자유학기제는 2012년 11월 21일 박근혜 대통령 후보가 대선 공약으로 발표하면서 대중 앞에 등장했다. 이후 2013년부터 자유학기제는 연구․희망학교를 중심으로 학교 현장에 도입되어 2016년 전면 도입을 앞두고 있다. 이에 따라 교육부는 자유학기와 일반 학기의 연계성을 강조하고, 16년도에 80개의 연구학교를 추가 지정할 계획이다. 그러한 점에서 미루어볼 때 자유학기를 경험한 학생들이 다음 학기에 어떠한 모습을 보이는지 밝혀줄 수 있는 연구가 필요하다. 본 연구에서는 2014년도 2학기에 처음 자유학기를 운영한 희망학교인 ‘샛별중학교’를 참여지로 선정하여 참여관찰과 심층면담 중심의 ...
자유학기제는 2012년 11월 21일 박근혜 대통령 후보가 대선 공약으로 발표하면서 대중 앞에 등장했다. 이후 2013년부터 자유학기제는 연구․희망학교를 중심으로 학교 현장에 도입되어 2016년 전면 도입을 앞두고 있다. 이에 따라 교육부는 자유학기와 일반 학기의 연계성을 강조하고, 16년도에 80개의 연구학교를 추가 지정할 계획이다. 그러한 점에서 미루어볼 때 자유학기를 경험한 학생들이 다음 학기에 어떠한 모습을 보이는지 밝혀줄 수 있는 연구가 필요하다. 본 연구에서는 2014년도 2학기에 처음 자유학기를 운영한 희망학교인 ‘샛별중학교’를 참여지로 선정하여 참여관찰과 심층면담 중심의 사례연구를 수행했으며, 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자유학기 다음 학기인 일반학기에서 학생들의 교과시간 활동모습은 어떠한가? 둘째, 자유학기 다음 학기인 일반학기에서 학생들의 비교과 활동모습은 어떠한가? 셋째, 종합적으로 자유학기제 다음 학기인 일반학기에서 학생들의 모습 특성은 무엇인가? 이러한 연구문제를 바탕으로 자유학기 다음 학기의 학생들의 학교생활모습은 다음과 같이 드러났다. 교과 활동 영역에서는 첫째, 교사는 자유학기 시행 이전의 일반학기와 동일한 교과 수업 운영모습을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 학생들은 내신 성적에 집착하는 모습을 보인다. 셋째, 학생들은 자유학기 시행 이전의 교과 학습태도를 보인다. 비교과 활동 영역에서는 첫째, 교사․학생의 동아리 활동 적극성 저하가 나타났다. 둘째, 교사와 학생 간의 교류가 줄어든 것으로 드러났다. 셋째, 진로 찾기 단절 현상이 나타났다. 이상으로 자유학기 다음 학기의 학생들의 학교생활모습은 자유학기에서 드러난 긍정적인 교과 수업태도 변화, 학생과 교사와의 교류, 진로 찾아보기 등의 활동이 줄어들었다는 점에서 일반학기까지의 연계성이 적게 나타났다. 이러한 원인에는 학생들의 자유학기 만족도 여부, 교사 성향, 학교요인, 지역요인이 복합적으로 작용한 것으로 드러났다.
자유학기제는 2012년 11월 21일 박근혜 대통령 후보가 대선 공약으로 발표하면서 대중 앞에 등장했다. 이후 2013년부터 자유학기제는 연구․희망학교를 중심으로 학교 현장에 도입되어 2016년 전면 도입을 앞두고 있다. 이에 따라 교육부는 자유학기와 일반 학기의 연계성을 강조하고, 16년도에 80개의 연구학교를 추가 지정할 계획이다. 그러한 점에서 미루어볼 때 자유학기를 경험한 학생들이 다음 학기에 어떠한 모습을 보이는지 밝혀줄 수 있는 연구가 필요하다. 본 연구에서는 2014년도 2학기에 처음 자유학기를 운영한 희망학교인 ‘샛별중학교’를 참여지로 선정하여 참여관찰과 심층면담 중심의 사례연구를 수행했으며, 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자유학기 다음 학기인 일반학기에서 학생들의 교과시간 활동모습은 어떠한가? 둘째, 자유학기 다음 학기인 일반학기에서 학생들의 비교과 활동모습은 어떠한가? 셋째, 종합적으로 자유학기제 다음 학기인 일반학기에서 학생들의 모습 특성은 무엇인가? 이러한 연구문제를 바탕으로 자유학기 다음 학기의 학생들의 학교생활모습은 다음과 같이 드러났다. 교과 활동 영역에서는 첫째, 교사는 자유학기 시행 이전의 일반학기와 동일한 교과 수업 운영모습을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 학생들은 내신 성적에 집착하는 모습을 보인다. 셋째, 학생들은 자유학기 시행 이전의 교과 학습태도를 보인다. 비교과 활동 영역에서는 첫째, 교사․학생의 동아리 활동 적극성 저하가 나타났다. 둘째, 교사와 학생 간의 교류가 줄어든 것으로 드러났다. 셋째, 진로 찾기 단절 현상이 나타났다. 이상으로 자유학기 다음 학기의 학생들의 학교생활모습은 자유학기에서 드러난 긍정적인 교과 수업태도 변화, 학생과 교사와의 교류, 진로 찾아보기 등의 활동이 줄어들었다는 점에서 일반학기까지의 연계성이 적게 나타났다. 이러한 원인에는 학생들의 자유학기 만족도 여부, 교사 성향, 학교요인, 지역요인이 복합적으로 작용한 것으로 드러났다.
The free semester program appeared before the public as part of the presidential e lection pledges of Park Geun-hye on November 21, 2012. It was introduced in school s, mainly research schools and the ones that wished for it, in 2013. Its full-blown in troduction is scheduled in 2016. Th...
The free semester program appeared before the public as part of the presidential e lection pledges of Park Geun-hye on November 21, 2012. It was introduced in school s, mainly research schools and the ones that wished for it, in 2013. Its full-blown in troduction is scheduled in 2016. The Ministry of Education plans to emphasize conne ctions between free and general semesters and designate additional 80 schools in 201 6. Considering those developments, there is a need for researches on the aspects of students in the next semester after a free semester. The investigator selected 'Saetbyoul Middle School,' which ran its first free semes ter in the second semester of 2014, for participant observation- and in-depth intervie w-based case study and set the following research questions: First, what activities did the students engage in during the subject hours in the n ext general semester after a free semester? Second, what activities did the students engage in during the non-subject hours in the next general semester after a free semester? Third, what characteristics did the students exhibit in general in the next general semester after a free semester? The study delved into the questions and found the school life of students in the n ext semester after a free semester as follows: in the area of subject activities, the t eachers first ran their subject lessons during the next general semester after a free semester in the same way as the one before the free semester. Secondly, the studen ts were obsessed with their academic reports. Finally, the students displayed subject learning attitudes they did before a free semester. In the area of non-subject activities, first, there was a reduction of activity in the activities of teachers' and students' clubs. Secondly, there was another reduction of exchange between the teachers and their students. Finally, there as the discontinuan ce of career searching. Those findings show fewer connections with the next general semester in the sch ool life of students after a free semester due to the reduction of positive subject lear ning attitudes, exchanges between students and teachers, and career searching activi ties observed during the free semester. The causes seem to be complex among the students' satisfaction with a free semester, teachers' tendencies, the school and com munity factors.
The free semester program appeared before the public as part of the presidential e lection pledges of Park Geun-hye on November 21, 2012. It was introduced in school s, mainly research schools and the ones that wished for it, in 2013. Its full-blown in troduction is scheduled in 2016. The Ministry of Education plans to emphasize conne ctions between free and general semesters and designate additional 80 schools in 201 6. Considering those developments, there is a need for researches on the aspects of students in the next semester after a free semester. The investigator selected 'Saetbyoul Middle School,' which ran its first free semes ter in the second semester of 2014, for participant observation- and in-depth intervie w-based case study and set the following research questions: First, what activities did the students engage in during the subject hours in the n ext general semester after a free semester? Second, what activities did the students engage in during the non-subject hours in the next general semester after a free semester? Third, what characteristics did the students exhibit in general in the next general semester after a free semester? The study delved into the questions and found the school life of students in the n ext semester after a free semester as follows: in the area of subject activities, the t eachers first ran their subject lessons during the next general semester after a free semester in the same way as the one before the free semester. Secondly, the studen ts were obsessed with their academic reports. Finally, the students displayed subject learning attitudes they did before a free semester. In the area of non-subject activities, first, there was a reduction of activity in the activities of teachers' and students' clubs. Secondly, there was another reduction of exchange between the teachers and their students. Finally, there as the discontinuan ce of career searching. Those findings show fewer connections with the next general semester in the sch ool life of students after a free semester due to the reduction of positive subject lear ning attitudes, exchanges between students and teachers, and career searching activi ties observed during the free semester. The causes seem to be complex among the students' satisfaction with a free semester, teachers' tendencies, the school and com munity factors.
주제어
#free semester program the next semester after a free semester school life of students case study on free semesters
학위논문 정보
저자
안희진
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 교육행정전공
지도교수
김병찬
발행연도
2016
총페이지
ⅵ, 154 p.
키워드
free semester program the next semester after a free semester school life of students case study on free semesters
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.