondary program is implemented and the effectiveness is verified, after being modified and complemented by the specialist’s consultancy. And this program consists of dating-manner education, exercises, self-expression skills, couple training & exercise, style school, participation of parents, for the integrated support for dating of adult developmental disabilities. Set up research hypothesis for analysis, and collected datas and materials from participants of adult developmental disabilities and their guardians, and analyzed by quantitative and qualitative approach, jointly. The result from quantitative evaluation with analysis of program is as follows, 1. After participation of dating program, sexual attitude of most participants is improved. 2. After participation of dating program, most participants acquired dating manners with good result. Through qualitative evaluation of the program, it is noticed dating experience of adult developmental disabilities and various significant points from program for their life. The result from qualitative evaluation is as follows, 1. After program participation, participants improved the happiness and the pleasure. 2. After program participation, participants improved the positive sexual attitude. 3. After program participation, participants improved interpersonal skills. 4. After program participation, participants improved self determined capacities. 5. After program participation, participants improved the self-expression skills. 6. After program participation, participants improved sexual abuse prevention skill. As the result, the study verified the significant effectiveness in general educational field on dating of adult developmental disabilities, through this integral dating program and this implies that the integrated support is very effective, for the dating of adult developmental disabilities. And this study has further significance as the first research, evaluated quantitatively and qualitatively, with the development and implement of dating program for adult developmental disabilities. But it is conducted with participants, only as interested with dating, and limitedly, among used measures, sexual reactions(responses) have a bit low credibility. And by conclusion, with this study well-complemented, the next study will develop the improved dating program for adult developmental disabilities.
The purpose of this study is to verify and analyze the effectiveness of development of an integral dating program for adult developmental disabilities. For the purpose of the study, the developed program is conducted in adult developmental disabilities and the effectiveness of the program is analyzed. And a secondary program is implemented and the effectiveness is verified, after being modified and complemented by the specialist’s consultancy. And this program consists of dating-manner education, exercises, self-expression skills, couple training & exercise, style school, participation of parents, for the integrated support for dating of adult developmental disabilities. Set up research hypothesis for analysis, and collected datas and materials from participants of adult developmental disabilities and their guardians, and analyzed by quantitative and qualitative approach, jointly. The result from quantitative evaluation with analysis of program is as follows, 1. After participation of dating program, sexual attitude of most participants is improved. 2. After participation of dating program, most participants acquired dating manners with good result. Through qualitative evaluation of the program, it is noticed dating experience of adult developmental disabilities and various significant points from program for their life. The result from qualitative evaluation is as follows, 1. After program participation, participants improved the happiness and the pleasure. 2. After program participation, participants improved the positive sexual attitude. 3. After program participation, participants improved interpersonal skills. 4. After program participation, participants improved self determined capacities. 5. After program participation, participants improved the self-expression skills. 6. After program participation, participants improved sexual abuse prevention skill. As the result, the study verified the significant effectiveness in general educational field on dating of adult developmental disabilities, through this integral dating program and this implies that the integrated support is very effective, for the dating of adult developmental disabilities. And this study has further significance as the first research, evaluated quantitatively and qualitatively, with the development and implement of dating program for adult developmental disabilities. But it is conducted with participants, only as interested with dating, and limitedly, among used measures, sexual reactions(responses) have a bit low credibility. And by conclusion, with this study well-complemented, the next study will develop the improved dating program for adult developmental disabilities.
주제어
#adult developmental disabilities relationship/dating sex education integral dating program
학위논문 정보
저자
조선영
학위수여기관
연세대학교 행정대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지전공
지도교수
남석인
발행연도
2016
총페이지
vi, 131 p.
키워드
adult developmental disabilities relationship/dating sex education integral dating program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.