본 논문의 목적은 이상 문학의 환상성을 구명(究明)하는 것이다. 이 연구를 기반으로 환상성에 대한 이해의 폭을 넓히고 통시적 연구의 기반을 닦는 것은 물론, 이상 문학에 대한 해석 관점을 한차원 더 확장하는 데 기여하는 것이 본 논문의 궁극적 목적이다. 이상 문학의 환상성은 전통적으로 이루어지던 문학적 환상성의 면모와 두드러진 차이를 보인다. 이전 시기의 환상성이 비교적 단순 요소와 구조를 채택하고 있다면, 이상 문학의 환상성은 대단히 복합적이고 중층적으로 발현된다. 이러한 차이는 작품 안에 담긴 내용이나 목적 의식에 영향을 받는다. 전 시기 문학의 환상성이 주로 계몽이나 해원(解願)에 목적을 두었다면 이상 문학의 환상성은 현실 세계의 반영에 ...
본 논문의 목적은 이상 문학의 환상성을 구명(究明)하는 것이다. 이 연구를 기반으로 환상성에 대한 이해의 폭을 넓히고 통시적 연구의 기반을 닦는 것은 물론, 이상 문학에 대한 해석 관점을 한차원 더 확장하는 데 기여하는 것이 본 논문의 궁극적 목적이다. 이상 문학의 환상성은 전통적으로 이루어지던 문학적 환상성의 면모와 두드러진 차이를 보인다. 이전 시기의 환상성이 비교적 단순 요소와 구조를 채택하고 있다면, 이상 문학의 환상성은 대단히 복합적이고 중층적으로 발현된다. 이러한 차이는 작품 안에 담긴 내용이나 목적 의식에 영향을 받는다. 전 시기 문학의 환상성이 주로 계몽이나 해원(解願)에 목적을 두었다면 이상 문학의 환상성은 현실 세계의 반영에 무게 중심이 놓인다. 따라서 이상 문학의 환상성은 한국 문학의 환상성을 통시적으로 고찰할 때 반드시 다루어야 한다. 이상 문학에서 새로운 환상성이 발현되는 데에는 여러 요인들이 영향을 미친다. 매체의 변화가 이루어지면서 고전 문학과 절합의 양상을 보이는 근대 초기 문학적 흐름, 프로문학의 활성화 이면에서 대두된 창작방법론과 서구 문예 이론의 유입, 그 과정에서 내포 의미의 변화를 띠며 활성화되는 환상 담론들이 영향을 미쳤다. 또한 개인적 기질에 영향을 주었을 양자 체험의 성장 과정과 식민 치하에서 살면서 느낀 정체성의 혼란 역시 환상성의 발현 배경이 된다. 그런 성장 과정에서 이상이 천착한 예술과의 접점, 건축학을 전공하면서 습득한 과학적 지식들은 이상 문학의 새로운 환상성이 발현되는 데 자양분이 된다. 이상은 위와 같은 배경 속에서 문학의 환상성을 통해 세계의 본질을 드러내고자 했다. 자신이 파악한 세계의 본질을 드러내기 위해서 우선 억압으로 작동하는 기존의 규범적 틀을 흔들었다. 이상은 일상적으로 말하고, 지각하고, 인식하는 것들의 상식적 판을 뒤흔든다. 위트와 패러독스를 통해 규범적으로 형성되어온 말하기의 틀을 뒤집고, 이미지를 파편화시켜 추상적인 몽타주 방식으로 지각의 단일한 초점을 깨뜨리며, 의식과 무의식을 표류하는 방식으로 인식의 불완전함을 드러낸다. 이를 제시할 때도 단순히 설명적 말하기의 방식이 아니라 복합적이고 중층적으로 뒤섞어 흔들린 판의 모습을 보여주는 방식을 택한다. 기존의 억압으로 작동하던 규범적 기제들을 흔든 뒤, 나누고 분할하는 경계를 무화시킨다. 문학에 접근할 때 일차적으로 형성되는 관습적 인식을 해체하기 위해 이상은 실제와 허구를 교착시키고, 질서 정연하게 인식되는 현대적 시간과 공간 개념에 균열을 낸다. 그리고 그 시간과 공간 속에 살아가는 주체들에 대해 탐색하여, 주체와 타자가 중첩되어 있음을 말한다. 즉 세상은 따로 구별되는 개별자의 집합체가 아니라, 존재들이 서로 불가분의 관계에 놓여 있음을 드러낸다. 이상의 문학 작품의 기법과 세계관은 하나로 관통하는데, 그것은 반복과 순환이라는 프랙탈적 세계를 통해서도 드러난다. 문학 형상화의 기법으로 차용하고 있는 프랙탈의 구조는 이상이 세계를 통찰한 패턴이었다. 이상 문학의 환상성은 우주의 형성 원리와 법칙을 담아내는 역할을 수행한 것이다. 이상은 과학도였지만 우주의 형성 원리를 드러냄에 있어 논리적 증명 차원이 아니라, 문학적 통찰을 통해 직관에 이르는 방법을 제시하였다. 이상의 작품 세계는 모나드적으로 연결된다. 이 모나드적 연결로 중층적 은유망이 형성된다. 중층적이고 복합적으로 연결된 은유망으로 인해 이상 문학의 독자들은 구체적 의미의 실체를 짚어내기가 더욱 어려워진다. 은유의 미로 속에서 독자는 자신의 의식 세계와 마주한다. 그래서 이상 문학은 읽는 이들마다 해석을 다채롭게 할 수 있고, 그 다양한 해석들을 모두 수렴할 수 있는 열린 텍스트가 된다. 어떤 실체도 분명하게 잡히지 않지만 무수한 해석적 실체를 만드는 지점, 이것이 이상 문학이 지니는 ‘환상성’의 요체이다.
본 논문의 목적은 이상 문학의 환상성을 구명(究明)하는 것이다. 이 연구를 기반으로 환상성에 대한 이해의 폭을 넓히고 통시적 연구의 기반을 닦는 것은 물론, 이상 문학에 대한 해석 관점을 한차원 더 확장하는 데 기여하는 것이 본 논문의 궁극적 목적이다. 이상 문학의 환상성은 전통적으로 이루어지던 문학적 환상성의 면모와 두드러진 차이를 보인다. 이전 시기의 환상성이 비교적 단순 요소와 구조를 채택하고 있다면, 이상 문학의 환상성은 대단히 복합적이고 중층적으로 발현된다. 이러한 차이는 작품 안에 담긴 내용이나 목적 의식에 영향을 받는다. 전 시기 문학의 환상성이 주로 계몽이나 해원(解願)에 목적을 두었다면 이상 문학의 환상성은 현실 세계의 반영에 무게 중심이 놓인다. 따라서 이상 문학의 환상성은 한국 문학의 환상성을 통시적으로 고찰할 때 반드시 다루어야 한다. 이상 문학에서 새로운 환상성이 발현되는 데에는 여러 요인들이 영향을 미친다. 매체의 변화가 이루어지면서 고전 문학과 절합의 양상을 보이는 근대 초기 문학적 흐름, 프로문학의 활성화 이면에서 대두된 창작방법론과 서구 문예 이론의 유입, 그 과정에서 내포 의미의 변화를 띠며 활성화되는 환상 담론들이 영향을 미쳤다. 또한 개인적 기질에 영향을 주었을 양자 체험의 성장 과정과 식민 치하에서 살면서 느낀 정체성의 혼란 역시 환상성의 발현 배경이 된다. 그런 성장 과정에서 이상이 천착한 예술과의 접점, 건축학을 전공하면서 습득한 과학적 지식들은 이상 문학의 새로운 환상성이 발현되는 데 자양분이 된다. 이상은 위와 같은 배경 속에서 문학의 환상성을 통해 세계의 본질을 드러내고자 했다. 자신이 파악한 세계의 본질을 드러내기 위해서 우선 억압으로 작동하는 기존의 규범적 틀을 흔들었다. 이상은 일상적으로 말하고, 지각하고, 인식하는 것들의 상식적 판을 뒤흔든다. 위트와 패러독스를 통해 규범적으로 형성되어온 말하기의 틀을 뒤집고, 이미지를 파편화시켜 추상적인 몽타주 방식으로 지각의 단일한 초점을 깨뜨리며, 의식과 무의식을 표류하는 방식으로 인식의 불완전함을 드러낸다. 이를 제시할 때도 단순히 설명적 말하기의 방식이 아니라 복합적이고 중층적으로 뒤섞어 흔들린 판의 모습을 보여주는 방식을 택한다. 기존의 억압으로 작동하던 규범적 기제들을 흔든 뒤, 나누고 분할하는 경계를 무화시킨다. 문학에 접근할 때 일차적으로 형성되는 관습적 인식을 해체하기 위해 이상은 실제와 허구를 교착시키고, 질서 정연하게 인식되는 현대적 시간과 공간 개념에 균열을 낸다. 그리고 그 시간과 공간 속에 살아가는 주체들에 대해 탐색하여, 주체와 타자가 중첩되어 있음을 말한다. 즉 세상은 따로 구별되는 개별자의 집합체가 아니라, 존재들이 서로 불가분의 관계에 놓여 있음을 드러낸다. 이상의 문학 작품의 기법과 세계관은 하나로 관통하는데, 그것은 반복과 순환이라는 프랙탈적 세계를 통해서도 드러난다. 문학 형상화의 기법으로 차용하고 있는 프랙탈의 구조는 이상이 세계를 통찰한 패턴이었다. 이상 문학의 환상성은 우주의 형성 원리와 법칙을 담아내는 역할을 수행한 것이다. 이상은 과학도였지만 우주의 형성 원리를 드러냄에 있어 논리적 증명 차원이 아니라, 문학적 통찰을 통해 직관에 이르는 방법을 제시하였다. 이상의 작품 세계는 모나드적으로 연결된다. 이 모나드적 연결로 중층적 은유망이 형성된다. 중층적이고 복합적으로 연결된 은유망으로 인해 이상 문학의 독자들은 구체적 의미의 실체를 짚어내기가 더욱 어려워진다. 은유의 미로 속에서 독자는 자신의 의식 세계와 마주한다. 그래서 이상 문학은 읽는 이들마다 해석을 다채롭게 할 수 있고, 그 다양한 해석들을 모두 수렴할 수 있는 열린 텍스트가 된다. 어떤 실체도 분명하게 잡히지 않지만 무수한 해석적 실체를 만드는 지점, 이것이 이상 문학이 지니는 ‘환상성’의 요체이다.
This paper aimed at analyzing and researching Leesang's literary fantasy. Based on this study, the eventual purpose of this research is to broaden the understanding of fantasy and prepare the basis of diachronic research, also, expand interpretation viewpoint further on Leesang's literature. The fan...
This paper aimed at analyzing and researching Leesang's literary fantasy. Based on this study, the eventual purpose of this research is to broaden the understanding of fantasy and prepare the basis of diachronic research, also, expand interpretation viewpoint further on Leesang's literature. The fantasy in Leesang's literature is quite different from literary fantasy that was traditionally conducted. The fantasy of previous period adopted relatively simple factor and structure. But the fantasy in Leesang's literature is realized greatly complexly and multiply. Such difference is based on the content or purpose consciousness in the work. Literary fantasy of previous period mainly aimed for enlightenment or resolution of wish(解願). Leesang's literary fantasy set the center of gravity in the reflection of real world. Therefore, the fantasy in Leesang's literature should be definitely treated when diachronically considering fantasy of Korean literature. There are several factors that influenced in respect of revealing new fantasy of Leesang's literature, there are several factors that influenced. As the medium changed, fantasy discourses influenced, which were activated by having the change of implicit meaning in the process of introduction of creative methodology which was raised in the early modern literary stream where discontinuity and continuity with classic literature coexisted, and the other side of activation of pro literature, and western literature theory. Also, growth process of experience of adopted son(養子), which might have influenced individual disposition and confusion of identity that he felt while living under the rule of colonization also became the revelation environment of fantasy. In such growth process, contact point with the arts that Leesang sought for and scientific knowledge that he learned while majoring in architecture became the nourishment to reveal new fantasy of Leesang's literature. Leesang intended to reveal the essence of the world through literary fantasy in the above background. In order to reveal the essence of the world that he realized, he firstly shook the existing normative frame that acted by suppression. Leesang shakes common stage that tells, perceives, and recognizes ordinary things. He overturns the frame of talking that has normatively formed through wit and paradox and breaks the single focus of perception with abstract montage method by fragmenting the image, and reveals imperfectness of perception with the method of drifting(漂流) along with consciousness and unconsciousness. When suggesting this, he also selected the method of showing the appearance of stage that was shaken by being complexly and dually mixed, instead of mere descriptive speaking method. After shaking the existing normative mechanisms that had been operated by suppression, he erased the boundary of dividing and disparting. To dissolve the customary cognition that is primarily formed when approaching the literature, Leesang was mixed reality to fiction, and destroyed modern concept of time and space that had been perceived to be in good order. Also, tells that the subject and others are overlapped, by investigating the subjects that live in that time and space. That is, he reveals that the world is not the assembly of individuals separately divided, but they are in mutually indivisible relation. Leesang's literary technique and world view penetrate in one way. Leesang reveals this through the fractal world, repetition and circulation. Fractal structure using as the method of literary embodiment was a pattern that Leesang perceived the world. Leesang's literary fantasy performed a role to include the cosmological principle. Leesang was a scientist, however he suggested a method to reach intuition through literary insight, not in the level of logical proof in respect of revealing formation principle of the universe. Leesang's work world was in monad connection. With this monad connection, multilayered metaphor net was formed. Due to multilayered and complexly connected metaphor net, it became more difficult for the readers of Leesang's literature to guess the reality of concrete meaning. In the maze of metaphor, the readers face their own consciousness world. Therefore, Leesang's literature can diversify interpretation per reader, and become an open text that can collect all the various interpretations. Any substance cannot definitely caught, however the point that creates countless interpretive reality, that is the key factor of 'the fantasy' that Leesang's literature has.
This paper aimed at analyzing and researching Leesang's literary fantasy. Based on this study, the eventual purpose of this research is to broaden the understanding of fantasy and prepare the basis of diachronic research, also, expand interpretation viewpoint further on Leesang's literature. The fantasy in Leesang's literature is quite different from literary fantasy that was traditionally conducted. The fantasy of previous period adopted relatively simple factor and structure. But the fantasy in Leesang's literature is realized greatly complexly and multiply. Such difference is based on the content or purpose consciousness in the work. Literary fantasy of previous period mainly aimed for enlightenment or resolution of wish(解願). Leesang's literary fantasy set the center of gravity in the reflection of real world. Therefore, the fantasy in Leesang's literature should be definitely treated when diachronically considering fantasy of Korean literature. There are several factors that influenced in respect of revealing new fantasy of Leesang's literature, there are several factors that influenced. As the medium changed, fantasy discourses influenced, which were activated by having the change of implicit meaning in the process of introduction of creative methodology which was raised in the early modern literary stream where discontinuity and continuity with classic literature coexisted, and the other side of activation of pro literature, and western literature theory. Also, growth process of experience of adopted son(養子), which might have influenced individual disposition and confusion of identity that he felt while living under the rule of colonization also became the revelation environment of fantasy. In such growth process, contact point with the arts that Leesang sought for and scientific knowledge that he learned while majoring in architecture became the nourishment to reveal new fantasy of Leesang's literature. Leesang intended to reveal the essence of the world through literary fantasy in the above background. In order to reveal the essence of the world that he realized, he firstly shook the existing normative frame that acted by suppression. Leesang shakes common stage that tells, perceives, and recognizes ordinary things. He overturns the frame of talking that has normatively formed through wit and paradox and breaks the single focus of perception with abstract montage method by fragmenting the image, and reveals imperfectness of perception with the method of drifting(漂流) along with consciousness and unconsciousness. When suggesting this, he also selected the method of showing the appearance of stage that was shaken by being complexly and dually mixed, instead of mere descriptive speaking method. After shaking the existing normative mechanisms that had been operated by suppression, he erased the boundary of dividing and disparting. To dissolve the customary cognition that is primarily formed when approaching the literature, Leesang was mixed reality to fiction, and destroyed modern concept of time and space that had been perceived to be in good order. Also, tells that the subject and others are overlapped, by investigating the subjects that live in that time and space. That is, he reveals that the world is not the assembly of individuals separately divided, but they are in mutually indivisible relation. Leesang's literary technique and world view penetrate in one way. Leesang reveals this through the fractal world, repetition and circulation. Fractal structure using as the method of literary embodiment was a pattern that Leesang perceived the world. Leesang's literary fantasy performed a role to include the cosmological principle. Leesang was a scientist, however he suggested a method to reach intuition through literary insight, not in the level of logical proof in respect of revealing formation principle of the universe. Leesang's work world was in monad connection. With this monad connection, multilayered metaphor net was formed. Due to multilayered and complexly connected metaphor net, it became more difficult for the readers of Leesang's literature to guess the reality of concrete meaning. In the maze of metaphor, the readers face their own consciousness world. Therefore, Leesang's literature can diversify interpretation per reader, and become an open text that can collect all the various interpretations. Any substance cannot definitely caught, however the point that creates countless interpretive reality, that is the key factor of 'the fantasy' that Leesang's literature has.
주제어
#이상 환상성 판 흔들기 경계 무화 프랙탈 순환 우주 원리 모나드 은유의 미로 열린 텍스트 Leesang fantasy cosmological principle shaking the stage boundary erasing fractal circulation monad maze of metaphor open text
학위논문 정보
저자
배현자
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
국어국문학과
지도교수
김영민
발행연도
2016
총페이지
iii, 175 p.
키워드
이상 환상성 판 흔들기 경계 무화 프랙탈 순환 우주 원리 모나드 은유의 미로 열린 텍스트 Leesang fantasy cosmological principle shaking the stage boundary erasing fractal circulation monad maze of metaphor open text
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.