본 연구는 부모의 양육태도와 유아의 자아개념간의 관계를 알아보는 데 목적을 두고 부모의 양육태도 유형에 따라 유아의 자아개념에 차이가 있는 지, 부모의 양육태도의 하위 변인과 유아의 자아개념의 하위 변인 간에 상관관계가 있는 지 확인하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 부모의 양육태도의 유형에 따라 유아의 자아개념에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 부모의 양육태도의 하위 변인과 유아의 자아개념의 하위 변인간에는 상관관계가 있는가? 본 연구는 서울과 수도권에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만 3, 4, 5세 유아와 그 부모를 대상으로 실시하였으며 유아의 경우에는 이경화, 고진영(2015)이 개발한 유아용 자아개념검사-Ⅱ를 사용하였다. 부모의 경우에는 이원영(1983)이 Schaefer의 MBRI(Maternal Behavior Research Instrument)를 번안한 양육태도 검사 도구를 사용하였다. 회수된 자료의 분석은 ...
본 연구는 부모의 양육태도와 유아의 자아개념간의 관계를 알아보는 데 목적을 두고 부모의 양육태도 유형에 따라 유아의 자아개념에 차이가 있는 지, 부모의 양육태도의 하위 변인과 유아의 자아개념의 하위 변인 간에 상관관계가 있는 지 확인하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 부모의 양육태도의 유형에 따라 유아의 자아개념에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 부모의 양육태도의 하위 변인과 유아의 자아개념의 하위 변인간에는 상관관계가 있는가? 본 연구는 서울과 수도권에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만 3, 4, 5세 유아와 그 부모를 대상으로 실시하였으며 유아의 경우에는 이경화, 고진영(2015)이 개발한 유아용 자아개념검사-Ⅱ를 사용하였다. 부모의 경우에는 이원영(1983)이 Schaefer의 MBRI(Maternal Behavior Research Instrument)를 번안한 양육태도 검사 도구를 사용하였다. 회수된 자료의 분석은 일원분산분석(One-Way ANOVA)을 사용하였고, 사후검증은 Scheffe를 사용하였으며, 부모의 양육태도와 유아의 자아개념 간의 상관관계를 Pearson의 상관계수를 산출하여 비교 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 양육태도에 따른 유아의 자아개념에는 차이가 있다. 즉 부모의 양육태도가 애정적인 경우가 통제적인 경우보다 유아의 도덕적 자아가 높게 나타났다. 둘째, 부모의 양육태도와 유아의 자아개념 간에는 상관관계가 존재한다. 특히 부모의 양육태도 중 애정적 양육태도는 유아의 전체적인 자아, 언어자아, 논리수리 자아, 도덕적 자아, 친구관계 자아, 부모관계 자아에 있어 통계적으로 유의하고 높은 정적인 상관관계를 나타내는 것으로 나타났다. 이상의 연구에서 부모의 양육태도가 유아의 자아개념에 영향을 미치며, 특히 그 중에서도 애정적 양육태도가 유아의 자아개념에 가장 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이러한 연구 결과는 무엇보다 부모들의 따스하고 애정 어린, 그리고 올바른 양육태도가 유아의 건강하고 긍정적인 자아개념을 형성하는데 필요하다는 것을 나타낸다.
본 연구는 부모의 양육태도와 유아의 자아개념간의 관계를 알아보는 데 목적을 두고 부모의 양육태도 유형에 따라 유아의 자아개념에 차이가 있는 지, 부모의 양육태도의 하위 변인과 유아의 자아개념의 하위 변인 간에 상관관계가 있는 지 확인하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 부모의 양육태도의 유형에 따라 유아의 자아개념에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 부모의 양육태도의 하위 변인과 유아의 자아개념의 하위 변인간에는 상관관계가 있는가? 본 연구는 서울과 수도권에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만 3, 4, 5세 유아와 그 부모를 대상으로 실시하였으며 유아의 경우에는 이경화, 고진영(2015)이 개발한 유아용 자아개념검사-Ⅱ를 사용하였다. 부모의 경우에는 이원영(1983)이 Schaefer의 MBRI(Maternal Behavior Research Instrument)를 번안한 양육태도 검사 도구를 사용하였다. 회수된 자료의 분석은 일원분산분석(One-Way ANOVA)을 사용하였고, 사후검증은 Scheffe를 사용하였으며, 부모의 양육태도와 유아의 자아개념 간의 상관관계를 Pearson의 상관계수를 산출하여 비교 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 양육태도에 따른 유아의 자아개념에는 차이가 있다. 즉 부모의 양육태도가 애정적인 경우가 통제적인 경우보다 유아의 도덕적 자아가 높게 나타났다. 둘째, 부모의 양육태도와 유아의 자아개념 간에는 상관관계가 존재한다. 특히 부모의 양육태도 중 애정적 양육태도는 유아의 전체적인 자아, 언어자아, 논리수리 자아, 도덕적 자아, 친구관계 자아, 부모관계 자아에 있어 통계적으로 유의하고 높은 정적인 상관관계를 나타내는 것으로 나타났다. 이상의 연구에서 부모의 양육태도가 유아의 자아개념에 영향을 미치며, 특히 그 중에서도 애정적 양육태도가 유아의 자아개념에 가장 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이러한 연구 결과는 무엇보다 부모들의 따스하고 애정 어린, 그리고 올바른 양육태도가 유아의 건강하고 긍정적인 자아개념을 형성하는데 필요하다는 것을 나타낸다.
The purpose of this study was to examine the relation between parenting attitudes and young children’s self-concept, and set up the following study questions in order to find out any differences in young children’s self-concept depending on different parenting attitudes and to identify any correlati...
The purpose of this study was to examine the relation between parenting attitudes and young children’s self-concept, and set up the following study questions in order to find out any differences in young children’s self-concept depending on different parenting attitudes and to identify any correlation between the lower factors of parents’ rearing attitudes and young children’s self-concept. Study Question 1. Are there any differences in young children’s self-concept depending on the style of parents’ rearing-attitudes? Study Question 2. Are there any correlations between the lower factors of parents’ rearing attitudes and the lower factors of young children’s self-concept? This study conducted a questionnaire survey targeting young children aged between 3 and 5 years old who attended those early childhood education institutions which were located in Seoul and metropolitan area and their parents by using the Children's Self Concept Test developed by Lee Kyung-Hwa and Go Jin-Young (2015). The study used the translated version (Lee Won-Young, 1983) of the Maternal Behavior Research Instrument developed by Schaefer to analyze the parenting styles. The One-Way ANOVA was used for the analysis of the collected data, and the post-hoc analysis was conducted using Scheffe' procedure. Pearson’s coefficients between parents’ rearing attitudes and young children’s self-concept were calculated for a comparative analysis. The results of this study can be summarized as follows. First, there were differences in young children’s self-concept depending on the parenting attitudes of parents. To be more specific, young children showed a high level of moral-self when parents have an affectionate parenting attitude than a controlling parenting style. Second, there was a significant correlation between parents’ rearing attitudes and young children’s self-concept. Especially among parents’ rearing styles, the affectionate parenting attitude was found to have a statistically significantly high level of positive correlation with young children’s general ego, language ego, logical-mathematical ego, moral ego, friendship ego, and self-parent relationship ego. The results of this study confirmed that parents’ rearing attitudes have influence on young children’s self-concept, and that especially parents’ affectionate parenting style has the most positive impact on children’s self-concept. The results of this study suggest that parents’ warm, affectionate and right rearing attitude is needed for a healthy and positive development of children’s self-concept.
The purpose of this study was to examine the relation between parenting attitudes and young children’s self-concept, and set up the following study questions in order to find out any differences in young children’s self-concept depending on different parenting attitudes and to identify any correlation between the lower factors of parents’ rearing attitudes and young children’s self-concept. Study Question 1. Are there any differences in young children’s self-concept depending on the style of parents’ rearing-attitudes? Study Question 2. Are there any correlations between the lower factors of parents’ rearing attitudes and the lower factors of young children’s self-concept? This study conducted a questionnaire survey targeting young children aged between 3 and 5 years old who attended those early childhood education institutions which were located in Seoul and metropolitan area and their parents by using the Children's Self Concept Test developed by Lee Kyung-Hwa and Go Jin-Young (2015). The study used the translated version (Lee Won-Young, 1983) of the Maternal Behavior Research Instrument developed by Schaefer to analyze the parenting styles. The One-Way ANOVA was used for the analysis of the collected data, and the post-hoc analysis was conducted using Scheffe' procedure. Pearson’s coefficients between parents’ rearing attitudes and young children’s self-concept were calculated for a comparative analysis. The results of this study can be summarized as follows. First, there were differences in young children’s self-concept depending on the parenting attitudes of parents. To be more specific, young children showed a high level of moral-self when parents have an affectionate parenting attitude than a controlling parenting style. Second, there was a significant correlation between parents’ rearing attitudes and young children’s self-concept. Especially among parents’ rearing styles, the affectionate parenting attitude was found to have a statistically significantly high level of positive correlation with young children’s general ego, language ego, logical-mathematical ego, moral ego, friendship ego, and self-parent relationship ego. The results of this study confirmed that parents’ rearing attitudes have influence on young children’s self-concept, and that especially parents’ affectionate parenting style has the most positive impact on children’s self-concept. The results of this study suggest that parents’ warm, affectionate and right rearing attitude is needed for a healthy and positive development of children’s self-concept.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.