최근 기업들은 지속 가능한 기업 경영을 위한 문화 경영에 큰 관심을 가지고 있으며, 많은 기업들이 투자와 지원을 경쟁적으로 추진하고 있다. 하나의 경영 트렌드가 되어 다수의 기업들은 문화 마케팅을 주요한 마케팅 전략으로 내세우고 있다. 문화 마케팅은 기업이 공연, 영화, 미술 등 예술 문화 콘텐츠를 활용하여 소비자와의 원활한 커뮤니케이션 활동 및 기업의 가치를 높이는 활동으로 마케팅의 목표를 달성하는데 그 목적이 있다. 이 중 문화마케팅이 가장 활발하게 진행되고 있는 국내 산업은 카드업계라고 할 수 있다. 비씨카드, 신한카드, 현대카드 등 다수의 기업이 경쟁하고 있는 마케팅의 현장에서 예술 문화 ...
최근 기업들은 지속 가능한 기업 경영을 위한 문화 경영에 큰 관심을 가지고 있으며, 많은 기업들이 투자와 지원을 경쟁적으로 추진하고 있다. 하나의 경영 트렌드가 되어 다수의 기업들은 문화 마케팅을 주요한 마케팅 전략으로 내세우고 있다. 문화 마케팅은 기업이 공연, 영화, 미술 등 예술 문화 콘텐츠를 활용하여 소비자와의 원활한 커뮤니케이션 활동 및 기업의 가치를 높이는 활동으로 마케팅의 목표를 달성하는데 그 목적이 있다. 이 중 문화마케팅이 가장 활발하게 진행되고 있는 국내 산업은 카드업계라고 할 수 있다. 비씨카드, 신한카드, 현대카드 등 다수의 기업이 경쟁하고 있는 마케팅의 현장에서 예술 문화 콘텐츠를 활용하여 기업의 실질적인 마케팅 효과를 증대하기 위해 노력하고 있다. 문화 마케팅은 전통적인 프로모션 전략 대비 높은 마케팅 효과를 가져오고 있으며, 기타 다른 사업에서도 문화 마케팅을 지속적으로 추진할 경우 새로운 콘텐츠 시장으로 성장할 잠재성도 가지고 있다. 이러한 카드사가 문화 마케팅은 정점에 이르렀으나, 문화 마케팅에 효과성에 대해서는 의문을 가지고 있는 것이 사실이다. 특히 최근 카드 수수료에 인하에 대한 정부정책으로 카드사는 수익에 대한 압박이 현실적으로 다가왔고, 인터넷 뱅킹의 출현, 카카오페이, 삼성페이 등 핀테크 시대에 맞추어 다양한 결제 시스템이 등장하면서 카드사의 수익에 부정적인 영향을 줄 것으로 예상된다. 이러한 상황 속에서 카드사들이 마케팅 효과의 측정이 어려운 문화 마케팅을 지속할 수 있을 것인가에 대해 장담하기는 어려울 것으로 보이며, 그러므로 문화 마케팅의 효과를 정성적, 정량적으로 측정해보는 것은 의미 있는 일이라고 할 수 있다. 특히, 다양한 문화 마케팅의 유형 중에서 직접적으로 카드사의 수익과 직결이 되는 문화 마케팅의 유형은 무엇인지 실증 분석을 통해서 알아보고자 한다. 기업의 장기적 성장 관점에서의 브랜드와 직접적인 마케팅 성과와 직결되는 카드 이용과 관련된 고객 충성도의 측면에서 살펴보고자 한다. 본 연구는 카드사를 중심으로 문화마케팅 유형이 기업 브랜드 태도와 고객 충성도에 미치는 영향을 알아보고, 전통적인 프로모션 전략과 비교하여 예술 문화 콘텐츠를 활용한 기업의 실질적인 마케팅 효과 증대를 위한 기초자료를 마련하는데 목적이 있다. 이를 위해 문화마케팅 유형을 문화판촉, 문화지원, 문화기업으로 설정하고, 정성적 요소인 브랜드적 측면과 정량적 요소인 고객 충성도(카드 매출 관련)와의 관계를 분석하고자 연구모형을 설정하였다. 본 연구는 국내 카드사를 중심으로 문화마케팅의 유형이 기업의 브랜드 태도 및 고객 충성도에 미치는 영향을 확인하기 위해 실증분석을 실시하였다. 카드사의 문화혜택을 경험한 신용/체크카드 사용자 300명을 대상으로 실행한 설문조사를 토대로 기업의 문화마케팅 유형과 브랜드 태도, 고객 충성도를 측정하였으며, 이를 기초로 하여 문화마케팅 유형이 기업의 브랜드 태도와 고객충성도에 미치는 영향을 파악할 수 있었으며, 실증분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제언하였다. 첫째, 문화 마케팅을 실시하는 기업은 마케팅의 목적에 따라서 그 유형을 정할 필요가 있다. 본 연구에서 문화 마케팅의 유형별로 효과를 정리해본 결과, 기업 브랜드 태도와 고객충성도에 미치는 영향은 차이를 가지고 있었으며, 이에 따라 문화 마케팅을 운영하는 전략을 재 고려해볼 필요성이 있다. 연령별, 소득별에 따라 카드 이용빈도, 카드 사용액, 카드 유지율, 카드 활성화율 간의 상관간계가 상이 하였으므로 마케팅 타겟 세그멘트를 고려한 문화 마케팅의 유형을 결정하는 것이 중요할 것이다. 둘째, 카드사는 고객의 브랜드 태도를 긍정적인 방향으로 유지 또는 증대시키기 위하여 문화 마케팅을 지속적으로 추진할 필요가 있다. 문화마케팅의 각 유형은 브랜드 이미지, 인지도, 신뢰도에 있어서 긍정적인 영향을 주는 것으로 분석 되었으며, 이는 장기적인 관점에서 기업을 가치를 지속적으로 증대시키는데 중요한 역할을 할 것으로 기대 된다. 셋째, 카드사는 고객의 충성도 즉, 카드 이용빈도, 카드 사용액, 카드 유지율, 카드 활성화 등을 위하여 문화 마케팅을 지속적으로 추진할 필요가 있다. 문화 마케팅의 각 유형은 정성적 측면에서 브랜드 태도에 긍정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라, 본 연구에서의 고객충성도 즉 카드 사용과 관련하여서도 정량적으로도 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 문화 마케팅의 경우 젊은 세대에서 문화기업적인 측면과 브랜드 태도에 있어서 마케팅 성과가 좀 더 효율적일 것으로 분석된다. 분석결과 연령에 따라서는 문화마케팅 유형의 하위요인별 문화 기업에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 전반적인 기업 브랜드 태도와 하위요인별 브랜드 이미지, 브랜드 인지도, 브랜드 신뢰도에 대해 통계적으로도 유의미한 차이가 나타났다. 본 연구는 경쟁이 치열한 국내 카드사의 마케팅을 중심으로 문화마케팅의 유형별로 마케팅에 어떠한 효과가 있는지를 브랜드와 충성도의 측면에서 살펴보았다. 특히 문화마케팅의 유형별로 고객의 카드사용에 있어서 얼마나 영향을 끼치는지를 중점적으로 다루고 있는 점에서 의미 있는 연구가 되었다고 할 수 있다.
최근 기업들은 지속 가능한 기업 경영을 위한 문화 경영에 큰 관심을 가지고 있으며, 많은 기업들이 투자와 지원을 경쟁적으로 추진하고 있다. 하나의 경영 트렌드가 되어 다수의 기업들은 문화 마케팅을 주요한 마케팅 전략으로 내세우고 있다. 문화 마케팅은 기업이 공연, 영화, 미술 등 예술 문화 콘텐츠를 활용하여 소비자와의 원활한 커뮤니케이션 활동 및 기업의 가치를 높이는 활동으로 마케팅의 목표를 달성하는데 그 목적이 있다. 이 중 문화마케팅이 가장 활발하게 진행되고 있는 국내 산업은 카드업계라고 할 수 있다. 비씨카드, 신한카드, 현대카드 등 다수의 기업이 경쟁하고 있는 마케팅의 현장에서 예술 문화 콘텐츠를 활용하여 기업의 실질적인 마케팅 효과를 증대하기 위해 노력하고 있다. 문화 마케팅은 전통적인 프로모션 전략 대비 높은 마케팅 효과를 가져오고 있으며, 기타 다른 사업에서도 문화 마케팅을 지속적으로 추진할 경우 새로운 콘텐츠 시장으로 성장할 잠재성도 가지고 있다. 이러한 카드사가 문화 마케팅은 정점에 이르렀으나, 문화 마케팅에 효과성에 대해서는 의문을 가지고 있는 것이 사실이다. 특히 최근 카드 수수료에 인하에 대한 정부정책으로 카드사는 수익에 대한 압박이 현실적으로 다가왔고, 인터넷 뱅킹의 출현, 카카오페이, 삼성페이 등 핀테크 시대에 맞추어 다양한 결제 시스템이 등장하면서 카드사의 수익에 부정적인 영향을 줄 것으로 예상된다. 이러한 상황 속에서 카드사들이 마케팅 효과의 측정이 어려운 문화 마케팅을 지속할 수 있을 것인가에 대해 장담하기는 어려울 것으로 보이며, 그러므로 문화 마케팅의 효과를 정성적, 정량적으로 측정해보는 것은 의미 있는 일이라고 할 수 있다. 특히, 다양한 문화 마케팅의 유형 중에서 직접적으로 카드사의 수익과 직결이 되는 문화 마케팅의 유형은 무엇인지 실증 분석을 통해서 알아보고자 한다. 기업의 장기적 성장 관점에서의 브랜드와 직접적인 마케팅 성과와 직결되는 카드 이용과 관련된 고객 충성도의 측면에서 살펴보고자 한다. 본 연구는 카드사를 중심으로 문화마케팅 유형이 기업 브랜드 태도와 고객 충성도에 미치는 영향을 알아보고, 전통적인 프로모션 전략과 비교하여 예술 문화 콘텐츠를 활용한 기업의 실질적인 마케팅 효과 증대를 위한 기초자료를 마련하는데 목적이 있다. 이를 위해 문화마케팅 유형을 문화판촉, 문화지원, 문화기업으로 설정하고, 정성적 요소인 브랜드적 측면과 정량적 요소인 고객 충성도(카드 매출 관련)와의 관계를 분석하고자 연구모형을 설정하였다. 본 연구는 국내 카드사를 중심으로 문화마케팅의 유형이 기업의 브랜드 태도 및 고객 충성도에 미치는 영향을 확인하기 위해 실증분석을 실시하였다. 카드사의 문화혜택을 경험한 신용/체크카드 사용자 300명을 대상으로 실행한 설문조사를 토대로 기업의 문화마케팅 유형과 브랜드 태도, 고객 충성도를 측정하였으며, 이를 기초로 하여 문화마케팅 유형이 기업의 브랜드 태도와 고객충성도에 미치는 영향을 파악할 수 있었으며, 실증분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제언하였다. 첫째, 문화 마케팅을 실시하는 기업은 마케팅의 목적에 따라서 그 유형을 정할 필요가 있다. 본 연구에서 문화 마케팅의 유형별로 효과를 정리해본 결과, 기업 브랜드 태도와 고객충성도에 미치는 영향은 차이를 가지고 있었으며, 이에 따라 문화 마케팅을 운영하는 전략을 재 고려해볼 필요성이 있다. 연령별, 소득별에 따라 카드 이용빈도, 카드 사용액, 카드 유지율, 카드 활성화율 간의 상관간계가 상이 하였으므로 마케팅 타겟 세그멘트를 고려한 문화 마케팅의 유형을 결정하는 것이 중요할 것이다. 둘째, 카드사는 고객의 브랜드 태도를 긍정적인 방향으로 유지 또는 증대시키기 위하여 문화 마케팅을 지속적으로 추진할 필요가 있다. 문화마케팅의 각 유형은 브랜드 이미지, 인지도, 신뢰도에 있어서 긍정적인 영향을 주는 것으로 분석 되었으며, 이는 장기적인 관점에서 기업을 가치를 지속적으로 증대시키는데 중요한 역할을 할 것으로 기대 된다. 셋째, 카드사는 고객의 충성도 즉, 카드 이용빈도, 카드 사용액, 카드 유지율, 카드 활성화 등을 위하여 문화 마케팅을 지속적으로 추진할 필요가 있다. 문화 마케팅의 각 유형은 정성적 측면에서 브랜드 태도에 긍정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라, 본 연구에서의 고객충성도 즉 카드 사용과 관련하여서도 정량적으로도 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 문화 마케팅의 경우 젊은 세대에서 문화기업적인 측면과 브랜드 태도에 있어서 마케팅 성과가 좀 더 효율적일 것으로 분석된다. 분석결과 연령에 따라서는 문화마케팅 유형의 하위요인별 문화 기업에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 전반적인 기업 브랜드 태도와 하위요인별 브랜드 이미지, 브랜드 인지도, 브랜드 신뢰도에 대해 통계적으로도 유의미한 차이가 나타났다. 본 연구는 경쟁이 치열한 국내 카드사의 마케팅을 중심으로 문화마케팅의 유형별로 마케팅에 어떠한 효과가 있는지를 브랜드와 충성도의 측면에서 살펴보았다. 특히 문화마케팅의 유형별로 고객의 카드사용에 있어서 얼마나 영향을 끼치는지를 중점적으로 다루고 있는 점에서 의미 있는 연구가 되었다고 할 수 있다.
Recently, companies take a greater interest in cultural management for their sustainable business management and competitively carry out investment and support for it. Cultural management has become a trend of business management and many companies carry out cultural marketing as a major strategy of...
Recently, companies take a greater interest in cultural management for their sustainable business management and competitively carry out investment and support for it. Cultural management has become a trend of business management and many companies carry out cultural marketing as a major strategy of marketing. Business entity's aim of cultural marketing is to carry out smooth communications with consumers and increase their corporate values using such cultural contents as performances, movies and paintings. Among domestic business circles which carry out cultural marketing, a most active one seems to be credit card companies. In the actual scene of marketing in which many credit card companies, such as BC Card, Shinhan Card and Hyundai Card, severely compete each other, they try to increase practical effects of marketing using artistic/cultural contents. Comparing to traditional strategies of promotion, cultural marketing results in greater effects of marketing. In addition, if other business circles continuously carry out cultural marketing, cultural marketing has the potential of being grown up as a new market of contents. Although credit card company's cultural marketing reaches its peak for the present, many have questions about its effectiveness. With the recent governmental policy of decreasing the commission of credit cards, in particular, credit card company's profit is under pressure. In addition, with the advent of Fin Tech era based on such various systems of payment as Internet banking, Kakaopay and Samsung-pay, credit card company's profit is expected to have negative influence. Under these circumstances, it seems to be hard to assure that credit card companies continuously carry out cultural marketing of which effects are difficult to measure. In this vein, it seems to be meaningful to test the effects of cultural marketing qualitatively and quantitatively. Therefore, this study tried to examine the type of cultural marketing, among various types of marketing, which was directly connected to credit card company's profit, via empirical analysis. In addition, this study looked into cultural marketing from the aspects of corporate brands which were connected to company's long-term growth and of customer loyalty in relation to the use of credit cards which was directly connected to the achievement of marketing. The purpose of this study was to examine the effects of credit card company's types of cultural marketing on the attitude towards corporate brands and customer loyalty, and then work out basic data on the increase of practical effectiveness of artistic/cultural contents-utilized corporate marketing, in comparison with traditional strategies of promotion. For this, the type of cultural marketing was classified into cultural promotion, cultural support and cultural enterprise, and a study model was established to examine the relationship between corporate brands, a qualitative factor, and customer loyalty (in relation to credit card sales), a quantitative factor. In order to examine the effect of the type of cultural marketing on the attitude towards corporate brands and customer loyalty, focusing on domestic credit card companies, empirical analysis was carried out. Based on a questionnaire survey of 300 credit card/check card users who had the experience of credit card company's cultural benefits, company's types of cultural marketing, attitude towards corporate brands and customer loyalty were examined. And based on the results, the effect of the type of cultural marketing on the attitude towards corporate brands and customer loyalty was looked into. Based on empirical analysis, suggestions are presented as follows: First, companies which carry out cultural marketing must decide its type of cultural marketing according to the aim of marketing. In this study, the type of cultural marketing had significant effect on the attitude towards corporate brands and customer loyalty. Therefore, it is necessary for a company to reconsider its operational strategy of cultural marketing. Since age and income had effects on the use frequency, use amount, maintenance rate and activation rate of credit cards, it is necessary to decide the type of cultural marketing by taking the target segment of marketing into account. Second, in order to maintain or increase customer's positive attitude towards corporate brands, a credit card company must carry out cultural marketing continuously. Every type of cultural marketing seemed to have positive effects on brand images, acknowledgement and reliability and was expected to play an important role in the continuous increase of corporate values from a long-term perspective. Third, in order to improve customer loyalty, such as the use frequency, use amount, maintenance rate and activation rate of credit cards, it is necessary for a credit card company to carry out cultural marketing continuously. Every type of cultural marketing had positive effects on the attitude towards corporate brands from the qualitative perspective as well as on customer loyalty, namely the use amount of credit cards, from a quantitative perspective. Fourth, from the aspect of cultural enterprise and attitude towards corporate brands, the effects of cultural marketing were bigger in younger generations. Age had no significant effect on cultural enterprise according to the sub-variables of the type of cultural marketing, but it had statistically significant effects on general attitude towards corporate brands and its such sub-variables as brand images, brand acknowledgement and brand reliability. This study examined the effects of the type of cultural marketing on corporate marketing from the aspect of corporate brands and customer loyalty focusing on domestic credit card companies which were severely competing each other. This study seems to be meaningful, in particular, in that it intensively examined the effects of the type of cultural marketing on customer's use of credit cards.
Recently, companies take a greater interest in cultural management for their sustainable business management and competitively carry out investment and support for it. Cultural management has become a trend of business management and many companies carry out cultural marketing as a major strategy of marketing. Business entity's aim of cultural marketing is to carry out smooth communications with consumers and increase their corporate values using such cultural contents as performances, movies and paintings. Among domestic business circles which carry out cultural marketing, a most active one seems to be credit card companies. In the actual scene of marketing in which many credit card companies, such as BC Card, Shinhan Card and Hyundai Card, severely compete each other, they try to increase practical effects of marketing using artistic/cultural contents. Comparing to traditional strategies of promotion, cultural marketing results in greater effects of marketing. In addition, if other business circles continuously carry out cultural marketing, cultural marketing has the potential of being grown up as a new market of contents. Although credit card company's cultural marketing reaches its peak for the present, many have questions about its effectiveness. With the recent governmental policy of decreasing the commission of credit cards, in particular, credit card company's profit is under pressure. In addition, with the advent of Fin Tech era based on such various systems of payment as Internet banking, Kakaopay and Samsung-pay, credit card company's profit is expected to have negative influence. Under these circumstances, it seems to be hard to assure that credit card companies continuously carry out cultural marketing of which effects are difficult to measure. In this vein, it seems to be meaningful to test the effects of cultural marketing qualitatively and quantitatively. Therefore, this study tried to examine the type of cultural marketing, among various types of marketing, which was directly connected to credit card company's profit, via empirical analysis. In addition, this study looked into cultural marketing from the aspects of corporate brands which were connected to company's long-term growth and of customer loyalty in relation to the use of credit cards which was directly connected to the achievement of marketing. The purpose of this study was to examine the effects of credit card company's types of cultural marketing on the attitude towards corporate brands and customer loyalty, and then work out basic data on the increase of practical effectiveness of artistic/cultural contents-utilized corporate marketing, in comparison with traditional strategies of promotion. For this, the type of cultural marketing was classified into cultural promotion, cultural support and cultural enterprise, and a study model was established to examine the relationship between corporate brands, a qualitative factor, and customer loyalty (in relation to credit card sales), a quantitative factor. In order to examine the effect of the type of cultural marketing on the attitude towards corporate brands and customer loyalty, focusing on domestic credit card companies, empirical analysis was carried out. Based on a questionnaire survey of 300 credit card/check card users who had the experience of credit card company's cultural benefits, company's types of cultural marketing, attitude towards corporate brands and customer loyalty were examined. And based on the results, the effect of the type of cultural marketing on the attitude towards corporate brands and customer loyalty was looked into. Based on empirical analysis, suggestions are presented as follows: First, companies which carry out cultural marketing must decide its type of cultural marketing according to the aim of marketing. In this study, the type of cultural marketing had significant effect on the attitude towards corporate brands and customer loyalty. Therefore, it is necessary for a company to reconsider its operational strategy of cultural marketing. Since age and income had effects on the use frequency, use amount, maintenance rate and activation rate of credit cards, it is necessary to decide the type of cultural marketing by taking the target segment of marketing into account. Second, in order to maintain or increase customer's positive attitude towards corporate brands, a credit card company must carry out cultural marketing continuously. Every type of cultural marketing seemed to have positive effects on brand images, acknowledgement and reliability and was expected to play an important role in the continuous increase of corporate values from a long-term perspective. Third, in order to improve customer loyalty, such as the use frequency, use amount, maintenance rate and activation rate of credit cards, it is necessary for a credit card company to carry out cultural marketing continuously. Every type of cultural marketing had positive effects on the attitude towards corporate brands from the qualitative perspective as well as on customer loyalty, namely the use amount of credit cards, from a quantitative perspective. Fourth, from the aspect of cultural enterprise and attitude towards corporate brands, the effects of cultural marketing were bigger in younger generations. Age had no significant effect on cultural enterprise according to the sub-variables of the type of cultural marketing, but it had statistically significant effects on general attitude towards corporate brands and its such sub-variables as brand images, brand acknowledgement and brand reliability. This study examined the effects of the type of cultural marketing on corporate marketing from the aspect of corporate brands and customer loyalty focusing on domestic credit card companies which were severely competing each other. This study seems to be meaningful, in particular, in that it intensively examined the effects of the type of cultural marketing on customer's use of credit cards.
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