본고에서는 김훈의 소설에 나타나는 특성을 자연, 이념, 당대라는 분야별로 나누어 살펴보고, 이를 통해 김훈 소설의 서사적 의도를 살펴보고자 한다. 김훈에게 있어 현실이란 불가해성, 불가능성, 불가피성으로 이루어진 구원 없는 우주이다. 몸과 언어라는 불완전성의 두 본질로 이루어져 있는 인간은 그 절망적인 세계에서 벗어나거나 세계에 저항할 방법도 없이 비루한 죽음을 맞아야 하는 처지에 당면해 있다. 김훈이 그리는 인간은 이러한 운명에 근거 없는 희망을 느끼지 않으나 대책 없이 절망하지도 않으며, 다만 하루하루를 근근이 버텨낸다는 생존본능에 충실해 있다. 자연의 허망함과 이념의 허구성을 또렷이 이해하기에 생물로서의 종말과 체제의 붕괴에 연연하지 않는 이들은 삶의 본분을 설정하고 이를 죽음에 이르기까지 관철하고자 하는 생활인이다. 김훈의 소설은 이들 생활인이 자신을 둘러싼 세상에 맞서는 과정으로 이루어져 있다. 이때 자연은 불가해성으로 인간을 압박한다. 자연은 인간을 둘러싼 실재의 영역이다. 자연은 인간의 의미와 무관하게, 인간의 수명을 넘어서 존재하는 불가지의 총합이다. 인간은 몸의 감각을 통해서만 자연을 인지하고 세상의 형태로 구성할 수 있다. 때문에 몸의 감각이 뒤틀리면 인간의 세계 또한 뒤틀리며, 자신이 감각하는 세계를 타인과 공유하지도 못한 채 인간은 평생 동안 고립될 수밖에 없다. 인간은 생물이기에 자연의 일부이다. 따라서 인간은 세상에 존재하는 온갖 현세적 고통에 노출되어 있으며 허기와 죽음으로부터 벗어날 수 없다. 자연이 인간에게 부여한 숙명은 약육강식이다. 오로지 먹음으로서만 생명은 연장될 수 있다는 현실 속에서 인간과 야만적 폭력은 불가분적 관계를 맺는다. 이념은 자연과 인간이 맺은 야만적 폭력의 불가분적 관계를 청산하겠다는 의지로 이루어져 있다. 이념은 인간을 장악한 관념의 영역이다. 이념은 인간이 문명을 달성하기 위해 고안된 정당화의 도구다. 인간은 이념의 지도에 의해서만 인간됨을 규정받고 양심과 도덕을 흠향할 수 있다. 그러나 인간과 야만은 어떤 방식으로든 분리될 수 없기에 이념은 그 이상론에 벗어나는 현실을 수용하지 못한다는 태생적인 한계를 지닌다. 이념의 본질은 야만을 보다 양식화된 형태로 길들이고, 길들여진 야만을 지배의 구조에 편입시킨 것이다. 말로서 밥을 대신하겠다는 이념의 선언은 그렇기에 언제나 모순을 내포한다. 이념은 그것이 설정한 테두리 바깥에 위치한 존재를 잘라냄으로서만 성립될 수 있는 불완전한 구조이다. 때문에 자연적 존재인 인간은 언제나 이념의 폭력에 노출될 수밖에 없다. 당대는 자연과 이념의 충돌 한가운데에 방치된 인간의 모습이 극단화된 현실이다. 이념은 자본주의 사회의 모습으로, 자연은 그 안에서 핍박받는 원초적 존재들의 모습으로 나타난다. 자연은 이념이 추구하는 약속과 교환의 정교한 체계를 이해하지 못하고 이념은 그런 자연을 무자비하게 도태시켜 죽음으로 몰아넣는다. 당대는 인간이 ...
본고에서는 김훈의 소설에 나타나는 특성을 자연, 이념, 당대라는 분야별로 나누어 살펴보고, 이를 통해 김훈 소설의 서사적 의도를 살펴보고자 한다. 김훈에게 있어 현실이란 불가해성, 불가능성, 불가피성으로 이루어진 구원 없는 우주이다. 몸과 언어라는 불완전성의 두 본질로 이루어져 있는 인간은 그 절망적인 세계에서 벗어나거나 세계에 저항할 방법도 없이 비루한 죽음을 맞아야 하는 처지에 당면해 있다. 김훈이 그리는 인간은 이러한 운명에 근거 없는 희망을 느끼지 않으나 대책 없이 절망하지도 않으며, 다만 하루하루를 근근이 버텨낸다는 생존본능에 충실해 있다. 자연의 허망함과 이념의 허구성을 또렷이 이해하기에 생물로서의 종말과 체제의 붕괴에 연연하지 않는 이들은 삶의 본분을 설정하고 이를 죽음에 이르기까지 관철하고자 하는 생활인이다. 김훈의 소설은 이들 생활인이 자신을 둘러싼 세상에 맞서는 과정으로 이루어져 있다. 이때 자연은 불가해성으로 인간을 압박한다. 자연은 인간을 둘러싼 실재의 영역이다. 자연은 인간의 의미와 무관하게, 인간의 수명을 넘어서 존재하는 불가지의 총합이다. 인간은 몸의 감각을 통해서만 자연을 인지하고 세상의 형태로 구성할 수 있다. 때문에 몸의 감각이 뒤틀리면 인간의 세계 또한 뒤틀리며, 자신이 감각하는 세계를 타인과 공유하지도 못한 채 인간은 평생 동안 고립될 수밖에 없다. 인간은 생물이기에 자연의 일부이다. 따라서 인간은 세상에 존재하는 온갖 현세적 고통에 노출되어 있으며 허기와 죽음으로부터 벗어날 수 없다. 자연이 인간에게 부여한 숙명은 약육강식이다. 오로지 먹음으로서만 생명은 연장될 수 있다는 현실 속에서 인간과 야만적 폭력은 불가분적 관계를 맺는다. 이념은 자연과 인간이 맺은 야만적 폭력의 불가분적 관계를 청산하겠다는 의지로 이루어져 있다. 이념은 인간을 장악한 관념의 영역이다. 이념은 인간이 문명을 달성하기 위해 고안된 정당화의 도구다. 인간은 이념의 지도에 의해서만 인간됨을 규정받고 양심과 도덕을 흠향할 수 있다. 그러나 인간과 야만은 어떤 방식으로든 분리될 수 없기에 이념은 그 이상론에 벗어나는 현실을 수용하지 못한다는 태생적인 한계를 지닌다. 이념의 본질은 야만을 보다 양식화된 형태로 길들이고, 길들여진 야만을 지배의 구조에 편입시킨 것이다. 말로서 밥을 대신하겠다는 이념의 선언은 그렇기에 언제나 모순을 내포한다. 이념은 그것이 설정한 테두리 바깥에 위치한 존재를 잘라냄으로서만 성립될 수 있는 불완전한 구조이다. 때문에 자연적 존재인 인간은 언제나 이념의 폭력에 노출될 수밖에 없다. 당대는 자연과 이념의 충돌 한가운데에 방치된 인간의 모습이 극단화된 현실이다. 이념은 자본주의 사회의 모습으로, 자연은 그 안에서 핍박받는 원초적 존재들의 모습으로 나타난다. 자연은 이념이 추구하는 약속과 교환의 정교한 체계를 이해하지 못하고 이념은 그런 자연을 무자비하게 도태시켜 죽음으로 몰아넣는다. 당대는 인간이 거스를 수도 전복시킬 수도 없으며 인간의 개별성을 압살해 익명의 죽음을 생산하는 절대적 장벽이다. 이 상충됨의 참혹한 현장에서 인간이 선택할 수 있는 길은 관망밖에 존재하지 않는다. 인간은 문명으로부터 벗어날 수조차 없다. 문명은 자본주의로서 인간의 원초적 생산능력을 거세시켰고 인간됨은 문명에 속해있을 때만 온전한 의미를 가지기 때문이다. 이러한 절망적 세계관을 김훈은 어떤 식으로 포착했으며 묘사하고 있는지, 또한 그 속에 어떠한 가능성을 남겨두었는지, 본고에서는 『칼의 노래』, 『현의 노래』, 『남한산성』, 『흑산』, 『빗살무늬 토기의 추억』, 『공무도하』 등 여섯 장편을 중심으로 고찰해보고자 한다.
키워드: 김훈, 자연주의, 자본주의, 허무주의, 죽음
본고에서는 김훈의 소설에 나타나는 특성을 자연, 이념, 당대라는 분야별로 나누어 살펴보고, 이를 통해 김훈 소설의 서사적 의도를 살펴보고자 한다. 김훈에게 있어 현실이란 불가해성, 불가능성, 불가피성으로 이루어진 구원 없는 우주이다. 몸과 언어라는 불완전성의 두 본질로 이루어져 있는 인간은 그 절망적인 세계에서 벗어나거나 세계에 저항할 방법도 없이 비루한 죽음을 맞아야 하는 처지에 당면해 있다. 김훈이 그리는 인간은 이러한 운명에 근거 없는 희망을 느끼지 않으나 대책 없이 절망하지도 않으며, 다만 하루하루를 근근이 버텨낸다는 생존본능에 충실해 있다. 자연의 허망함과 이념의 허구성을 또렷이 이해하기에 생물로서의 종말과 체제의 붕괴에 연연하지 않는 이들은 삶의 본분을 설정하고 이를 죽음에 이르기까지 관철하고자 하는 생활인이다. 김훈의 소설은 이들 생활인이 자신을 둘러싼 세상에 맞서는 과정으로 이루어져 있다. 이때 자연은 불가해성으로 인간을 압박한다. 자연은 인간을 둘러싼 실재의 영역이다. 자연은 인간의 의미와 무관하게, 인간의 수명을 넘어서 존재하는 불가지의 총합이다. 인간은 몸의 감각을 통해서만 자연을 인지하고 세상의 형태로 구성할 수 있다. 때문에 몸의 감각이 뒤틀리면 인간의 세계 또한 뒤틀리며, 자신이 감각하는 세계를 타인과 공유하지도 못한 채 인간은 평생 동안 고립될 수밖에 없다. 인간은 생물이기에 자연의 일부이다. 따라서 인간은 세상에 존재하는 온갖 현세적 고통에 노출되어 있으며 허기와 죽음으로부터 벗어날 수 없다. 자연이 인간에게 부여한 숙명은 약육강식이다. 오로지 먹음으로서만 생명은 연장될 수 있다는 현실 속에서 인간과 야만적 폭력은 불가분적 관계를 맺는다. 이념은 자연과 인간이 맺은 야만적 폭력의 불가분적 관계를 청산하겠다는 의지로 이루어져 있다. 이념은 인간을 장악한 관념의 영역이다. 이념은 인간이 문명을 달성하기 위해 고안된 정당화의 도구다. 인간은 이념의 지도에 의해서만 인간됨을 규정받고 양심과 도덕을 흠향할 수 있다. 그러나 인간과 야만은 어떤 방식으로든 분리될 수 없기에 이념은 그 이상론에 벗어나는 현실을 수용하지 못한다는 태생적인 한계를 지닌다. 이념의 본질은 야만을 보다 양식화된 형태로 길들이고, 길들여진 야만을 지배의 구조에 편입시킨 것이다. 말로서 밥을 대신하겠다는 이념의 선언은 그렇기에 언제나 모순을 내포한다. 이념은 그것이 설정한 테두리 바깥에 위치한 존재를 잘라냄으로서만 성립될 수 있는 불완전한 구조이다. 때문에 자연적 존재인 인간은 언제나 이념의 폭력에 노출될 수밖에 없다. 당대는 자연과 이념의 충돌 한가운데에 방치된 인간의 모습이 극단화된 현실이다. 이념은 자본주의 사회의 모습으로, 자연은 그 안에서 핍박받는 원초적 존재들의 모습으로 나타난다. 자연은 이념이 추구하는 약속과 교환의 정교한 체계를 이해하지 못하고 이념은 그런 자연을 무자비하게 도태시켜 죽음으로 몰아넣는다. 당대는 인간이 거스를 수도 전복시킬 수도 없으며 인간의 개별성을 압살해 익명의 죽음을 생산하는 절대적 장벽이다. 이 상충됨의 참혹한 현장에서 인간이 선택할 수 있는 길은 관망밖에 존재하지 않는다. 인간은 문명으로부터 벗어날 수조차 없다. 문명은 자본주의로서 인간의 원초적 생산능력을 거세시켰고 인간됨은 문명에 속해있을 때만 온전한 의미를 가지기 때문이다. 이러한 절망적 세계관을 김훈은 어떤 식으로 포착했으며 묘사하고 있는지, 또한 그 속에 어떠한 가능성을 남겨두었는지, 본고에서는 『칼의 노래』, 『현의 노래』, 『남한산성』, 『흑산』, 『빗살무늬 토기의 추억』, 『공무도하』 등 여섯 장편을 중심으로 고찰해보고자 한다.
In this paper, the properties that appear in the Proceedings of the novel nature, Ideology, contemporary look that is divided into sectoral, it explores the narrative of the Kim Hoon intention through this novel. There is a real Kim Hoon incomprehensibility, impossibility, inevitability is not s...
In this paper, the properties that appear in the Proceedings of the novel nature, Ideology, contemporary look that is divided into sectoral, it explores the narrative of the Kim Hoon intention through this novel. There is a real Kim Hoon incomprehensibility, impossibility, inevitability is not space consisting of inevitability. Imperfection of human nature, which consists of two bodies and the language is in a position to meet the pitiableness death with no way to resist the outside world or in the desperate world. Kim Hoon draw human despair helplessly, but neither feel hopeless fate Based on this, just it has to stick to the day to day survival instinct withstood scraping. clearly to understand the fallacy of the nature of the vain and ideology does not dwell on the collapse of the apocalypse and biological systems, as these are the “lifeman” to set the duty of life and death penetrated down to them. Kim Hoon's novel is made up of these processes confronting the world “lifeman” surrounding him. The natural human urges to inevitability. Nature is the area surrounding the human existence. Irrespective of the nature of the human sense, is not the sum magazine that exists beyond the human lifespan. Human can recognize through the sense of a natural body of a type of the world. Because of this sense of the body after the wrong man's world also be distorted, it was unable to humans nor shared with anyone in the world to their senses are not meant to be isolated for a lifetime. Man is a creature because part of nature. Thus, humans are exposed to all kinds of worldly suffering that exist in the world and can not escape from hunger and death. The destiny of human nature has granted to the fisticuff law. Only eat only as human life is brutal and violent in reality it can be extended bear an integral relationship. Ideology consists willingness to liquidate an inseparable relationship between nature and human beings signed brutal violence. Ideology is a secured area of the notion of a human being. Ideology is a tool designed to achieve the justified human civilization. Humans enjoy privileges of morality and conscience under the provisions humanity by the guidance of ideology. However human must be can not separated in any way ideology can not accept the reality outside its idealism will have the inherent limits. The essence of Ideology is tamed by a more stylized form of have to, but was incorporated into the structures of domination and must domesticated. The declaration of ideological commitment in words instead of rice So always implies a contradiction. Ideology is incomplete structures that can be established only as a presence in the border clearance cut it out of a set. Because of the presence of human nature can only ever be exposed to the violence of ideology. Contemporary reality is that the human’s radical figure was left in the middle of the conflict between nature and ideology. Ideology in the guise of a capitalist society, nature appears as a persecuted figure of primordial existence within it. Nature does not understand the elaborate system of exchange of ideas and promised to pursue such an ideology is to cull ruthlessly driven nature puts to death. Contemporary is an absolute barrier to produce anonymous death to stifle human individuality may not be overturned Gus human capital. There is no human way out of the pipe network can choose from the horrible scene of this being in conflict. Humans can not even escape from civilization. Because capitalist civilization as castration of the primordial human capacity humanity will have a full meaning only when you belong to a civilization. Whether this desperate world of the Kim Hoon was captured in any way portrayed, and also whether leave any potential in it, this paper, "Songs of the Sword", "Songs of the String", "Namhansanseong Fortress", "Heuksan Mountain", "Memory of Comb-pattern Pottery", "Gongmudoha" will want to consider, including around six feature film.
Keywords: Kim Hoon, naturalism, capitalism, nihilism, death
In this paper, the properties that appear in the Proceedings of the novel nature, Ideology, contemporary look that is divided into sectoral, it explores the narrative of the Kim Hoon intention through this novel. There is a real Kim Hoon incomprehensibility, impossibility, inevitability is not space consisting of inevitability. Imperfection of human nature, which consists of two bodies and the language is in a position to meet the pitiableness death with no way to resist the outside world or in the desperate world. Kim Hoon draw human despair helplessly, but neither feel hopeless fate Based on this, just it has to stick to the day to day survival instinct withstood scraping. clearly to understand the fallacy of the nature of the vain and ideology does not dwell on the collapse of the apocalypse and biological systems, as these are the “lifeman” to set the duty of life and death penetrated down to them. Kim Hoon's novel is made up of these processes confronting the world “lifeman” surrounding him. The natural human urges to inevitability. Nature is the area surrounding the human existence. Irrespective of the nature of the human sense, is not the sum magazine that exists beyond the human lifespan. Human can recognize through the sense of a natural body of a type of the world. Because of this sense of the body after the wrong man's world also be distorted, it was unable to humans nor shared with anyone in the world to their senses are not meant to be isolated for a lifetime. Man is a creature because part of nature. Thus, humans are exposed to all kinds of worldly suffering that exist in the world and can not escape from hunger and death. The destiny of human nature has granted to the fisticuff law. Only eat only as human life is brutal and violent in reality it can be extended bear an integral relationship. Ideology consists willingness to liquidate an inseparable relationship between nature and human beings signed brutal violence. Ideology is a secured area of the notion of a human being. Ideology is a tool designed to achieve the justified human civilization. Humans enjoy privileges of morality and conscience under the provisions humanity by the guidance of ideology. However human must be can not separated in any way ideology can not accept the reality outside its idealism will have the inherent limits. The essence of Ideology is tamed by a more stylized form of have to, but was incorporated into the structures of domination and must domesticated. The declaration of ideological commitment in words instead of rice So always implies a contradiction. Ideology is incomplete structures that can be established only as a presence in the border clearance cut it out of a set. Because of the presence of human nature can only ever be exposed to the violence of ideology. Contemporary reality is that the human’s radical figure was left in the middle of the conflict between nature and ideology. Ideology in the guise of a capitalist society, nature appears as a persecuted figure of primordial existence within it. Nature does not understand the elaborate system of exchange of ideas and promised to pursue such an ideology is to cull ruthlessly driven nature puts to death. Contemporary is an absolute barrier to produce anonymous death to stifle human individuality may not be overturned Gus human capital. There is no human way out of the pipe network can choose from the horrible scene of this being in conflict. Humans can not even escape from civilization. Because capitalist civilization as castration of the primordial human capacity humanity will have a full meaning only when you belong to a civilization. Whether this desperate world of the Kim Hoon was captured in any way portrayed, and also whether leave any potential in it, this paper, "Songs of the Sword", "Songs of the String", "Namhansanseong Fortress", "Heuksan Mountain", "Memory of Comb-pattern Pottery", "Gongmudoha" will want to consider, including around six feature film.
Keywords: Kim Hoon, naturalism, capitalism, nihilism, death
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.